[XP] 100% CPU Usage bij simpele taken.

Pagina: 1
Acties:

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-04 21:02

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Sinds een paar dagen heb ik wat vreemds.
Ik merkte het voor het eerst tijdens een dvd branden met nero,
normaal kan ik terwijl ik een dvd aan het branden ben gewoon door gaan met
waar ik op dat moment mee bezig ben, winamp staat te draaien, ik zit op IRC enz.

Maar nu opeens, het moment dat ik ga branden pakt nero constant 100% CPU Usage en deed er inplaats van 13 minuten nu 35 minuten over om de dvd te branden, ook stond me hele pc gewoon vast, ik kan niet irc'n, me muis beweegd nouwelijks en het geluid wat er tijdens die 100% CPU usage uit me boxen komt is een en al gekraak.

En dit blijkt niet alleen met nero te zijn. Of ik nou zit te (un)rarren, CRC checken, iets van cd af kopieren enz, gewoon dingen die normaal door je cpu heen gaan trekken allemeaal 100% CPU usage en zodra ze klaar zijn is alles weer normaal.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt? en nog beter, hoe dit op te lossen is?

Systeemspecs staan in me Sig en me windows is compleet ge-update via windows update.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47

Rmg

Check eens of dma aanstaat op je brander

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Check eerst eens op spyware / virussen en dergelijke, probeer Nero opnieuw te installeren en dat soort dingen.
Zoek ook naar vergelijkbare problemen hier op GoT of op Google.

Rail Away!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Hm... krijg nou wat... om een of andere reden is de controler waar me dvd brander aan hangt van udma mode 6 naar pio gesprongen... Naar DMA (terug) gezet. Even rebooten en een test dvdtje branden om te zien of het geholpen heeft

[edit]
Ge-reboot maar geen effect.

Mijn Primaire IDE-kanaal, apperaat 0 en 1 staan beiden op Ultra DMA mode 6
maar mijn Secundair IDE-Kanaal, apperaat 0 (cd brander) staat op U-DMA mode 2 en apperaat 1(de dvd brander) weigert dus DMA te gebruiken. Hij blijft op PIO staan.

[ Voor 39% gewijzigd door Namu op 06-03-2005 18:40 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Daar had je natuurlijk niet een heel topic voor hoeven openen :)

Rail Away!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:40

RayNbow

Kirika <3

For repeated DMA errors. Windows XP will turn off DMA mode for a device
after encountering certain errors during data transfer operations. If
more that six DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and
use only PIO mode on that device.
Addendum:
Re-enable DMA using the Registry Editor
My thanks go to my fellow MVP Alexander Grigoriev who taught me this method.

Run REGEDIT. Go to the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

It has subkeys like 0000, 0001, 0002, etc. Normally 0001 is the primary IDE channel, 0002 the secondary, but other numbers can occur under certain circumstances. Check the DriverDesc value to see which one it is.

Delete MasterIdDataChecksum or SlaveIdDataChecksum, depending on whether the device in question is attached as master or slave, but it can't actually hurt to delete both. Reboot. The drive DMA capabilities will be redetected.

Open Device Manager again and check whether the device is now actually using DMA mode. If so, congratulations, you've made it (at least until the next time Windows disables DMA).

[ Voor 69% gewijzigd door RayNbow op 06-03-2005 18:48 ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Okay, RayNbow's link werkte bij mij, de dvd brander fikt weer zoals normaal.
Ik zat te denken dat het een probleem was met WinXP en me CPU... niet me IDE Controllers.. Maar goed, dank je wel.
Pagina: 1