[Plasma] + versterker = vertraging

Pagina: 1
Acties:
  • 1.116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

zoals jullie waarschijnlijk weten hebben sommige plasma's in combinatie met een versterker (of receiver) een vertraging geeft:

Plasma + ingebouwde luidsprekers = OK
Plasma + geluid via versterker = vertraging

de plasma heeft dus enige tijd nodig om het beeld en geluid te verwerken; maar de versterker kan dit sneller.
Het beeld van de plasma is dus trager.

Hoe kan je dit oplossen?
* een nieuwe plasma kopen is geen optie
* een nieuwe versterker ook niet
(want ze zijn pas nieuw... heeft ons een aardige duit gekost)

links:
http://www.kieskeurig.nl/...F5C3BC1256E7A004B502C.htm
Geluid niet synchroon HK AVR 130 en LG LCD TV

oplossingen:
* audio-uit (plasma) aansluiten op de versterker ipv. SCART (plasma) op versterker?
==> geeft dit een kwaliteitsverlies op?

vergelijk:
DVD speler --> plasma [BEELD]/audio-uit --> versterker
of:
DVD speler (audio uit) --> versterker
DVD speler (video uit) --> plasma
??

* bepaalde decoding instellen in versterker zodat geluid ook vertraagd wordt?
* klein extra toestelletje dat heb geluid vertraagt?

Bedankt voor de hulp!
Cyberdog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Kennelijk delay-ed de plasma zijn eigen geluid wel. Heb je een 5.1 set staan? Dan moet je natuurlijk niet het geluid via je plasma laten lopen want dan krijg je gewoon een analoog stereo lijntje terug ipv een digitaal ac3/dts signaal.

En ja, een oplossing: je zal hoogst waarschijnlijk niet op je receiver zelf een delay voor alle kanalen kunnen instellen. Volgens mij kan mijnes dat niet en die is toch al redelijk uitgebreid.
Wat je wel kan doen is een grote waarde instellen voor je surround speaker distance. Dan gaat je receiver namelijk de front en center speaker kanalen delayen. Geen perfecte oplossing, maar beter dan een lip sync probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb idd een 5.1 surround set
bedankt voor je tip ivm. die delay voor de rear speakers
(die zullen bovendien redelijk ver staan, maar worden pas woensdag aangesloten)
ik zal het zeker proberen!

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 08:07

GaMeOvEr

Is een hork.

DVD speler -> Scart RGB -> Plasma.
DVD speler -> digitale uitgang -> versterker/receiver.
Plasma -> line out (rood + witte tulpje) -> analoge ingang versterker.

Film kijken : Plasma op mute, DVD speler kiezen op versterker/receiver.
TV kijken : Plasma op mute, plasma line-out kiezen op versterker/receiver. (of eventueel geluid via de plasma zelf, als je dat zou willen.)

Geen geluid van de plasma over de scart naar buiten, gewoon de line-out gebruiken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door GaMeOvEr op 06-03-2005 19:42 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:41:
DVD speler -> Scart RGB -> Plasma.
DVD speler -> digitale uitgang -> versterker/receiver.
Plasma -> line out (rood + witte tulpje) -> analoge ingang versterker.
als je dit doet verbind je toch 2 keer je DVD speler met je versterker/receiver
waar is dat voor nodig?

rode + witte tulpje: is dat goede kwaliteit? is dat 5.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zal wel voldoen:
http://www.zhongli-tech.com/ecp3-3.htm

alleen beetje prijzig :D schat ik

DVD speler met scart aan plasma
DVD speler met toslink (optisch) aan delayer en delayer naar versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:24:
Dit zal wel voldoen:

Ja, dat zou wel werken...
Maar dat gaat nu ook iéts te ver...
thx voor je post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:22
Als je zelf handig bent, kan je met opams buffers maken, waarmee je je signaal kan vertragen. Maar of je voldoende vertraging kan bekomen zonder tig opamps na elkaar te moeten zetten???

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:17:
[...]

waar is dat voor nodig?

Nee, je verbindt je DVD speler maar 1 keer met je receiver, namelijk digitaal via TOSLINK of coaxiaal (maakt niet uit welke van de twee je doet).
De analoge verbinding (rood + wit rca (tulp)) doe je tussen de plasma en de receiver.
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:24:
Dit zal wel voldoen:

Afgezien dat het bezopen is om zoiets ervoor te kopen, zou het niet eens werken. Dat is bedoeld om analoge of pcm signalen te delayen (waar je trouwens echt geen exotisch apparaat voor nodig hebt), met een ac3 signaal kan dat ding natuurlijk niks :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op zondag 06 maart 2005 @ 23:47:
[...]
Nee, je verbindt je DVD speler maar 1 keer met je receiver, namelijk digitaal via TOSLINK of coaxiaal (maakt niet uit welke van de twee je doet).
De analoge verbinding (rood + wit rca (tulp)) doe je tussen de plasma en de receiver.
[...]
Afgezien dat het bezopen is om zoiets ervoor te kopen, zou het niet eens werken. Dat is bedoeld om analoge of pcm signalen te delayen (waar je trouwens echt geen exotisch apparaat voor nodig hebt), met een ac3 signaal kan dat ding natuurlijk niks :o.
Heb het precies hetzelfde aangesloten, werkt prima alleen weet ik niet hoe dit zit voor plasma's. Juist hiervoor heb ik een receiver met lip sync aangeschaft, voor het geval dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou Sony zo'n receivers met lip sync hebben in hun assortiment?
Ik heb er wat op gezocht, maar niet onmiddellijk gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:17:
[...]

waar is dat voor nodig?

Waar zie je dan de DVD speler 2X naar de versterker gaan?

De DVD speler zijn digitale (5.1) uitgang gaat naar de versterker. De Plasma krijgt zijn signaal via de scart. Voor de rest sluit je de DVD speler helemaal niet dubbel aan? :?

Vervolgens sluit je de Plasma met zijn line-out aan op de versterker, maar die gebruik je natuurlijk alleen maar als je TV kijkt en het geluid over je installatie wilt. Die gebruik je natuurlijk niet als je een DVD'tje kijkt.... Dan selecteer je natuurlijk de DVD speler op je versterker.

Ff voor de duidelijkheid he... je DVD speler is de bron van je geluid en je video, die doet het 5.1 geluid uitpoepen, niet je plasma... Dat is niets meer dan een monitor op het moment dat je een DVD'tje draait.... Sterker nog, ook al sluit je je DVD speler aan op je plasma, heeft je plasma geen idee wat hij met 5.1 zou moeten, als hij het al zou krijgen. Over de scart aansluiting krijgt je plasma namelijk alleen maar links & rechts, (2.0) niet 5.1. Jij krijgt 5.1 geluid door je DVD speler digitaal (optisch (toslink) of elektrisch (coaxiaal, lijkt op tulpje)) aan te sluiten op je Receiver.

Het geluid wat je plasma zelf produceert, komt van de ingebouwde tuner, als je TV kijkt. Dat is ook altijd gewoon stereo (2.0) dus daarvoor gebruik je dat rode en witte tulpje naar de versterker, als je dat geluid over de installatie wilt horen. :)

Je moet dus, afhankelijk van wat je doet, een bron kiezen op de versterker. Kijk jij een DVD'tje, dan kies jij de DVD speler als bron en heb je 5.1 geluid. Kijk jij TV, dan kies je de plasma als bron, dan heb je stereo geluid. Eventueel kun je daar dan nog Dolby ProLogic overheen gooien, voor een "5.1 effect". :)
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 21:41:
Zou Sony zo'n receivers met lip sync hebben in hun assortiment?
Ik heb er wat op gezocht, maar niet onmiddellijk gevonden...
Zou je niet eerst eens gewoon de boel goed aansluiten voordat je nieuw spul gaat kopen? :P

[ Voor 57% gewijzigd door GaMeOvEr op 07-03-2005 22:00 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit probleem kan je niet heel eenvoudig oplossen. Zoals al gezegd hebben slechts een paar versterkers een delay functie, maar van Primare is er een apparaat te koop (€ 290,-) dat twee bronnen tot 600ms kan vertragen. Vaak is een vertraging van 75-100 ms al genoeg, dus hiermee moet het zeker lukken.

Check deze link: http://www.moremusic.nl/primareproducten/delaybox.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor hetzelfde geld koop je een totaal nieuwe receiver met audio delay (lip sync), de goedkopere modellen van yamaha hebben dat zelfs. Verkoop je harman kardon voor een leuk prijsje, koop de yamaha 650 in duitsland ofzo en je bent vrijwel geen cent kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaag dat hier zo wordt rond gebasuint over nieuwe app kopen en weet ik niet voor vertragers... Als meneer TS eens pricies weergeeft wat hij in zijn huiskamer aan app heeft staan plus evt hoe alle kabels aansluitingen lopen zal dat een hoop misverstande direct weg helpen.

Dus 2 vragen:
1. Hoe / wat / waar lopen geluid en bleed kabels plus evt aansluitingen
2. Check of je dvd speler een RGB-uitgang heeft en je plasma een RGB ingang... dat is wel iets beter dvd kijken op een plasma (vanwege de niet al tebeste opbouw timings, heb zelf een philips 9969 plasma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de onduidelijkheid
vrijdag post ik mijn specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op maandag 07 maart 2005 @ 21:50:
[...]

Waar zie je dan de DVD speler 2X naar de versterker gaan?

De DVD speler zijn digitale (5.1) uitgang gaat naar de versterker. De Plasma krijgt zijn signaal via de scart. Voor de rest sluit je de DVD speler helemaal niet dubbel aan? :?

Vervolgens sluit je de Plasma met zijn line-out aan op de versterker, maar die gebruik je natuurlijk alleen maar als je TV kijkt en het geluid over je installatie wilt. Die gebruik je natuurlijk niet als je een DVD'tje kijkt.... Dan selecteer je natuurlijk de DVD speler op je versterker.

Ff voor de duidelijkheid he... je DVD speler is de bron van je geluid en je video, die doet het 5.1 geluid uitpoepen, niet je plasma... Dat is niets meer dan een monitor op het moment dat je een DVD'tje draait.... Sterker nog, ook al sluit je je DVD speler aan op je plasma, heeft je plasma geen idee wat hij met 5.1 zou moeten, als hij het al zou krijgen. Over de scart aansluiting krijgt je plasma namelijk alleen maar links & rechts, (2.0) niet 5.1. Jij krijgt 5.1 geluid door je DVD speler digitaal (optisch (toslink) of elektrisch (coaxiaal, lijkt op tulpje)) aan te sluiten op je Receiver.

Het geluid wat je plasma zelf produceert, komt van de ingebouwde tuner, als je TV kijkt. Dat is ook altijd gewoon stereo (2.0) dus daarvoor gebruik je dat rode en witte tulpje naar de versterker, als je dat geluid over de installatie wilt horen. :)

Je moet dus, afhankelijk van wat je doet, een bron kiezen op de versterker. Kijk jij een DVD'tje, dan kies jij de DVD speler als bron en heb je 5.1 geluid. Kijk jij TV, dan kies je de plasma als bron, dan heb je stereo geluid. Eventueel kun je daar dan nog Dolby ProLogic overheen gooien, voor een "5.1 effect". :)

[...]

Zou je niet eerst eens gewoon de boel goed aansluiten voordat je nieuw spul gaat kopen? :P
oké, dat was allemaal zo aangesloten/ingesteld...
Dus daar zit het probleem niet; vermoed ik.
Maar ik dacht: als ik het geluid van de DVD via de plasma naar de versterker laat gaan, dan krijg ik geen vertraging (want de plasma vertraagt beeld + geluid)... Nadeel: enkel 2.0: dus dat is geen goeie oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 09:55:
[...]

oké, dat was allemaal zo aangesloten/ingesteld...
Dus daar zit het probleem niet; vermoed ik.
Maar ik dacht: als ik het geluid van de DVD via de plasma naar de versterker laat gaan, dan krijg ik geen vertraging (want de plasma vertraagt beeld + geluid)... Nadeel: enkel 2.0: dus dat is geen goeie oplossing...
Als dat inderdaad allemaal zo aangesloten zit, ben ik bang dat jij inderdaad last heb van het exemplarische verhaal dat sommige Plasma's inderdaad een dusdanige tijd nodig hebben vanaf het moment dat het signaal binnenkomt, totdat het op het scherm staat, dat je daar dus een delay in krijgt van je geluid. Dus : geen lipsync.

De "voordeligste" oplossing is dan inderdaad een Receiver aan te schaffen waar je een instelbare delay van het geluid hebt.

Heb je het hele spul tegelijk bij dezelfde zaak gekocht? Dan valt er daar misschien wat te regelen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laat ons het probleem wat vereenvoudigen:
ik krijg namelijk ook vertraging bij gewoon TV kijken (dus laat die DVD-speler even weg):

plasma --> SCART --> versterker
versterker is ingesteld op Dolby ProLogic

Ik heb scart gebruikt ipv. het rode en witte tulpje.

restultaat: vertraging: bij de éne zender is die vertraging al groter/kleiner dan bij de andere zender...
Zeer irriterend... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 10:08:
[...]

Heb je het hele spul tegelijk bij dezelfde zaak gekocht? Dan valt er daar misschien wat te regelen.
yep... dat zal onderhandelen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Plasma: Sony KE-P37XS1
Versterker: Sony STR-DE497

link:

http://www.sony.be/PageVi...&productsku=STRDE497S.CEL)

versterker via SCART out van de plasma verbonden via in-1 van versterker...
Pagina: 1