[XP] computer gaat "uit" tijdens spel

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spooky6900
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05-2021
Hallo!

Ik hoop dat iemand me in simpele taal wat hulp kan geven. Ik heb 2 spellen, en als ik die speel houden ze het ongeveer 3-5 minuten vol, daarna gaat ineens het beeldscherm op non-actief (power-saving mode) en lijkt het alsof de computer uit is. De kast staat echter nog steeds aan, maar ik kan niks anders meer doen dan hem uitdrukken en opnieuw opstarten, hij reageert nergens meer op. (geen ctrl-alt-delete, geen alt-tab oid)
Een van die spellen heb ik een tijdje terug wel kunnen spelen. Hierna kreeg ik echter het probleem dat de computer regelmatig gewoon zomaar uitviel, we hebben toen via de garantie een nieuw moederbord gekregen en ik heb toen de hele harde schijf geformatteerd. Nu doet dit spel het echter niet meer, en die andere dus ook niet. Het spel start wel gewoon normaal op, maar sluit dus na een paar minuten vanzelf af.

Ik heb al een tijdje rondgezocht wat het probleem kon zijn. Boot/shutdown on BSOD kon ik niet uitzetten in mijn BIOS, ik kan deze optie niet vinden. Ik heb ook bij configuratiescherm - prestaties en onderhoud - systeem - geavanceerd - opstart en herstelinstellingen - instellingen de optie computer automatisch opnieuw opstarten uitgezet. Dit helpt niks, ik krijg geen foutmelding, de computer gaat nog gewoon "uit".

Ik heb Registry Mechanic en Adaware laten lopen, vonden geen bijzonderheden, evenals mijn up-to-date virusscanner.

Ik heb DirectX 9.0c End-User Runtime en de nieuwste drivers voor mijn ati radeon 9800 Pro.
J2SE Runtime Environment 5.0 update 1
512 MB geheugen, 160 GB HD, Pentium 4 3.0 Ghz
Windows XP Home Edition, SP2

Weet iemand wat ik kan doen? En als je tips geeft, graag een uitgebreide beschrijving, aangezien ik niet zo goed weet waar ik wat moet zoeken!

Alvast bedankt. Ik hoop trouwens dat dit topic in het juiste forum staat.

Intel pentium 4 3.0 Ghz, 512 Mb DDR, 160 Gb HDD, Ati Radeon 9800XL, Windows XP

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Heoveel Watt voeding heb je? Het kan zijn dat je voeding niet krachtig genoeg is.

• spooky6900
hoe kan ik zien hoeveel watt ik heb? waar moet ik dan kijken?

Verwijderd

Wat zijn de temps? Je kan dit testen met speedfan (http://www.almico.com/sfdownload.php )
spooky6900 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:21:
Dat staat ergens op het stickertje van de voeding.
edit:
Zwart beeld bij games en films
hier is iemand met de zelfde computer en het zelfde probleem ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 20:16 ]

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
spooky6900 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:21:
Je kunt het bekijken met een programma zoals SiSoft Sandra, maar je kunt ook even je computerkast open schroeven en op de voeding zelf kijken :)

• marijn1987
  • Nu online
Het staat wel op de sticker met informatie die op je voeding is geplakt. Dus alleen ff je kast openen en dan zie je het wel. Ik denk dat je het met een 300-350 W voeding wel red.

• spooky6900
je link werkt niet -> (http://www.almico.com/sfdownload.php)

Ik zal de comp even openschroeven

• spooky6900
ik heb 350 W

• LifeTecH
  • Niet online
Zou genoeg moeten zijn. Weet je ook van welk merk?

• spooky6900
delta electronics staat erop

ik ben nu trouwens op zoek naar het programmaatje speedfan, zodat ik de temperaturen van de computer kan meten

• marijn1987
  • Nu online
Heb je een Medion computer??? :? . Kan me vergissen 8)7 . Wij hebben er ook eentje gehad (nu nog steeds, maar ik gebruik hem niet meer) en bij ons waren de temps altijd heel hoog. Wat is jou temp. kun je ook zien met Speedfan http://www.almico.com/speedfan421.exe . misschien dat deze link wel wekrt

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:17
Kijk voor de gein ook eens naar mijn topic, zit ook met een computer gaat uit probleem:

PC valt uit, mogelijke oorzaken?

• spooky6900
marijn1987 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:39:
Heb je een Medion computer??? :? . Kan me vergissen 8)7 . Wij hebben er ook eentje gehad (nu nog steeds, maar ik gebruik hem niet meer) en bij ons waren de temps altijd heel hoog. Wat is jou temp. kun je ook zien met Speedfan http://www.almico.com/speedfan421.exe . misschien dat deze link wel wekrt
Ja, heb inderdaad een medion computer! Heb nog wel garantie, dus als er iets van de hardware niet goed is kan dat nog vervangen worden lijkt me zo. Ik ben bezig nu met speedfan te downloaden, jouw link werkt ook niet! Maar dat komt dus zo.

• spooky6900
Fan 01: 3245 RPM
Fan 02: 0 RPM
Fan 03: 0 RPM

temp 1: 39 graden
temp 2:128 graden
temp 3: 39 graden
HD0: 46 graden
Temp 1: 40 graden

bij een CPU usage van 3,9 %

• Metalrick
  • Laatst online: 22-02 22:13

Metalrick

tcpdump ninja

ik heb hier ook zo'n medion-bak (voor zover er alles nog origineel inzit) staan
misschien slim om de koeling even aan te passen en een merk voeding erin te zetten

• marijn1987
  • Nu online
WOW wat is temp 2. 128 lijkt me HEEL hoog. Bij onze Medion wat temp 2 altijd de cpu, maar ik hoop voor je dat dat niet jou cpu is (denk trouwens ook dat dat niet eens kan, anders zou je CPU nu naar de klote zijn).er zijn wel wat andere proggies om te kijke naar de tem SISoft Sandra: http://download.guru3d.com/sandra/

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:18

_Ernst_

Mark It Zero!

LifeTecH schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:22:
[...]

Je kunt het bekijken met een programma zoals SiSoft Sandra, maar je kunt ook even je computerkast open schroeven en op de voeding zelf kijken :)
Voeding type en wattage uitlezen met sisoft sandra gaat dus niet lukken he ;)

Ik gok idd ook op de voeding, het staat iig niet bekend als een a-merk.

Maar post ook eens de processor temperatuur onder 100% cpu belasting, dan weet je of die te hoog is.
marijn1987 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:01:
WOW wat is temp 2. 128 lijkt me HEEL hoog. Bij onze Medion wat temp 2 altijd de cpu, maar ik hoop voor je dat dat niet jou cpu is (denk trouwens ook dat dat niet eens kan, anders zou je CPU nu naar de klote zijn).er zijn wel wat andere proggies om te kijke naar de tem SISoft Sandra: http://download.guru3d.com/sandra/
Ik denk weet zeker dat dat geen correcte waarde is, word waarschijnlijk niet uitgelezen en is dus een onzin waarde :)

Last.fm

• spooky6900
die 128 is inderdaad erg hoog, er staat ook een vlammetje bij (is niet goed dus) maar ik kan er niet achterkomen wat er nu zo warm is, fan van de CPU draait, dus dat zal die eerste zijn. Maar die tweede, zou dat misschien van de videokaart kunnen zijn?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Die optie waar je over spreekt in je BIOS, Boot/shutdown on BSOD bestaat naar mijn weten niet eens.
Het enige wat ik me kan indenken wat je zou kunnen bedoelen, is de recovery optie van XP, waarbij de PC automatisch opnieuw wordt opgestart bij een BSOD. Deze is te vinden door met de rechtermuisknop op Deze Computer te klikken, te kiezen voor Geavanceerd, Opstart- en herstelinstellingen en daar bij Systeemfouten het vinkje weg te halen bij De Computer automatisch opnieuw opstarten.
Denk echter niet dat het hier in zit.
Heb je al eens een schone Windows installatie geprobeerd?

• marijn1987
  • Nu online
Nee, het is niet je videokaart. Alles bij een temperatuur van meer dan 100 graden gaat kapot d8 ik. Misschien kun je je fan speed harder of zachter zetten. Dan kijken welke temp er veranderd en dan weet je welke temp je CPU temp is.

• spooky6900
ik kijk nu bij dat proggie sisandra, maar waar moet ik dan kijken? er staat zoveel in beeld

• marijn1987
  • Nu online
ff kijken bij CPU & BIOS setup dar staat ergens een alinia met Sensors en daar staat het wel bij

Verwijderd

Don'w worry about die 128 graden van je derde sensor. Ook ik heb een medion en dat is een sensor die niet aangesloten is. Geeft altijd die temp aan. Die andere twee zijn je case temp en je CPU. Lijkt erop dat die wel ok zijn. Installeer nog eens wat drivers voor je AGP en Videokaart. Lijkt op een open GL conflict.

• spooky6900
BredeP schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:06:
Die optie waar je over spreekt in je BIOS, Boot/shutdown on BSOD bestaat naar mijn weten niet eens.
Het enige wat ik me kan indenken wat je zou kunnen bedoelen, is de recovery optie van XP, waarbij de PC automatisch opnieuw wordt opgestart bij een BSOD. Deze is te vinden door met de rechtermuisknop op Deze Computer te klikken, te kiezen voor Geavanceerd, Opstart- en herstelinstellingen en daar bij Systeemfouten het vinkje weg te halen bij De Computer automatisch opnieuw opstarten.
Denk echter niet dat het hier in zit.
Heb je al eens een schone Windows installatie geprobeerd?
de optie die jij noemt heb ik al geprobeerd, maar toch gaat de computer uit. Schone windowsinstallatie, tja, dat heb ik een tijdje terug gedaan, maar als ik dat doe wil ik ook de harde schijf formatteren, en daar heb ik nu echt geen zin in!

• spooky6900
marijn1987 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:15:
ff kijken bij CPU & BIOS setup dar staat ergens een alinia met Sensors en daar staat het wel bij
huh? wat nu? ik zie wel een hele lijst, maar waar moet ik nou naar kijken? Kwam wel deze melding tegen trouwens:

"Warning W236 - Processor Vcore higher than rated maximum. Unless the reported value is incorrect or the processor is a different type that is not correctly detected, the voltage is higher than it should be. If you’re over-clocking the processor you may have pushed too far."

ik weet niet eens wat overclocking is, dus dat heb ik vast niet gedaan!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Probeer eens MBM5 (Motherboard Monitor 5). Deze geeft tenminste een beknopt en duidelijk overzicht van:

- Temperatuur Case
- Temperatuur CPU
- Temperatuur Socket (i.o.d)

Is veel makkelijker dan speedfan voor het uitlezen van de temperatuur.

Linkje naar download
(naar beneden scrollen en op agree klikken)

---edit-----

Wellicht dat het moederbord een te hoog voltage aan de CPU geeft. Dit kun je checken met de eerdergenoemde programma's als Speedfan en Sisoft Sandra.

Voor een P4 3Ghz is het stock voltage ongeveer 1.5V. Kijk eens of het ook 1.5 is bij jouw PC.

[ Voor 37% gewijzigd door frankknopers op 06-03-2005 20:26 . Reden: wijziging van inhoud en toevoeging ]

Goud is geen geld

• marijn1987
  • Nu online
Overclocken is een onderdeel harder laten draaien dan dat ie normaal gesproken op staat. Bv: ik heb een CPU AMD 3400+ is standaard 2.4 GHZ en ik laat hem draaien op bijvoorbeeld 3.6 GHZ. Dat is overclocken. In de biios kun je de voltages verhogen zodat je cpu meer stroom krijgt als ie dat nodig heeft als je aan het overclocken bent. Nu kan de spanning ook te hoog staan en dan gaat je systeem instabiel lopen (is trouwens ook een mogenlijkheid dat ie zo gek doet). In de bios die jij hebt kun je volgens mij niet gaan prutsen met Voltages etc.
In de lijst die je ziet staan staat ergens het kopje censors en daar staan dan een paar punten onder. Moet je ff kijke bij CPU temp

• spooky6900
" Voor een P4 3Ghz is het stock voltage ongeveer 1.5V. Kijk eens of het ook 1.5 is bij jouw PC."

Stock voltage? Wat is dat? Bij Sisandra geeft ie aan bij het onderdeel moederbord:
CPU Voltage 2.75 V

Is dat wat je bedoelt of niet?

• spooky6900
marijn1987 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:33:
Nu kan de spanning ook te hoog staan en dan gaat je systeem instabiel lopen (is trouwens ook een mogenlijkheid dat ie zo gek doet). In de bios die jij hebt kun je volgens mij niet gaan prutsen met Voltages etc.
In de lijst die je ziet staan staat ergens het kopje censors en daar staan dan een paar punten onder. Moet je ff kijke bij CPU temp
Er staat: temperatuur van het moederbord 41 graden
Power: 39 graden

• marijn1987
  • Nu online
2.75 is veel te hoog voor een niet-overgeclockte processor denk ik. Het zou wel een kunnen zijn dat dat het probleem is waar jij mee te maken hebt. Moet je ff naar Medion bellen en dan kunnen ze jou wel helpen, ze hebben een goede helpdesk.

Je temps zijn wel OK daar kan het denk ik niet aan liggen

[ Voor 12% gewijzigd door marijn1987 op 06-03-2005 21:09 ]

• spooky6900
ok, je kunt me nu dus niet verder helpen hoe ik dat voltage naar beneden kan krijgen?

Verwijderd

Het is 99% zeker je VGA kaart. Ik heb bij de reparatie service van medion gewerkt en ik heb echt veel van die 9800XL`s moeten vervangen. Medion bellen en zeggen dat je kaart verrot is.

• marijn1987
  • Nu online
In de bios kun je de voltages van cpu wel veranderen. Ik weet alleen niet in welk menu van de bios dat moet, bij onze medion comp kon ik dat nooit doen (die is al wel een paar jaar oud, ik weet niet hoe dat zit met nieuwere). In de bios moet je dan zoeken naar Vcore of CPU voltage

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
spooky6900 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:11:
ok, je kunt me nu dus niet verder helpen hoe ik dat voltage naar beneden kan krijgen?
Normaal kan je dat in de bios instellen. Waarschijnlijk staat hij nu op "auto". Maar ik vind het wel raar dat hij p automatisch zo'n hoog voltage geeft. Misschien dat hij dan op andere lijnen ook een veel te hoog voltage geeft? Misschien een fout op het moederbord?
Ik zou zo snel mogelijk naar medion bellen...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

marijn1987 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:08:
2.75 is veel te hoog voor een niet-overgeclockte processor denk ik. Het zou wel een kunnen zijn dat dat het probleem is waar jij mee te maken hebt. Moet je ff naar Medion bellen en dan kunnen ze jou wel helpen, ze hebben een goede helpdesk.

Je temps zijn wel OK daar kan het denk ik niet aan liggen
Nofi, maar je hebt duidelijk niet zoveel ervaring met de meetwaarden van programma's en de fouten die voorkomen. Eerst sla je al alarm bij die temp van 128 graden (das de standaardwaarde als er geen sensor aangesloten is op dat kanaal), en nu weer omdat de vMem wordt aangezien voor vCore. Er is niets aan de hand dus, alleen die programma's geven het verkeerd weer. Een P4 zou bij een dergelijk voltage veranderen in een gesmolten plasje silicium, laat staan dat er moederborden zijn die een dergelijk voltage kunnen leveren ;)

@spooky6900:
Zet je kast eens open tijdens het gamen, laat er desnoods een tafelventilator inblazen. Is je systeem dan stabieler?

🖥️ | 🚗

• marijn1987
  • Nu online
--offtopic--

wrom zou een moederboard geen voltage van 2.75 volt kunnen leveren? en hoezo haal ik vMem en Vcore door elkaar??

Oh ja, en hoe moet ik weten dat 128 de standaartwaarde is als er nix is aangesloten op dat kanaal, bij mij geeft ie dat kanaat dan gewoon niet aan als er nix op aangesloten is

[ Voor 42% gewijzigd door marijn1987 op 06-03-2005 21:29 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Soms kloppen meetwaarden gewoonweg niet. Denk je nu echt dat een processor bij 2.75v nog gewoon opstart, terwijl 1.5v de normale waarde zou moeten zijn? Daarbij is het wel heel toevallig dat DDR geheugen op 2.75v draait en deze waarde in speedfan bij de vCore staat.

Edit:
die standaardwaarde verschilt per moederbord. De één geeft netjes 0 aan, de ander 128. Het zijn beiden vaak de uiterste meetwaarden die een temperatuursensor kan geven (nl. van -128 tot 128).

[ Voor 28% gewijzigd door MadMarky op 06-03-2005 21:31 ]

🖥️ | 🚗

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Het is denk ik je memory voltage, als je zo'n voltage op je cpu zou hebben was hij niet 39 graden, maar veel warmer!

• marijn1987
  • Nu online
ok zullen we het er gewoon op houden dat Speedfan een niet al te duidelijk proggie is om temps van af te lezen? voordat er hier een hele discussie ontstaat??

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

marijn1987 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:32:
ok zullen we het er gewoon op houden dat Speedfan een niet al te duidelijk proggie is om temps van af te lezen? voordat er hier een hele discussie ontstaat??
Ligt eraan of je moederbord ondersteunt wordt :) Dan is hij wel nauwkeurig

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

marijn1987 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:32:
Jup, dat ben ik met je eens. Een aantal posts terug werd Motherboard Monitor ook al gesuggereerd, dat werkt over het algemeen wat beter (mits ook hier je moederbord ondersteund wordt).
De problemen van de TS komen waarschijnlijk door oververhitting, waarschijnlijk dus de videokaart die te warm wordt. Vandaar mijn tip over de kast loszetten en een tafelventilator pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door MadMarky op 06-03-2005 21:45 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Hallo,

Ik heb ook iets dergelijks aan de hand gehad met games, dit moet je eens proberen:

In de boot.ini file volgende veranderen:
/noexecute=Opt_in

veranderen in:

/noexecute=alwaysoff

Bij mij werkte het perfect, heb nu geen problemen meer.
grtz

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 12:35:
Hallo,

Ik heb ook iets dergelijks aan de hand gehad met games, dit moet je eens proberen:

In de boot.ini file volgende veranderen:
/noexecute=Opt_in

veranderen in:

/noexecute=alwaysoff

Bij mij werkte het perfect, heb nu geen problemen meer.
grtz
Ik weet niet waar je het over hebt of wat het doet, maar deze regel staat bij Windows XP niet standaard in de boot.ini...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

MadMarky schreef op maandag 07 maart 2005 @ 22:18:
[...]

Ik weet niet waar je het over hebt of wat het doet, maar deze regel staat bij Windows XP niet standaard in de boot.ini...
Bij mij nochtans wel, helemaal achteraan bij de regel met je OS normaalgezien.
Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord, en iemand hier opt forum heeft mij dit gezegd en mn problemen waren opgelost...

• spooky6900
hoe verander ik die regel in boot.ini dan?
Ik kan die regel wel zien als ik msconfig opstart, maar geen idee hoe ik dit kan veranderen!

Pagina: 1