IBM Thinkpad password beveiliging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een oudere laptop 1998 die niet gestolen is maar compleet legaal is overgenomen. Deze persoon Z werkte bij een bedrijf X. Bedrijf X is overgenomen door bedrijf Y. En de ict afdeling is bij bedrijf X opgedoekt. Nu werkt deze persoon bij bedrijf Y. En de laptop was eigendom geworden van persoon Z. Nu heeft persoon Z totaal geen verstand van computers. En omdat het een oude laptop is heeft hij deze weggegeven aan een collega's zoon. Waarvan ik weer een vriend ben die in de ICT zit.

Om welke laptop gaat het?
IBM Thinkpad 600
Model: 2645-450
met 24x cd-rom speler
geen diskdrive
PII 300MHz (512KB) 6

Wat is het probleem?
Ik wil windows opnieuw installeren van af bootable cd-rom.
Ik kan niet bij de boot setup (1st bootdevice cd-rom) hiervoor heb je supervisor wachtwoord nodig.
Er zitten 2 bios wachtwoorden op.
1 Supervisor wachtwoord.
1 hdd wachtwoord.
Er staat momenteel geen bestuurings systeem op. Kan ook niet naar dos.

Mijn vraag
Is er een manier om als nog de boot setup te veranderen? (1st bootdevice cd-rom). Of de supervisor wachtwoord/hdd wachtwoord te resetten?

Welke acties heb ik al ondernomen?
Hardeschijf eruit halen in mijn eigen laptop gebouwd => resultaat HDD password bij POST.
Vervolgens weer hdd terug ingebouwd.

Nu heb ik natuurlijk wat research gedaan op het internet voordat ik hier post.
Er is een mogelijk om dit te omzeilen maar dat is niet gratis 100 euro's rekenen ze ervoor en dat is de laptop niet meer waard.

Misschien kunnen mensen mij helpen d.m.v. (blz 54)
ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/mobiles/600tech.pdf
Dat is de Technical Reference Manuals van de laptop.

Op deze pagine staan nog meer Manuals
http://www-307.ibm.com/pc...nd=49979&machineind=58956

[ Voor 9% gewijzigd door lt_cmd_data op 06-03-2005 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die oudere thinkpads hadden een werkelijk ranzige beveiliging:

Op zowel mobo als HDD zit een speciale EEPROM. Als het wachtwoord niet hebt is er geen officiele manier om het eraf te krijgen. Ik heb hier een Thinkpad liggen die bij IBM zelf vandaan komt (mijn moeder werkte daar), kon ze gratis meenemen omdat de in-house TD er niets mee kon 8)7

Iirc werkte het zelfs viraal - als je een onbeveiligde HDD op een beveiligd mobo probeerde aan te sluiten werd de pw automatisch overgezet op de HDD :X
En non-IBM schijven die geen dergelijke EEPROM hadden werden gewoon geweigerd

Ondertussen heb ik andere laptops en ben ik er niet meer zo mee beziggeweest, maar na zeer veel gegoogle heb ik vernomen dat als je de EEPROM chip op het moederbord kunt vinden, je dmv een 3V spanning op de juiste pinnen van de chip de boel zou moeten kunnen flushen. Als je echter de verkeerde pinnen raakt beschadig je de boel onherstelbaar...

Helaas heb ik geen documentatie bijgehouden van mijn zoektocht destijds, dus meer dan het bovenstaande kan ik je niet geven :'(

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 07-03-2005 14:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De laptop gaat de prullenbak in, erg zonde maar er kan niks meer aan gedaan worden.
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.ja.axxs.net/unlock/key_for_tp_770Z.htm

misschien dit? wel een iets ander type maargoed.
Voor een hobbyist wel te doen, moeilijkste is nog wel het solderen aan de eeprom (helaas een smd geval).
kost wel 38 dollar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

misschien staat je antwoord op het thinkpadillac forum. bijv. http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=3021

waar je mee kunt beginnen zijn de batterijtjes en accu-tjes even losmaken.

hdd pw zit in een eeprom in je hdd.
supervisor pw zit in een eeprom op je moederbord (deze eeprom zit weer in een andere chip).

[ Voor 50% gewijzigd door PipoDeClown op 19-03-2005 18:15 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.