Nog steeds werkt mijn netwerkje niet :(

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Bah, ik vind het nu echt niet leuk meer....
Mijn netwerkje werkt nog steeds niet. Wat ik heb gedaan:

- 2 netwerkkaartjes gekocht, bij Alternate, Realtek ISA.
- Geinstalleerd (goed volgend Windows), T-stukjes + terminators (50 Ohm) + Kabel (BNC) aangesloten.
- TCP/ICP en Netbui geinstalleerd en een client.
- IP-adressen op 192.168.0.1 (hoofdcomp.) en 192.168.0.2 (op mijn kamer comp.). Subnetmask op 255.255.255.0.
- Naampje gegeven + zelfde werkgroep.

Nu zie ik de andere computer niet in netwerkomgeving en kan ik ook niet pingen. Ik weet er niet zoveel vanaf, dus... weet iemand waar het nog aan zou kunnen liggen.

Verwijderd

Als je in netwerkomgeving kijkt moet eerst de browselist gemaakt/geupdate worden. Dat kan even duren.

Doe een search naar die andere PC(rechtsklikken op netwerk..). Die search gaat een stuk sneller. En maak eerst een share aan op de te zoeken PC. Dan moe het sowieso lukken aangezien je ook NETBEUI gebruikt. Daarnaast kun je ook connecten naar de aangemaakte share met behulp van net use. kan je ook wat extra info geven.

Suc6

Verwijderd

Kun je wel jezelf pingen (Dus "ping 192.168.0.1" vanaf het systeem met dat adres)?
Zie je wel je eigen systeem in de netwerk omgeving?

Kun je bij de windows netwerk-drivers of met een netwerkkaart-setup misschien het protocol kiezen, en staat dat niet op COAX/BNC/Thin Ethernet maar op UTP ofzo?
(Control Panel/Network/<network card>/Properties/Advanced ofzo).

En Windows wil ook nog wel eens raar doen als je je niet als gebruiker met password hebt aangemeld...

Dus mocht je in je netwerk-settings (Control Panel/Network) de "primary network logon" ofzo (sorry ik heb een Engelse Windhoos) op "Windows logon" hebben staan, dan moet je deze eens op "Client for Microsoft Networks" proberen.
Kun je die niet kiezen omdat ie nog niet in het lijstje staat, dan moet je die eerst als component toevoegen (add/client, microsoft, etc).

En ook niet vergeten je drives of printers te sharen/delen he...

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Of 1 van je kaarten is kaduk.
Had een setje UTP voor mijn pa gekocht, met geen mogelijkheid kreeg ik een bitje naar de andere kant.

Bleek dat 1 van die F**KING kaarten aan gort was. Kwam er op school achter.

Ps, als je Netbeui gebruikt, hoef je ook geen IP nummers op te geven, mocht het dan nog niet werken, dan zal 1 van de kaarten kaduk zijn.
Heb je de ISA poorten ook goed in je Bios staan.

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Ben ik nou zo'n ongelofelijke mazzelaar?
Iedereen zeurt over netwerken die maar niet willen draaien.
Ik dacht ik bereid me op het ergste voor,
maar toen ik van het weekend mijn utp-netwerkje ging maken met 2 3Com kaartjes en een 100mbitTarget PCMCIA kaartje en Sygate 3.0 ging alles perfect, was nog geen half uur bezig. Zelfs icq doet het perfect zonder ook maar iets aan te passen.En razend snel!!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb al verscheidene kaarten geprobeerd... allemaal geen resultaat, daar zal het niet aan liggen.

Kabel misschien?

Wie weet precies hoe je hem door moet meten?
En niet met halfbakken antwoorden aankomen, daar heb ik er namelijk al genoeg van, iedereen zegt wat anders of iets vaags'...

bvhd

Verwijderd

kabel door meten doe je door aan een kant de eindweerstand te bevestigen en aan de andere kant de weerstand te meten (met een multimeter) tussen de mantel en kern. Als dit geen oneindig hoge weerstand is dan is de verbinding ok. Voor de zekerheid kun je het ook nog even via de andere kant meten.

Als het gewoon een netwerk tussen twee pc's is, is het eigenlijk niet nodig een ip-adres toe te kennen. Probeer het eens zonder.

En natuurlijk moet je ook lief zijn voor het spul. Als het ook maar even te koud is of het regent in japan, dan kun je het wel vergeten.

succes

Verwijderd

in reply op diamon:

Draai aub GEEN netbeui naast tcp ip, schept alleen maar verwarring, want er draait toch maar een protocol... (degene die bovenaan in je networksettings staat heeft eerste prioriteit) Je moet eerst ff testen of de kaarten zelf goed zijn. In winNT zit er onder networksettings/adapters/ een testoptie. Als dit gee nduidelijk resultaat geeft kun je uiteraard even proberen om een loopback op de kaart uit te voeren (cmd/ ping 127.0.0.1)

(oh ja, vergeet niet bij tcp/ip je kaarten een verschillend ip adres te geven :)

• Diamon
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

In reply op Paz

Daar had ik het ook niet over, het samen draaien van TCP/IP en Netbeui.
Alleen Netbeui is voldoende als je alleeen 2 pc's met elkaar verbind, en er verder nixs specials mee gaat doen. Bv internet delen.
Als zijn kaarten niet met Netbeui willen draaien, dan zijn ze bijna zeker kapot.
Vandaar dat ik Netbeui aanraad voor hem.

Quote: oh ja, vergeet niet bij tcp/ip je kaarten een verschillend ip adres te geven

Daarom raad ik hem Netbeui aan

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Je kan proberen bij de client pc een dns host in te vullen geen domain en die hostname kan je gewoon wat intypen als het maar niet gelijk is aan de computernaam van 1 van beide pc's.

suc6

Verwijderd

Je kan proberen bij de client pc een dns host in te vullen (zoiets als bove/beneden whatever) geen domain en die hostname kan je gewoon wat intypen als het maar niet gelijk is aan de computernaam van 1 van beide pc's.

suc6

Verwijderd

Soms gebruikt men de verkeerde coax. Je hebt 50 Ohm en 75 Ohm (video kabel). Over het algemen maakt het bij korte stukjes tot 10 meter niet zoveel uit. Als je langere snoeren gebruikt neem dan wel de goede soort kabel, dus 50 Ohm (er staat dan RG58 op). RG 59 is 75 Ohm video kabel, dus verkeerd !

Verwijderd

Tsja, TB, netwerken onder Windows is inderdaad een beetje suf. Wat je het beste kan doen is inderdaad gewoon e'e'n protocol draaien, aanmelden op "Client voor MS Network", printer en file sharing aan zetten, effe iets sharen. Het duurt vertieft lang onder windhoos om een andere compu te vinden. Wat altijd wel werkt is dan een spel via het netwerk te spelen.
Pingen gaat trouwens inderdaad niet als je netwerk NetBEUI draait. Deze is trouwens wel aan te raden als je toch niet op het internet zit. Lekker simpel.

Verwijderd

Quote: 'pingen gaat inderdaad niet als je netbeui draait' LOL :)

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:08

Kolky

subtitle not available

Wat dacht je van IPX/SPX-protocol! Dat is ook nodig om te lokaal netwerken.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
1) Setup alle hardware en controleer op Windows fouten. Alléén TCP/IP is nodig, de rest heb je niet veel aan (alleen IPX is nog wel leuk voor de wat oudere spellen). Maak geen fouten in de settings.

2) Ping op iedere pc jezelf, dus op comp 1 "ping 192.168.0.1".

Wel jezelf pingen maar niet naar de andere kant -> settings wel goed maar verbinding tussen beide niet. Controleer aansluiting -> terminators juiste weerstand, breuk in kabel, etcetera.

Jezelf niet kunnen pingen -> fout in je instelling. NetBEUI veroorzaakt alléén maar problemen en heb je nergens voor nodig.

(thx diddel for advice on my OWN network :-)

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

When in doubt.....
Ik krijg de indruk dat het een beetje een zootje wordt, vandaar het advies: begin lekker overnieuw.
Knikker alles eruit, incl. netwerkkaart en
installeer deze na opnieuw opstarten weer.

Zorg er vervolgens voor dat de volgende dingen geinstalleerd zijn en doe dit op beide computers hetzelfde:

-Client MS netwerken
-Netwerk adapter (duh :) )
-TCP/IP voor de netwerk adapter.
-bestands en printerdeling. (zou niet moeten maar levert vaak toch problemen op in de praktijk.)

Als er hiernaast nog andere dingen geinstalleerd zijn, verwijder deze dan voor de zekerheid.
Laat natuurlijk wel de externe toegangsadapter en tcp/ip hiervoor staan als je een modem hebt geinstalleerd.
(btw zet wel bestand/printerdeling uit voor tcp/ip externe adapter, wel zo veilig ;) )

Instellen van een ip adres is niet nodig, maar vaak voor spelletjes wel handig aangezien sommigen zelf niet zoeken.
Check nog ff de bindingen (99% v.d. gevallen ok maarja)
Zet ook ff op beide pc's de primaire netwerkaanmelding gelijk.

Werkt het zo niet, dan is het waarschijnlijk de hardware die je parten speelt.
Wat je evt. kunt proberen is een utp cross kabel te kopen. kun je zo 2 pc's aan elkaar koppelen.

Suc6

• T-h-i-j-s
  • Laatst online: 27-08 10:53

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Download nieuwe drivers. Heb ook vaak problemen met 8029realtekjes gehad door de meegeleverde drivers :( .

hiero:
ftp://210.192.0.122/lancard/drivers/8029/win98-8029(506).exe

(mits 8029-jes dus...)

succes

• valkenier
  • Laatst online: 28-08 11:36
Als je Netbui wel naast tcp/ip draait kun je netbios uitzetten over tcp/ip. Dat scheelt je wer die vermaledijde poort 139 naar het internet toe. Bij mij draait file en print sharing alleen over netbui kwestie van bindingen. tcp/ip gebruik ik voor i-net delen

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb ontdekt dat ik niet genoeg IRQ's vrij had, ik heb een communicatiepoort uitgeschakeld en nu heeft hij een eigen IRQ.

De kabel is oke, met het testprogje in DOS kunnen ze met elkaar communiceren.

In windoes doet ie nix... Ik kan de ander ook nog steeds niet pingen.... ik snap er nix van....

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-08 15:47
Flikker om te beginnen de TCP/IP protocollen die over je netwerkkaart gaan weg.
Voor 2 PC's heb je dat niet nodig en is NETBUI meer dan voldoende.
Pleur de beide in dezelfde werkgroep en het moet gewoon werken !
Probeer eens te pingen op elke PC naar het adres 127.0.0.1 dan kan je zien of je netwerk-kaart wel een response geeft.

Suc6

P.S: Waarom koop je niet meteen een 3Com kaartje ? Ben je van een hoop gezeik af !

• Maf
  • Laatst online: 24-08 07:36

Maf

Ok, Serum

Hoe wou je in hemelsnaam pingen zonder TCP-IP protocol????? Met Netbui zal dat echt niet lukken.

OK

Hoe lang is je kabel? Koop anders ff een stuk crossUTP(als je utp aansluitingen op je netwerkkaarten heb zitten). Verwijder alle netwerkinstellingen en begin van voor af aan. Probeer met IPX/SPX of TCP-IP of allebei.

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-08 15:47
Ja hoor, had ik het voor jouw effe om moeten draaien ?
Natuurlijk moet je TCP/IP hebben maar dat is toch logisch of nie dan ?
De meesten snappen dit wel hoor ...

En waarom zou je IPX/SPX gebruiken ? :r Dat wil je toch niet !?

• Maf
  • Laatst online: 24-08 07:36

Maf

IPX/SPX is mooi om een netwerk te testen

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

Ipx/spx is anders wel sneller dan tcp/ip

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
IPX/SPX werkt ook al niet.....

Trouwens, ik moet wel TCP/ICP, want ik wil de hoofdcomputer als gateway gaan gebruiken...

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hoe zit het met de "plug&play" en jumperless-modus van mijn kaartjes? Is dat nog van invloed?

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
De hoofdcomputer kan zichzelf niet pingen! "Doelhost onbereikbaar."
Als ik op internet zit zegt ie
"Time-out bij opdracht"
Wat is er mis?

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

wazige shit dit zeg. Ik zou zeggen, als je het echt ff grondig wil doen: format je hd. update je bios, dl ev. nieuwe drivers voor je Mobo. Nieuwe drivers voor je Netwerkkaartjes. Install TCP/ip en Netbeui en file/printersharing. zet nergens een ip vast bij tcp/ip. geef je pc's duidelijke namen, share de shit en hij zout moeten doen.

lol, ik heb 2 jaar geleden ooit gehad dat er een onzichtbaar IRQ-conflict was.. het was nergens te zien in Windoos. Maar wel in de bios shit, na wat tweaken ging het toen goed...

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik denk dat ik dat maar eens moet gaan doen. Maar na ik de nieuwe harde schijf erbij heb (IBM 20,5 GB 7200 tpm, 2 MB cache :) )

Verwijderd

Ik heb gisteren een nieuwe pc geinstalleerd, windows erop, ff paar minuutjes wat instellen , dhcp werkte weer relaxed zoals altijd en rock n roll

zo kan het ook

maarja niet altijd is het computerleven even makkelijk

Verwijderd

OK.. zal een stappen plan proberen te maken voor je..

HARDWARE:
-----------
1.. installeer de netwerkkaartjes in windows.. als bijde kaartjes geinstalleerd zijn en deze geen IRQ conflicten geven..

2... gooi de kabel erop en gebruik uiteraard aab bijde uiteinden een weerstand/terminator. check nu ook of, wanneer bijde PC's aanstaan, het lampje op de kaartjes niet snel gaan knipperen... (anders zit de kabel NIET goed...)

SOFTWARE
------------
ik ben een TCP/IP fan met netwerken.. lekker snel en fijn in te stellen
------------

druk nu met RECHTS op "Netwerkomgeving". En dan op "Eigenschappen" ok.. nu gaan we het protocollen werk doen..

3... zorg dat "Client voor Microsoft Netwerken" is geïnstalleerd.. evt toevoegen via "Toevoegen"->"Client"->"Microsoft"->"Client voor Microsoft Netwerken"...klik op "OK" om weer naar het netwerkeigenschappen-scherm terug te komen..

4... OK.. check ff voor de zekerheid of je netwerkkaaart en nu ook bijstaat, zo niet... dan voeg die nu toe via "Toevoegen"->"Adapter" en dan via "diskette"

5... zorg dat TCP/IP is geïnstalleerd.. evt toevoegen "Toevoegen"->"Protocol"->"Microsoft"->"TCP/IP"...klik op "OK" om weer naar het netwerkeigenschappen-scherm terug te komen..

6... voeg ook toe printer- en bestandendeling.. door op "Bestanden en printer delen..." te klikken en alles aan te vinken...

6... "TCP/IP -> <netwerkkaartnaam>".. klik daar 1x op en dan eigenschappen. hier gaan we naar "IP-adres" en gaan een "IP-adres opgeven" geef nu aan "192.168.0.1" voor de server (ofwel, de PC die jij beschouwd als "HOOFD-PC" moet je dit nummer geven) daarna de client (de andere PC's dus) krijgen een nummer als "192.168.0.2" en "192.168.0.3" etc... en geef als Netmask op: "255.255.255.0" is ook niet onbelangrijk!!! klik op OK en we zitten weer in het netwerk-eigenschappen scherm

7...Klik nu op het tabblad identificatie en vul bij de server in: "WS-1" of iets dergelijks.. dit maakt weinig uit.. vul bij de client bijv. in "WS-2", "WS-3" etc.. en JA de namen moeten, netzoals de IP adressen, allemaal anders zijn... vul nu bij werkgroep op IEDER systeem het zelfde in.. bijv. "THUIS".. ga nu weer terug naar het eerste tabblad...

8... Dit waren alle instellingen... ok.. nu kunnen we alles bewaren door op "OK" te drukken... zo.. als alle PC's nu ook weer opnieuw opgestart zijn...

------
Controle!

9... start een windows verkenner en tik hier als mogelijk (win 98) een IP-adres (bv. "192.168.0.1" die ik zelf gebruikte) in de balk.. of ander de naam van deze PC "WS-1" dus...nu moet ie dat gewoon doen en word je overzihht leeg als het goed is... anders, open een MS-DOS-prompt en toets "ping <IP>" dus bijvoorbeeld "ping 192.168.0.1" nu moet ie gegeven terug krijgen.. dan WERKT HET!!!! :)

-----------
I) en zullen alleen mappen in de netwerkomgeving staan als je via een rechter-klik op een schijf/map het delen aanzet...

II) voeg IPX/SPX toe voor gaming via dit netwerk...

Laat ff weten of je iets aan dit stappen plan hebt gehad :)

Verwijderd

inderdaad.
voeg IPX/SPX eens toe
en NETBEUI uiteraard.
Dit is het meest standaard Windows 9x protocol.
moet altijd werken.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hartelijk dank, ZoetermeerMaster! :)
HEt heeft alleen niets uitgehaald, het werkt nog steeds niet, ik zal de boel er wel even allemaal afdonderen (format c'tje) en opnieuw opzetten, dan kan het daar niet meer aan liggen...

nogmaals dank voor je duidelijke uitleg...
Pagina: 1