[DIY] Wand TL voor oom

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
pff, alweer een project, terwijl ik er nog een paar liggen heb die nog niet af zijn, vanwegen kosten, temperatuur, of slechte levertijden... Komt allemaal wel af op zijn tijd :P

Dik keer echter niet voor mezelf, maar voor mijn oom, die midden in een verbouwing zit. Zijn vorige speakers hebben een extreem lage WAF: Grote ,oude, zwarte Denon dozen, die niet eens zo slecht klinken. Maar helaas, ze mogen niet blijven. Er moet dus wat nieuws komen, met een extreem hoge WAF ;) Liefst moeten de speakers onzichtbaar zijn, dus het liefst geen kastjes die ergens staan. Bijkomens probleem: budget is zo'n 100 euro/spreaker. Natuurlijk moet het voor dat geld ook goed klinken en ook voor een feeste een beetje hard kunnen (hij heeft maar een 35W vintage ampje, maar dat kan natuurlijk al hard zat gaan) (Tja, wie wil er nu niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten ;) )

Na enig overleg leek het ons het beste om voor een wandspeaker te kiezen. Aangezien een echte wandspeaker niet zou werken omdat ie achter een gordijn zou komen, en om deze extra onopvallend te maken komt deze in een brede plint die tussen wand en plafond geplaatst is. De hele breedte van de kamer (5,40 meter) komt dus beschikbaar voor twee speakers, zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/oom_speaker1.png

Voor iedere speakers staan zo maximaal 80 Liter ter beschikking. Minder mag ook natuurlijk.

Bij het zoeken naar een woofer ben ik gestuit op een 19 cm woofer van OmnesAudio: MW 8.01 PC-S . Ziet er best netjes uit voor het geld, ding kost namelijk maar 39 euro. In de laatste K+T gebruiken ze de 7.01, en die deed het ook erg netjed. De tweeter moet dan echter in staat zijn om laag mee te spelen. Ik denk dat de Seas KT28F mooi zal passen.

Woofer heeft wel een kanttekening: hij heeft de 80 Liter niet echt nodig, en komt niet echt gigantisch diep. Oplossing is een serieweerstand, waarna hij volgende cure krijgt:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/omes.png

De rest van de centen gaan op aan het filter, dat moet net gaan eigenlijk. MDF e.d telt niet mee.

De vraag is nu: Zijn er betere alternatieven in dit geval? Ander idee, andere woofer, tweeter e.d.. alle inbreng is welkom :)

P.S ik weet dat een wandspeaker niet ideaal is, maar in dit geval is dat gewoon de enigste optie die nog een behoorlijk redelijk resultaat gaat geven...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

De tweeter kan je niet echt laag inzetten, dus mijn vraag is hoe laag wil je dat ding gaan inzetten. Anders kan je kijken naar de nieuwere Seas modellen, deze hebben een lagere Fs en klinken best oke. Kan je niet een line-array maken met Tang band? Heb je ook bijna geen filter nodig :).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
2 Khz, 2e orde, Fs van het ding is al 900 Hz, veel lager kom je bijna niet voor het geld. Line Array ligt denk ik ook niet echt binnen het budget.

Je hebt dan nog deze:
- http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H1149.pdf , maar daar vind ik geen prijzen van
- http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H1147.pdf , maar daar vind ik geen prijzen van
- NoFerro650, maar daar vind ik weinig gegevens van, en van subsonik hoor ik dat ie een erg kleine Xmax heeft (zelfs voor een tweet)
- Seas TAF 27 plus, kost 44 euro en is volgens laudsprechersop vanaf 1800 Hz te gebruiken, fs is ook 900 Hz
- http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H400.PDF , maar daar vind ik geen prijzen van
- http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H417.PDF , maar daar vind ik geen prijzen van
- http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H535.PDF , maar daar vind ik geen prijzen van

Zoals altijd maakt Seas het weer erg handig met hun 3 dubbele typeaanduidingen... Je zult wel een fransman moeten zijn om dat te snappen :X

Dus, welk model is het, en wat kost het (het moet in dld gekocht worden, aangezien mijn Oom daar ook woont ;) )

[ Voor 47% gewijzigd door voodooless op 06-03-2005 18:03 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Ik heb geen idee wat Fs is, of waarom je er rekening mee moet houden, maar voor mijn drivers die ik in mijn budget versie van de Proteus ga stoppen heb ik de H1189 ter vervanging van de E0006 genomen:

http://seas.no/seas_line/tweeters/H1189.pdf

Een Fs van 550.

[ Voor 7% gewijzigd door sphere op 06-03-2005 19:30 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
He, die is ook wel nice idd :) Maar wat kost ie? Kan ik zelfs vanaf 1,5 Khz gebruiken als het moet!

Fs is de resonantiefequentie, dus ook daar waar de inpedantiepiek zit. Met X-en wil je daar in ieder geval een eind van wegblijven, omdat de grote vervormingen ongeveer een octaaf voor de fs beginnen.

Nog een optie is de Harwood D2908 FD Graphit. In de HH erg mooie testresultaten en ondanks een fs van 1 Khz, kan je hem vanaf 1,5 Khz gebruiken (dat zeggen btw ook van de Seas KT800/TV (H1210), en Seas Nofreeo 900G/V (H1148)). Deze zijn eigenlijk wel allemaal wat duurder dan mijn orginele keuze

Ik maak me eigenlijk over mijn keuze niet echt zorgen. Ik denk dat ik die vanaf 1.5 Khz ook wel gebruiken kan. Waarom zouden de andere Seasje zoveel beter zijn? Ik moet immers ook op de centen letten ;)

[ Voor 100% gewijzigd door voodooless op 06-03-2005 19:43 ]

Verwijderd

Volgens mij is het een NoFerro 550, deze heb ik ook gebruikt in een instap 2-weg. Erg fijne tweeter ~35- 40 euro (weet niet meer :)). Kan je laag inzetten. Als je steil filtert kan je tweeters laag inzetten -> duur filter. Doe je dat niet dan klinkt het gestressed in het hoog. Maar je moet zelf beoordelen of het goed genoeg is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 21:27 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De 550 zal wel te duur zijn. de NoFerro 650 kost al 65 euro.

Laat maar, bij http://www.plus-elektronik.de kost ie maar 34,95 en ze hebben ook de Omnes Audio spullen.

Dan is denk ik de Noferro 550 niet eens verkeerd :)

[ Voor 58% gewijzigd door voodooless op 07-03-2005 22:29 ]

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:48
- NoFerro650, maar daar vind ik weinig gegevens van, en van subsonik hoor ik dat ie een erg kleine Xmax heeft (zelfs voor een tweet)
ik heb hier nog wel wat gegevens over de Seas NoFerro650

Impedanz 8 Ohm
Belastbarkeit (Dauer/Kurzzeit) 40 / 60W
Resonantzfrequenz (fs) 1200 Hz
geleichstromwirstand (Re) 6.2 Ohm
Kennschaldruck 90dB (1W; 1m)
Kraftfaktor (F/I) 2.8 N/A
Schwinspuleniduktivitat 0.05mH
Effective Membranflache 4 cm2
Bewegte Masse incl. Luftlast 0.17g
frequenzbereich 2500 - 22000 Hz
luftspalhohe 2 mm
Schwingspule (D; lange) 19 / 1.5 mm
Lineare Auslenkung +/- 0.25 mm

ik hoop dat je er wat aan hebt. en dit vind ik wel een appart projekt zie je niet vaak :*) :*)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

deepspace schreef op maandag 07 maart 2005 @ 22:06:
De 550 zal wel te duur zijn. de NoFerro 650 kost al 65 euro.

Laat maar, bij http://www.plus-elektronik.de kost ie maar 34,95 en ze hebben ook de Omnes Audio spullen.

Dan is denk ik de Noferro 550 niet eens verkeerd :)
Die 550 op die website is niet de H1189 denk ik. Ik heb die H1189 nog helemaal nergens gezien, behalve waar ik hem besteld heb. In ieder geval heeft die NoFerro 550:
- geen ferrofluid
- een bereik van 2k-25k

Dat is niet in overeenstemming met de specs van de H1189.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd een vreemd project :P Maar de 650 is helaas te duur, kost 54,95 :(

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
sphere schreef op maandag 07 maart 2005 @ 22:44:
[...]

Die 550 op die website is niet de H1189 denk ik. Ik heb die H1189 nog helemaal nergens gezien, behalve waar ik hem besteld heb. In ieder geval heeft die NoFerro 550:
- geen ferrofluid
- een bereik van 2k-25k

Dat is niet in overeenstemming met de specs van de H1189.
Dat klopt, want de 550 is niet meer op de Seas website te vinden ;) (H1149 27TDC)

De TAF27plus ziet er ook wel aardig uit.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, het is de TAF27Plus geworden. Afstraalgedrag is erg goed en ding kan laag ingezet worden.. Zowel woofer en tweets zijn nu in bestelling.

Nog een vraag: wat is nu beter? tweeters aan de buitenkant, of aan de binnenkant? Hoeveel cm moet ik ongeveer van de muur wegblijven zonder dat de units weer te dicht op elkaar gaan zitten? Ik heb ongeveer 5,4 meter ruimte. Dacht zelf eraan om de tweets naar binnen te doen, en de woofer zo'n meter van de muur af (tweet dus ongeveer 1,20).

Ondertussen ga ik even de SPL en impedantie curves tracen en proberen al een filter te simuleren. Dan weet ik in ieder geval al in welke richting ik moet zoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 08-03-2005 21:02 ]

Verwijderd

vergeet niet dat je enorme boost in het laag krijgt doordat je in de hoek zit. Een voordeel kan zijn dat je een erg grote baffle hebt (kast is onderdeel van de muur). Dus dat de traces bruikbaar kunnen zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Klopt, baffle step is niet nodig, eerder omgekeerde ;) Maar dat ga ik vanzelf wel merken... Belangrijker is nu even de plek van de tweeter.

Zo, ff een trace gedaan van SPL en impedantie en ff een filter gesimuleerd:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/omnesseas.png

Dit is natuurlijk puur theorie, maar het is een indicatie. Ik heb vanwegen de serieweerstand de efficiente van de woofer wat afgezwakt. Door de plaatsing komt hier weer wat bij. Het zal afwachten zijn in hoeverre zich dat allemaal gaat opheffen...

[ Voor 59% gewijzigd door voodooless op 08-03-2005 21:51 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Zo is ie wat aan de brighte kant, maar de corner loading zal dat mooi compenseren. Iets teveel waarschijnlijk, maar een klein beetje teveel laag is niet erg. Maar misschien dat je dan ook wel wat teveel midlaag krijgt (150 - 300Hz), dat zou jammer zijn want dat is verre van mooi (bij EQ-en standaard probleem gebied waar ik altijd begin).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nouja, het is gewoon gokken en afwachten op dit moment ;) Het ging me eigenlijk meer om het X-over punt, en zo te zien gaat dat behoorlijk goed komen. Resonantie lijkt ook ver genoeg weggedrukt te worden zonder er extra aandacht aan te besteden. Dat is in ieder geval erg mooi.

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 08-03-2005 22:39 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo mijn eerwaarde tweakerts! Ik heb toch weer tijd gevonden (nouja, eigenlijk niet, maargoed, het klinkt leuk..) om dit project echt te starten :D Tevens was dit een excuus om wat nieuw gear uit te testen: namelijk Sample Champion en een bijbehorende USB geluidskaart met burrbrown DAC's:

Afbeeldingslocatie: http://www.purebits.com/images/X2-natural-front2-sm.jpg

Zeer nice :D

Om maar meteen met de pix in huis te vallen (don't mind the bad pix, zoals altijd heeft mijn vriendin mijn goede cam weer gejat :( ):
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/wandtl/01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/wandtl/02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/wandtl/03.jpg

Zo is het dus geworden. Ipv Bassreflex is het een TL geworden, omdat Omnes opeens andere driver parmeters heeft uitgebracht, en het ding nu opeens een Q van 0,94 ofzo heeft :X. Voor TL echter prima. De TL loopt aan de open kant taps toe. Simulatie ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/wandtl/simu_s.png

Een piek die we innitieel gemeten hadden hebben we opgevangen door een Hemmholz resonator, en de holruimte die ontstaan is door het taps toelopen van de lijn. Tevens ook nog wat gedempt met stuffing. Ziet er toch best netjes uit :)

Dan de metingen. Wat mijn heel erg positief opviel was de Seas ( TAF 27 plus is het geworden):
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/wandtl/seas_s.png

Dan de 20 cm Omnes in de TL: ook nog best netjes. Misschien nog wat met stuffing spelen, maar ik ben al best tevreden hiermee:
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/wandtl/omnes_s.png

Impedantie meten wilde niet helemaal lekker, dus ik ga gewoon uit van wat de fabrikanten hebben opgegeven. In het weekeind ga ik een beetje spelen met het simuleren van een filter, en dan ga ik daar wat spul voor bestellen. Het idee is om het zo basic mogelijk te houden: gewoon een 12 dB filter, zo laag mogelijk X-en. Komt wel goed..

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 11:27

JT

VETAK y0

Ziet er cool uit :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag

Jag

Ziet er leuk uit :).

Maar over de metingen: komt het door de manier van meten / data windowing dat je die afval in het laag hebt? Of is dat laag er ook echt niet? Want al meer dan 10dB gezakt zijn bij 100Hz is niet echt ideaal en bovendien komt het niet overeen met de simulatie.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jag schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 22:27:
Ziet er leuk uit :).

Maar over de metingen: komt het door de manier van meten / data windowing dat je die afval in het laag hebt? Of is dat laag er ook echt niet? Want al meer dan 10dB gezakt zijn bij 100Hz is niet echt ideaal en bovendien komt het niet overeen met de simulatie.
Klopt, dat moet aan de meting liggen, aangezien het laag met de toongenerator wel degelijk duidelijk aanwezig is. Daarnaast komt er natuulijk een flink stuk laag uit de TL uitgang. Windowing heeft er ook nog wel wat mee te maken gok ik zo. Maar aangezien het laag niet zo spannend is voor het simuleren van een filter heb ik het maar ff achterwegen gelaten om het nader te bestuderen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, even een updat!. Gisteravond was het moment van de waarheid. Filter spul was binnen, en we hebben het aangesloten. Het is een simpel filter, 2e orde met L-pad voor tweeter, fX op zo'n 1.8 Khz. Filter spul heb ik besteld na simulaties met de frequentie metingen en impedantie die ik van de datasheets heb afgekeken. Resultaat:

Absoluut goed te noemen! Bass is erg strak, en gaat behoorlijk diep (echter wel heel subtiel). Stemmen komen erg goed over, en het hoog is absoluut niet schel, en vol met detail. Ook zit er een lekkere kickbass in. Zo op het gehoor mis je nergens iets. Voor zo'n 80~90 euro/speaker echt een top resultaat.

En zelfs op zijn eigen 25 jaar oude 2x35W ampje gaat het meer dan hard zat. Alleen mist een kanaal van de oude amp bass. Waarschijnlijk is de uitgangselko versleten. Als je echter met beide kanalen speelt, merk je er eigenlijk niks van. Maar goed, hij ging het laten nakijken. In ieder geval is het resultaat veel beter dan ie ooit had durven dromen. Hij is er helemaal weg van!

Metingen heb ik niet kunnen doen, omdat software een beetje gek deed, maar dat haal ik later nog wel in. Zal dan ook wat (echte) foto's schieten, zodat je kunt zien hoe het er nu uitziet, want het is eigenlijk best mooi geworden :)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 03-06-2005 10:13 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

cool :)

Wise enough to play the fool

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

ongelooflijk gaaf zo! Als je hem met dezelfde verf als het plafond of muur doet valt hij niet eens op :D Net zo onzichtbaar als een setje Bose of ander homecinemasetje ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Er zit nu gewoon behang overheen :) Je ziet alleen de speakers zitten, vlak daaronder zit een gordijn. Valt dus echt niet op. Je kunt eventueel nog een doek voor de speakers doen, zodat je ze echt helemaal niet ziet (zeide met een zelf geschilderd plaatje erop ofzo :P ).

• Jag

Jag

deepspace schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 10:11:Alleen mist een kanaal van de oude amp bass. Waarschijnlijk is de uitgangselko versleten.
Hoe heb je het getest? Outputs van de amp gewisseld en dat het probleem mee verplaatste? En waarom denk je dat de elco stuk is?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jag schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 21:19:
[...]
Hoe heb je het getest? Outputs van de amp gewisseld en dat het probleem mee verplaatste? En waarom denk je dat de elco stuk is?
Is echt maar een kant, kabels wisselen maakt niks uit, ook andere input niet. Waarom ik de uitgangselko vemoed? Tja, het ding is oud, en elko's houden niet eeuwig, Kan goed zijn dat een van de twee flink capaciteit heeft verloren, waardoor de high pass hoger komt te liggen. Kan natuurlijk net zo goed wat anders zijn... Maar in ieder geval is het ergens in de amp.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Krijg je in dat geval niet het effect dat de elko als ''doorvoer'' gaat dienen, waardoor de speaker een niet-evenredige spannig krijgt toegediend (omdat de elko geen klappen opvangt)?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-02 15:24
deepspace schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 21:30:
[...]

Is echt maar een kant, kabels wisselen maakt niks uit, ook andere input niet. Waarom ik de uitgangselko vemoed? Tja, het ding is oud, en elko's houden niet eeuwig, Kan goed zijn dat een van de twee flink capaciteit heeft verloren, waardoor de high pass hoger komt te liggen. Kan natuurlijk net zo goed wat anders zijn... Maar in ieder geval is het ergens in de amp.
zo snel mogelijk vervangen dan, voordat ie doorslaat en DC op die speakers zet.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Weer een kleine update...

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/wandtl/04.jpg
[ overzicht van het geheel ]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/wandtl/05.jpg
[ closeup van de TL uitgangen ]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/wandtl/06.jpg
[ closeup van de woofer+tweeter ]

...en dit keer met een goede camera :P

Klinkt nog steeds prima. Amp is nog steeds in reparatie. Hij heeft een nog oudere amps als reserve, maar deze is ook al behoorlijk versleten. Hopen dat de andere gemaakt kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 21-06-2005 20:59 ]

Verwijderd

Wow erg crea, toffe oplossing!

• Barry|IA
Erg mooi gedaan. :) Had je alleen niet beter de tweeters aan de andere kant van de woofers kunnen plaatsen? Of is de afstand tussen beide kanalen al groot genoeg? Als je oom de WAF nog steeds te hoog vindt, kun je de gordijnen nog een stukje hoger hangen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 21-06-2005 21:48 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Mooi gedaan!

1 opmerking:

De basspoort(en) komen nu net uit boven de zetel. Als mensen er in zitten en er speelt muziek, wordt dit dan niet als storend ervaren? Dat je met je kop net aan de basspoort zit maw... ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hoezo zou het storen? Bass is immers niet plaatsbaar, dus je weet niet eens dat het uit de poort komt. Bovendien zit je er nog altijd zo'n 2 meter vandaan.

Maar bedankt allemaal voor de complimenten :)

[ Voor 34% gewijzigd door voodooless op 22-06-2005 09:46 ]

Verwijderd

Mooi man! :)
Ziet er goed uit.

• Barry|IA
Barry|IA schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 00:39:
Krijg je in dat geval niet het effect dat de elko als ''doorvoer'' gaat dienen, waardoor de speaker een niet-evenredige spannig krijgt toegediend (omdat de elko geen klappen opvangt)?
Damn, waar slaat deze post op :?

Ik was toen denk een beetje aangeschoten :P

Verwijderd

Barry|IA schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 20:53:
[...]

Damn, waar slaat deze post op :?

Ik was toen denk een beetje aangeschoten :P
ik denk dat iedereen hier dat al vermoedde omdat niemand erop reageerde :P

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb er inderdaad vaak geen zin meer in inderdaad :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1