Hifi-stereo EN Design (=klein) surroundsysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 22:08
Ik zie en hoor door de speakerbomen het bos niet meer. Ik wil in ons nieuwe huis (+/- 40m2 woonkamer) de boxen ophangen, uit het zicht in elk geval. Smalle zuilspeakers die ik mooi kan wegplaatsen zou misschien ook nog kunnen... Ik zal voor 80% muziek luisteren (vooral via airportexpress/iTunes/imac) en voor 20% home-cinema. Ik luister vooral naar R&B en hou van volle en warm geluid zonder dat de bas(gebonk) gaat overheersen.
Ik heb nu een Onkyo TX-DS575 die met een fantastische DSP, 5-kanaals stereo weergeeft, wat ik ook altijd beluister met muziek. Ik heb grote Infinity en magnat-boxen en geen subwofer. Ik wil per se een minder opvallend setje en looks (lees kunnen wegmoffelen) telt dus zwaar mee.

Nu ben ik op een 2-sporen beland. Enerzijds de satallietsetjes; Ik snap dat deze voor de bas altijd door een goede subwoofer ondersteund. Vooral bij normale muziekgave moet ik dus zoeken naar eentje die hier zonder teveel te bonken; een mooie weergave geeft... Op mijn shortlist staan de volgende setjes:
Harman Kardon HKTS11 (540eur): klinkt erg goed, goedkoopste uit de set; maar de sub zou veel dreunen..
Infinity Oreus (700eur): klinkt erg goed; maar niet de beste sub... ben bang dat alles wegtrilt...
KEF KHT5005 (1500eur): klinkt het beste van deze setjes; maar is ook meer dan 2x zo duur!!! dus alleen als het echt niet kan...
B&W VM1/AS1 (1200eur): Ziet er gewoon superstrak uit, qua looks mijn 1e keuze; is alleen iets duurder
Mission M30 (750eur) : in zilverkleur en met beugeltjes aan de muur en goede sub, lijkt me dit een goede keus; echter heb het alleen als stereoset gehoord. Niet in combi met surround+sub

Vraag 1: Wie heeft net als ik een speurtocht verricht en om welke reden is een van deze bovenstaande setjes afgevallen?
Mijn richtprijs is 700 euro, maar kan iets opgerekt worden als ik echt enthousiast raak ...

Het tweede spoor is 4 goede kleinere boekenplankspeakertjes + losse center + losse sub. Ik kom dan al heel snel uit uit op KEF-Q serie, maar dan zit al snel over 1500 euro te praten. Bijv. 2x Q4, 3x eitjes of 3x Q1. Ik durf niet eens te kijken naar andere combinaties want dan zit ik toch weer op de huidige tour: grote zuilluidsprekers en dat wil ik per se niet!!!

Vraag 2: Mocht blijken dat er geen goede satellietsetjes zijn; welke goede "boekenplankspeaker-strategie" raden jullie me aan?

[ Voor 7% gewijzigd door OmeRobbie op 06-03-2005 14:50 ]

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:10
Ia het niet slim om, als je echt klein wilt, zo'n bose systeem te nemen? Die zijn toch echt wat kleiner dan de meeste andere speakers...

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

coptician schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:43:
Ia het niet slim om, als je echt klein wilt, zo'n bose systeem te nemen? Die zijn toch echt wat kleiner dan de meeste andere speakers...
En te duur... en klinken nergens naar....

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• OmeRobbie
coptician schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:43:
Bose is idd afgevallen wegens teleurstellende geluidsresultaten. De door mij genoemde setjes klinken allemaal stuk-voor-stuk beter dan de Bose acoutimass welke serie dan ook.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:26
Je zou eventueel ook naar die Eltax setjes kijken, die klinken zeer zeker niet slecht, mits de goeie lijnen natuurlijk. Met die lijnen doel ik op Symphony en Linear Response. Check it out...

http://home.wanadoo.nl/speakers.eltax/ :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

OmeRobbie schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:42:
Ik zie en hoor door de speakerbomen het bos niet meer. Ik wil in ons nieuwe huis (+/- 40m2 woonkamer) de boxen ophangen, uit het zicht in elk geval. Smalle zuilspeakers die ik mooi kan wegplaatsen zou misschien ook nog kunnen...
Ik kan me vergissen maar goed geluid heeft volgens mij heel veel met goede plaatsing te maken. Geluid is nou eenmaal richtingsgevoelig. Ik zie niet hoe je goed geluid kunt krijgen zonder de speakers zichtbaar te plaatsen.
Als je speakers uit het zicht plaatst zullen de bassen waarschijnlijk gaan overheersen omdat de andere tonen teveel gedempt worden. Zelfs voor een satelliet systeem geldt dat de opstelling van de speakers nauw steekt en ze dus niet zomaar "ergens" opgehangen kunnen worden. Als je dat doet heeft het weinig zin om goede speakers te kopen omdat je het geluid dan toch verknalt.

• OmeRobbie
/downtime/ schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:23:
[...]

Ik kan me vergissen maar goed geluid heeft volgens mij heel veel met goede plaatsing te maken. Geluid is nou eenmaal richtingsgevoelig. Ik zie niet hoe je goed geluid kunt krijgen zonder de speakers zichtbaar te plaatsen.
Als je speakers uit het zicht plaatst zullen de bassen waarschijnlijk gaan overheersen omdat de andere tonen teveel gedempt worden. Zelfs voor een satelliet systeem geldt dat de opstelling van de speakers nauw steekt en ze dus niet zomaar "ergens" opgehangen kunnen worden. Als je dat doet heeft het weinig zin om goede speakers te kopen omdat je het geluid dan toch verknalt.
Je vergist je niet. Maar ik bedoel ook niet dat de boxen verstopt moeten worden achter een plant ofzo. Ik bedoel meer dat het hetjes wordt opgehangen in een hoekje. of naast de plasma-tv. Aan een beugel mooi richten lijkt me ideaal! Nu staan mijn boxen 50cm hoog wegens de wens om "het niet te opvallend aanwezig te laten zijn". Niet op oorhoogte dus en dat kwaliteitsverlies neem ik ook voor lief...

Kwestie van smaak (kleinere ophangspeakertjes) gerelateerd aan budget (700, max 1000 euro) en de wens om niet al teveel in geluidskwaliteit terug te gaan. Allen tellen even zwaar mee...

• OmeRobbie
Dr Pro schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:14:
Je zou eventueel ook naar die Eltax setjes kijken, die klinken zeer zeker niet slecht, mits de goeie lijnen natuurlijk. Met die lijnen doel ik op Symphony en Linear Response. Check it out...

http://home.wanadoo.nl/speakers.eltax/ :)
Eltax had ik idd niet gauw op mijn lijstje staan. Ook niet geluisterd... Puur wegens mijn vooroordeel als goedkoop merk uit de Wehkamp... preceis zoals op de door jouw opgegeven website aangeeft.
Ben toch voor de "stoerdere" merken gegaan... Zelf Pioneer, Magnat en Sony heb ik om deze reden overgeslagen (je kunt niet alles willen luisteren...)

Als ik ze ergens tegenkom zal ik ze gaan luisteren, zien er aardig uit en volgens mij ook nog voor een leuke prijs.

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 20:09

GeJe

Je...

Je zou nog kunnen kijken naar de Mordaunt-Short Genie, Orb mod2, Tannoy Arena, B&W VM, Klipsch R(..) en Mission m-cubes.

Deze speakersets zitten in de prijsklasse van de Kef (of iets lager als je een beetje goed zoekt) de MS Genie kan je al voor 899 halen bij Correct.

Ik denk dat je dan enorm veel blijer bent dan dat je echte budget speakers koopt.
Succes met je aankoop!

Ik was namelijk zelf ook opzoek naar dit soort speakers alleen heb uiteindelijk besloten om toch voor vloerstaanders te gaan. Daarom hierboven mijn shortlist.

[ Voor 19% gewijzigd door GeJe op 07-03-2005 08:18 ]

Vandaag is het feest en morgen ook.

• OmeRobbie
GeJe schreef op maandag 07 maart 2005 @ 08:16:
Je zou nog kunnen kijken naar de Mordaunt-Short Genie, Orb mod2, Tannoy Arena, B&W VM, Klipsch R(..) en Mission m-cubes.

Deze speakersets zitten in de prijsklasse van de Kef (of iets lager als je een beetje goed zoekt) de MS Genie kan je al voor 899 halen bij Correct.

Ik denk dat je dan enorm veel blijer bent dan dat je echte budget speakers koopt.
Succes met je aankoop!

Ik was namelijk zelf ook opzoek naar dit soort speakers alleen heb uiteindelijk besloten om toch voor vloerstaanders te gaan. Daarom hierboven mijn shortlist.
Waar ben jij nu eigenlijk op uitgekomen? En welke van de kleinere setjes vond je het beste klinken?

De MS Genie set lijkt me wel wat, zal ik binnenkort gaan beluisteren. Hoe was jou ervaring? En die van de B&W VM1?
De Mordaunt-Short heb ik alleen naar de sub gekeken (net als de REL) in combi met een leuke kleinere boekenplankspeaker.

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 20:09

GeJe

Je...

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik in mijn orientatiefase ben overgestapt naar het zoeken naar grote speakers. Vooral omdat ik ook graag muziek luister en dan zit er wel een hoop kwaliteitsverschil tussen sattelietspeakers en vloerstaanders.
Dus ik kan je geen antwoord geven welke ik het beste vind klinken.

[ Voor 14% gewijzigd door GeJe op 07-03-2005 17:48 ]

Vandaag is het feest en morgen ook.

• Dr Pro
je moet eltax echt niet onderschatten, meeste van die 2 lijnen hebben een zeeer nette visaton/seas/vifa/focal bezetting, neem er eens de tijd voor om ze te beluisteren, het is dan wel een goedkoop wehkamp merk, maar dat is dan meer de Concept en Millenium serie van eltax

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:31

Eboman

Ondertitel

Kijk eens naar de Elac cinema 2 set (ik heb zelf de set met de Cinema pipe) maar ze hebben ook een set met allemaal mini-speakers zo ver mijn hifi kennis gaat zijn dit goede boxjes (zeker het design met massief alluminium).

http://www.elac.com/en/pr...ma/show.php?c=cinema2sets

Signature

• OmeRobbie
De Ominisats en de Eltacs ga ik bekijken/beluisteren, maar heeft niemand een mening over mijn "shortlist"?
HKTS11, Infinity Oreus, B&W VM1/AS1, Mission M30....

Verwijderd

Heb de oreus set gehoord bij de mediamarkt, stonden in een redelijk open ruimte en niet eens perfect opgesteld, klonk indrukwekkend, erg vol en goed geluid bij films. Ik zou persoonlijk voor de oreus of mordaunt short genie set gaan, beste geluidskwaliteit, in je budgetrange en redelijk discrete speakers. Succes!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Q Compact van Kef bekeken? Kleine versie van de Q1. Ik heb ze niet gehoord, maar ze zijn wat goedkoper dan de Q1 die toch heel aardig presteert voor een standmount.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• OmeRobbie
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:49:
Q Compact van Kef bekeken? Kleine versie van de Q1. Ik heb ze niet gehoord, maar ze zijn wat goedkoper dan de Q1 die toch heel aardig presteert voor een standmount.
Ik zou best de Kef Q Compact Av system willen in het zilver en wandbeugels om de speakertjes aan de muur te hangen.

Maar ik kan die nergens vinden in Nederland qua aanbod... Ben dus ook benieuwd naar die prijs.... Ik gok dat het richting de 1200 euro gaat kosten (in Engeland voor 850 pond) en als het allemaal top klinkt... Iemand een adresje?

• OmeRobbie
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 09:43:
Heb de oreus set gehoord bij de mediamarkt, stonden in een redelijk open ruimte en niet eens perfect opgesteld, klonk indrukwekkend, erg vol en goed geluid bij films. Ik zou persoonlijk voor de oreus of mordaunt short genie set gaan, beste geluidskwaliteit, in je budgetrange en redelijk discrete speakers. Succes!
Eigenlijk vind ik de MS Genie niet mooi... Niet strak genoeg...
Ik heb zelf de Oreus en de HK HTS11 beluisterd. De Oreus heeft betere satellietspeakertjes en de HK HTS11 een betere subwoofer. Maar beiden een mooi vol/warm geluid.
Welke ervaringen hebben anderen tussen deze 2?

Ik vind de HKTS11 wel mooier dan de Oreus.. daarbij opgeteld dat ie goedkoper is...

Zo gaat de speurtocht verder en verder...

• Dr Pro
ooeh er komt me een heel goed merk boven...als het 2e hands mag iig...

nieuw kosten ze een fortuin, maar 2e hands zijn ze al een stuk goedkoper... de geluidsweergevers (omg wat een woord :X ) van Celestion. De speakers van hun klinken in mijn oren just super. Ik heb al verschillende modellen gehoord, thuis en in de winkel, en ooehhh, dat klinkt heerlijk.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bestaat Celestion nog steeds dan? Dat weten ze dan goed geheim te houden want ik heb al jaren niks meer van het merk gehoord :?

• Dr Pro
ze laten niks van hun horen, maar ze zijn er degelijk wel :) hun HT systeem blaast die KEF eitjes finaal van tafel, die is echt heeeeel wreed O+ die MOET ik later gewoon hebben :9~

• OmeRobbie
Dr Pro schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 20:33:
ze laten niks van hun horen, maar ze zijn er degelijk wel :) hun HT systeem blaast die KEF eitjes finaal van tafel, die is echt heeeeel wreed O+ die MOET ik later gewoon hebben :9~
Celesion is van Kef... Zal me dus niets verbazen als de Kef-eitjes-techniek is doorgevoerd in de Celesion satellietjes... Ik ben de Celestion home cinema nog nergens tegengekomen behalve op Kieskeurig.nl 1 review...

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

OmeRobbie schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 21:50:
[...]

Celesion is van Kef... Zal me dus niets verbazen als de Kef-eitjes-techniek is doorgevoerd in de Celesion satellietjes... Ik ben de Celestion home cinema nog nergens tegengekomen behalve op Kieskeurig.nl 1 review...
Celestion is niet van KEF hoor. Celestion en KEF zitten gewoon bij dezelfde grote firma. Het zou eventueel kunnen dat Celestion en KEF ideeën hebben uitgewisseld, maar wat betreft technologie zit Celestion toch zeker op dezelfde hoge voet als KEF hoor.

Celestion bestaat dus nog wel degelijk. Al mogen ze wel dringend een nieuwe lijn op de markt gaan brengen, want in de higher end hebben ze nog altijd de leegte van de C-serie of A-serie niet opgevuld.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ben ook op zoek naar een systeem met een sub en een paar satjes.
Maar steeds kom ik weer op Bose uit. Nog geen enkel ander product gevonden dat er even leuk uitziet (om aan de muur te hangen) en hetzelfde klinkt (voor die maat van luidsprekers !) Uiteraard als je met grotere speakers gaat vergelijken dat deze beter klinken.

Is er dus een alternatief voor Bose van dezelfde size die even goed klinken ?

Verwijderd

Dr Pro schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 20:10:
ooeh er komt me een heel goed merk boven...als het 2e hands mag iig...

nieuw kosten ze een fortuin, maar 2e hands zijn ze al een stuk goedkoper... de geluidsweergevers (omg wat een woord :X ) van Celestion. De speakers van hun klinken in mijn oren just super. Ik heb al verschillende modellen gehoord, thuis en in de winkel, en ooehhh, dat klinkt heerlijk.
Ziet er mooi uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.celestion.com/products/soundstyle/images/AVP303_Standbig.jpg

Ik heb ze wel eens in de winkel gezein, maar ik heb ze niet beluisterd O-)
Ik heb er idd wel positieve dingen over gehoord. ;)

Is denk ik een slag groter dan Bose satjes :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 13:24 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:22:
[...]

Ziet er mooi uit:
[afbeelding]

Ik heb ze wel eens in de winkel gezein, maar ik heb ze niet beluisterd O-)
Ik heb er idd wel positieve dingen over gehoord. ;)

Is denk ik een slag groter dan Bose satjes :)
Damn, die dingen zien er echt mooi uit! Ik weet niet hoe die speakers klinken, maar ze zijn in ieder geval 1000 keer mooier dan de Bose speakers.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• OmeRobbie
Update van mijn zoektocht:

Na vanalles gezien en belusiterd te hebben ben ik voor "safe" gegaan: ik krijg deze week de Infinity Oreus boxjes. Deze zijn prima om muziek te beluisteren, zijn op te hangen en te richten en zijn ook nog eens mooi.

De Energy Sat6, de Mirage Nanosat, de MS Genie, De Celestion AVP305, Harman kardon HKTS 11, De Kef-etjes.... allemaal goed, maar ik heb een mooi prijsje kunnen vinden voor de Infinity... tjaa op een gegeven moment moet je ook weer vol muziek kunnen luisteren. Ik zit nu naar kleine speakrtjes t eluisterne (heb mijn hoofboxen al verkocht) en kan niet wachten tot ik weer een kamervullend warm geluid heb met mooie opgehangen boxjes. Mijn opstelling: iTunes op iMac--> Airport express --> Onkyo receiver --> Infinity Oreus. Toppie!

Verder iedereen suc6 met keuzes maken!
Pagina: 1