Cpu Cooler loopt onregelmatig

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Ik heb een AMD Athlon XP 1700 + met een hitteprobleem. De laatste tijd word mijn processor namelijk 70 tot 75 graden in idle stand (ik heb er nog geen game mee durven te spelen).

Nou heb ik ff die cpu cooler bestudeerd ( Titan TTC-D5TB (5/TC) ) en ten tijde dat de CPU weer eens op 70 graden staat te zonnen staat de cooler gewoon doodstil. En dan 5min later springt hij weer eens aan; en dan stopt hij weer eens. Ik zou zeggen bij die temp. zou ie constant moeten blazen.

Wat is precies de oorzaak van die onregelmatigheid? Ik heb mijn energieschema gewoon op ''Kantoor/Thuis'' staan. Ik draai hem op een MSI K7T Turbo MS6330.

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 06-03-2005 12:39 ]

Verwijderd

Heb je al een andere koeler geprobeerd? of de koeler aan een lijntje direct van je voeding te hangen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien staat die 'TC' in de naam wel voor 'Temperature Controlled' en is het sensortje niet goed meer. Ik zou gewoon eeven een andere fan erop zetten.

Verwijderd

Kan je die koeler tijdelijk niet aan een molexje hangen? Ik gok idd op een kapotte sensor... die blijkbaar veel lagere waardes registreerd... tot je een nieuwe fan heb (of sensor :+) zou ik em even aan de 12 v lijn hangen... =/

• Silent Thunder
hmm ik ben niet zo technisch :?

kan ik in de bios niet aangeven dat hij ''always on'' moet zijn?

*gaat dat even checken*

anders moet er idd maar nieuwe op

[ Voor 21% gewijzigd door Silent Thunder op 06-03-2005 12:49 ]

Verwijderd

Hm als je niet al te handig ben met sodleren enzo kan je beter in bios ff snuffelen... t zou mooi zijn alstie gewoon die sensor zou bypassen.. of misschien kan je in de bios de waardes wat strakker zetten (dattie dus eerder aanslaat)... Ik zie net bij de specs van dat ding dat er idd sensortje in de heatsink zit... waar ziet die op aangesloten... want als je mobo zn temps van een andere sensor haalt is het nutteloos de koeler te vervangen klikerdeklik

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 12:53 ]

• Palomar
  • Niet online
Ik gok dat er een sensortje in die ventilator zit welke aan de hand van de warmte ervoor zorgt dat de fan harder of zachter gaat draaien. Hier heeft het moederbord verder geen enkele invloed op. Ws. is dat sensortje in de fan kapot en stopt ie daardoor soms.

Je zou nog kunnen kijkenw at er gebeurt als je hem aan een molex hangt (misschien is de moederbordaansluiting niet goed meer), maar het is denk ik het eenvoudigst om er even een nieuwe fan op te schroeven. Heatsink kun je dan wel laten zitten als je voorzichtig bent.

• Silent Thunder
Afbeeldingslocatie: http://img138.exs.cx/img138/8624/afbeelding0033zo.jpg

Zoals je ziet doet de koeler niks

Afbeeldingslocatie: http://img138.exs.cx/img138/9648/afbeelding0053hx.jpg

En hier zie ik ook niks staan qua opties waardoor ie altijd aan zou moeten zijn?

Wat is eigenlijk een molex?

[ Voor 6% gewijzigd door Silent Thunder op 06-03-2005 13:06 ]

Verwijderd

kijk es naar die site waar ik je naar linkte... sensor is te zien, zit in heatsink... maar t lijkt een los sensortje dat niet direct aan de fan hangt =/ ik verwacht half dat t mobo wel invloed heeft, en dat je die fan kan vervangen wat je wil- als de cpu sensor brak is gaat ie het niet beter doen =/ silent_thunder, verlicht ons :Y) hoe zit t met die sensor =P

*drukt op f5, ziet nieuwe post*... kan je es foto nemen van hoe je fan aangesloten zit? direct op mobo? of zit die sensor drtussen? :S

molex zijn die plugjes waarmee je je hdd etc van stroom voorziet... daar kan je makkelijk 12 volt uit lurken =)

Afbeeldingslocatie: http://www.procooling.com/articles/assets/images/brian-pwm-molex.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 13:08 ]

• Silent Thunder
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:06:
kijk es naar die site waar ik je naar linkte... sensor is te zien, zit in heatsink... maar t lijkt een los sensortje dat niet direct aan de fan hangt =/ ik verwacht half dat t mobo wel invloed heeft, en dat je die fan kan vervangen wat je wil- als de cpu sensor brak is gaat ie het niet beter doen =/ silent_thunder, verlicht ons :Y) hoe zit t met die sensor =P
Srry voor de late reactie; Internet lag er ff uit :|

Ik heb ff naar de koeler gekeken en er zit maar 1 draad aan (zwart, rood, geel) die met een connector verbonden is op het moederbord.

Ik heb ff in die link gekeken die je mij gaf fusion_ghost, maar die sensor zit er bij mij niet op :?

Afbeeldingslocatie: http://img105.exs.cx/img105/6550/afbeelding00886wu.jpg
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:41:
of de koeler aan een lijntje direct van je voeding te hangen?
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:47:
Kan je die koeler tijdelijk niet aan een molexje hangen?
de huidige koeler direct verbinden aan mijn voeding is misschien een goed idee.

Welk koppelstukje heb ik dan nodig? Op de pic zie je welke aansluiting mijn fan heeft.

[ Voor 75% gewijzigd door Silent Thunder op 06-03-2005 15:23 ]

• Silent Thunder
dubbel..

[ Voor 97% gewijzigd door Silent Thunder op 06-03-2005 15:14 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Allemachtig wat een berg koelpasta en vingerafdrukken :o

Ik zou zeggen, andere fan er op, en effe de hele zooi schoonmaken en nieuwe koelpasta (liefst zilverpasta) erop.

Verwijderd

Goed. je hebt geen temp sensor. probleem zit dus... tjah- fan- hoop ik voor je. je tem sensor ziet nl. dat t heet word. Rood en zwart zijn meestal voeding, geel of groen is je rpm meter (kan iemand dit bevestigen? :+ ) Tenzij je een verloopje hebt moet je gaan tweaken... en inderdaad.. maak die cpu eens goed schoon O_O... nette nieuw laagJE koelpasta :+ geel => zwart op je molex is 12 volt als ik het goed hebt, die zou je kunnen gebruiken... let ff op polariteit... anders presteerd je fan lang neit zo goed.... wat ik zou doen is dus met wat knip/plak/soldeer werk je fan via 12 volt molex laten draaien...

• Silent Thunder
Ik heb dit gevonden tussen mijn zooi; is het ook bruikbaar? Er zit alleen een rode en zwarte draad aan. Het is een beetje onleesbaar op de pic, maar op dat gouden stickertje op de fan staat DC 12V 0.9W

Misschien dat die draad plus geïntegreerde connector van de foto aan de draad van mijn huidige cooler kan... (mist dan alleen 1 draadje :/ )

Afbeeldingslocatie: http://img214.exs.cx/img214/4673/afbeelding00118hl.jpg

[ Voor 86% gewijzigd door Silent Thunder op 06-03-2005 15:54 ]

Verwijderd

zwart en rood zijn gewoon een + en een -. de gele draad is je rpm signaal voor je mobo. (correct me if i'm wrong)

Je kan hem op deze manier nog niet gebruiken, je moet dan ff die kabel afknippen en rood met rood en zwart met zwart verbinden.

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:58

vr6-only

Blub Blub

wat jij nodig bent is zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://img17.exs.cx/img17/9291/foto10qp.th.jpg

It ain't stupid if it works!

• Silent Thunder
Waar verkopen ze die?

[ Voor 47% gewijzigd door Silent Thunder op 06-03-2005 16:03 ]

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

ik zou het niet weten,
ik kreeg hem bij mijn aerogate 2

vast wel bij een pc zaak. gewoon binnen lopen en vragen

Verwijderd

Die HEB je al! dat oude ding dat je vond.. dat is em! die draadjes aansluiten op je CPU fan.. en voilla. Die ene draad die je overhoud is je toerenteller... en die geeft toch al nul aan :+... dus rode dropveter aan de rode... dus je knipt die oude fan los en dan heb je een 12 volt aansluiting vanaf molex naar je cpu =) ^_^

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 17:14 ]

• Palomar
  • Niet online
Hoop dat het dan wel werkt.. maar als het sensortje in die fan (dat is dus een andere dan op het mobo) kapot is dan schiet je er niet veel mee op ;)

Maarja, gewoon proberen en anders koop je alsnog gewoon een nieuwe koeler voor een paar euro.

[offtopic] Wat heb je eigenlijk met de koelpasta gedaan? :? Hele koelblok zit eronder, zelfs de zijkant zo te zien :X Voordat je uberhaupt verder gaat zou ik de heatsink en cpu eerst even schoonmaken met een doekje en dan een heel klein druppeltje nieuwe koelpasta op de cpu doen. Teveel koelpasta is nl. ook niet goed voor de temps..

[ Voor 41% gewijzigd door Palomar op 06-03-2005 17:21 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30
Silent Thunder schreef op zondag 06 maart 2005 @ 15:48:
Ik heb dit gevonden tussen mijn zooi; is het ook bruikbaar? Er zit alleen een rode en zwarte draad aan. Het is een beetje onleesbaar op de pic, maar op dat gouden stickertje op de fan staat DC 12V 0.9W

Misschien dat die draad plus geïntegreerde connector van de foto aan de draad van mijn huidige cooler kan... (mist dan alleen 1 draadje :/ )

[afbeelding]
Ja, als je de draadjes die naar die fan losknipt en aan je CPU fan maakt kun je dat evengoed gebruiken als dat verloopje dat vr6-only aanhaalt, het is hetzelfde namelijk :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Silent Thunder
Okiej!

Ik zal es kijken of ik zo'n dingetje kan krijgen wat vr6-only heeft; anders koppel ik die 2 prullen wel aan elkaar vast met een soldeer ofzo.

-edit: woei; de eerste blue screenen melden zich aan als gevolg van de temp. :\

[ Voor 45% gewijzigd door Silent Thunder op 06-03-2005 18:50 ]

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:13:
[...]

Die HEB je al! dat oude ding dat je vond.. dat is em! die draadjes aansluiten op je CPU fan.. en voilla. Die ene draad die je overhoud is je toerenteller... en die geeft toch al nul aan :+... dus rode dropveter aan de rode... dus je knipt die oude fan los en dan heb je een 12 volt aansluiting vanaf molex naar je cpu =) ^_^
* Nee dat heeft ie niet, want dat is een andere fan en hij wil volgens mij gewoon zijn oude gebruiken en die heeft een 3 punts aansluiting.
trouwens ik wil je mijnes best opsturen hoor die mag je wel hebben als jij maar de verzendkosten betaald. ik heb er 3 liggen en ik doe er niets mee :O

• Palomar
  • Niet online
Silent Thunder schreef op zondag 06 maart 2005 @ 18:46:
-edit: woei; de eerste blue screenen melden zich aan als gevolg van de temp. :\
heb je al wel wat aan die koelpasta gedaan? Eigenlijk moet je het er altijd opnieuw opdoen als je de koeler eraf hebt gehad... vooral als het er al heel lang op zit. Ik heb nl. het idee dat je de koeler na die foto gewoon weer terug hebt gezet, met als gevolg dat ie nog slechter contact maakt.

• Silent Thunder
Palomar schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:08:
[...]

heb je al wel wat aan die koelpasta gedaan? Eigenlijk moet je het er altijd opnieuw opdoen als je de koeler eraf hebt gehad... vooral als het er al heel lang op zit. Ik heb nl. het idee dat je de koeler na die foto gewoon weer terug hebt gezet, met als gevolg dat ie nog slechter contact maakt.
Nadat de blue screens mij tevaak om de oren vlogen heb ik em maar uitgezet; zit nu verder op de laptop. Maar ik heb dit moment niks in huis qua pasta enzo. Ik wil morgen alles halen (stekkertje, koelpasta) en het systeem netjes in orde maken.
vr6-only schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:04:
[...]

* Nee dat heeft ie niet, want dat is een andere fan en hij wil volgens mij gewoon zijn oude gebruiken en die heeft een 3 punts aansluiting.
trouwens ik wil je mijnes best opsturen hoor die mag je wel hebben als jij maar de verzendkosten betaald. ik heb er 3 liggen en ik doe er niets mee :O
Wat is je email adres? Je mag mij ook een mailtje sturen (zie profiel). Dan reply ik je wel met mijn adresgegevens...

[ Voor 31% gewijzigd door Silent Thunder op 06-03-2005 22:32 ]

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

mijn mail is vr6onlyatgmail.com...hehe toepasselijk :+
als je het niet kan vinden ...dan stuur ik je mijnes wel op
moet toch wel te koop zijn toch !!

edit: thnx ...ik kom hier niet zo vaak dus wist het niet :'(

[ Voor 67% gewijzigd door vr6-only op 07-03-2005 14:25 ]

• Silent Thunder
is goed

dit is overigs geen afgeschermd deel van GoT (hk, a61), dus misschien moet je je ''@'' ff veranderen in ''at'' ofzo... in het geval van spambotjes

[ Voor 144% gewijzigd door Silent Thunder op 06-03-2005 22:57 ]

Pagina: 1