[XP] Scandisks' zwevende bestanden verwijderd*

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-04 12:49
Ik heb een hd van 200gig, en heb daar xp (zonder sp's) her-geinstalleerd,
Na de herstart begon windows met een scandisk, en verschenen allemaal berichten
over "zwevende bestanden". Dit heb ik op een gegeven moment afgebroken.
Nou zijn een aantal bestanden verdwenen en folders niet meer benaderbaar.
Zover ik vernomen heb kan dus een xp zonders sp2 geen schijven aan van 200gig.

Nou heb ik sp2 inmiddels geinstalleerd en vraag me af wat er gebeurd als ik scandisk
weer ga gebruiken?
Weet iemand dat, verwijderd ie dan de rest ook of krijg ik de oude bestanden weer terug?

bvd,

Verwijderd

Scandisk afbreken is zowieso al niet slim, maar daar heb je nu niks aan.

Als je het nog eens gebruikt lijkt me dat er niets gebeurt. Je zal je bestanden iig niet terug krijgen denk ik.

Je kan wel een recovery-prog gebruiken, dat werkt meestal wel.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een titel edit zodat het OS in je topic titel staat - verder, Windows XP zonder servicepacks ondersteunt harddisks van 200gb idd niet goed :)

• MisterE
ik hoop dat iemand reageerd met ervaring wat windows daarna doet, dit om meer bestandsverlies te vermijden

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je hebt kans op data verlies.

Waar je op kan [google=EnaglebigLba] of [search=48bits LBA] om meer te weten te komen over het hoe en waarom. > http://www.48bitlba.com/issues.htm

Verder is het compleet onvoorspelbaar wat er kan gebeuren in zo'n geval.

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 07-03-2005 00:09 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Wat je in elk geval NIET moet doen is de harddisk in kwestie nog gebruiken. Dus ook niet om Windows te starten o.i.d. Doe je dat wel, dan wordt de kans dat je bestanden worden overschreven alleen maar groter. Dus zet een andere HD in je machine om Windows te starten en ga vervolgens op zoek naar proggies om je data te redden.
Ik heb in een grijs verleden iets soortgelijks aan de hand gehad. Na veel gedoe met een diskeditor om bestanden te redden ben ik uiteindelijk maar gestopt, uithuilen en opnieuw beginnen. Dat ging sneller dan een reddings-scenario...

Scandisk/chkdsk kan nuttig zijn, maar als het kan, stel het dan zo in dat de boel alleen gescant wordt en NIET automatisch gaat herstellen. Want zoals je merkt levert dat meer ellende op dan wordt opgelost. Ook RECOVER is zo'n fijn commando wat over het algemeen meer problemen veroorzaakt dan het oplost. Maargoed, dat commando zal bij weinig niet-DOS veteranen bekend zijn :)

Siem Weel

• MisterE
Ik laat voor de zekerheid windows de partitie niet scannen, geen idee wat/of ie verder nog dingen gaat verwijderen. Heb de drive als slave erin gehangen en kan de bestanden wel recoveren ermee.
In windows kan ik sommige folders niet inkomen.

Heb nu besloten eerst de drive "leeg te branden" om hem daarna de scandisk te laten maken. Nou zou ik willen weten of ik wel bestanden mag recoveren op andere partitie van de schijf, weet namelijk niet hoe ie dat precies opdeelt.

indeling: 30gig: Windows (c)
160gig: (D)

maw, kan ik die 30 gig gewoon gebruiken om op te recoveren?

• MisterE
Windows sp2 geinstalleerd op een externe hd, toen windows scnadisk gerunt. Alle bestanden kwamen weer terug. Petje af voor ntfs
Pagina: 1