[RAID0] ATTO Scores, welke blocksize

Pagina: 1
Acties:

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb met dit systeem
  • AMD64 3200+
  • Antec SL450 450Watt Retail
  • MSI K8N SLI Platinum
  • 2x MAXTOR 250.0Gb SATA
  • Corsair 1024MB DDR400 TwinX 3200XL
de volgende ATTO Scores behaald.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/cyberde/attoscores.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/cyberde/attoscores_D.jpg

Wat is bij deze scores de beste blocksize? Ik werk niet zo vaak met grote bestanden zoals met videobewerking wordt gedaan, wel films kijken en iso's etc. Ik heb de RAID FAQ doorgelezen, maar kom er nog niet uit welke blocksize het verstandigst werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door bluewalk op 06-03-2005 22:05 ]

Verwijderd

Misschien dat je hier wat aan hebt:

[rml][ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores![/rml]

De beste blocksize is per systeem en user verschillend.. gewoon testen dus.

• bluewalk
  • Niet online
Hmz, ik heb daarin ook even gepost. Het is meer voor de benchmarks, maar misschien is een tweaker wel zo vriendelijk om z'n mening/advies er over te geven.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
In dat andere topic zet iedereen zijn total length op 32 mb. Ik weet niet of dit uitmaakt, maar het is wel de standaard daar. :)

edit2 @ hieronder: ik vond het al zo raar snelheden van 200 mb/s :P

[ Voor 26% gewijzigd door Satch op 06-03-2005 22:07 . Reden: spelling ]

• bluewalk
  • Niet online
Ik zag het ook net, heb het ook meteen veranderd. :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

RAID FAQ
Prestaties: de block size is overigens minder relevant bij mirrors. Maar bij stripes is een grotere block size sneller wanneer je veel met grote bestanden werkt (audio/video, etc). En een kleinere block size is dan weer sneller wanneer je veel met kleine bestanden werkt (Word documenten, mailtjes, Operating System, etc).
Als je zo'n beetje tussen de twee werelden in werkt, dan kun je de blocksize het beste instellen als de middenmoot. Stel, je hebt de keuze uit 16KB, 32KB, 64KB, 128KB en 256KB, dan gebruik je 64KB :) Of als je relatief vaak ISO's inpakt en uitpakt, dan ga je een stapje hoger naar 128KB.

• bluewalk
  • Niet online
Gezien de benchmark van ATTO is het dus het verstandigst om 128KB te pakken, want de tranfersize in ATTO is toch hetzelfde als de blocksize,of heb ik het mis? (ben trouwens nieuw met RAID)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat ligt eraan wat je nu als blocksize hebt ingesteld :) Dan nog, de ATTO benchmark is niet representatief voor de real world performance. Beter is om IOMeter te gebruiken: Het grote IOMeter benchmark topic. In jouw situatie kun je imho het beste het Workstation toegangspatroon gebruiken om de performance te vergelijken tussen verschillende blocksizes.

En nee, de transfersize is niet gelijk aan de blocksize. Het is gewoon de grootte van het datablokje waarmee er wordt gebencht :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 07-03-2005 09:21 ]

• bluewalk
  • Niet online
Oh okay, ga ik daar eens naar kijken.
Ik heb in mijn RAID config (onboard RAID-controller) voor Optimal gekozen, wat in dit geval 64KB is.
Ik zal vanmiddag eens kijken of ik nog uit meer kan kiezen, en dan jou advies opvolgen voor het gebruiken van de middennoot.
Pagina: 1