Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Mindstorm sensor uitbereiding (home-made afstands-sensor)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om m.b.v. de Sharp GP2D12 Sensor, een afstands sensor voor mindstorm te maken. Ik heb een site gevonden waar een hele nette how-to staat, en er wordt keurig uitgelegd welk onderdeel waarvoor dient, en waarom er voor dat onderdeel gekozen is.

Afbeeldingslocatie: http://www.philohome.com/sensors/gp2d12/sensor.jpg
De Site

Mijn vraag aan jullie, ik heb 2 onderdelen nodig uit dat schema waarvan ik geen flauw idee heb waar ik ze kan krijgen.

-De ZTX718, een volgens hem zijnde, "High Performance, High Gain, High Current" transistor.
-Een 5V Spanningsregelaar: TC55RP5000, dit is een oud type heb ik gevonden op de site van Microchip, en de nieuwe versie is de MCP1700T-500. Helaas kan je in Nederland als particulier geen samples meer aanvragen bij microchip. De ontwerper van dit schema zegt ook nadrukkelijk dat je de 78L05 niet kunt gebruiken, omdat deze volgens hem 7V of meer op de input nodig hebben om 5V als output te generen.

Ik kon ze niet krijgen bij de locale electro boeren in de omstreken (o.a. Radio Elco in Alkmaar), Conrad en Reichelt hebben ze ook niet. Bij Farnell is het wel te krijgen, maar daar moet je bedrijf zijn om te kunnen bestellen, en tevens minimaal 50 euries aan spul bestellen.

Mijn vraag nu dus, heeft iemand enig idee waar ik deze hardware kan krijgen? Mijn electronica kennis is vrij beperkt, en ik ben niet instaat om a.d.v.h. schema op de site en zijn uitleg te kunnen bepalen of andere onderdelen ook werken, zo breedt is mijn kennis niet. Is er misschien een tweaker, die op zijn vrije zondag mij kan helpen, door mij te vertellen waar ik de onderdelen zou kunnen krijgen danwel alternatieve onderdelen die zouden moeten werken.

Verwijderd

nou het ziet er uit als een nixding
maar dat concludeer ik alleen uit de zeer korte specs die farnel levert
het lijkt me dat je gewoon eens een bd 140 of iets in die trend moet proberen
maar ik kan hier ff niet zo snel zien hoe snel dat ding is... alhoewel 180 mhz niet zo
bysonder is kheb hier geen databoeken liggen dus als iemand daar ff een second yes oproept kan je dat proberen

Verwijderd

Uit je verhaal begrijp ik dat je een LDO (low dropout) regulator nodig hebt. Kijk hier eens :). De TPS76350, bijvoorbeeld, werkt al vanaf 5.18 volt input.

Oja, samplen @ microchip en TI gaat gewoon in Nederland als particulier. Moet je alleen even bedrijfsnaam verzinnen O-).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 13:36 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik ben zelfs ook met die lego zut bezig, en een 78L05 is idd daar niet goed geschikt, (uitgang is 'maar' 3.46 volt ipv 5 volt...)

Je kan daar ook een 5.1 zener gebruiken als de rest neit nietveel stroom trekt en goed werkt op 5.1 volt (wat meestal zo is)

Verwijderd

ik ken nog een lowdrop versie regulator alla 7805 de LM 2940CT-5 Low Drop 5V Regulator TO-220
sjek de datasheets maar ff of het hier mee lukt

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Ik heb zelf met een dergelijke sensoren gewerkt voor mijn afstudeer project, leuke dingen. alleen ik gebruikte de analoge verzie (super onstabiel), voor de voedingsspanning zou ik gewoon een zener gebruiken. of een extra 9V batterij en dan toch die 7805. Ik wens je veel geluk met je projectje

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb de BD140 kunnen krijgen, ik heb even de datasheets door genomen en het lijkt mij dat ie zou moeten werken.

Wat de spanningsregelaar betreft ben ik er nog niet helemaal uit; appart voeden met 9V uit een batterij is niet echt een oplossing, tis natuurlijk veel mooier als dat niet nodig is. Ik heb naar een winkel in Den Haag gebeld, en die heeft de LM2940 op voorraad. Mijn vraag nu is, ik heb de datasheets voor me maar ik kan niet echt vinden of:

"Take care with some low drop regulators such as LM2931 that require more than 25 mA when powered at 1V."
DATASHEET

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan zien in een datasheet? Heb nu voor de rest alle onderdelen, op de spanningregelaar na.

De TPS is natuurlijk te sample, maar dan moet ik 3 weken wachten (zolang heb ik eigenlijk niet), daarnaast moet ik ook daarvoor even checken of ie niet stiekem 25mA of meer eet bij 1V; ik weet alleen niet hoe ik dat uit de datasheet moet halen.

@Emiel, ik heb het nog 2 keer geprobeerd dat sample maar het werkt echt niet, wanneer heb jij voor het laatst samples besteld?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 19:25 ]

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 19:22:
@Emiel, ik heb het nog 2 keer geprobeerd dat sample maar het werkt echt niet, wanneer heb jij voor het laatst samples besteld?
Je kan nog wel samples aanvragen, alleen hebben ze volgens mij een blacklist van gratis emailaccounts en de domeinen van grote internetproviders.

Ik heb een eigen domein en nog nooit problemen gehad met samples aanvragen.

Verwijderd

euhm....

over het feit hoeveel spanningsval dat ding heeft staat volgens mij iets op pagina zeven van die datasheet die je aanlevert
en volgens mijn gedachtegang zou hij bij een stroom van 1A tussen de 0.8 en 1.0 volt moeten zakken
dus heb je wel 6 volt nodig... maar ik zou graag zien dat iemand dat ff bevestigt
want ik weet het niet zeker namelijk
Pagina: 1