Hoi,
ik heb een backup script lopen op mijn server die nu dmv CRON op zondag en donderdag nacht loopt en een kopie maakt van een aantal mappen. In de huidige situatie overschrijft hij de oude backup door de recente versie.
Graag zou ik het willen zien dat hij bijvoorbeeld bij de configuratie backup een aantal oude versies bewaard. Hoe kan ik dat mogelijk maken?
En dan nog een vraag maar hier moet ik ook nog ff wat research voor doen:
in msdos had je de welbekend errorcodes... heeft tar ook zoiets? En zo ja hoe werkt dat?
ik heb een backup script lopen op mijn server die nu dmv CRON op zondag en donderdag nacht loopt en een kopie maakt van een aantal mappen. In de huidige situatie overschrijft hij de oude backup door de recente versie.
Graag zou ik het willen zien dat hij bijvoorbeeld bij de configuratie backup een aantal oude versies bewaard. Hoe kan ik dat mogelijk maken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
| # Backup script # Dit script wordt wekelijks gedraaid en maakt een kopie naar de 2e # harddisk aanwezig in de server. # Na de backup wordt de harddisk geunmound en in sleep mode gezet. # zet variabelen log=/data/users/jeroen/backup.log$(date +%Y%m%d).txt # begin aanmaken log bestand touch $log chown jeroen:smbusers $log chmod 700 $log echo Logbestand backup van grotesmurf. >>$log echo Logbestand is: $log >>$log echo ------------------------------------------ >>$log tijd=$(date) echo $tijd Backup gestart >>$log echo >>$log # mount backup disk echo Mount backup disk >>$log mount /backup # we gaan tarren echo Start tar commandos >>$log tijd=$(date) echo $tijd /backup/users.tar.gz >>$log tar cfvz /backup/users.tar.gz /data/users >/dev/null tar tfvz /backup/users.tar.gz > /backup/users.list.txt tijd=$(date) echo $tijd /backup/etc.tar.gz >>$log tar cfvz /backup/etc.tar.gz /etc >/dev/null tar tfvz /backup/etc.tar.gz > /backup/etc.list.txt tijd=$(date) echo $tijd /backup/jeroen_home.tar.gz >>$log tar cfvz /backup/jeroen_home.tar.gz /home/jeroen >/dev/null tar tfvz /backup/jeroen_home.tar.gz > /backup/jeroen_home.list.txt tijd=$(date) echo $tijd /backup/web.tar.gz >>$log tar cfvz /backup/web.tar.gz /data/web >/dev/null tar tfvz /backup/etc.tar.gz > /backup/web.list.txt tijd=$(date) echo $tijd /backup/webwww.tar.gz >>$log tar cfvz /backup/webwww.tar.gz /data/webwww >/dev/null tar tfvz /backup/etc.tar.gz > /backup/webwww.list.txt tijd=$(date) echo $tijd /backup/phpbb.tar.gz >>$log tar cfvz /backup/phpbb.tar.gz /var/lib/mysql/phpbb >/dev/null tar tfvz /backup/phpbb.tar.gz > /backup/phpbb.list.txt # einde log bestand echo >>$log ls -l /backup >>$log echo >>$log df /backup >>$log echo >>$log # umount backup disk echo Umount backup disk >>$log umount /backup # harddisk terug in slaap stand echo Even 10 seconden wachten en daarna harddisk terug in slaapstand >>$log sleep 10 /sbin/hdparm -y /dev/hdg tijd=$(date) echo $tijd Backup gestopt >>$log echo ------------------------------------------ >>$log |
En dan nog een vraag maar hier moet ik ook nog ff wat research voor doen:
in msdos had je de welbekend errorcodes... heeft tar ook zoiets? En zo ja hoe werkt dat?