Toon posts:

Haperende pc der ellende!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een nieuwe pc in 2002 gekocht en had vanaf het begin af aan al last van vage haperingen. Dat gebeurde aan het begin vooral als ik dan muziek afspeelde in winamp. Ik dacht in eerste instantie dat het kwam door een tekort van geheugen of iets dergelijks, dus ik had mijn 2 x 128 mb geheugen vervangen met 2 x 256 mb geheugen. Dat bleek ook niet te werken...

Misschien dat het door irritatie komt, of misschien dat het door mijn slechte geheugen komt (wie zal het zeggen??) maar mijn pc lijkt het laatste jaar nog veel irritanter te haperen. Mijn muis blijft hangen als hij hapert, hij hapert in spellen, hij hapert als ik helemaal geen geluid aan heb staan en ik aan het browsen ben. Kortom: allemaal heel irritant. Ik ben van plan om mijn pc te laten nakijken door pofs, maar omdat ik een arme student ben hoop ik dat ik misschien via deze weg het probleem al kan verhelpen ;)

Ik heb in de tussentijd dus het geheugen vervangen en een andere video kaart erin gedaan, beide hebben niet geholpen. Verder heb ik mijn pc talloze keren geformateerd en op spyware/virussen gecontroleerd. Beide hebben tot niks geleid.

Dit zit in mijn pc:
Intel Pentium IV 2.0 Ghz 400FSB 512K Socket 478
Asus P4T-E Socket 478 I850 Intel Pentium IV 6x pci 1x agp 4x Rimm
Creative Soundblaster live Player OEM 5.1
80 GB Maxtor D740X 7200rpm UDMA 133
WD 250 GB 7200rpm UDMA 100
2 Samsung 256 Rimm PC600/800
Nog 2 256 Rimm geheugen waarvan ik de bon niet heb en dus niet de specifieke details weet :-/
Asus V9570 TD FX 5700 (128mb)
Edit: Er zit ook een netwerk kaart in, geen idee welk merk. Hij heeft het hiervoor in een andere pc prima gedaan.

verder heb ik al wat rondgekeken (= search) en in mijn taskmanager wat screenshots gemaakt van wanneer er een hapering plaats vond:

Afbeeldingslocatie: http://www.jaimy.net/stuff/cpu1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jaimy.net/stuff/cpu2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jaimy.net/stuff/taskmanager.jpg

Ik kan hier niet echt uit opmaken of het probleem nou bij de cpu ligt omdat er dus ook andere pieken zijn waarbij er geen haperingen plaats vond. De haperingen heb ik omcirkeld voor de duidelijkheid. Vooral in het tweede plaatje zie je veel cpu activiteit zonder dat er een hapering plaats vindt.

Ik hoop dat jullie enige hulp kunnen bieden. Alvast bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 13:07 ]

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:57

Snippertje

Light up your life

Firefox gebruikt 71 cpu? Dan lijkt het me dat het firefox is die het probleem veroorzaakt.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 20:42
weet je dit zeker?:
PC600/800

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Heb je een onboard netwerkkaart?
Steek eens een losse NIC in je pci slot en zet in de bios je netwerkkaart uit.
Dit probleem heb ik ook gehad op een asus bord dit werd veroorzaakt door de onboard netwerkkaart.

En wat is USBDETECTOR, slurpt die Cpu misschien?

[ Voor 12% gewijzigd door HyperDevil op 06-03-2005 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft die pc600/800: Ik heb het van de kassabon overgetypt, mijzelf zegt het niet zoveel :-/

En ik heb firefox er maar sinds kort (een paar weken) er op staan. Daarvoor haperde de computer net zo erg als het nu doet, dus het lijkt me niet dat het aan firefox ligt :-/

Verwijderd

Topicstarter
HyperDevil schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:04:
Heb je een onboard netwerkkaart?
Steek eens een losse NIC in je pci slot en zet in de bios je netwerkkaart uit.
Dit probleem heb ik ook gehad op een asus bord dit werd veroorzaakt door de onboard netwerkkaart.
Nee, geen onboard netwerk kaart, ben vergeten te vermelden dat ik ook een netwerk kaart in mijn pc heb zitten. Zal dat gelijk even aanpassen op de lijst :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dat is nou Rimm geheugen ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

- Installeer Ad-Ware en vanuit daar laat je Ad-Watch lopen ( staat onder Tools )
Die gaat allemaal trackende cookies, registry modifications noem maar op blokkeert ie, tis geen firewall dus heb je ook geen last van ( toegang toewijzen / weigeren )
Voorderest weet ik het ook niet, wat zijn je temps. btw Idle en stressed?

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 20:42
Atlas schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:06:
[...]

Dat is nou Rimm geheugen ;)
oja |:( *domdom...

Maar ehm, ja probeer eens andere hardware ja.. Een andere netwerkkaart/geluidskaart ofzo

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:08:
- Installeer Ad-Ware en vanuit daar laat je Ad-Watch lopen ( staat onder Tools )
Die gaat allemaal trackende cookies, registry modifications noem maar op blokkeert ie, tis geen firewall dus heb je ook geen last van ( toegang toewijzen / weigeren )
Voorderest weet ik het ook niet, wat zijn je temps. btw Idle en stressed?
Ik zal ad-ware wel installeren, al heb ik wel al spybot search and destroy er op staan en genoeg gerunned.

Wat bedoel je met dat laatste? Temps / Idle & stressed?

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 13:11
Temperatuur van je processor (en evt. systeem) in rust en met cpu-belasting.

Staat de DMA van je harde schijven ingeschakeld?

Verwijderd

Topicstarter
ESteg schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:16:
Temperatuur van je processor (en evt. systeem) in rust en met cpu-belasting.

Staat de DMA van je harde schijven ingeschakeld?
Waar kan ik beide nakijken? Ik kan me best redden met een pc maar dat weet ik beide niet :X :D

Maar buiten dit, zijn er wel dingen die al afgestreept kunnen worden? Zoals bijv. cpu/geheugen? Ik dacht zelf dat het aan een defect moederboard ligt..

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

Thandor

SilverStreak

Eerste vraag:
Heb je de drivers van het moederbord en/of de chipset geïnstalleerd :?

Ik zie ook dat je een Soundblaster Live! hebt. Ik heb hier ook mee liggen worstelen.
Als het eenmaal draait is het een leuk kaartje, maar in sommige systemen valt het niet mee om 'm goed werkend te krijgen.

Wat je o.a. kunt proberen met die geluidskaart:
• System BIOS Cacheble op enabled zetten (Staat in het BIOS)
• Video BIOS Cacheble op enabled zetten (Staat ook in het BIOS)
• De kaart in een ander PCI Slot prikken
• De kX-drivers gebruiken. Dit zijn geen officieële Creative drivers. Naar mijn menig zijn ze wel beter, die standaard drivers voor de Soundblaster Live! (van Creative) zijn nl. niet zo heel erg geweldig.

Mocht dat allemaal niet werken dan zou je het volgende kunnen proberen :
Installeer Windows helemaal opnieuw en begin met een schone lei. Installeer nog niets en test het systeem. Ga dan de chipset/moederbord drivers installeren. Vervolgens die van de videokaart en daarna de kX-drivers.
Installeer verder nog geen andere programma's. Test nu eerst of alles werkt. Als het allemaal prima werkt kun je andere programma's installeren (1 voor 1 installeren en testen).

Op een gegeven moment kom je dan als het goed is weer uit op het punt waar je nu bent (Draaiende PC met alle programma's geinstalleerd). Echter heb je zo wel uit kunnen vinden wanneer de vertraging kwam. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 06-03-2005 13:26 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:06
Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/got1.png

Waarschijnlijk heb je 2 ide kanalen, van beide is het handig om te kijken of ze op DMA staan :)

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:25:
Eerste vraag:
Heb je de drivers van het moederbord en/of de chipset geïnstalleerd :?

Ik zie ook dat je een Soundblaster Live! hebt. Ik heb hier ook mee liggen worstelen.
Als het eenmaal draait is het een leuk kaartje, maar in sommige systemen valt het niet mee om 'm goed werkend te krijgen.

Wat je o.a. kunt proberen met die geluidskaart:
• System BIOS Cacheble op enabled zetten (Staat in het BIOS)
• Video BIOS Cacheble op enabled zetten (Staat ook in het BIOS)
• De kaart in een ander PCI Slot prikken
• De kX-drivers gebruiken. Dit zijn geen officieële Creative drivers. Naar mijn menig zijn ze wel beter, die standaard drivers voor de Soundblaster Live! (van Creative) zijn nl. niet zo heel erg geweldig.

Mocht dat allemaal niet werken dan zou je het volgende kunnen proberen :
Installeer Windows helemaal opnieuw en begin met een schone lei. Installeer nog niets en test het systeem. Ga dan de chipset/moederbord drivers installeren. Vervolgens die van de videokaart en daarna de kX-drivers.
Installeer verder nog geen andere programma's. Test nu eerst of alles werkt. Als het allemaal prima werkt kun je andere programma's installeren (1 voor 1 installeren en testen).

Op een gegeven moment kom je dan als het goed is weer uit op het punt waar je nu bent (Draaiende PC met alle programma's geinstalleerd). Echter heb je zo wel uit kunnen vinden wanneer de vertraging kwam. :)
Ok bedankt, ik zal eens dit lijstje afwerken... Wat de moederbord drivers betreft.. Ik zou je niet kunnen vertellen of ik ze heb geinstalleerd of niet. Het is zo lang geleden dat ik de pc heb geformateerd (aangezien het de eerste keer niet werkte zag ik er geen nut toe). Is er een manier om te zien of het geinstalleerd is of niet?

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb precies hetzelfde maar dan met een laptop , bij mij is een asus pcmcia netwerk kaartje van 3com het probleem.(onderkent door 3com zelf)

Bij de ene pc heb je wel problemen bij de ander niet, haal inderdaad alle kaarten eruit en test ze 1 voor 1

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:32:
[afbeelding]

Waarschijnlijk heb je 2 ide kanalen, van beide is het handig om te kijken of ze op DMA staan :)
De primary IDE channel staan beide zoals op de screenshot, de secondary IDE channel heeft de eerste op Ultra DMA mode 2 en de ander op PIO mode. Ik weet verder niet of de secondary IDE channel er toe doet dus.. :)

edit: correctie: bij mij staat op de primary IDE channel beide op Ultra DMA mode 5.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 13:42 ]

Verwijderd

moet dus op dma staan zoals gezegd

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Om te controleren of je chipset/moederbord drivers geïnstalleerd zijn :

Ik weet van MSI dat als je de CD erin drukt je een menu krijgt. Als je eenmaal een onderdeel ervan geïnstalleerd hebt wordt het knopje grijs/niet aan klikbaar.
Je zou dus eens kunnen proberen om de CD van het moederbord in de CD/DVD speler te stoppen en te kijken of ASUS ook zoiets á la MSI heeft.

Daarnaast zou je kunnen kijken bij Apparaatbeheer. Daar mogen in principe geen uitroeptekens of iets dergelijks bij staan.
Misschien kun je bij "configuratiescherm --> Software" ook nog zien of de drivers geïnstalleerd zijn.

Een andere manier zou ik zo niet weten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:42:
moet dus op dma staan zoals gezegd
Right, staat nu goed. :)

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:43:
Om te controleren of je chipset/moederbord drivers geïnstalleerd zijn :

Ik weet van MSI dat als je de CD erin drukt je een menu krijgt. Als je eenmaal een onderdeel ervan geïnstalleerd hebt wordt het knopje grijs/niet aan klikbaar.
Je zou dus eens kunnen proberen om de CD van het moederbord in de CD/DVD speler te stoppen en te kijken of ASUS ook zoiets á la MSI heeft.

Daarnaast zou je kunnen kijken bij Apparaatbeheer. Daar mogen in principe geen uitroeptekens of iets dergelijks bij staan.
Misschien kun je bij "configuratiescherm --> Software" ook nog zien of de drivers geïnstalleerd zijn.

Een andere manier zou ik zo niet weten.
Heb al de cd erin gedaan en draai nu het auto bios update programma van asus. Als het goed is zal het dan automatisch de moederbord updaten. Had het programma zelf wel geinstalleerd, maar de update niet gedraaid.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Laatste videodrivers al geinstalleerd? -> http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_66.93
Laatste chipset drivers al geinstalleerd? -> http://www.asus.com/suppo...me=inf5021003.zip~zaqwedc

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Topicstarter
Video drivers update ik regelmatig, chipset drivers download ik nu :)

edit: ok geinstalleerd en gereboot. Kijken of het wat heeft uitgehaald..

Ondertussen moet ik de liveupdate van asus handmatig updaten (dus van de site downloaden :()

Hij lijkt trouwens wel sneller te gaan nu die chipset update is geinstalleerd, maar gevoel kan bedriegen. Verder is het vervelend dat ik niet weet of het heeft gewerkt tot ik zo'n storing tegenkom.

edit: en daar kwam zonet een hapering :(

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 13:57 ]

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Welk proces is dan verantwoordelijk voor dat CPU gebruik? Zet je task manager even op hoge vernieuwingsfrequentie (:P), en hou het in de gaten.

Verwijderd

Topicstarter
Config schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:13:
Welk proces is dan verantwoordelijk voor dat CPU gebruik? Zet je task manager even op hoge vernieuwingsfrequentie (:P), en hou het in de gaten.
Ok, zal ik ook zo doen. Heb net de bios geupdate even kijken of dat heeft geholpen. Ga daarna de KX drivers installeren, kijken of dat helpt en dan zal ik eens de taskmanager verder in de gaten houden.

Heb geprobeerd de system bios cacheble op enabled te zetten en dat ook met video bios cacheble te doen, maar ik kon beide niet in mijn bios vinden :(

Ik kwam wel dit tegen in de bios:
Chip configuration:
RDRam pool B state [standbye]
AGP Fast-Write [ enabled]
Graphics Window Size [64 mb]
Video Memory Cache Mode [UC]
Memory Hole at 15m-16mn [Disabled]
PCI 2.1 Support [Enabled]
Onboard PCI IDE Enable [both]

waarbij tussen de brackets de instellingen staan. Het zegt mij allemaal niet zoveel maar ik heb 128 mb dus zou die graphics window size dan niet op 128 moeten staan? Verder... "Onboard PCI IDE"??? Allemaal heel vaag... (voor mij in iedergeval ;))

• Thandor

Thandor

SilverStreak

• AGP Fastwrite
Probeer die eens te disablen

• Memory Hole @ 15MB & 16MB
Probeer die eens te enablen.

• Onboard PCI IDE
Dat is de IDE controller op het moederbord. Deze zorgt dus voor de aansturing van de hardeschijven en optische stations :). (En eventuele IDE diskettedrives)

De rest lijkt mij niet zo relevant, toch zou je eens kunnen proberen om bij "Graphics Window Size [64 mb]" een andere waarde uit te kiezen. Neem bv. eens 32MB of 128MB :)

Deze ken ik niet :
• Video Memory Cache Mode [UC]
Wat kun je er allemaal instellen :?

[ Voor 36% gewijzigd door Thandor op 06-03-2005 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de veranderingen geprobeerd die je aangaf.. Nu even afwachten..

Bij Video Memory Cache Mode zegt ie dit:
"Select [USWC] only when your display card supports this feature"

Je kan kiezen uit UC en USWC

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik heb even gegoogled over die 'Video Memory Cache Mode' :
Set the mode of the Video Memory cache to USWC(uncachable, speculative write combining).
Note: An excerpt from an ASUS mainboard manual on Video Memory Cache Mode. USWC(uncachable, speculative write combining) is a new cache technology for the video memory of the processor. It can greatly improve the display speed by caching the display data. You must set this to UC(uncachable) if you display card cannot support this feature; otherwise your system may not boot. Configuration options: [UC] [USWC].
M.a.w. als de videokaart het ondersteunt is het verstandig om aan te zetten.
[UC] is dus Uncacheble en de veiligste modus. Echter kan het best zo zijn dat USWC jouw probleem verhelpt.

Mocht het systeem niet opnieuw opstarten na het toepassen van USWC, geen nood. Je moet dan het BIOS resetten. Ofwel een CMOS Clear.
Zover ik gelezen heb, heb je niet veel ervaring met het BIOS dus laat de optie nog maar even zo staan als het nu staat.

Je moet nl. na een BIOS clear een aantal dingen weer goed zetten, denk o.a. aan het uitschakelen van de onboard geluidskaart. Je hebt immers een losse geluidskaart geïnstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 06 maart 2005 @ 15:12:
Ik heb even gegoogled over die 'Video Memory Cache Mode' :

[...]

M.a.w. als de videokaart het ondersteunt is het verstandig om aan te zetten.
[UC] is dus Uncacheble en de veiligste modus. Echter kan het best zo zijn dat USWC jouw probleem verhelpt.

Mocht het systeem niet opnieuw opstarten na het toepassen van USWC, geen nood. Je moet dan het BIOS resetten. Ofwel een CMOS Clear.
Zover ik gelezen heb, heb je niet veel ervaring met het BIOS dus laat de optie nog maar even zo staan als het nu staat.

Je moet nl. na een BIOS clear een aantal dingen weer goed zetten, denk o.a. aan het uitschakelen van de onboard geluidskaart. Je hebt immers een losse geluidskaart geïnstalleerd.
Ik heb inderdaad geen ervaring met de BIOS. Ik kan zelf heel goed een HD/geheugen erin zetten of de pc formateren en alle nieuwe troep er op zetten, maar wat de bios betreft... :D

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vernieuwing op snel zetten, daarna effe de kolom time toevoegen en ook evenShow Kernel Times om te zien of het met system (dus dma e.d.) te maken heeft of dat het een ander progsel is.

Daarna kun je proberen om alle software die loopt te killen en kijken wanneer het ophoud.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op zondag 06 maart 2005 @ 15:20:
Vernieuwing op snel zetten, daarna effe de kolom time toevoegen en ook evenShow Kernel Times om te zien of het met system (dus dma e.d.) te maken heeft of dat het een ander progsel is.

Daarna kun je proberen om alle software die loopt te killen en kijken wanneer het ophoud.
Ik kan ze hier niet tussen vinden, dit is de select columns optie van windows task manager. Ik denk dat je met kolom time de cpu time bedoelt maar de kernel times zie ik er niet tussen staan. :-/

Afbeeldingslocatie: http://www.jaimy.net/stuff/options.jpg

BTW: Is er geen andere mogelijkheid dan die taskmanager constant op de voorgrond te hebben en dan net een screenshot te maken wanneer ik een hapering krijg? De haperingen komen namelijk op hele verschillende momenten en soms moet ik heel lang wachten en een andere keer komen ze achter elkaar. Is dus een beetje onhandig. :-/

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 15:26:
[...]

Ik kan ze hier niet tussen vinden, dit is de select columns optie van windows task manager. Ik denk dat je met kolom time de cpu time bedoelt maar de kernel times zie ik er niet tussen staan. :-/

[afbeelding]

BTW: Is er geen andere mogelijkheid dan die taskmanager constant op de voorgrond te hebben en dan net een screenshot te maken wanneer ik een hapering krijg? De haperingen komen namelijk op hele verschillende momenten en soms moet ik heel lang wachten en een andere keer komen ze achter elkaar. Is dus een beetje onhandig. :-/
Kernel times staat in de view tab bij performance. Die andere is idd CPU Time.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op zondag 06 maart 2005 @ 15:34:
[...]

Kernel times staat in de view tab bij performance. Die andere is idd CPU Time.
ok heb ik gedaan, nu afwachten!

edit: das snel.. gelijk na het posten ging het mis, zal de volgende keer van de taskmanager een screenshot maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.jaimy.net/stuff/cpu3.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
En hier is dan de screenshot van de taskmanager:

Afbeeldingslocatie: http://www.jaimy.net/stuff/taskmanager2.jpg

Ik word er zelf niet wijzer uit en ben bang aan het worden dat ik dan toch windows er opnieuw op moet zetten en dan langzaam een voor een alles testen :(

Verwijderd

Hoeveel van die 100% cpu spikes zie je wel niet in een kwartier?
Is een beetje erg veel.
Als ik zie wat er allemaal loopt zo al op de achtergrond, da's niet niks.
Er draaien best wel wat kleine programmatjes op de achtergrond.
Kijk es in je lijst van processes en zoek via google van elke ding eens op wat ie doet.
Maak een image van je pc en verwijder elk progje waarvan je denkt dat je zonder kunt.

En je hebt er een tablet aan hangen en iets usbigs, een of ander hp ding en meer van die zut.

Windows opnieuw instaleren en dan zo clean mogelijk kan best een oplossing zijn, zeker als ie al sinds 2002 zo draait...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:12:
Hoeveel van die 100% cpu spikes zie je wel niet in een kwartier?
Is een beetje erg veel.
Als ik zie wat er allemaal loopt zo al op de achtergrond, da's niet niks.
Er draaien best wel wat kleine programmatjes op de achtergrond.
Kijk es in je lijst van processes en zoek via google van elke ding eens op wat ie doet.
Maak een image van je pc en verwijder elk progje waarvan je denkt dat je zonder kunt.

En je hebt er een tablet aan hangen en iets usbigs, een of ander hp ding en meer van die zut.

Windows opnieuw instaleren en dan zo clean mogelijk kan best een oplossing zijn, zeker als ie al sinds 2002 zo draait...
Op deze pc zit een tablet, webcam en een external 250 gb hd. Itouch is van mijn toetsenbord en verder zal ik nog wel even rondkijken.

Maar goed, ik heb mijn pc dus toen ook al twee keer geformateerd zonder resultaat. Ik geloof dat de laatste format rond mid 2003 was. Ik zal bij de volgende format dan inderdaad maar stuk voor stuk testen want alles wat ik tot nu toe heb gedaan werkt niet.

edit: Wat die spikes betreft: ik heb er drie of vier op het task manager scherm tegelijk soms. Ik heb geen idee hoeveel dat in 15 min is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 16:22 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Lijkt mij een goed idee om eens te testen met zo min mogelijk hardware. Haal de geluidskaart eruit (want die schijnt nogal eens voor problemen te zorgen heb ik gelezen in dit forum). Sluit geen externe apparatuur aan (wel tobo enz duh :P ). Zelf heb ik wel eens last met een externe usb schijf die behoorlijk brak is (maar nog steeds werkt en gebruikt wordt). Die zorgt bij mij ook af en toe voor haperingen.

Als het probleem weg is na weghalen van overbodige hardware, één voor één terug inpluggen en zo het probleem zoeken. :)

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Het is misschien handig om te kijken wat nu precies die spikes veroorzaakt?
Erg handig is dit progje: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml

Beweeg je muis over de grafiek en je ziet precies welke applicatie verantwoordelijk is voor welke spike.

[ Voor 26% gewijzigd door benedictuz op 06-03-2005 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
benedictuz schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:37:
Het is misschien handig om te kijken wat nu precies die spikes veroorzaakt?
Erg handig is dit progje: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml

Beweeg je muis over de grafiek en je ziet precies welke applicatie verantwoordelijk is voor welke spike.
Sorry voor de late reply, moest nog wat werk doen gisteravond dus had geen tijd meer. Ik had het programma geinstalleerd en toen ik net thuis kwam en ik wilde kijken bleef ie een paar keer hangen. Ik keek in de grafiek en er stond "DPCs". Ik de help functie gepakt van het programma en daar stond dat ik een colomn moest toevoegen om wat meer info te zien. Ik heb dat gedaan en volgens mij is wat er uit is gekomen niet echt goed..

Afbeeldingslocatie: http://www.jaimy.net/stuff/wtf.jpg

zoveel context switches in hardware interrupts lijkt me niet normaal??

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu de geluidskaart omgewisseld met een leeg pci slot.. Kijken hoe dat ondertussen uitpakt..

Gaat tot nu toe goed, maar ja dat zegt nog niks..

Edit: de angstvallige pieken zijn er nog, maar het zijn geen pieken meer van DPC's, de pieken zijn alleen er wanneer ik iets doe op de computer met een programma dus ik weet niet in hoeverre dat normaal is.. Geen dpc pieken lijkt me goed.. .geen idee of dat zo aan houdt alleen.

Edit2: Kut, zojuist DCP 93%, muziek bleef even hangen.. Heb nou geen idee of ik dat nou voor lief moet nemen en dat normaal is of dat het probleem nog steeds hetzelfde is :(

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 19:38 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik weet niet wat context switches zijn, maar als je hardware interrupts hebt, zegt mijn intuitie dat je je computer eens moet laten draaien met minder hardware. Laat bijvoorbeeld je geluidskaart eens uit je computer.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Heb je die geluidskaart er later zelf bij geprikt :?
Misschien moet je dan de onboard sound nog ff uitzetten in de BIOS ;)

Verwijderd

Ik heb dit zelfde probleme ook. Ik dacht dat het aan het geheugen zou liggen maar die werkt in mijn andere computer wel goed.

Vanmiddag zal ik nog de videokaart en de cpu van het haperende systeem in mijn eigen computer gaan testen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 10:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de geluidskaart bij de pc gekocht, mijn neef heeft de pc in elkaar gezet. Er zit geen onboard soundcard in, heb daar ook aan gedacht maar kon er geen een vinden. Er is wel een type van het moederbord dat ik heb wat wel een onboard soundcard heeft....

In iedergeval lijkt het ergste opgelost te zijn. Na die soundcard van pci slot omgewisseld te hebben heeft ie een keer gehaperd toen de pc heel druk bezig was iets te openen. Voor de rest heb ik nog geen problemen gehad. Ik heb verder gisteren de pc geformateerd en windows er goed opgezet dus nu is het afwachten..
Pagina: 1