[MSI K8N Neo2 Plat.] boot bijna nooit

Pagina: 1
Acties:

• Dav-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik heb pas een nieuw systeem in elkaar gezet:
MSI K8N Neo2 Platinum
AMD64 3500+ Winchester
Samsung 512MB DDR266
ATI Radeon 9800pro AGP
IDE Primary master WD 200GB
IDE Secondary master NEC ND1300A
Promise Ultra133TX2 met 2 Maxtor 80gb's
Tagan 480W PSU

Wat een vreselijk moederbord. 9 van de 10 keren wil 'ie niet booten. Hij hangt dan na het initialiseren van de Promise BIOS. Soms verschijnt er een wit of een blauw scherm met corrupte ascii tekens, een enkele keer waren en random roze ascii tekentjes aan het dansen op het scherm. Meestal blijft 'ie gewoon hangen met een knipperende _.

Ook wanneer ik het Promise kaartje eruit haal of alle ide/floppy kabels van het mobo haal, loopt ie vast vlak na het "press tab for post / del for bios setup" scherm. 1 op de 10 keer kan ik dan in de bios komen, waarna deze na 2 seconden compleet vastloopt (wat ik ook doe) en dezelfde kans heb ik om in Windows XP te geraken, waarna de complete pc perfect stabiel draait. Urenlang gamen, alles wordt door windows herkend en werkt prima, etc.

Ik heb zowat alle BIOS versies geprobeerd, in WinFlash en in DOS. Met 1.36b ben ik 1 keer stabiel in de bios gekomen na een CMOS reset met WinFlash, maar na een reboot was ik weer terug bij af.
CMOS jumper reset, CMOS batterij eruit/erin: hetzelfde probleem. Nu geeft hij telkens tijdens het opstarten aan: CMOS checksum error, F1 to resume, waarna ik weer een kans van 1 op 10 heb om in windows te komen (nu zit ik erin).

De voltages worden in de bios prima aangegeven (12V @ 12.03V), echter in Sandra lijken ze nergens op en SpeedFan geeft aan 12V @ 12.77V.
Het is geen cold-boot probleem. CPU en RAM werken prima. Alle kabels zijn goed aangedrukt. Hij werkt gewoon prima ALS ik door de POST kom.

Zijn er mensen die dit probleem hebben opgelost? Of kan ik dit ding beter RMAen voor een oude vertrouwde ASUS.

Bedankt

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Gewoon RMA'en voor een nieuw K8N Neo 2 plat. bord.
Het is een prachtig bord en heeft niet voor niets zijn goede naam.
Je zegt trouwens wel dat je mem goed werkt (MAAR dat kun je niet zeker weten), eens testen met memtest?

specs

Verwijderd

Vond het beetje nutteloos om nieuw topic teopenen dus dan maar hier. Waarom werkt 2x512ddr400 wel in op mijn Neo2 plat. maar wanneer ik er een reepje bij stop dan boot hij gewoon niet. Heb me al de hik gezocht maar ik kan nergens iets vinden over een Neo2 plat met 3 reepjes geheugen.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 09:59
Ik weet niet of dit stom toeval is....
Ik heb voor mijn oom ook een pc gebouwd met dit bord, een 3500+ newcastle en radeon 9800pro en die wil ook niet altijd even soepel booten. Soms pas na een keer of 5 start ie eindelijk door.

[ Voor 6% gewijzigd door Who Am I? op 06-03-2005 14:48 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Rare tekens in beeld is je geheugen.

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-08 17:10
Ik heb ook een msi k8n neo2 maar geen problemen mee gehad. Werkt perfect en start >altijd< goed op.

• Dav-
Ik weet dat rare tekens op slecht geheugen zouden moeten duiden. Maar het zijn toch echt CMOS errors.
Memtest geeft 0 errors, ik kan uren achter elkaar benchmarks en games draaien.
Temperaturen zijn ook goed.

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-07 09:46

Jake Blues

AKA Jake

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:46:
Vond het beetje nutteloos om nieuw topic teopenen dus dan maar hier. Waarom werkt 2x512ddr400 wel in op mijn Neo2 plat. maar wanneer ik er een reepje bij stop dan boot hij gewoon niet. Heb me al de hik gezocht maar ik kan nergens iets vinden over een Neo2 plat met 3 reepjes geheugen.
Op de MSI-site staat toch duidelijk "DO NOT install three memory modules on three DIMMs, or it may cause some failure" (bron: http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=607). Volgens mij staat dezelfde tekst in de manual. Ik zal morgen ff in de manual kijken.

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-07 09:46

Jake Blues

AKA Jake

J0J0 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:39:
Gewoon RMA'en voor een nieuw K8N Neo 2 plat. bord.
Het is een prachtig bord en heeft niet voor niets zijn goede naam.
Je zegt trouwens wel dat je mem goed werkt (MAAR dat kun je niet zeker weten), eens testen met memtest?
Ik zou inderdaad eerst ander geheugen proberen, of testen, voordat je het bord in RMA gooit. Het bord werkt sowieso veel beter met PC3200. Weet je trouwens zeker dat in de bios het geheugen op PC2100 staat ingesteld? Probeer anders even 'handmatig' i.p.v. 'auto'.

• Dav-
Geheugen is 100% goed. Het draait op 260MHz.
Pagina: 1