Toon posts:

Bad sectors / gegevens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, als ik in partition magic op mijn 1ste HDD die gedeelt is in 3 partities:
-C schijf ( systeem )
-Swap
-F Schijf (gegevens)
Als ik ze daar alle 3 ga scannen met checkdisk (ofzoiets) dan zie ik dat alleen me F-schijf 4 bad sectors heeft. En volgens mij is dat niet zoveel en je hebt programma's waarmee je dat kan repareren heb ik gelezen alleen dan zouden mijn gegevens eraan gaan ? En als ik het met een opstart diskette zou doen (Drive Fitness Test (v4.02)) dan SCANT hij gewoon HDD 1 en dan kan ik volgens mij de partities niet eens zien en aangezien mijn bestuurings systeem op de C-schijf staat?
Dus ik ben bang dat hij straks alles formateert?
Of moet ik er gewoon van uitgaan dat hij alleen die 4 bad sectors repareert op me F schijf en dat ik voordat ik die schijf repareer mijn gegevens even overzet op een andere schijf?
Nouja hopenlijk heeft iemand hier ervaring mee;)
alvast bedankt ^^

edit:

Oja en hoe komen die bad sectors er eigenlijk ineens?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 10:31 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet even duidelijk hebben voor jezelf dat wat jij schijven noemt geen schijven zijn maar partities. Op 1 fysieke schijf staan meerdere partities die je dus in windows als driveletters te zien krijgt.
Voordat je dit soort tools loslaat op je hdd is het verstandig alles even te backuppen zodat je zeker niets kwijtraakt (op een hdd met badsectors is dat sowieso een must). In het ergste geval ben je dan een uurtje kwijt aan een windows reinstall.

en die bad sectors zijn vaak fysieke beschadigingen op je hdd, dat betekend dat er de kans bestaat dat je schijf mogelijk binnenkort overlijdt, kan ook wat langer duren, maar ik zou hem niet meer durven gebruiken als belangrijke schijf.

[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 07-03-2005 10:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:32:
Je moet even duidelijk hebben voor jezelf dat wat jij schijven noemt geen schijven zijn maar partities. Op 1 fysieke schijf staan meerdere partities die je dus in windows als driveletters te zien krijgt.
Voordat je dit soort tools loslaat op je hdd is het verstandig alles even te backuppen zodat je zeker niets kwijtraakt (op een hdd met badsectors is dat sowieso een must). In het ergste geval ben je dan een uurtje kwijt aan een windows reinstall.

en die bad sectors zijn vaak fysieke beschadigingen op je hdd, dat betekend dat er de kans bestaat dat je schijf mogelijk binnenkort overlijdt, kan ook wat langer duren, maar ik zou hem niet meer durven gebruiken als belangrijke schijf.
Hmm maar dat zeg ik toch ook ? Hdd 1 ( Schijf1 ) die ingedeeld is in 3 partities?
Dus eigenlijk zou ik een backup van me C,Swap,F moeten maken ? en dan zou ik hem gewoon met (Drive Fitness Test (v4.02) kunnen repareren ? Maar als er nou gegevens van mij C-partitie (Systeem) weg zouden gaan dan heb ik niks aan die backups want ik kom dan toch niet meer in windows? ( als het zo ver zou komen dan )
Ken je mischien nog een makkelijk/goed backup programma want ik heb nu SavePart ofzo maar dat wil niet echt lukken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

Wat betreft backuppen: gebruik Ghost en/of brand de belangrijkste documenten weg naar een DVD'tje.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:43:
[...]

Hmm maar dat zeg ik toch ook ? Hdd 1 ( Schijf1 ) die ingedeeld is in 3 partities?
Dus eigenlijk zou ik een backup van me C,Swap,F moeten maken ? en dan zou ik hem gewoon met (Drive Fitness Test (v4.02) kunnen repareren ? Maar als er nou gegevens van mij C-partitie (Systeem) weg zouden gaan dan heb ik niks aan die backups want ik kom dan toch niet meer in windows? ( als het zo ver zou komen dan )
Ken je mischien nog een makkelijk/goed backup programma want ik heb nu SavePart ofzo maar dat wil niet echt lukken.
Ok, maar dit soort tooltjes kijken niet naar partities, maar enkel naar schijven, dat dat dus duidelijk is.

Backuppen is altid aan te raden op een andere hdd of op een cdtje, DVDtje, tape oid.
Dat kun je in principe gewoon doen met de windows explorer of nero zodra je het gaat fikken, dus dan kun je na een reinstall die zooi gewoon terugzetten en verder werken (ook handig als je hdd het straks begeeft, want anders ben je het nog kwijt.).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:48:
[...]

Ok, maar dit soort tooltjes kijken niet naar partities, maar enkel naar schijven, dat dat dus duidelijk is.

Backuppen is altid aan te raden op een andere hdd of op een cdtje, DVDtje, tape oid.
Dat kun je in principe gewoon doen met de windows explorer of nero zodra je het gaat fikken, dus dan kun je na een reinstall die zooi gewoon terugzetten en verder werken (ook handig als je hdd het straks begeeft, want anders ben je het nog kwijt.).
Mja ik zit te denken, want het zijn 4 bad sectors ( en als ik het repareer zitten er geloof ik ook nadelen aan)
-Dan zou hij toch slomer worden?
-En er is kans dat er later weer meer bad sectors terug komen ( d8 ik? )
Want waarschijnlijk heb ik nog garantie dat moet ik nog ff opzoeken, maar als ik nog garantie heb en hem opstuur en erbij zet dat er 4 bad sectors kapot zijn wie zegt dat hun hem dan daar niet op de zelfde manier repareren als hierboven? Want liever heb ik natuurlijk een nieuwe terug die het gewoon perfect doet. (ik weet ook niet of 4 bad sectors veel is hoor, maar het zouden er meer kunnen worden heb ik ergens gelezen)
Want als ik hem dan opstuur zet ik op me HDD van 60 GB wel een besturings systeem en dan maak ik een paar partities zodat ik ook linux erop kan gooien :)

Nog even over die backup ik zou die partities op een DVD RW kunnen gooien als backup maar gaat dat wel passen? ( nooit backup gemaakt nog :D )
En waar in windows zit die backup maker ergens ( want ik heb nog een HDD van 250 GB vrij )

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 11:38:
Mja ik zit te denken, want het zijn 4 bad sectors ( en als ik het repareer zitten er geloof ik ook nadelen aan)
-Dan zou hij toch slomer worden?
In principe niet. Maar als er meer bad sectors erbij komen, dan kan dat de performance wel negatief beïnvloeden, omdat de HDD meerdere pogingen probeert te uitvoeren om die ene sector vol te schrijven.
-En er is kans dat er later weer meer bad sectors terug komen ( d8 ik? )
De kans is zeer groot. Soms al na enkele dagen, anders na maanden. Dit is ook uitgelegd in de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot".
Want waarschijnlijk heb ik nog garantie dat moet ik nog ff opzoeken, maar als ik nog garantie heb en hem opstuur en erbij zet dat er 4 bad sectors kapot zijn wie zegt dat hun hem dan daar niet op de zelfde manier repareren als hierboven? Want liever heb ik natuurlijk een nieuwe terug die het gewoon perfect doet. (ik weet ook niet of 4 bad sectors veel is hoor, maar het zouden er meer kunnen worden heb ik ergens gelezen)
Het beste is om zelf bij de PC boer langs te gaan en melden dat de HDD is voorzien van bad sectors. Vaak krijg je op hetzelfde moment nog een nieuwe HDD mee terug.
Nog even over die backup ik zou die partities op een DVD RW kunnen gooien als backup maar gaat dat wel passen? ( nooit backup gemaakt nog :D )
Met Ghost moet het lukken :)
En waar in windows zit die backup maker ergens ( want ik heb nog een HDD van 250 GB vrij )
Je kunt ook Ghosten richting een andere HDD partitie.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt allemaal:)

Dan ga ik als ik uit school kom direct die bon even opzoeken, want terug brengen lijkt me dan beter..
En dan zal ik ff opzoek gaan naar "de :9 " Ghost..
Dan horen jullie het nog wel ^.^

edit:

Maar is het wel zeker dat Bad Sectors onder de garantie valt bij de pcboer/fabriek ?
Want hun kunnen er natuurlijk ook niks aan doen dat ik bad sectors heb, of het moet een productie fout zijn... Want die bad sectors kunnen toch niet zomaar na een tijd komen, of dat moet komen door ouderdom..

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gekeken of ik nog garantie heb, en dat heb ik nog.
Maar als ik hem opstuur naar (alternate) zijn hun dan wel verplicht om garantie te geven op bad sectors?
En is het dan geen probleem dat ik hem formateer, want niet dat hun hem straks hebben en die bad sectors zijn ineens weg.
Want daar heb je ook programma's voor die formateren en repareren direct...
En met GHOST 9.0 heb je met backup maken ook iets wat je aan kan vinken "bad sectoren negeren" ofzoiets, houdt dat in dat ik die bad sectors anders mee kopieert worden, lijkt me sterk dat dat kan maar goed :9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 08:27 ]

Pagina: 1