Vragen tijdens compileren van Kernel ?

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik ben dus een 2.6.8 kernel voor mijn debian-server aan het compileren. Gaat allemaal best naar mijn zin zo voorde eerste keer.

Wat gebeurd er:

Zodra ik het commando "fakeroot make-kpkg --revision=custom.1.0 kernel_image" geef gaat hij dus compileren. Ik heb de .config van een andere server af getrokken met dezelfde config dus dat zou opzich goed moeten zijn.

Ik krijg nu vragen tijdens het compileren, iets dat me niet de bedoeling lijkt omdat dit wel een half uur kan duren heb ik begrepen.

code:
1
Voorbeeld: PNP EIDE support (BLK_DEV_IDEPNP) [N/y/?] (NEW)

en zo verder...... Betekend dit dat er een aantal zaken niet aanwezig zijn ? Ik heb er hier op het forum geen vraag over kunnen vinden en op google kom ik er ook niet helemaal uit. Kent iemand dit probleem ?

[ Voor 7% gewijzigd door BacardiBreezer op 06-03-2005 16:53 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is duidelijk toch? Er zijn zaken toegevoegd aan de kernel die jij niet in je .config hebt staan :) Waarschijnlijk heb je die zaken dus niet nodig; maar kijk eens of 'dpkg' geen switches accepteert voor default answers?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Spider.007 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:39:
Is duidelijk toch? Er zijn zaken toegevoegd aan de kernel die jij niet in je .config hebt staan :) Waarschijnlijk heb je die zaken dus niet nodig; maar kijk eens of 'dpkg' geen switches accepteert voor default answers?
Ja dat was ik vergeten te vermelden dat ikdaar naar ging zoeken :) Gewoon "n" dus :)

Het is dus logisch dat je niet je hele config door gaat lopen ? Of zijn er mensen die dat wel doen ?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik maak hier even een reply van voor de duidelijkheid:

Het commando moest zijn: "fakeroot make-kpkg --revision=custom.1.0 kernel_image"

Tevens aangepast in de topicstart !

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:48:
[...]

Ja dat was ik vergeten te vermelden dat ikdaar naar ging zoeken :) Gewoon "n" dus :)

Het is dus logisch dat je niet je hele config door gaat lopen ? Of zijn er mensen die dat wel doen ?
Bij elke kernel die ik bouw, of het nu een major, minor of zelfs een nieuwe release van gentoo is (dan zitten er echt maar een paar kleine aanpassingen in) maak ik een nieuwe config.
Een menuconfig kost je 10 minuten, en je weet daarna redelijk nauwkeurig wat er inzit en wat niet. Als je met die config files gaat rommelen kunnen aanpassingen (vooral in de 2.5 en dadelijk de 2.7) ervoor zorgen dat je een corrupte kernel fabriceert. Dan kost je dat uiteindelijk meer tijd dan je had kunnen winnen.

Maar het is iets wat je zelf moet weten.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
TheGhostInc schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:57:
[...]

Bij elke kernel die ik bouw, of het nu een major, minor of zelfs een nieuwe release van gentoo is (dan zitten er echt maar een paar kleine aanpassingen in) maak ik een nieuwe config.
Een menuconfig kost je 10 minuten, en je weet daarna redelijk nauwkeurig wat er inzit en wat niet. Als je met die config files gaat rommelen kunnen aanpassingen (vooral in de 2.5 en dadelijk de 2.7) ervoor zorgen dat je een corrupte kernel fabriceert. Dan kost je dat uiteindelijk meer tijd dan je had kunnen winnen.

Maar het is iets wat je zelf moet weten.
Ben ik met je eens ! Maar aangezien deze config van een werkende server af komt zou je toch moeten kunnen stellen dat het werkt.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 12:38

woutur

Klauwtjes uit!

Euh. Ik kan je ook een werkende config geven van mijn server maar daar ben je gewoonweg niet mee geholpen. Ik zou gewoon even lekker spitten in de hardware die je hebt, dan even wat lezen op het net en dan lekker je eigen kernel bakken. Het is iets wat ik met veel plezier doe ;) Ik kom stapje voor stapje dichterbij het ondersteunen van al mijn hardware hier. Mijn hardware sensors doen het al, en ook hopelijk binnenkort mijn digicam plus webcam :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Wat ik doe is het volgende: ik download de source van kernel.org en extract de files. Daarna doe ik 'make menuconfig' en laad dan de oude config (bij mij is dit /boot/config-x.x.xx) en sla de (eventueel door menuconfig) aangepaste config weer op. Daarma conpileer ik. Dit doe ik overigens alleen bij minor updates (2.6.10 -> 2.6.11 bijvoorbeeld), bij grotere updates loop ik de menuconfig helemaal door.

Trouwens, waarom compileer je 2.6.8 en niet de laatste versie (2.6.11 dus)?

[ Voor 17% gewijzigd door Stamgastje op 06-03-2005 17:29 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ja ben ik ook met je eens..... maar als je bij zo'n vraag standaard "n" in kan vullen of jemoet je hele config aanpassen... ligt even aan het doel.

Ik denk dat ik het voormijn laptop binnenkort wel even ga doen.

edit:

Damn dat is lastig te vinden op google :? we gaan door :D

[ Voor 20% gewijzigd door BacardiBreezer op 06-03-2005 17:38 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:21

Cyphax

Moderator LNX
Mwah, van de huidige 2.6.x reeks staat toch wel vast dat er geen features meer bij komen ofzo, maar nieuwe versies eigenlijk alleen nog bugfixes hebben? Ik heb kernel 2.6.9, 10 en 11 met dezelfde configfiles gebakken en daar kwamen echt geen vragen voorbij, en geen foutmeldingen. :)
Als er bij release notes iets interessants staat behalve bugfixes doe ik wel een make menuconfig met als basis een oude .config en pas 'm dan aan.
Beetje hetzelfde als Stamgastje eigenlijk. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Stamgastje schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:28:
Trouwens, waarom compileer je 2.6.8 en niet de laatste versie (2.6.11 dus)?
Nou omdat deze goed werkt dus dat kan later altijd nog :) Ik compileer voor het eerst.. mag het ;) :P

• Stamgastje
Van mij mag je hoor... ik vroeg het me gewoon af. :)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Stamgastje schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:44:
Van mij mag je hoor... ik vroeg het me gewoon af. :)
Ik wil je btw even bedanken voor de tip om de bestaande uit de /boot te halen. Dit is een goede basis om mee verder te gaan in de toekomst namelijk.

Aangezien ik dacht dat zodra je de .config daarheen kopieerde hij deze automatisch zou laden werkte het in eerste instantie niet..... even laden in de menuconfig en het werkte !! :D

Hij is nu al enige tijd bezig met succes ! :)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:44
BacardiBreezer schreef op zondag 06 maart 2005 @ 18:07:
[...]

Aangezien ik dacht dat zodra je de .config daarheen kopieerde hij deze automatisch zou laden werkte het in eerste instantie niet..... even laden in de menuconfig en het werkte !! :D
In 2.6 kun je ook 'make oldconfig' doen dan hoef je alleen maar vragen te beantwoorden over de dingen die toegevoegd zijn tussen je nieuw te bakken kernel en je huidige kernel.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-03-2005 19:02 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Japie_17 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:01:
[...]

In 2.6 kun je ook 'make oldconfig' doen dan hoef je alleen maar vragen te beantwoorden over de dingen die toegevoegd zijn tussen je nieuw te bakken kernel en je huidige kernel.
Handig om te weten !! ik onthoud het !

• Stamgastje
Kijk, zo leer ik ook weer wat. :)

edit:

Bij nader inzien lees ik in de README van Linux 2.6.11:
"make oldconfig" Default all questions based on the contents of your existing ./.config file.

Dat is dus niet hetzelfde als make menuconfig en dan de /boot/config-2.6.xx file (van een oudere 2.6 kernel) laden. Het laadt dus gewoon de laatst opgeslagen config van de kernel versie die je wilt gaan compileren (wat make menuconfig ook automatisch doet). Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 92% gewijzigd door Stamgastje op 06-03-2005 19:51 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
:)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik ben toch nog maar even bezig met een nieuwe installatie.

Ik krijg alleen bij het compileren van de kernel een paar vreemde errors:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
....
drivers/char/drm/gamma_lock.h:137: error: called object is not a function
drivers/char/drm/gamma_lock.h:138: error: `flush_unblock' undeclared (first use in this function)
drivers/char/drm/gamma_lock.h:138: error: called object is not a function
In file included from drivers/char/drm/gamma_drv.c:55:
drivers/char/drm/drm_memory.h: At top level:
drivers/char/drm/drm_memory.h:65: error: redefinition of `drm_lookup_map'
drivers/char/drm/drm_memory.h:65: error: `drm_lookup_map' previously defined here
drivers/char/drm/drm_memory.h:83: error: redefinition of `agp_remap'
drivers/char/drm/drm_memory.h:83: error: `agp_remap' previously defined here
drivers/char/drm/drm_memory.h:123: error: redefinition of `drm_follow_page'
drivers/char/drm/drm_memory.h:123: error: `drm_follow_page' previously defined here
drivers/char/drm/drm_memory.h:151: error: redefinition of `drm_ioremap'
drivers/char/drm/drm_memory.h:151: error: `drm_ioremap' previously defined here
drivers/char/drm/drm_memory.h:163: error: redefinition of `drm_ioremap_nocache'
drivers/char/drm/drm_memory.h:163: error: `drm_ioremap_nocache' previously defined here
drivers/char/drm/drm_memory.h:174: error: redefinition of `drm_ioremapfree'
drivers/char/drm/drm_memory.h:174: error: `drm_ioremapfree' previously defined here
drivers/char/drm/gamma_drv.c:56:22: drm_proc.h: No such file or directory
drivers/char/drm/gamma_drv.c:57:20: drm_vm.h: No such file or directory
drivers/char/drm/gamma_drv.c:58:22: drm_stub.h: No such file or directory
drivers/char/drm/gamma_drv.c:59:25: drm_scatter.h: No such file or directory
drivers/char/drm/gamma_lists.h:161: warning: `DRM' defined but not used
drivers/char/drm/gamma_lock.h:36: warning: `DRM' defined but not used
drivers/char/drm/gamma_lock.h:69: warning: `DRM' defined but not used
make[4]: *** [drivers/char/drm/gamma_drv.o] Error 1
make[3]: *** [drivers/char/drm] Error 2
make[2]: *** [drivers/char] Error 2
make[1]: *** [drivers] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.6.11'
make: *** [stamp-build] Error 2

Er wordt dus ook geen .deb file aangemaakt dus de compilatie is mislukt. Ik volg overigens deze tut:

[rml]Yukio in "[ debian] Kernel 2.6.10 Compilen."[/rml]

Die lijkt me prima te voldoen eigenlijk :?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:44
Stamgastje schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:34:

Dat is dus niet hetzelfde als make menuconfig en dan de /boot/config-2.6.xx file (van een oudere 2.6 kernel) laden. Het laadt dus gewoon de laatst opgeslagen config van de kernel versie die je wilt gaan compileren (wat make menuconfig ook automatisch doet). Of zie ik iets over het hoofd?
Niet helemaal nee, maar het beste kun je (als je debian hebt, of een andere distro die ook zijn config in .boot neerplempt) een 'cp /boot/config-x.y.z /usr/src/kernel/.config' doen, dan gebruikt hij die als uitgangspunt.
BacardiBreezer schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:10:

Er wordt dus ook geen .deb file aangemaakt dus de compilatie is mislukt. Ik volg overigens deze tut:

[rml]Yukio in "[ debian] Kernel 2.6.10 Compilen."[/rml]

Die lijkt me prima te voldoen eigenlijk :?
Dat ziet eruit als een kapotte kernel- tree. Misschien kun je hem opnieuw downloaden. Dit is toch geen experimentele versie of zoiets :? Die link die je post valt weinig op af te dingen, dat is gewoon een goede simpele tut.

[ Voor 34% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-03-2005 23:33 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Japie_17 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 23:29:

[...]
Dat ziet eruit als een kapotte kernel- tree. Misschien kun je hem opnieuw downloaden. Dit is toch geen experimentele versie of zoiets :? Die link die je post valt weinig op af te dingen, dat is gewoon een goede simpele tut.
Vreemd he. Ik ga hem nog een keer downen iig. Ik heb netjes een "make modules_install" gedaan voor de zekerheid (dit gebeurd ook bij het compileren begreep ik ?).

Ik gebruikte de .11 versie uit: http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6

Lijkt me ook prima :)

Weer proberen !

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik neem altijd mijn werkende .config over (meestal voordat ik compilieer zcat /proc/config.gz > .config) en maak bij een nieuwe release een make oldconfig om ook te zien welke opties er veranderd zijn. Als ik recompile (vaak met het testen van patches) gebruik ik even make menuconfig en sluit het weer af om de .config te syncen en eea te checken. Daarna make-kpkg kernel_image, installeren, rebooten, zien-hoe-die-in-je-gezicht-ontploft-of-niet. :)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Op deze plaats staat normaal de howto die ik gebruik om een nieuwe kernel te compileren, alleen gebruik ik gewoon een kernel van kernel.org en niet die wat in de apt repository, omdat deze altijd wat achter loopt.

offtopic:
Site is nu echter down, zie www.desktop-linux.net \o/

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
-DomiNator- schreef op maandag 07 maart 2005 @ 09:16:
Op deze plaats staat normaal de howto die ik gebruik om een nieuwe kernel te compileren, alleen gebruik ik gewoon een kernel van kernel.org en niet die wat in de apt repository, omdat deze altijd wat achter loopt.

offtopic:
Site is nu echter down, zie www.desktop-linux.net \o/
Of voor, qua fixes. Het is maar net hoe je't bekijkt. :-)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik kan eindelijk even e-mailen :) Ik ben nameljk op dit moment in het buitenland :)

Ik heb de package nog een keer neer gehaald en weer geprobeerd te compileren. Mijn laptop moest rebooten om een of andere reden dus ik was mijn SSH-schermpje kwijt maar er was ook geen .deb file te zien in /usr/src dus ik mag aannemen dat de kernel weer dezelfde errors had.

Ik heb de mogelijkheid om dit morgen weer te controleren, iemand nog wat zaken waar ik op kan letten ?

Ik doe het dus blijkbaar hetzelfde als de manier zoals Sebas het doet..... ik zal tevens even de tut van Dominator lezen wanneer ik tijd heb ik het hotel O-) Bedankt Dom !

Maar nu nog even de vraag of ik toch wat zaken mis. Ik heb dus een server kaal geinstalleerd, hierna alles met apt-get geupdate hierna lilo ge-apt-get waarna ik de kernel neerhaal en de kernel-modules installeer....... and so on.

Morgen ga ik iig verder :)

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Die pagina is nog steeds niet online, dus heb hem ff voor je uit mn cache gevist en hier neergezet.

Good Luck :)

[ Voor 6% gewijzigd door domi235 op 08-03-2005 15:09 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
-DomiNator- schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:07:
Die pagina is nog steeds niet online, dus heb hem ff voor je uit mn cache gevist en hier neergezet.

Good Luck :)
Nou gisteren thuis gekomen, direct aan de slag gegaan, even wat met de bios zitten rommelen omdat ik SATA-HD's heb en de installatie ging perfect op SCSI-niveau....

Hierna even jouw kernel-handleiding en die was echt perfect !! Dank je wel !

Ik had eerder ergens al een gelezen dat je de kernel-source ook kon apt-getten en deze manual deeddat dus. Omdat ik las dat iedereen hier de nieuwere versie wilde hebben en die van kernel.org haalde deed ik dat dus ook maar met enige problemen.

Deze tut werkt echt zeer goed !! Ben ik dus totaal met je eens allemaal :) Wellicht een goede optie voor andere personen ?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik heb toch nog even een kleine aanvullende vraag met betrekking tot de tut die Dominator online heeft gezet. Er zijn namelijk zo veel verschillende tuts waarin eigenlijk alles wel verschilt met hetzelfde beginpunt en hetzelfde eindpunt.

Enige tijd geleden heb ik deze met succes gebruikt maar kwam gisteren toch tot de conclusie dat er iets niet goed ging met de modules.

Ik heb het compileren naar mijn idee exact zo gedaan als vorige keer maar gisteren kreeg ik een kernel-panic omdat de modules van de desbetreffende kernels niet gevonden konden worden.

Moet je bij een "debian-way" nou nog wel een:

make modules
make modules_install

doen of niet ? Ik gebruik ze uiteraard wel in mijn .config dus ik zou zeggen dat ze er moeten staan net zoals bij de oude kernel ;)

Ik zie namelijk regelmatig dat er zo extra veel pakketjes geinstalleerd worden en dat in deze tut niet echt het geval is..... libc6-dev moet er overigens nog wel bij.

- bin-utils
- e2fsprogs
- gcc
- make
- module-init-tools
- procps
- util-linux

Dit was eigenlijk het laaste want verder is alles vrij duidelijk, zeker nadat het vorige keer met deze tut direct goed ging.

Ben nu even een nieuwe installatie aan het doen om uiteraard weer wat te testen :D

edit:

Na nog meer zoeken, en zoeken en lezen..... want het moet perfect uiteraard :)

Volgens mij mist het "modules" stukje in de tut....

[ Voor 7% gewijzigd door BacardiBreezer op 28-03-2005 15:05 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Even weer een vraagje omdat er iets mis gaat bij de tut van Dominator.

Deze werkte voorheen prima alleen wanneer ik wil booten start Lilo niet op en krijg ik een kernel-panic op de nieuwe kernel omdat de modules niet geladen kunnen worden.

De map voor die kernel in /lib/modules is aanwezig maar ik ben bang dat het een oude versie is ofzo die hij aanmaakt.

Ik heb het al geprobeerd met ook nog "make modules en make modules_install" maar helaas..... ik blijf wel even door stoeien maar waarom het nu ineens niet wil..... I don't get it !

Bij "make modules" krijg ik ook al zoveel warnings....... overigens...... de tut van Dominator komt dit stukje er niet eens in voor...... ik kan maar niet nagaan waarom het vorige keer in een keer goed ging met die tut ? (om me daar even aan vast te houden zodat ik niet eigenwijs zelf dingen ga doen..... ik snap het wel maar toch even als referentie !)

Iemand toevallig ?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Problem solved......... stond toch een rare fout in de lilo.conf door et editten denk ik met een verkeerde editor op een windows-bak O-) en dat ging even niet goed :)

Pagina: 1