Toon posts:

[2003] Bandbreedte prioriteit per app

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al een tijdje draai ik tevreden Server 2003 op mijn server thuis. AD controller, fileserver, printserver, FTP server, HTTP server en ook eMule staat 24/7 aan.

Ik heb een 1024/512 ADSL lijntje liggen van Demon (bbNed). eMule load constant met 20kb/s up. Dan blijft er vrij weinig over voor de FTP server die ik regelmatig gebruik voor school e.d.

Wat ik me nu afvraag, bestaat er een app a la Netlimiter waar je ook nog prioriteiten in kan stellen qua bandbreedte? Zodra er dus wordt ingelogd op de FTP (en er dus bandbreedte gebruikt wordt/gaat worden) wordt eMule afgeknepen zodat in principe de volle upload voor de FTP server beschikbaar is. Alleen jammer, zo'n app ben ik nog niet tegengekomen :(

Ik kan eMule wel schedulen enzow en al dat gedonder, maar ik ben een sociaal mens en deel graag mijn meuk dus dat is geen optie, eveneens het limiten van eMule op bijv. 10kb/s :)

En JA ik heb al gezocht enzow, maar kwam alleen maar draadjes tegen m.b.t. het limiten van bandbreedte per app (Netlimiter dus).

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
software weet ik niet ik gebruik altijd hardware voor dat soort dingen.

voor een paar honderd euro heb je een fortigate50a, deze kan bandbreedte reserveren voor bepaalde protocollen. dus zodra als iemand een vpn sessio opstart dat dan altijd 25kb beschikbaar is

gebruik hem al een tijdje op het werk en dat bevalt prima :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Erik schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:44:
software weet ik niet ik gebruik altijd hardware voor dat soort dingen.

voor een paar honderd euro heb je een fortigate50a, deze kan bandbreedte reserveren voor bepaalde protocollen. dus zodra als iemand een vpn sessio opstart dat dan altijd 25kb beschikbaar is

gebruik hem al een tijdje op het werk en dat bevalt prima :)
Whoops :) Paar honderd euro :Y) Dat gaat niet lukken denk ik :P

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien dat het hiermee kan, maar zeker weten doe ik het niet.

Verwijderd

Voor windows weet ik het niet. Als je er een linux router tussen zet, kun je dit met CBQ (=Class-Based Queueing) via netfilter en tc heel mooi oplossen, precies zoals jij omschrijft.

Verwijderd

Topicstarter
Hmz. WSRM gaat niet werken.

Best vreemd eigenlijk dat zo'n app niet voor de hand ligt.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
King_Louie schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:54:
Misschien dat het hiermee kan, maar zeker weten doe ik het niet.
das allen voor cpu gebruik en memory usage... wel een fijn stukje software trouwens. heel fijn op TerminalServer te gebruiken (al moet je dan wel enterprise edition hebben)

A wise man's life is based around fuck you

• MetalMike
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05-2021

MetalMike

Duo Metal-Phantom

In eMule zit een functie ingebouwd die automatisch je uploadsnelheid aanpast.
(Options -> Extended -> Upload SpeedSense)
Uit de FAQ:

Upload Speed Sense (USS)
USS is a function to monitor the ping times of the connection and to automatically adjust eMule's upload according to this ping value. This ensures that the connection never cloggs and will try to keep surfing and online gaming fluid. It is recommended to keep the default settings.

Zet de minimale download op bijvoorbeeld 1kB/s en zodra de ping omhoog gaat, wordt de limiet voor eMule langzaam lager ingesteld, tot hij uiteindelijk het minimum bereikt. Zodra je ping daalt, stijgt de limiet ook weer. Werkt perfect! :*)

* I reject your reality and substitute my own!

Verwijderd

Topicstarter
Thanx MetalMike, heb et net effe aangezet en ben benieuwd...

Verder iemand nog inbreng? Toevallig dat USS in eMule zit maar als je andere apps draait kan een dergelijk bandwith priority appje wel handig zijn :) !

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
netlimiter. Dan kan je het voor ieder programma installen

Verwijderd

Topicstarter
Netlimiter is dus juist net effe niet de bedoeling wat ik al zei in de TS :)

Het gaat om het actief wijzigen van bandbreedte, wat Netlimiter niet kan.
Pagina: 1