Toon posts:

WinXp Raid 0 wil niet installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

Ik heb gisteren een nieuwe computer gekocht.
bij deze computer heb ik geen OS gekocht omdat ik Win xp pro nog heb liggen (met nieuwe licentie)

ik heb de computer zelf samen gesteld.
de volgende componenten heb ik besteld:

mobo: ASUS A8N-SLI Deluxe
CPU: Athlon 64 3200+ (2.0 GHz)
geheugen: Kingston HyperX DIMM 1GB ( 2x 512 )
grafisch: XFX 6800 GT
voeding: HEC 475VD-AT/BR 475 Watt
HD: Maxtor DiamondMax 10 (160 GB) SATA 2x

Nu heb ik er bij verteld dat ik het geheugen in dual channel wil en de HD's in Raid 0

a fijn geheugen geen probleem.

Nu wilde ik windows XP pro installeren en gaf hij bij de installatie 2 HD's aan die niet gepartitioneerd waren. ik heb ze bijde geformatteerd. nu wilde ik windows installeren na de eerste sessie om te installeren start je computer opnieuw op. maar hij geeft bootdisk failed aan.

Ik heb in de bios gekeken en daar stonden de hardeschijven bijde ge-anabled op de raid controller.
'first SATA master raid enabled
second SATA master raid enabled '

voordat mijn computer wil booten had ik ook de optie om in de raid array te openen.
daarin zag ik dat de 2 schijven als stiping stonden met bijde 156GB.

mij lijkt dus niets fout aan de raid opstelling.
Maar waarom ziet windows dan 2 hardeschijven bij de installatie en moet ik er 1 kiezen om windows op te installeren. (als ik hiervoor kies gaat het fout "fout bij het laden van besturingssysteem")

Ik heb nog nooit eerder een OS geinstalleerd met Raid.
Aangezien ik wel iets wil leren en alles een keer wil doen wil ik dit graag ook voor elkaar krijgen.

Kan iemand mij helpen met dit probleem of mij vertellen hoe ik dit op kan lossen.
het is een beetje jammer als je net een computer heb gekocht en je kan niet eens een benchmark draaien ;) omdat windows niet wil installeren.

Alvast bedankt,

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 18:49
Volgens mij is RAID0 non-bootable, staat tenminste in de handleiding van mijn RAID0-controller

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan je dan ooit windows installeren en daarna op raid 0 zetten?????

Verwijderd

RAID0 is prima bootable hoor?

Heb je wel de drivers voor je raid controller geladen via F6?

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 18:49
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:28:
hoe kan je dan ooit windows installeren en daarna op raid 0 zetten?????
WinXP wil dus niet op RAID0 (bij mij tenminste), ik heb een schijf met winXP en daarnaast twee schijven in RAID0 (2x Maxtor 120 Gig) voor spellen.

Verwijderd

Topicstarter
mmmmmmmm zit wel wat in maar heel stom dat ze mij niet hebben gebeld toen ik de computer bestelde

Verwijderd

Topicstarter
kortom als ik nu een ide schijfje er bij zet en daar WINXP op installeer kan ik die andere 2 wel op raid 0 zetten?

Verwijderd

Windows wil prima op RAID0. Het is echt onzin om te zeggen dat dat niet kan. De enige reden hiervoor kan een beperking van je controller zijn, echter ik ken geen controllers met een dergelijke beperking.

Martinator: als jij de RAID controller van je mobo gebruikt, heb je zelf iets fout gedaan. Met dat mobo is het perfect mogelijk windows te installeren en te booten op RAID-0

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 17:37 ]

Verwijderd

Je kan winXp of 2k wel op RAID0 instaleren. (heb het zelf draaien)

je moet eerst je RAID array definieren in de (raid)bios. 2 schijven striped in jou geval dus.

daarna is het handig de schijven te partitioneren zoals je gewend bent uit het dos tijdperk, Vanaf dit moment denkt je computer dat het 1 schijf is.. en dus ook zo hanteren bij het partitioneren.

Daarna bij de win XP setup moet je vrij in het begin op F6 drukken voor SCSI/RAID drivers (die je als het goed is op floppy hebt)

Daarna is het verder gaan zoals je gewend bent.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar ik heb geen floppy waar dan ook van :S:S:S:S waar moet ik een floppy van hebben ik neem aan van de fabrikant van de HD's ??? of moederbord? dan kan ik die wel downloaden dat is het probleem niet.
die array bestaad als btw staat ook op striping en in de bios staat raid ook enabled bij bijde HD's

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gister ook windows xp op een raid 0 setup geinstalleerd. Ik had echter al een keer drivers op mijn pc gezet doormiddel van een windows installatie op 1 disk. Toen kon ik dus tijdens het opstarten een array aanmaken. En met F6 zag hij in windows install meteen een raid array. Je moet wel ( denk ik ) tijdens het aanmaken van de array opgeven dat het de boot partitie is. :)

Verwijderd

offtopic:
't is beide, niet bijde ;)

Idd gewoon even de drivers downloaden bij je fabrikant en die op flop zetten. Dan gewoon je schrijven leeg en ongepartitioneerd laten, een raid-0 array aanmaken m.b.v. het bios van de controller. Vervolgens de setup starten vanaf je windows CD-rom, op F6 drukken als hij daar om vraagt, diskette erin, driver selecteren, en gaan met die banaan.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:39:
ja maar ik heb geen floppy waar dan ook van :S:S:S:S waar moet ik een floppy van hebben ik neem aan van de fabrikant van de HD's ??? of moederbord? dan kan ik die wel downloaden dat is het probleem niet.
die array bestaad als btw staat ook op striping en in de bios staat raid ook enabled bij bijde HD's
CD?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-03 19:15
Je kunt gewoon booten vanaf Raid 0.
1. Zorg voor een driver diskette is te vinden bij de fabrikant
2. Druk bij het eerste blauwe scherm van WinXP op F6 als hij dat aangeeft
3. Selecteer de juiste driver
4. Ga verder met de installatie op Raid0

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
muppet99 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:42:
Je kunt gewoon booten vanaf Raid 0.
1. Zorg voor een driver diskette is te vinden bij de fabrikant
2. Druk bij het eerste blauwe scherm van WinXP op F6 als hij dat aangeeft
3. Selecteer de juiste driver
4. Ga verder met de installatie op Raid0
bij stap 1 waarvan moet ik de diskette of cd hebben dan? t ik heb bijvoorbeeld een asus moederbord en maxtor HD's. moet ik dan een disketten hebben van het moederbord of hd's??

MOET ik dan de diskette hebben van MAXTOR of ASUS????

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 17:46 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:45:
[...]

bij stap 1 waarvan moet ik de diskette of cd hebben dan? t ik heb bijvoorbeeld een asus moederbord en maxtor HD's. moet ik dan een disketten hebben van het moederbord of hd's??

Je hebt geen drivers nodig voor een HD |:(
Zoals al eerder genoemd, je hebt de drivers nodig van je sata controller, en die staan op je ASUS CD.
Dus gewoon de cd erin pleuren (en als dat niet werkt, gewoon even handmatig (jaja) de drivers op een floppy zetten).
Dan ben je klaar _/-\o_

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:45:
[...]

Asus duh dat is de fabrikant van het moederbord waar de raid controller op zit. En 1 keer vragen is genoeg hoor...

[ Voor 3% gewijzigd door Satch op 06-03-2005 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt

Verwijderd

Vraagje...

Vandaag heb ik 2nieuwe HHDtjes gekocht van allebei 200GB. Nou wil ik deze in RAID 0 zetten. Dus ik me pctje opklikken (vroeger was het nog schroeven) “oude” HDD eruit en die twee nieuwe erin. PC opnieuw opstarten WinXP CDtje erin… ff op F6 drukken… en toen vatte ik er nix meer van! 8)7 Ik schijn een floppy te hebben gehad van me moederbord, nooit gekregen. Maar goed geen zorgen ff naar me andere pc… op internet ff zoeken naar RAID Controller Gigabyte GA-8SGXLFS. Tot mijn verbazing vond ik helemaal nix! |:( Even op de site van Fujitsu Siemens kijken… nope wederom nix.

Wat doe ik fout? Begrijp ik het goed dat ik er nog een printplaat (RAID Contoller) bij moet kopen?

Alvast vriendelijk bedankt!

Verwijderd

Als ik in de manual van je moederbord kijk, zie ik daar niets over RAID staan. Ik ga er dus vanuit dat je moederbord inderdaad geen RAID ondersteund.

Wil je toch RAID gebruiken, dan heb je twee opties. Optie één is de aanschaf van een raid-controller, optie twee is software raid. Gezien de marginale prestatiewinst van een hardware raid controller, zou ik voor de software raid gaan.

Verwijderd

Ja ik was er al bang voor. Dus ik kan beter een software raid nemen, zoals? Het is dus waar dat het verschil tussen hardware raid n software raid meevalt.

Als ik een software raid neem hoe moet ik het dan oplossen met als ik WinXP erop knal via raid. Want deze gaat dan lopen mekkeren voor een floppy.

Alvast bedankt!

Verwijderd

LOL! Vroeg ik dat nou echt? Foutje... WinXP heeft software onboard voor RAID instellingen... :-)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik geloof dat een aantal dingen door elkaar worden gehaald. Er zijn firmware raid kaartjes, en er zijn software raid arrays. De laatststen kan je bijvoorbeeld aanmaken in Windows, en zijn niet bootable. Er zijn echter ook gewoon kaartjes die de CPU gebruiken voor de berekeningen, firmware raid kaartjes. Deze gebruiken vaak drivers om het eea duidelijk te maken aan het OS. Je moet ook drivers gewoon gebruiken bij de setup van Windows. Het is onzin dat firmware RAID0 arrays niet te gebruiken zijn om van te booten; zolang je de juiste drivers in de Windows setup laadt, is er niks aan de hand. :P

De Windows-software raid0 arrays zijn dus niet bootable. De arrays worden immers geladen met Windows-modules, die staan op de array zelf. Dat gaat niet echt. :P

Zoals ik al zei, moet je drivers inladen tijdens de setup. Deze drivers zijn gewoonweg van de raid controller, en passen dus ook bij de versie van -wsl- Windows XP. :P
Mocht je deze drivers niet hebben, moet je deze simpelweg opzoeken, en zetten op een floppydisk. De Windows setup zoekt standaard bij de setup alleen de a:\, dus moet je de divers ook op een flop zetten. :)

Vaak staan dit soort dingen in de manual, maar mocht dit niet het geval zijn, kan je eens proberen te zoeken. Je bent echt niet de eerste met een raid controller, believe me. :P

Ik heb wat gedronken, dus ik zal maar niet verder gaan :+

[ Voor 7% gewijzigd door Laurent op 20-03-2005 02:59 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.