Toon posts:

Shared geheugen videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 805 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een
oshiba Satellite A60

Processor: Pentium 4 3.06 GHz
Geheugen: 512mb DDR
Harde Schijf: 60GB
Grafisch: MOBILITY™ RADEON™ 7000 IGP 64MB
Netwerk: 10 / 100 Baste TX en 56k Modem
DVD Speler / Brander
15 inch TFT scherm

deze maakt gebruik van een radeon met shared geheugen tot 64 mb. Nu is mijn vraag wat is het nadeel van shared geheugen boven dedicated behalve dan dat het een deel van je werkgeheugen afhaalt. Is het ook langzamer. Ik ben van plan om mohaa en counter strike source te draaien. Dit moet toch mogelijk zijn op deze machine ?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Het zal wel langzamer zijn, denk ik zo, omdat je het van het moederboard afmoet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Is een Radeon 7000 niet onwijs sloom? Ik zou een notebook met wat betere videokaart uitzoeken hoor als je van plan bent om er games op te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wannapuf schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:48:
Is een Radeon 7000 niet onwijs sloom? Ik zou een notebook met wat betere videokaart uitzoeken hoor als je van plan bent om er games op te spelen.
tjah ik weet ook nie precies hoe het zit met die videokaarten ik dacht dat zon radeon 7000 wel goed was toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is extreem veel langzamer. een P4 is dol op geheugen bandbreedte en dat neem je hem nu af. Ik zou dan liever een cpu nemen die een stuk langzamer is (bijv een Cel D) maar met een dedicated geheugen chip want dat is echt een heel pak sneller in het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
cs:source zal niet helemaal lekker draaien, vrees ik. (niet omdat het shared geheugen is, maar omdat een radeon 7000 gewoon niet echt snel is ;))

mohaa is geen probleem

En waarom wil je perse die toshiba? Bij een ander merk krijg je voor minder geld veeeeel meer.

Bij toshiba is het ook vaak (spreek uit ervaring) zo dat de onderdelen gewoon niet voor 100 lekker samen werken.

[ Voor 76% gewijzigd door Laurens op 06-03-2005 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je op je laptop nog een beetje wil kunnen gamen, ga dan vooral niet voor zoiets. Kijk bijvoorbeeld naar een (niet te duur) type laptop met een radeon 9700 mobile erin met 64 MB videogeheugen. Is iets duurder, maar presteert meer dan iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20
Een videokaart zoekt vaak en vel toegang tot zijn geheugen. Moderne topkaarten hebben dan ook onboard geheugenbandbreedtes van tientallen gigabytes per seconden (37,8GB/sec bijvoorbeeld voor de Ati Radeon X850XT PE).
Je laptop heeft waarschijnlijk een enkel reepje PC2700, misschien PC3200. Deze hebben respectievelijk een maximale bandbreedte van 2,7 en 3,2 gigabyte per sec. Zie je nu waar de schoen hem wringt? Naast de videokaart, wordt het geheugen natuurlijk ook nog eens door de processor gebruikt, dus deze vechten constant om bandbreedte, niet erg voordelig dus.

Dat gezegd hebbende, is de Radeon 7000 IGP een oud kaartje wat toch al traag is en waarvoor het niet eens zo heel veel uit zal maken of het shared geheugen heeft of niet. Die spellen die je wilt gaan spelen zullen waarschijnlijk wel kunnen, hoewel je dan echt met lage instellingen zult moeten werken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Inderdaad je moet kijken naar een laptop met een radeon 9700/9800 met minimaal 64mb ddr, niet geshared. De CPU mag best wat langzamer zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laukui schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:51:

En waarom wil je perse die toshiba? Bij een ander merk krijg je voor minder geld veeeeel meer.
ik hoef niet persee een toshiba maar ik zag deze aangeboden op marktplaats. maar mijn budget is ongeveer 800 900 euro maar dan kan ik toch niet een nieuwe laptop kopen met een beetje kracht voor gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:49:
[...]

tjah ik weet ook nie precies hoe het zit met die videokaarten ik dacht dat zon radeon 7000 wel goed was toch ?
Voor tekstverwerken en internetten is het prima videokaart ja. Maar voor spellen echt niet hoor.

Ik heb zelf een Sony Vaio met een Ati Radeon X600 erin, nou dat speelt wel.

Ik weet niet wat je moet neerleggen voor die Toshiba, maar ik zou even naar andere merken kijken in die prijscategorie. Ga bijvoorbeeld voor een Centrino notebook met een Radeon 9600/9700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wannapuf schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:58:
[...]

Ik weet niet wat je moet neerleggen voor die Toshiba, maar ik zou even naar andere merken kijken in die prijscategorie. Ga bijvoorbeeld voor een Centrino notebook met een Radeon 9600/9700.
de toshiba gaat me zowieso 700 euro kosten. maar wat kost een centrino met radeon 9600 ongeveer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 22:14

FongWan

The Stormrider ...

Ten eerste waarom heb je een notebook nodig? Ofwel wat ga je er verder mee doen?

Dat mis ik in je openingspost.

Zoals hierboven al is aangegeven zoek een notebook met een langzamere CPU en een betere grafische kaart zoals een Ati M9700 met 64MB.

Als je een beetje mobiel (lees op de batterij wilt gaan werken) zou ik voor een Pentium-M (Dothan core) based notebook gaan met een Ati M9700. Zoals een Asus M6Ne of Acer TravelMate 80xx serie. Performance en gaming in een.

Ik kan zo even de reviews niet meer terugvinden maar een Pentum-M Dothan maar in gaming doet hij het zeer goed.

Gevonden:
http://www.gamepc.com/lab...p?id=dothandesktop&page=1
http://www.gamepc.com/lab...sp?id=dothangaming&page=1

Lees deze reviews eens door.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Wannapuf schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:58:
[...]

Voor tekstverwerken en internetten is het prima videokaart ja. Maar voor spellen echt niet hoor.

Ik heb zelf een Sony Vaio met een Ati Radeon X600 erin, nou dat speelt wel.

Welke Vaio heb jij? Want als je een X600 hebt dan heb je een 2e gen Centrino. Hoeveel was ie?
Kan je misschien een paar benchmarks draaien zoals 3dmark03 en edmark05?

Ben wel benieuwd hoe goed die X600 is. Van de een hoor ik dat ie op het niveau van een M9700 zit en van de ander dat ie op het niveau van een M9200 zit.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FongWan schreef op zondag 06 maart 2005 @ 23:07:
Ten eerste waarom heb je een notebook nodig? Ofwel wat ga je er verder mee doen?

Dat mis ik in je openingspost.

Zoals hierboven al is aangegeven zoek een notebook met een langzamere CPU en een betere grafische kaart zoals een Ati M9700 met 64MB.

Als je een beetje mobiel (lees op de batterij wilt gaan werken) zou ik voor een Pentium-M (Dothan core) based notebook gaan met een Ati M9700. Zoals een Asus M6Ne of Acer TravelMate 80xx serie. Performance en gaming in een.

Ik kan zo even de reviews niet meer terugvinden maar een Pentum-M Dothan maar in gaming doet hij het zeer goed.

Gevonden:
http://www.gamepc.com/lab...p?id=dothandesktop&page=1
http://www.gamepc.com/lab...sp?id=dothangaming&page=1

Lees deze reviews eens door.
Wat ik precies zoek is een laptop waar ik mohaa en css mee kan spelen waar ik met gemak java en c++ kan programmeren en waarmee ik gewoon kan scripten enzoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

tja, dan kan je met een wat oudere laptop al, zolang die maar een goede grafische kaart heeft.

Zoals ik al zei als je op de batterij wilt gaan werken zou ik zeker voor een Pentium-M gaan echter met een budget van 800 red je het niet.

edit:
voor ongeveer 1000,- incl BTW heb je de volgende notebook:
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2587

Pentium-M Dothan 1,4GHz
256MB
40GB
Ati M9700 128MB

Dus ik zou even rondkijken naar huismerk notebooks van bijvoorbeeld Paradigit of Computerland.
De Jewel 2500 en nog enkele andere modellen.

[ Voor 41% gewijzigd door FongWan op 06-03-2005 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daar was ik al bang voor maar met wat voor snelheid kan het al dan is een 1400 pentium 4 m snel genoeg als er een goede videokaart in zit ? of is een celeron ook een optie zijn dat goede procesors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook even naar de snelheid van je harde schijf... ik denk niet dat CS: Source het erg fijn vindt als je het gaat draaien op een 4200RPM schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 23:26:
daar was ik al bang voor maar met wat voor snelheid kan het al dan is een 1400 pentium 4 m snel genoeg als er een goede videokaart in zit ? of is een celeron ook een optie zijn dat goede procesors
Lees even het [rml][ Laptops] Het Centrino topic deel 2[/rml] door.

Want een Dothan 1,4GHz is net zo snel als een P4 op 2,4GHz ....

Let op !!! Het tabelletje dat in het topic staat is al redelijk oud en daarin wordt de Banias core vergeleken. De Dothan core is tussen de 5 a 25% sneller.

edit:
voor ongeveer 1000,- incl BTW heb je de volgende notebook:
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2587

Pentium-M Dothan 1,4GHz
256MB
40GB
Ati M9700 128MB

Dus ik zou even rondkijken naar huismerk notebooks van bijvoorbeeld Paradigit of Computerland.
De Jewel 2500 en nog enkele andere modellen.

[ Voor 21% gewijzigd door FongWan op 06-03-2005 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat zal ik doen :) zijn er nog meer van zulke sites waar je laptops kunt zien. Ik denk dat ik moet gaan voor een niet merk laptop die zijn niet zo duur als de merkmachines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat is beter dan om te kiezen. bijvoorbeeld een centrino 1400 mhz of een 1800 mhz pentium m dothan ? welke levert de betere prestaties. Die lijst is noagl uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 07:53:
wat is beter dan om te kiezen. bijvoorbeeld een centrino 1400 mhz of een 1800 mhz pentium m dothan ? welke levert de betere prestaties. Die lijst is noagl uit
Centrino = Dothan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Loyd... lees even eerst de technische CSL documentatie (een link kan je vinden in de CSL FAQ), daar staat veel leesvoer over het Centrino platform. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jah mijn fout bij laptopper stond pentium m en centrino pas later kwam ik erachter dat ze dezelfde centrino bedoelde alleen de eerste was nog de oude en de nieuwe is dothan mijn fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
FongWan schreef op zondag 06 maart 2005 @ 23:11:
[...]

Welke Vaio heb jij? Want als je een X600 hebt dan heb je een 2e gen Centrino. Hoeveel was ie?
Kan je misschien een paar benchmarks draaien zoals 3dmark03 en edmark05?

Ben wel benieuwd hoe goed die X600 is. Van de een hoor ik dat ie op het niveau van een M9700 zit en van de ander dat ie op het niveau van een M9200 zit.
Ik heb de A317M met 17" breedbeeld :9
Ik mocht hem BTW vrij kopen via de zaak bij Central Point. Dat kostte me 1470,-
Ik zal vanavond wel een paar benchmarks draaien als ik tijd heb.

De videokaart is overigens dik in orde. Ik ben niet zo'n gamer maar Final Fantasy XI op 1440x900 draait super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nu kan ik de volgende laptop kopen voor 500 euro. Is dit wat die nvidia videokaart ?
Mobile Pentium® 4 Processor 532 w/HT Technology (3.06GHz, 533MHz FSB)
LCD 15 inch XGA LCD Panel
Video Card 64MB DDR NVIDIA GeForce FX Go5200 AGP 4x Graphics
Memory 512MB 333MHz,2 DIMMs
Hard Drive 40GB Ultra ATA Hard Drive
CD or DVD Drive 24X CD Burner/DVD Combo Drive with Sonic Record Now
Operating System Microsoft® Windows® XP Home Edition Service Pack2
Modem Internal 56K Modem
Wireless Dell Wireless 1350 Internal Wireless (802.11b/g, 54Mbps) Mini-PCI card
Primary Battery 12-cell Lithium Ion Primary Battery (96 WHr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20
Niet echt.... Hoewel er hij beter is dan die Radeon 7000.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 13:17:
nu kan ik de volgende laptop kopen voor 500 euro. Is dit wat die nvidia videokaart ?
Mobile Pentium® 4 Processor 532 w/HT Technology (3.06GHz, 533MHz FSB)
LCD 15 inch XGA LCD Panel
Video Card 64MB DDR NVIDIA GeForce FX Go5200 AGP 4x Graphics
Memory 512MB 333MHz,2 DIMMs
Hard Drive 40GB Ultra ATA Hard Drive
CD or DVD Drive 24X CD Burner/DVD Combo Drive with Sonic Record Now
Operating System Microsoft® Windows® XP Home Edition Service Pack2
Modem Internal 56K Modem
Wireless Dell Wireless 1350 Internal Wireless (802.11b/g, 54Mbps) Mini-PCI card
Primary Battery 12-cell Lithium Ion Primary Battery (96 WHr)
Pentium4 = heethoofd die je batterijen snel opslurpt
Gf2Go 5200 = traag maar tenminste niet shared mem

Maareh... dit voor EUR 500... dat ruikt niet fris :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 07 maart 2005 @ 14:29:
[...]

Pentium4 = heethoofd die je batterijen snel opslurpt
Gf2Go 5200 = traag maar tenminste niet shared mem

Maareh... dit voor EUR 500... dat ruikt niet fris :o
nou idd het is ook alweer afgelast de man kwam uit engeland. Dus dat doe ik dan maar niet
Pagina: 1