Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kaspersky AV Personal Pro 4.5 geeft problemen met Outlook

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 09:19

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik gebruik al bijna een jaar ofzo Kaspersky Anti-Virus Personal Pro 4.5 waar ik overigens uiterst tevreden van ben. Ik gebruik het programma enkel en alleen om de in Outlook 2003 binnenkomende mail te scannen en af en toe eens manueel wat losse bestanden te scannen. De real time monitor staat dus uit. Dat heeft steeds perfect gewerkt.

Sinds vandaag echter treedt er een vreemd probleem op. Bij het opstarten van Outlook krijg ik volgende melding (van Outlook):

Microsoft Office Outlook
The add-in "C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus Personal..." could not be installed or loaded. This problem may be resolved by using Detect and Repair on the Help menu.

Outlook start verder wel normaal op, maar de virusscanner weigert natuurlijk dienst zodat de mails niet op virussen gecontroleerd worden. Detect and Repair bracht zoals verwacht natuurlijk ook geen uitkomst.

Uit enkele testen blijkt dat het probleem zich situeert in een recente update van de Kaspersky virusscanner (de updates die hij zelf binnenhaalt). Wanneer ik een Ghost backup terugplaats (van een paar weken terug) dan start Outlook normaal op en werkt Kaspersky AV. Doe ik manueel een update van Kaspersky, dan start Outlook daarna niet meer normaal op. Op een ander systeem met vergelijkbare softwareconfiguratie ervaar ik overigens exact hetzelfde probleem. Het is dus zeker niet beperkt tot slechts één pc, en de oorzaak ligt vrijwel zeker bij Kaspersky zelf.

Op het (overigens erg summiere) Kaspersky forum vind ik niet meteen een soortgelijk probleem. Ook google bracht geen uitkomst...

Iemand die soortgelijke ervaringen heeft? Of beter, iemand die een oplossing heeft? Of misschien kan Schouw die toch nauwe banden heeft met Kaspersky meer duidelijkheid brengen over dit probleem...

Als laatste nog even wat relevante gegevens:
- Windows XP SP2
- Microsoft Office 2003
- Kaspersky Anti-Virus Personal Pro 4.5 (de mail component heeft versienummer 4.5.0.94)

[ Voor 3% gewijzigd door mahi op 06-03-2005 21:09 ]

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 09:19

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Mogelijk heb ik het probleem kunnen oplossen... In Outlook bij "Tools" -> "Options" -> "Other" -> "Advanced Options" -> "Add-In Manager" stonden twee (overigens verschillende) zaken van Kaspersky Ant-Virus. Mijn idee was de add-ins even te disablen, Outlook te herstarten en dan de add-ins weer in te schakelen. Zo gedacht, zo gedaan... Echter, toen ik weer in de Add-In Manager kwam stond er nog maar één add-in van Kaspersky: "AVP MailChecker" (de andere ben ik helaas vergeten de naam van op te schrijven). De andere was spoorloos verdwenen en ook met de add-in install-functie kon ik nergens nog die plugin terugvinden. Misschien niet zo verwonderlijk aangezien Outlook deze de afgelopen dagen ook al niet meer kon vinden. Het gekke is wel dat het bijna een jaar goed heeft gewerkt (alhoewel ik natuurlijk niet zeker weet of die tweede add-in nu plots verdwenen is van de harddisk, of net plots verschenen is in Outlook).

Hoe dan ook, na weermaals inschakelen van de "AVP MailChecker" plugin werkte Outlook nog steeds zoals het hoort. Ik hoop nu alleen maar dat virussen nog steeds tegengehouden worden...

Het gekke is en blijft wel dat dit probleem op 2 verschillende systemen gelijktijdig de kop op stak na de anti-virus updates. Er is dus volgens mij toch wel degelijk iets misgegaan bij Kaspersky... Ik heb trouwens nog een andere vraag over Kaspersky, maar die stel ik wel eens in een nieuw topic (houdt geen verband met dit probleem).

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.