Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fysieke switch op compoort om OS te kiezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kzoek al tijdje naar een bootloader die de staat van een fysieke switch kan uitlezen via bvb de compoort en naargelang de positie van de switch dus een bepaald OS kan loaden. Toch wel een vereiste voor mij omdat ik toch wel eens linux wil uitproberen maar mijn keyboard tijdens de bootloader niet wilt werken (in bios werkt 't wel maar usb in dos optie vind ik niet in bios). Kwist niet echt waar dit neer te poten, ofwel bios/software forum of wel casemodding forum maar omdat het meeste werk toch wel de switch aan de compoort koppelen etc is heb ik 't dan toch maar hier gezet. Iemand die de naam van zo'n bootloader kent of een andere manier weet om via switch os te kiezen?

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
wat je ook kan doen is de pinnetjes van je harde schijven ( die zeggen of het de master of slave is ) doorverbinden, en dan daar een schakelaar op die dus kiest tussen master en slave van bijde schijven. dan op 1 schijf linux en op de andere windows...een oom van mij heeft dit ook gedaan...het zou prima moeten werken

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 15:56:
Kzoek al tijdje naar een bootloader die de staat van een fysieke switch kan uitlezen via bvb de compoort en naargelang de positie van de switch dus een bepaald OS kan loaden. Toch wel een vereiste voor mij omdat ik toch wel eens linux wil uitproberen maar mijn keyboard tijdens de bootloader niet wilt werken (in bios werkt 't wel maar usb in dos optie vind ik niet in bios). Kwist niet echt waar dit neer te poten, ofwel bios/software forum of wel casemodding forum maar omdat het meeste werk toch wel de switch aan de compoort koppelen etc is heb ik 't dan toch maar hier gezet. Iemand die de naam van zo'n bootloader kent of een andere manier weet om via switch os te kiezen?
Wat voor een mainboard heb je ? Want het lijkt me erg sterk als deze functie er niet in zit, zit er zo ongeveer al in bij de eerste Pentium 1 bordjes met USB.

Verwijderd

Topicstarter
tprobleem is dat 't voor een koffer is met maar 1 harde schijf erin. Ik heb wel een mod gevonden waar 't een beetje in uitgelegt wordt maar waar niet gezegt wordt welke bootloader gebruikt wordt etc:
http://www.mini-itx.com/p...sxpbox/default.asp?page=4
EDIT (vorige reactie): abit an7, maar moest 't lukken met keyboard zou ik 't toch graag met switch hebben. Veel leeter :p

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 16:17 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:16:EDIT (vorige reactie): abit an7, maar moest 't lukken met keyboard zou ik 't toch graag met switch hebben. Veel leeter :p
Via het keyboard moet lukken, zie de handleiding op blz 88. Heb verder geen idee hoe je 't met een switch zou kunnen doen.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb dit jaren geleden ook al eens gedaan, met een custom versie van Lilo. Lilo geeft normaliter zo'n mooi menuutje als beginscherm met daarin de verschillende OS-keuzes. Wat ik gedaan had was in het stukje assembly wat dat menuutje toonde, de default keuze van item 1 naar item 2 omschakelen als in de waarde gelezen van poort 0x37a een bepaalde bit 0 was. Ik gebruikte daarnaast een leuke constructie met 2 aanknoppen: 1 voor Linux, 1 voor Windows. Het geheel hing aan de paralelle poort. Werkte fijn: Bak aanzetten, weglopen, terugkomen, bak opgestart in het juiste OS.

Ik heb die code niet meer tho', ook de hardware is waarschijnlijk allang uitelkaar gehaald voor andere doelen. Maar dat je 't ff weet: Het kan wel :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 06-03-2005 17:19 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
zijn er mss mensen die dat stukje op die website kunne "vertalen"? Alleja, ik snap 't engels wel maar die termen niet echt. Ik kan wel een beetje programmeren maar ik zou niet weten wat ik moet programmeren/aanpassen in die bootloader.
Pagina: 1