[wifi] welke apparatuur heb ik nodig ?

Pagina: 1
Acties:

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 11:42
Ikzelf heb al best wat ervaring met het hele wifi gebeuren, heb het zelf thuis ook.
De meeste topics gaan over de standaard situaties, maar in dit geval is mij gevraagd een internet verbinding aan te leggen wat nogal complex kan gaan worden.

De mensen die internet willen krijgen hebben hun ISDN NT1 S2 aansluiting 60 meter buiten het huis in een schuur (het huis is later gebouwd, schuur was bedrijfspand). Momenteel lopen er enkel wat ISDN en een anologe telefoonlijn tussen de schuur en het huis.

De mensen willen dus graag internet, aangezien ze geen kabel hebben wordt dat dus ADSL.
Probleem is, wat ik ook in meerdere topics heb gelezen, dat je een SpeedTouch niet 40 of 60 meter na een splitter / NT1 kunt plaatsen. De verbinding zal dus draadloos moeten verlopen, mits we zin hebben om 60 meter lang 60cm diep een sleuf te gaan graven.

Mijn idee kwa opstelling:

ISDN signaal <> splitter < (tevens naar NT1 toe) > ADSL SpeedTouch 510 < (ethernet) > AP1 < (draadloos) > AP2 < (draadloos) > PCI WLAN kaart

De computer en het NT1 kastje kunnen elkaar niet 'zien' waardoor ik met een AP2 moet werken zodat het geheel een 'bocht' kan maken.

Het lijkt me geen onmogelijk iets, alleen vraag ik me af welke merken dit ondersteunen, of ik persé WDS nodig heb en waar ik verder nog rekening mee moet houden.

NB. ik heb zelf 2 Senao AP's thuis waar ik geregeld een point-to-point 'wireless bridge' mee maak, maar deze liggen buiten het budget en werken tevens niet met WDS volgens mij.

Ik weet dat Linksys relatief goede wifi routers heeft (WRT54G) met een gunstige prijs, ik kan alleen niet zo direct opmaken of ik persé een alternatieve firmware nodig heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.CeeJay op 07-03-2005 01:28 ]

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26
dus het komt er op neer dat het wel draadloos moet zijn maar geen geld mag kosten anders had ik ook een senoa ap aan de speedding geknoopt en aan de pc een clientje via een stukje utp (je kunt die senoa immers meestal ook als client gebruiken),

Edit: Ik zou toch maar die sleuf graven, kost je even een (kleine) middag bij lekker weer maar dan even een utptje door een pvctje heen leggen en klaar ben je aan beide kanten nog even een goedkoop 5 poorts switchje ofzo plaatsen en klaar ben je (en als je dan meteen nog een utp er doorheen doet heb je nog wat eventuele extra lijnen van de schuur naar woonhuis)

[ Voor 44% gewijzigd door shure-fan op 07-03-2005 01:56 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Mr.CeeJay
Ik heb er vanavond getest en kwam tot de conclusie dat het niet via 'AP met PCI kaart' kan kwa bereik.
De Senao's kosten vanaf 139.... daarvoor heb ik 2 linksys routers ! en die zijn niet per definitie minder goed om te gebruiken in deze situatie.

@echo off

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 22:22

Jimbolino

troep.com

misschien kun je (voor educationele doeleinden) proberen om een WRT54G(S) te flashen met HyperWRT firmware (om transmit power wat op te voeren)
Als je de AP op goed plaatst, hoog en evt met buiten/richt antenne, moet het makkelijk kunnen.

Misschien kun je een van de bestaande ISDN lijnen gebruiken voor 10(of 100) mbit. Met een beetje geluk is het gewoon twisted pair...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:58

NoTimeRemains

I know

Je kan je modem in principe overal plaatsen MITS deze VOOR alle andere telefoons split. Wat het maximum hierin is weet ik niet. Maar 2, 5, 10 meter werkt allemaal.
idee om bijvoorbeeld een van de nieuwere Speedtouches te pakken. Het liefst een 580.

60 meter is denk ik wat veel verlies van signaal ....

maar goed een wifi bridge... is eik ook geen mooie oplossing. ik zal er eens over nadenken, hier kom ik op terug.

[ Voor 27% gewijzigd door NoTimeRemains op 07-03-2005 10:04 ]

This is the Way.

• Mr.CeeJay
@Jimbolino: ik denk niet dat ik een WRT54GS nodig heb, 108Mbit voor 1,6 Mbit internet....
die HyperWRT is een idee, mits ze dus WDS ondersteunen en dat vind ik niet op hun site terug....

Een fatsoenlijke buitenantenne kost bijna net zo veel als een AP en ik denk dat ik dat niet persé nodig heb bij 60 meter.
Als ik een van de bestaande ISDN lijnen wil gebruiken moet ik een behoorlijke hoop spagetti gaan ontfutselen wat bijna niet te doen is en het is nog wel nota bene door KPN aangelegd daar :(

@HIValicious: ik ben niet zo dol op SpeedTouch's, de 510 krijgen we er gratis bij...

@echo off

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 20:23
ik zou gewoon middagje gaan graven :) let maar op binnen no time willen ze namelijk ook bestanden gaan verwisselen vanaf de schuur/huis pc's.. en dat gaat nou niet lkr met wifi :)

verder 60 M low budget bijna niet te doen beste zou idd gewoon een omni antenne drop gooien en klaar..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:58

NoTimeRemains

I know

Mr.CeeJay schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:44:
@HIValicious: ik ben niet zo dol op SpeedTouch's, de 510 krijgen we er gratis bij...
wat is er mis met de speedtouch's? ik vind ze lekker werken.

This is the Way.

Verwijderd

isdn --> linksys wap54g --> Cantenna ~~~~~~><~~~~~~~~Cantenna <--linksys wap54g <--pc

Of gewoon een gsleuf graven, kijk eens bij een lokaal bedrijfje wat een minikraan kost voor een uurtje.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mr.CeeJay schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:44:
@Jimbolino: ik denk niet dat ik een WRT54GS nodig heb, 108Mbit voor 1,6 Mbit internet....
bereik = 1/snelheid. dus als je een 108mbit wlan hebt, kun je deze terugschroeven naar 11mbit. je bereik is dan vele malen verder.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Mr.CeeJay
@angel008: in de schuur staan geen PC's, er is enkel de telefoonaansluiting (NT1) en een (bedrijfs)kantine.

@HIValicious: opzich zijn de speedtouch's best stabiele en snelle dingen, alleen beginnen ze kuren te krijgen als je meer dan 7 NAT mappings maakt (bij een 510i althans) daarbij is het geografisch gezien verstandiger het AP los te nemen zodat je die niet binnen 2 meter van de NT1 hoeft te plaatsen in de schuur.

@Ipaq Master: heb ik in jouw geval WDS nodig en kan ik dat laatste stukje WAP54G <--> PC draadloos overbruggen (anders moet ik binnenshuis nog eens 10 meter UTP gaan trekken wat die mensen niet leuk vinden.

@Dirk-Jan: 108Mbit wifi is volgens mij 54Mbit protocol met daarover een soort van compressie. Als ik een WRT54GS ga terugschroeven naar 11Mbit zal hij volgens mij geen compressie gebruiken en is er feitelijk geen verschil tussen de S en non-S router. Maar verder heb je wel 100% gelijk wat betreft het bereik...
offtopic:
hi schoolmate !
:)

@echo off

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 22:24
Mr.CeeJay schreef op maandag 07 maart 2005 @ 12:36:
@HIValicious: opzich zijn de speedtouch's best stabiele en snelle dingen, alleen beginnen ze kuren te krijgen als je meer dan 7 NAT mappings maakt (bij een 510i althans)
Hoe kom je aan deze wijsheid? Ik heb 'm zelf ook en het ding draait perfect met een stuk of 20 NAT mappings. Ik zou hier wel iets meer over willen weten.

Roomba E5 te koop

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een ST580 kan je wel met veel korting krijgen bij een adsl abonnement, je kan die ook best wel een hoop meters verplaatsen, sterker nog: Je zou best eens kunnen proberen wat er gebeurt als je wel die 60 meter telefoonkabel gebruikt!

Het is niet per defenitie zo dat het problemen op gaat leveren, al heb je wel een aardige kans. KPN gebruikt namelijk ook gewoon telefoondraadjes voor adsl van de centrale naar jouw huis, dat is soms wel 4 kilometer! Als de kwaliteit van jouw stekkers gewoon goed is, en het adsl signaal is lekker snel en je hebt geen basic of fast adsl lijn (3mbit en hoger), dan zou ik zelf eerst in elk geval proberen de modem met een al liggende telefoonkabel aan te sluiten.

Als het geen problemen geeft, lekker laten liggen, als de snelheid lager dan 1,6mbit wordt of er is geen signaal, dan wlan gebruiken. Lange bekabeling bij mensen thuis kan (heel waarschijnlijk) wel problemen opleveren, zeker als het geen getwiste kabel is (platte telefoonkabel gaat als antenne werken geloof ik), maar het hoeft niet :).

En als je dan via een kabel een mooie adsl lijn hebt, ruil je die st580 lekker terug voor een st510 en krijg je meestal het veschil in bedrag ook weer terug. Lekker risicoloos.

Overigens hoor ik sinds firmware 4,2 geen verhalen meer over haperende NAT tabellen. Daarvoor met de st510 wel (wat dus is opgelost en alleen geld voor st510s uit 2003 en eerder), maar dat betekent niet dat alle speedtouch modems gaar zijn (en reken maar dat je daar veel van gehoord had op dit forum als dat zo was, er zijn zo >>1miljoen speedtouch modemroutertjes verscheept door kpn in nederland :o)

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 07-03-2005 12:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Mr.CeeJay
De mensen hadden besloten om Wanadoo als provider te kiezen en dan kreeg je o.a. 'het ethernet modem' gratis (twv 69 euro). het 'draadloze modem' zou 199 euro kosten (in principe 130 meerprijs) en dat vind ik een beetje gekkenwerk (voor 130 euro heb ik 2 linksys's en een speedtouch vind ik niet beter dan een linksys)
bron: http://www.wanadoo.nl/popup/adsl_modems_kpn_draadloos.html
Als ik kies voor de 510 met 2x linksys ben ik toch wel 60 euro goedkoper uit...
Men wil het liefst geen extra kabels gaan trekken en de enige kabel die er ligt die ik zou kunnen gebruiken is een anologe (non-twisted) kabel voor het huidige dial-up internet.

offtopic:
De Speedtouch:
Bij een lokale radio omroep waar ik met iemand anders samen de automatisering doe hebben we Zon ADSL lite via KPN netwerk (1600/512). De speedtouch 510 heb ik al een tijdje terug voorzien van een firmware upgrade 4.2.7.16.0 omdat hij NAT mappings er, gemiddeld, na 2 weken spontaan uit gooide. De mappings blijven er nu wel in staan, alleen op het moment dat ik er 8 of meer erin heb gaat de webinterface zeer traag tot time-outs... (internet werkt gewoon door).
Daarbij kun je ook nog niet eens ranges aangeven, je moet iedere poort apart mappen...
Ik zeg niet dat een SpeedTouch per definitie slecht is, ik heb er alleen zelf geen hoge pet van op

update 18:44u.
buiten de vraag of mijn idee kwa opstelling de 'beste' is ben ik er vandaag achter gekomen wat de WAP54G (en dus de WRT54G ook) voor functies biedt. Ik heb 2 WAP's met firmware 2.08 bij elkaar kunnen krijgen en met mijn laptop die ingebouwd wifi heeft heb ik op een linksys geconnect.
Die linksys was weer via een 'repeater-modus' verbonden met de andere linksys die aan een router hing. Internet was goed te doen en dat is waar het om gaat.

[ Voor 64% gewijzigd door Mr.CeeJay op 07-03-2005 18:47 ]

@echo off

Pagina: 1