Toon posts:

[Access 2003] Door gebruiker gegenereerde query?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een database met een met een tabel waarin een hoop velden staan. Nu is het de bedoeling dat de gebruiker zelf, door middel van een query, aan kan geven van welke combinaties hij resultaten wil hebben. Hier is een voorbeeld van de tabel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dajando/printscr3.JPG

De gebruiker moet alle mogelijke combinaties kunnen maken, dat hij bijvoorbeeld kan zien welke computernaam bij welk IP hoort, of welke serienummers wat voor processors hebben. Alles moet kunnen, maar het moet makkelijk zijn, de gebruiker moet niet zelf een query gaan maken.

Ik zat te denken aan een formulier met checkboxen van alle velden, dus wanneer iemand Computernaam, IP, DNS en gateway aanvinkt, en vervolgens op een knop drukt, dat er een query wordt gegenereerd die een lijst maakt van die combinaties. Ben net wat aan het prutsen geweest, maar ik kom er echt niet uit. Is dit mogelijk?

(sommige velden zijn inmiddels in andere tabellen gezet, zoals Overige Software, maar hier had ik nog een printscreen van online ;) Is verder niet van toepassing trouwens)

Verwijderd

Ik heb ooit het query scherm van Access een nagebouwd in een Access app. Konden gebruikers zelf een query opbouwen op een soort gelijke manier als een ontwikkelaar. Had het nog wel iets verbeterd waardoor het nog simpeler werd.

In Access kun je dynamisch een sql opdracht opbouwen door strings aan elkaar te plakken en vervolgens een recordset te openen dus voor de rest moet je er wel uitkomen zo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:50: In Access kun je dynamisch een sql opdracht opbouwen door strings aan elkaar te plakken en vervolgens een recordset te openen dus voor de rest moet je er wel uitkomen zo.
Ik ben bang van niet, heb namelijk weinig ervaring met SQL (ken een klein beetje van de basis, en dat is ook al weer lang geleden)

Het is dus niet mogelijk om zoiets dergelijks vanuit Access zelf te doen, met standaard functies o.i.d.?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die hier een tutorial van heeft? Ik heb echt geen idee hoe ik het aan moet pakken.

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Nee, dit zit niet standaard in Access voor zover ik weet.
Mijn eerste idee zou het volgende zijn:

- als iets wordt aangevinkt, dan geef je een variabele een bepaalde tekst mee
- bij het drukken op de knop worden alle variabelen (gecombineerd in een string) aan een query toegewezen

Bijvoorbeeld (even in lekentaal):

if [vakje 1 wordt geselecteerd] then [string = string + selectie1]
if [vakje 2 wordt geselecteerd] then [string = string + selectie2]

on button_click:
Select [string] from [tabel]

Je zult je toch iets moeten verdiepen in Visual Basis om dit te maken vrees ik; ben er zelf ook niet zo goed in dus ik kan je geen kant-en-klaar voorbeeld geven.

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-02 13:35
Millennyum schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:53:
Nee, dit zit niet standaard in Access voor zover ik weet.
Mijn eerste idee zou het volgende zijn:

- als iets wordt aangevinkt, dan geef je een variabele een bepaalde tekst mee
- bij het drukken op de knop worden alle variabelen (gecombineerd in een string) aan een query toegewezen

Bijvoorbeeld (even in lekentaal):

if [vakje 1 wordt geselecteerd] then [string = string + selectie1]
if [vakje 2 wordt geselecteerd] then [string = string + selectie2]

on button_click:
Select [string] from [tabel]

Je zult je toch iets moeten verdiepen in Visual Basis om dit te maken vrees ik; ben er zelf ook niet zo goed in dus ik kan je geen kant-en-klaar voorbeeld geven.
Dit is inderdaad de manier. Zo kun je de gehele query dynamisch opbouwen en bijvoorbeeld ook je WHERE clausule opbouwen. Van dat laatste kan ik je wel een voorbeeld geven indien nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Masch op 08-03-2005 16:07 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, jullie hebben me in ieder geval op weg geholpen. Valt niet mee voor iemand die geen VB kent, maar ik probeer het wel samen met iemand te doen. Laat nog wel weten of het is gelukt, dan post ik hier de code wel voor de liefhebbers :)
Pagina: 1