Systeem samenstelling

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• Speculum
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06-2025

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
Hallo mede gamers en tweakers..

Ik ben een tijdje uit de hardware gestapt en heb niet alle ontwikkelingen gevolgd. Alle informatie die jullie mij kunnen verschaffen wordt zeer op prijs gesteld.

Ik heb een systeem samengesteld bij http://www.euromaxi.nl/. De winkel is niet van belang maar daar kunnen jullie de specificaties bekijken. Ik wil graag bij 1 winkel alles bestellen.

Het gaat om het volgende systeem:
Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI S939 [ 3jr ]
Amd Athlon 64 3000+ box 640kb S939 Winchester [ 3jr ]
Sparkle Nvidia GeForce 6600 128MB TV/DVI/HDTV [ 1jr ]
GEIL Value 512MB PC3200 400mhz Blue aluminium heat spreader [ 2jr ]
X-GEAR Black Devil 400w C888K €59.00
2x Maxtor 120Gb Diamond-Max 9 7200RPM U150 8MB

Totaal:€ 707.80

Ik mis alleen nog de cpu koeling en misschien een kast koeling.

Mijn vraag is of deze combo met name gezien het speciale moederbord ook compatibel is met elkaar. Heb ik de juiste hardware bij elkaar gezocht of maak ik hier nu een enorme fout.

Het geheugen bijvoorbeeld. Tegenwoordig heb je ddr400 geheugen. Staat die 400 voor 400 mhz? is mijn gekozen geheugen PC32 400mhz dus de juiste keuze?

Is sparkle een goed merk voor videokaarten? Iemand misschien ervaring met deze kaart? Is deze ook compatible met het moederbord? Ik heb vroeger nog wel eens problemen gehad met asus kaarten op abit mobo's nl.

Kortom tips, hints afkraking, opbouwende kritiek graag.

Mijn dank is groot voor al uw reacties _/-\o_

De te fabula naratur

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

elk pc3200 400 mhz geheugen is goed. merk van videokaart maakt niet uit, soms krijg je een ander spel of een webcam (asus) erbij. Je moet wel checken of je videokaart pci-express is , en niet agp.Koeling : zalman 7000 voor cpu, en een paar goede casefans,merk maakt niet zoveel uit, als er maar bekend merk op staat (zalman,nexus,papst,enermax,akasa) voor de rest :

CSL FAQ

[ Voor 39% gewijzigd door HeepH op 06-03-2005 13:12 ]

http://specs.tweak.to/16495

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Als ik jouw was zou ik die videokaart veranderen naar een goede 6600GT (er staat in dit forum een deeltje of 6 over deze kaart) is wat sneller dan de gewone 6600, en zo veel geld scheelt het niet. voor de rest klinkt het allemaal lekker up to date hoor, allen als ik jouw was zou ik echt 1024,(of 2x512) en niet 512MB ram gebruiken (ik heb 768mb, en het verschil met 256 is zeeer groot, en met 512, is ook nog wel aardig groot) dat scheelt ook niet zo heel veel geld.

verder goed opletten wat Heefstan zij, je mobo is zoals ik het op de Asus site zie een PCI-Express moederbord (kunnen er zelfs twee op) dus kijk even naar het 6600GT topic, naar een goede PCI-E videokaart

(btw. omdat je zegt dat je er even uit bent, pci-e is eigenlijk gewoon agp16 zegmaar, allen net weer even wat anders zodat het niet past :P

~ Mijn prog blog!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

meneer hierboven heeft een punt. je moet eigenlijk wel een 6600 Gt kopen. Die zijn wat sneller, en je kan in de toekomst er nog een 2e van dezelfde soort bijzetten (nog een 6600gt dus) en dan verhoog je de videoprestaties van je pc met nog eens 50 %.

• Speculum

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
Dat van die 2e videokaart was ook een idee voor later. Ik wil namelijk dat ik over 2 jaar nog steeds up-to-date ben of makkelijk kan upgraden. vandaar de keuze van PCI Express.

Geheugen dacht ik eerst 1 dimm van 512mb en dan later 1 bijprikken als mijn liquide middelen het toestaan.

Dankjewel voor jullie berichten en de verwijzingen. Keep them coming als er nog meer mensen zijn die wat kunnen toevoegen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Speculum op 06-03-2005 13:55 ]

De te fabula naratur

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

je moet wel een 6600 GT hebben , een gewone 6600 kan je later geen 2e meer bijdoen (brakke zin :P)

Verwijderd

Hoeveel ampére levert die voeding op de 12V lijn? Voor een dergelijk systeem is 18A continu belastbaar een MINIMUM.

Verder valt het me op dat je maar één DIMM hebt genomen. Neem 2x512 of 2x256, anders kun je geen dual channel draaien.

Verwijderd

Ik denk dat die voeding een probleem gaat worden met dit SLI-systeem. Het mag dan wel een zogenaamde 400Watter zijn maar ik betwijfel de kwaliteit aangezien hij samen met case 59 euro kost (toch?) en het merk wel erg onbekend bij mij overkomt. Ik zou echt naar een goede A-merk voeding gaan kijken.

• Speculum

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
OK dus 6600 GT ik ben overtuigd. Dat die kaart PCI-e moet zijn is ook duidelijk.
Dank je voor de opmerking over het geheugen. Die dual channel zal ik zeker benutten alleen is het in eerste instantie niet zo erg als ik die niet meteen gebruik. Ik wilde dat over een maand of 2 gewoon upgraden namelijk. Als ik al meteen 2x256 doe dan kan ik niet meer dan 768 inprikken en dat is niet gewenst :P Ik wil uiteraard heel binnenkort er 1gb Ram in hebben :D

De te fabula naratur

• Speculum

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:01:
Ik denk dat die voeding een probleem gaat worden met dit SLI-systeem. Het mag dan wel een zogenaamde 400Watter zijn maar ik betwijfel de kwaliteit aangezien hij samen met case 59 euro kost (toch?) en het merk wel erg onbekend bij mij overkomt. Ik zou echt naar een goede A-merk voeding gaan kijken.
Ok dit soort dingen heb ik nooit begrepen, natuurkunde heb ik laten vallen in het 4e jaar middelbare school. ;)

Denk je dat er een 500Watt in moet? Is dat niet overkill? Ik bedoel hoeveel stroom vreten die chips en processors wel niet?? Niet een pc om hele dagen aan te laten zo te horen :P

Wat bedoel je met SLI systeem? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Speculum op 06-03-2005 14:06 ]

De te fabula naratur

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 22:15

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Bij dit systeem wil je inderdaad een zwaardere voeding. Ik heb min of meer hetzelfde systeem en een Enermax Noisetaker 470 Watt. Dat is nu wat aan de ruime kant, maar dan zit je later met upgraden ook nog goed. Een 400 Watt B-merk voeding gaat echt problemen geven als je later bijvoorbeeld een processor of grafische kaart upgrade wilt doen.
Edit: een goede 470 Watt voeding is bij een belasting van 300 Watt veel stabieler op de 3.3, 5 en 12 Volt lijnen. Dat komt je systeem stabiliteit zeker ten goede. Verder is het rendement ook een stuk hoger, waardoor je juist op je stroomrekening bespaart. Zoals je weet van natuurkunde: een dikke koperen kabel verliest veel minder energie aan hitte dan een dunner kabeltje.

[ Voor 36% gewijzigd door OruBLMsFrl op 06-03-2005 14:08 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

Speculum schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:04:
[...]

Ok dit soort dingen heb ik nooit begrepen, natuurkunde heb ik laten vallen in het 4e jaar middelbare school. ;)

Denk je dat er een 500Watt in moet? Is dat niet overkill? Ik bedoel hoeveel stroom vreten die chips en processors wel niet?? Niet een pc om hele dagen aan te laten zo te horen :P
400W is wel genoeg op zich alleen zegt dit nog niets over de belasting op de verschillende voedingslijnen van de voeding (3,3 5 en 12). Bij deze cheap-voedingen wordt hier niet zo op gelet, ook niet op stabiliteit en geluid. Maar nogmaals, ken het merk niet en misschien is het wel wat. Betwijfel het echter. Als je bij Euromaxi wil gaan bestellen, kijk dan bijv naar die Zalman 400W.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:20
koop het bij www.azerty.nl

AMD64 3500 Windchester
FX Club 3d 6600GT 128Mb GDDR3 (de GT voor de SLI op je meoderboord)kun je der later nog een bij doen :)
2x512 kingston ECC voor 60 euro per stuck heb je lecker dual channel
Asus A8N-SLI (geen deluxe behalve als je 8 sata en 2 Gb lan noodig heb)
en 80Gb Sata 2 en een maxtor 10 250GB 16Mb cache sata 1:)

dan kom rond de 800 uit denk ik >)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Speculum

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
Ok dus 400+ Watt is aanbeveling en liever een merk. Jammer van die kast want die vond ik wel mooi zeker voor die prijs. Misschien kan ik bij hun een andere voeding erin laten zetten.

Misschien nog tips voor winkels met concurrerende prijzen waar ik het beter kan bestellen?

edit :
Thanx voor die winkeltip
Asus A8N-SLI (geen deluxe behalve als je 8 sata en 2 Gb lan noodig heb)
en 80Gb Sata 2 en een maxtor 10 250GB 16Mb cache sata 1:)
Ok leg uit dit gaat me iets te snel 8)7 ;)

Overigens die FX Club 3d 6600GT 128Mb GDDR3 is niet beschikbaar op de site van azerty, alleen maar in 256 uitvoering en die is wel erg duur!!

[ Voor 44% gewijzigd door Speculum op 06-03-2005 14:18 ]

De te fabula naratur

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-08 21:06
Casejunkies heeft een review van deze kast: http://www.casejunkies.co...0001&hl_id=2560&page=3458.

Op de foto is te zien dat hij 14A op de 12V- lijn kan leveren.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Speculum

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
Japie_17 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:12:
Casejunkies heeft een review van deze kast: http://www.casejunkies.co...0001&hl_id=2560&page=3458.

Op de foto is te zien dat hij 14A op de 12V- lijn kan leveren.
Hey thanx!!! _/-\o_

Is dit zeker weten dezelfde? ik zie bij euromaxi dit staan: X-GEAR Black Devil 400w C888K en bij die review dit : X-Gear Black-Eye midi-tower

[ Voor 7% gewijzigd door Speculum op 06-03-2005 14:17 ]

De te fabula naratur

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Speculum schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:01:
OK dus 6600 GT ik ben overtuigd. Dat die kaart PCI-e moet zijn is ook duidelijk.
Dank je voor de opmerking over het geheugen. Die dual channel zal ik zeker benutten alleen is het in eerste instantie niet zo erg als ik die niet meteen gebruik. Ik wilde dat over een maand of 2 gewoon upgraden namelijk. Als ik al meteen 2x256 doe dan kan ik niet meer dan 768 inprikken en dat is niet gewenst :P Ik wil uiteraard heel binnenkort er 1gb Ram in hebben :D
Dual channel is nogal lastig om als "upgrade" te bekijken. Het werkt namelijk vaak niet goed bij verschillende merken/modules geheugen. Aangeraden wordt steeds om met gelijke modules aan de slag te gaan. Da kans dat je binnen x maanden nog een module vind die gelijk is aan de jouwe verkleint nogal staerk naar mate x groter wordt ;)

Ik zou je aanraden om gewoon ineens dual channel te gaan. En als je 768 niet genoeg vind, ga dan nu al voor 2*512 ;)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat mij opvalt is dat nog niemand heeft gesproken over de processorkoeling i.v.m. dat de TS krap in het budget zit. Box houdt namelijk in dat de processor geleverd wordt met een koeler.
Het is dus op dit moment niet nodig om een duurdere CPU-koeler erbij te kopen.
Als je het systeem echt stil wilt hebben zul je behalve een CPU koeler toch ook een VGA-koeler moeten aanschaffen, de meeste 6600 kaarten(in ieder geval de GT's) zijn nu niet bepaald stil te noemen. De voeding is zeker wel een must om een wat krachtigere te nemen. Zoals al werd aangedragen, 18 tot 20 Ampere continue moet een voeding voor een dergelijk systeem zeker kunnen leveren. Kijk eens naar een degelijke Chieftec of Enermax voeding ofzo, om maar wat te noemen.
Over je wens om Dual Channel te kunnen draaien, houd er rekening mee dat het niet altijd goed gaat als je op een later tijdstip een 2e module bijplaatst. Ook al is die van hetzelfde merk/type, als hij uit een andere productie serie komt, heb je kans dat de modules niet samen gaan werken in Dual Channel. Volgens de website van Asus heeft het bord trouwens plek voor 4 geheugenmodules, dus je kan nu 2 x 256 nemen, en later nog een keer 2 x 256 of 2 x 512 bijprikken.
Hetzelfde geldt helaas, hoe lullig het ook klinkt, voor de videokaarten. Het moeten 2 identieke kaarten zijn, willen ze in SLi gaan samenwerken. Over een jaar een tweede kaart bijkopen kan dus wel, mits je exact dezelfde videokaart weer kan vinden (dus dezelfde revisie).
Als je de van plan bent de RAID5 controller te gaan gebruiken, is dit bord een goede keuze.
Als je die toch niet gebruikt, kun je jezelf nog weer wat besparen door een A8N-SLi te nemen i.p.v. de Deluxe. Verder een leuk systeempje, iets soortgelijks staat bij mij ook op het verlanglijstje op dit moment.

• Jaap-Jan
Speculum schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:17:
[...]

Hey thanx!!! _/-\o_

Is dit zeker weten dezelfde? ik zie bij euromaxi dit staan: X-GEAR Black Devil 400w C888K en bij die review dit : X-Gear Black-Eye midi-tower
100%. 1to0 heeft deze kast ook: http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=903&cat=9, maar wel voor €48,-. Let wel, ik ga je geen winkel aanraden. Maar kijk goed rond voor prijzen en kijk ook eens naar de shopsurveys.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Speculum

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
Ik zou je aanraden om gewoon ineens dual channel te gaan. En als je 768 niet genoeg vind, ga dan nu al voor 2*512 ;)
thanx ik zal dan maar meteen wat meer moeten uitgeven...

BredeP dank voor je uitgebreide antwoord!! _/-\o_
Als je die toch niet gebruikt, kun je jezelf nog weer wat besparen door een A8N-SLi te nemen i.p.v. de Deluxe. Verder een leuk systeempje, iets soortgelijks staat bij mij ook op het verlanglijstje op dit moment.
Ok dit advies neem ik over! Ik was alleen maar van plan raid 0 te gebruiken voor wat extra lees/schrijf snelheid O-)
Let wel, ik ga je geen winkel aanraden. Maar kijk goed rond voor prijzen en kijk ook eens naar de shopsurveys.
Bah vanwaar die politieke correctheid ;)

De te fabula naratur

• Speculum

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
Ok even voor de duidelijkheid voor nieuwe lezers.
Uiteindelijke systeemsamenstelling luidt dus volgens jullie adviezen voor mijn wensen als volgt:

- AMD64 3000/ 3500 Windchester (ik moet even kijken is wel duur nog die 3500)
- Asus A8N-SLi mobo (niet de deluxe versie)
- 2x512Mb pc3200 400mhz ram - zodat ik gebruik maak van dual channel en geen probs heb daarmee
- 6600 GT vid - welke merk maakt niet zoveel uit begrijp ik..als ik maar zorg dat ik deze later nog kan bijbestellen voor de SLi :9

Kast/Voeding is me nog niet duidelijk Op de sites staan namelijk vaak alleen maar het Wattage erbij en niet Ampere of Voltage :( Daarnaast wil ik gewoon een kast aanschaffen waarbij de juiste voeding er gewoon inzit als het even kan.

Harddisk ook nog een probleem. Ik wil dus raid 0 draaien. Advies hierover is :
- 80Gb Sata 2 en een maxtor 10 250GB 16Mb cache sata 1
Die maxtor wordt dan liever een 200Gb gezien de prijs.
maar ik kan dit toch niet in een SATA raid draaien? of ben ik nu 8)7

Wat is trouwens het verschil tussen Serial-ATA en SATA?

[ Voor 3% gewijzigd door Speculum op 06-03-2005 15:16 ]

De te fabula naratur

• Jaap-Jan
Speculum schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:42:
Kast/Voeding is me nog niet duidelijk Op de sites staan namelijk vaak alleen maar het Wattage erbij en niet Ampere of Voltage :( Daarnaast wil ik gewoon een kast aanschaffen waarbij de juiste voeding er gewoon inzit als het even kan.
Gaat het je om de looks van de kast? Persoonlijk zou ik liever een Antec Sonata LifeStyle hebben, die heeft een strak uiterlijk en 380W voeding die onder de A- merken geschaard kan worden. Nadeel is dat de kast 2x zo duur is als je huidige keuze.
Harddisk ook nog een probleem. Ik wil dus raid 0 draaien. Advies hierover is :
- 80Gb Sata 2 en een maxtor 10 250GB 16Mb cache sata 1
Die maxtor wordt dan liever een 200Gb gezien de prijs.
maar ik kan dit toch niet in een SATA raid draaien? of ben ik nu 8)7
Het idee van die 2 schijven is denk ik dat je 1 snelle bootschijf hebt voor programma's enzovoort en de andere voor de grote opslag. Ik durf niet te zeggen wat sneller zou zijn, maar ik neig naar de RAID-0 configuratie. Overigens heeft die NV-RAID controller ook JBOD, (Just a Bunch Of Disks), maar dat levert je alleen maar een grote logische schijf op van 280GB, maar geen extra snelheid (http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/levels/jbod-c.html)
Wat is trouwens het verschil tussen Serial-ATA en SATA?
Er is geen verschil, het is hetzelfde. Je hebt wel SATA en SATA-II.

[ Voor 9% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-03-2005 15:49 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:43
Dit hoort helemaal niet in V&B. Verder wil ik je op de CSL FAQ wijzen en voor de voeding op het voedingen topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 10

En zie ook de overige FAQ's en gebruik de search want vragen als wat is het verschil tussen Serial-ATA en SATA ( 8)7 ) hoef je hier dan niet te stellen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.