Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12V signaal uitlezen met m'n computer?

Pagina: 1
Acties:

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 14:50
Ik ben sinds een week aan het zoeken naar een manier om een aantal 12V signalen (aan/uit, zitten normaal lampjes op) te converteren naar iets wat ik in Visual Basic kan uitlezen.

Plotseling begeef ik me dus in de wereld van optocouplers, enz... heb zitten googlen maar kan niks vinden wat dit fatsoenlijk voor me kan doen en weet eigenlijk ook niet goed waar ik naar moet zoeken. Heeft iemand hier dit ooit gedaan, en zo ja, kan die persoon me even in de juiste richting helpen?

De bedoeling is wel dat het low-budget gebeurt...

Ga toch fietsen.

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Verlaag die 12V tot 5V met een passief spanningsdelertje en stop het in de paralelle poort.
Installeer directio of dit http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm als je met NT,2000 of XP werkt en gebruik de poort iofuncties in VB om de status van je poort te lezen.
Zorg er wel voor dat je pc en de 12V bron een common ground hebben anders kun je beter een optocoupler gebruiken.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Hang er een relaisje aan die een status-lijn van je parallelepoort verbind met de ground van je parallelepoort. Liever wel een galvanisch gescheiden relaisje. Ik zou niet zelf spanning in je poort gaan lopen pompen :)

Nadat je DLportio hebt geinstalleerd kun je met VB de poorten uitlezen. Ben hier zelf ook een poosje mee bezig geweest. Als je het eenmaal doorhebt is het erg goed te doen. Er loopt ergens een topic van me waat iemand een link naar een erg goede faq heeft gepost. Ik zoek hem er even bij voor je.

-edit
Hier, [rml][ VB] LPT poort lezen[/rml] worden wat goede tips genoemt die mij van 0,0 naar een werkend VB6 prog hebben geholpen.

[ Voor 15% gewijzigd door frickY op 07-03-2005 09:30 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Op zich is een optocoupler de netste en veiligste manier om je Paralelle poort heel te houden.

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 14:50
sebastius schreef op maandag 07 maart 2005 @ 11:16:
Op zich is een optocoupler de netste en veiligste manier om je Paralelle poort heel te houden.
een optocoupler... ja ik weet dat ze werken, maar hoe precies is mij ook een raadsel..

Ga toch fietsen.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
kakanox schreef op maandag 07 maart 2005 @ 13:57:
[...]

een optocoupler... ja ik weet dat ze werken, maar hoe precies is mij ook een raadsel..
Opzich is het niet zo heel ingewikkeld, het is een doosje met daar in een "LED" en een lichtgevoelige transistor. Wanneer er 1.5V op de LED komt of een andere spanning die de LED verbruikt, zal de transistor schakelen. En die kan dan bijv weer een relais of iets dergelijks schakelen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Het is dus een relais met 100% gescheiden circuits? Tnx voor uitleg, ik wist het ook niet.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
frickY schreef op maandag 07 maart 2005 @ 19:10:
Het is dus een relais met 100% gescheiden circuits? Tnx voor uitleg, ik wist het ook niet.
Ja alleen kan een relais veel meer stroom schakkellen, het is idd wel een 100% geschijden circuit. of je moet zulte hogen spanningen door de transistor kant van de optocouplter gaan jagen (meerdere KV's) dat de spanning overslaat naar de LED. maar dan moet je wel leip bezig gaan.

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Pagina: 1