HD crash ..iemand idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:35
hallo allemaal,

mijn vriendin heeft vandaag niet zoveel geluk..
haar hardeschijf heeft het namelijk begeven(denk ik). en net
op het moment dat ze bezig is met haar eind opdracht.

jullie snappen het natuurlijk wel.. ze zit nu een beetje met dr handen in het haar..
aangezien er ruim 2 maande werk op staat en ze nog maar een 1,5 maandje heeft.

als we de pc opstarten krijgen wij na het packerdbell scherm een zwartscherm met allemaal tekst
( in deze tekst zie je de gegevens over de pc staan.. lijkt wel als ie de onderdelen weer geeft iod..) maar goed na een enkele min scannen.. vindt hij de HD dus niet.. en zegt hij dat we de boot disk /schijf moeten aansluiten...

hij ziet de hele harde schijf dus niet meer. in de bios ziet hij hem dan weer wel en dan weer niet.. en de schijf tikt ook... ik heb geprobeerd om misschien via de cd rom op te starte.. maar die pakt hij niet diskette station wel..

heb de kabels al even gecheckd maar zitten goed vast..

nu ben ik dus niet echt thuis in dit soort dingen dus weet niet precies wat de mogelijkheden nog zijn... ik kan ook F8 bij het boot scherm kiezen( packerdbell scherm) en dan kan ik bootdevice kiezen.. ook hier staat de hd er soms wel en soms niet tussen... 1 x lukte het om naar het laadscherm van xp te komen maar vervolgens haakte hij af en ging weer naar het zwarte dos scherm en weer scannen/ zoeken ..

ik hoop dus dat iemand hier iets meer van af weet.. en mij dus kan vertellen wat te doen..

want vindt het zo jammer van al het harde werk. en het gaat om dr eindproject :(. dus het slagen hangt er van af..

de pc is net 1 jaar oud,, het is een 120 gig maxtor schijf..

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:X ( En een backup maken lukte de afgelopen 2 maanden zeker niet? )

Het kan van alles zijn en voor een hoop zaken staat de mogelijke oplossing in de FAQ.

Wat weleens wil helpen bij PB, is stekker van de PC eruit, 10 x op de Powerknop aan/uit drukken, stekker er weer in en booten maar.

ARME AOW’er

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
klikkende geluidjes van je hdd betekend dat het einde gekomen is. Als er geen backup van de data is dan raad ik aan iemand met ervaring op dit gebied te zoeken. Zorg ervoor dat de backup er komt en bel PB indien nog in de garrantie zodat de schijf vervangen kan worden.

De 10x power knop indrukken klopt niet geheel. power kabel los en de power knop 10-20 seconde vast houden zorgt voor betere ontlading voeding en wil idd in sommige gevallen helpen. In dit geval echter vrees ik het ergste voor de hdd.

[ Voor 31% gewijzigd door Grijns op 06-03-2005 21:50 ]

Verwijderd

Aangezien je zegt dat hij nog af en toe doorstart, kun je proberen om de harddisk in een andere pc hangen om zo te kijken of je via die pc toch nog bij (een beetje van) de data kan.
Mogelijk net genoeg om de belangrijkste data te redden.

En anders idd PB bellen indien er nog garantie op zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 21:54 ]

• Passie-m
ja backuppe was een optie..maarja ze had nooit gedacht dat dr nieuwe pc zo snel kapot zou gaan.. en als je niet echt in de computers zit dan heb je ook geen idee van wat er zoal kan gebeuren..

zou dat met die powerknop even testen morgen en anders hang ik hem idd even in mijn eigen pc..
ze gaat zo ie zo de winkel morgen even bellen.. maarja het gaat haar echt om dat ene bestand .. de rest ken dr niks schelen ..

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De winkel gaat gewoon zeggen dat verloren data pech is. Die gaan echt geen moeite doen om de data te herstellen tenzij ze heel vriendelijk zijn. Ik denk dat je eens eerst de harde schijf aan een andere computer moet hangen als slave om dat bestand er zo snel mogelijk af te halen.

offtopic:
Ik hoop dat je nu wel het belang van een goede backup inzit, ook al is de pc nieuw :X

• Passie-m
nee de winkel gaat zo ie zo geen moeite doen. had ook niet anders verwacht..
maar ze wilt gewoon een nieuwe HD dus daarom gaat ze bellen..

maar zal jullie tips morgen probere.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 19:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Harde Schijf spint dus niet meer lekker op.... er is zo`n guide op internet met "150 ways to revive your HD" die heb ik zelf in het verleden meerdere malen gepost en is vast nog in de search te vinden.

Eerste kleine dingen die je kunt proberen zijn...schijf halve dag af laten koelen, losmaken en op zen kant zetten en dan proberen te booten. Soms willen ze doorbooten, evt. op zen kop. Zorg dus dat je meisje in de buurt is mocht ie spontaan doorbooten... :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de FAQ van dit subforum voor datarecoverytips: Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

Succes :)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06
Wat ook in de FAQ genoemd is en waar ik zelf goede ervaring mee heb is de diepvries methode. Let wel op, het is niet de bedoeling dat je gaat booten van de schijf, je dient er dus even een pc naast te hebben.

• Passie-m
ik heb de schijf in mijn pc gedaan .. en hij ziet hem... alleen als ik naar haar gedeelte wil... dus ( G:\Documents and Settings\linnie ) dan mag ik er niet in en wordt mijn toegang geweigerd.

en juist op haar bureaublad staat dat bestand :S... weet iemand hoe ik hier op kan komen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Passie-m schreef op maandag 07 maart 2005 @ 19:47:
ik heb de schijf in mijn pc gedaan .. en hij ziet hem... alleen als ik naar haar gedeelte wil... dus ( G:\Documents and Settings\linnie ) dan mag ik er niet in en wordt mijn toegang geweigerd.

en juist op haar bureaublad staat dat bestand :S... weet iemand hoe ik hier op kan komen?
Hmmm kan je niet heel de map kopiëren naar jouw schijf? Dan kan je tenminste rustig proberen rond die beveiliging te komen zonder dat je je zorgen over de schijf moet maken :)

Verwijderd

Het tikken van een harde schijf duid vaak op een afgebroken leesarm of leeskop. Ik vrees het ergste voor je vriendin en denk dat de harde schijf "overleden" is. En tjsah, niet back uppen van zoiets belangrijks is :X Ook de data terughalen van zo een schijf is vaak moeilijk, vanwege de beschadigingen op de platters.

Sterkte

Verwijderd

Het kopieren van de map wat amour021 zegt kun je proberen maar ik denk dat je evengoed een melding krijgt dat je geen rechten hebt.

Je moet eigenaar zien te worden van de map.
Rechtermuisknop map en bij de eigenschappen proberen om eigenaar te worden van de map om zo de rechten te wijzigen.
Dit kan soms nogal lastig zijn maar na wat gepruts werkt het vaak wel.

Microsoft stukjes hierover:

http://support.microsoft.....aspx?scid=kb;NL;NL308421
http://support.microsoft....b;nl;810881&Product=winxp

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 22:51 ]

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:37

boesOne

meuh

Maak een image! ASAP!
Hoe je toegang krijgt kan je dan op je gemakkie uitzoeken...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

NTFS rechten instellen, valt genoeg over te vinden. En een nieuwe pc heeft meestal ook wel een brandertje, ook wel zo handig om die af en toe aan het werk te zetten om belangrijke documenten te backuppen ;)

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
No offence, maar dit topic is een van de redenen waarom ik vind dat er bij iedere dure pc best verplicht backup-software mag worden mee verkocht/geleverd ;) Ik heb me ooit ook eens aan zo'n steen gestoten en als je de tijd bekijkt die het bespaart als het eens goed mis is zulke software (bijv Ghost) spotgoedkoop :+

Misschien een leuk verj.cadeau voor je vriendin haar verjaardag :*)

Verwijderd

objectief2 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 23:30:
No offence, maar dit topic is een van de redenen waarom ik vind dat er bij iedere dure pc best verplicht backup-software mag worden mee verkocht/geleverd ;) Ik heb me ooit ook eens aan zo'n steen gestoten en als je de tijd bekijkt die het bespaart als het eens goed mis is zulke software (bijv Ghost) spotgoedkoop :+

Misschien een leuk verj.cadeau voor je vriendin haar verjaardag :*)
Bij elke dure pc met brander wordt software geleverd om cd's mee te branden, daarnaast kan Windows XP zelfs al cd's branden. Dat is te gebruiken als backupsoftware.
Ghost is geen echte backupsoftware maar software om een image van een pc te maken, om later als de pc softwarematig total los is op een eenvoudige manier terug in werkende conditie te krijgen. Ghost is zeer ongeschikt om belangrijke documenten te backuppen omdat je alleen complete partities kunt backuppen.
Een image van je voorgeinstalleerde pc krijg je bij de meeste pc-boeren er trouwens gewoon bij zodat je Ghost niet nodig hebt.
Ik zelf sync documenten gewoon met nog 2 andere pc's (met rsync) van me zodat ik altijd 3 pc's heb met mijn documenten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 23:56 ]

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 12:36
ik heb de schijf in mijn pc gedaan .. en hij ziet hem...[...]
Maak een ghost image en zet deze op een andere schijf, prik vervolgens die schijf in de oude PC

Verwijderd

Dat je nu niet bij die map mag heeft te maken met rechten (wachtwoord) wat je vriendin heeft ingesteld, je kunt proberen om de schijf van het NTFS bestandsysteem om te zetten naar FAT32.
Dit heeft bij mij (computerzaak) al meerdere malen redding geboden (enja je data blijft bewaard mits al niet beschadigd door de schijf zelf).
Je kun dit doen met PartitionMagic van Powerquest.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 23:51:
Dat je nu niet bij die map mag heeft te maken met rechten (wachtwoord) wat je vriendin heeft ingesteld, je kunt proberen om de schijf van het NTFS bestandsysteem om te zetten naar FAT32.
Dit heeft bij mij (computerzaak) al meerdere malen redding geboden (enja je data blijft bewaard mits al niet beschadigd door de schijf zelf).
Je kun dit doen met PartitionMagic van Powerquest.
Je hoeft de schijf niet te converteren na fat32. Als je de schijf in een andere pc hangt kan je gewoon bij de eigenschappen van de map jezelf rechten toe-eigenen, dat je standaard geen rechten hebt op die schijf is logisch, dit omdat windows geen rechten insteld op die schijf. Dus converteren na fat32 is volkomen overbodig en kan zelfs dataverlies door optreden.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Als je schijf nog wordt herkent in de verkenner van windows, ook al kom je er niet op dan kan je met een programmaatje "phoenix fat&ntfs" je verloren data terughalen. Programma werkt zeer eenvoudig en is gebruiksvriendelijk.

Zo heb ik eens data een corrupte partitie kunnen terughalen.

• Passie-m
allemaal dank voor jullie snelle reacties.

had idd al iets gevonden over ""How to take ownership of a folder"

maar lukte me niet 1,2,3... had dus nog 1 x de hd in mijn systeem laten booten! _/-\o_
en met veel geluk wilde hij nog lief 1 x opstarten.. kon snel alles op een andere pc overzetten..via netwerk

dus niet alleen dr schoolwerk is terug maar ook al dr liedjes ect.
heb dr nu mijn usb stick gegeven :P ken ze daar ff op backuppe.. zo groot zijn word bestanden niet..
en de rest fikt ze maar.. maarja om nu bij elke aanpassing een back up te fikke is ook zonde.. dus komt ook snel een 2e HD er bij!
Pagina: 1