SATA-schijf staat in Hardware veilig verwijderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 899 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-12 16:09
In mijn pc is er momenteel één SATA-Harddisk geïnstalleerd maar volgens mij is deze niet goed geïnstalleerd, want rechts onder in de taakbalk staat deze in 'hardware veilig verwijderen' :?

Tijdens de installatie van XP heb ik geen SATA-drivers hoeven te laden met de F6 omdat de schijf direct werd herkend in de bios en tijdens de installatie van XP.

Nu stel ik mij de vraag of deze schijf wel goed geïnstalleerd is en of er verder nadelige gevolgen kunnen zijn :?
Verder heb ik geen USB-stick of ander apparaat aangesloten, dus enkel de SATA-schijf staat in hardware veilg verwijderen :? :?

Toch draait mijn systeem al een week stabiel zonder enig probleem ;)

Indien de SATA-harddisk perfect is geïnstalleerd onder XP en het misschien per controller verschilt (moederbord is MSI K8N Neo4 Platinum)
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=637 )

Kan dan de harddisk veilig verwijderd worden omdat deze hotpluggable zijn en hierdoor volledig uitgeschakeld worden zodat ze ook niet meer op toeren draaien (dus volledig stil).

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
bij mij staat er ook bij dat ik het veilig kan verwijderen hoor.
en om eerlijk te zijn vond ik het ook een beetje raar eerst.

eigenlijk heb ik zelf het nog niet geprobeerd om het ook daadwerkelijk het uit te schakelen want ik heb zo'n vermoeden dat we dan dingen fout kunnen gaan :)

en ja ik denk ook dat deze harddisks eigenlijk (net zoals bij USB) gewoon hot swappable zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Madcat op 06-03-2005 11:35 ]

• Moris
Indien het OS op de verwijderbare harde schijf staat, zal het waarschijnlijk wel fout lopen bij het verwijderen of uitschakelen.
Maar indien er een schijf enkel als data gebruikt wordt moet het toch geen probleem vormen om deze veilig te verwijderen ;)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Bij mij staat mijn sata systeemschijf ook vermeld onder veilig verwijderen. Ik heb het ook nog nooit echt geprobeerd. (MSI nforce4 sli platinum)

• stevenP
  • Laatst online: 09:08
MSI K8N Neo4 Platinum is inderdaad hotpluggeble, heb je het al eens geprobeerd de chipset drivers te installeren? Misschien haalt dat het weg...

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Henk007
Bij mij staat de aktuele Nvidia nforce4 6.39 chipset driver erop.
Op buitenlandse fora staat als workaround om in de eigenschappen van de taakbalk het 'veilig verwijderen' item op 'altijd verbergen/always hide' te zetten. Dan kun je echter ook geen usb sticks meer veilig verwijderen.

• stevenP
Henk007 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:13:
Bij mij staat de aktuele Nvidia nforce4 6.39 chipset driver erop.
Op buitenlandse fora staat als workaround om in de eigenschappen van de taakbalk het 'veilig verwijderen' item op 'altijd verbergen/always hide' te zetten. Dan kun je echter ook geen usb sticks meer veilig verwijderen.
Dat kan dus wel... Als je rechtermuisklik doet op een usb stick of in mijn geval mijn iPod kan ik zeggen "Eject".. Dan verwijderd hij m dus veilig!

• Moris
Het verschilt blijkbaar per controller maar kan dan de SATA-harddisk ook veilig verwijderd worden zoals een externe USB-schijf :?

Staat deze dan ook pas volledig stil wanneer de voeding verwijderd wordt of gebeurd dit dan ook anders tov een externe USB-schijf :?

• stevenP
Moris schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:10:
Het verschilt blijkbaar per controller maar kan dan de SATA-harddisk ook veilig verwijderd worden zoals een externe USB-schijf :?

Staat deze dan ook pas volledig stil wanneer de voeding verwijderd wordt of gebeurd dit dan ook anders tov een externe USB-schijf :?
Ja, sommige controllers hebben het wel en sommige niet. Of hij dan stil staat weet ik niet uit mijn hoofd, ik heb er zelf geen ervaring mee (zit nog in het IDE tijdperk :+)

• Moris
Indien de SATA-schijf via hardware veilig verwijderen stil gezet wordt (niet meer draait),
dan is voor mij een externe USB-schijf voor de data niet meer nodig :)

Kan iemand me hier bevestigen of een SATA-schijf daadwerkelijk wordt uitgeschakeld :?

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12 01:12

wvdburgt

MacOS all the way baby!

volgens mij komt dat doordat sata eigelijk hot swappeble is( hoe je et ook schrijft) dat betekent: schijf kapot? oude er uit nieuwe erin terwel ie draait. niet iedere moederbord ondersteunt dat. miss dat dat daarom er staat?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• stevenP
Vraagje, waarvoor wil je m stil hebben staan? :p Want kijk, het probleem aan een SATA schijf is:
  • Je kan m niet 123 meenemen
  • In windows wordt hij gezien als hardware, en je hebt een SATA controller nodig voordat je m aan kan sluiten
  • In windows mag je maar *uit mijn hoofd* 3 hardware veranderingen aanbrengen en dan moet je weer registeren...
kortom, wat is je bedoeling er achter? :+

• Moris
Momenteel heb ik een externe USB-schijf die me te klein wordt voor de data en ben hierdoor opzoek naar een grotere harde schijf.
Als het mogelijk is zou ik in de nieuwe SATA-schijf graag de voordelen zien van een USB-schijf.

Mijn huidige externe USB-schijf wordt +/- wekelijks opgezet voor een backup van mijn data en daarna wordt deze dus volledig uitgeschakeld via hardware veilig verwijderen om dan via de aan/uitschakelaar deze uit te zetten.

Voordelen zijn:
- Minimale slijtage van de harde schijf (staat volledig uit)
- Minimale kans op beschadiging via stroomstoot, enz…
- Minimale kans op beschadiging van de data tijdens instaleren van alerlei OS’s,
software, virussen, enz…
- Overal te gebruiken en verplaatsbare media, enz…
Nadelen:
- Verplaatsen v/d harde schijf op eventuele beschadiging
- Extra voeding nodig
- Extra USB-poort bezet
- Kostprijs van de externe case

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 06-03-2005 13:45 ]

• Moris
stevenP schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:22:
Vraagje, waarvoor wil je m stil hebben staan? :p Want kijk, het probleem aan een SATA schijf is:
  • Je kan m niet 123 meenemen
  • In windows wordt hij gezien als hardware, en je hebt een SATA controller nodig voordat je m aan kan sluiten
  • In windows mag je maar *uit mijn hoofd* 3 hardware veranderingen aanbrengen en dan moet je weer registeren...
kortom, wat is je bedoeling er achter? :+
Ik ben in het bezit van een originele Windows XP Pro en heb in mijn vorige pc 5x hardware veranderingen gedaan.
Vorige week vrijdag heb ik een totaal nieuwe computer in elkaar gezet en bij het activeren van XP was er geen vuiltje aan de lucht :)

Wanneer een SATA-schijf zich gedraagt als een USB-apparaat dan lijkt het mij dat het veranderen van hardware oneindig is voor de activatie van XP :?

• stevenP
SATA gaat zich zeker niet gedragen als USB, hij heeft alleen dat hot swapping... Windows ziet hem alsnog als een vaste HDD. En ik had het wel toen ik een extra HDD erin hing en een cdrom verwisselde geloof ik (oude 32x voor en fikker) toen ging hij zeiken over opnieuw registeren.

• Moris
OKé,

Dat wordt dan weer zoals voorheen een externe USB-harddisk,
maar dan veel groter voor de data op te slaan :)

Hierbij vervalt dan de aankoop van een extra SATA-schijf, het had mij voordeliger uitgekomen :(

• Henk007
Ter info:
SATA kan wel degelijk worden gebruikt voor removable harddisks. Bijvoorbeeld in deze behuizing.

[ Voor 21% gewijzigd door Henk007 op 06-03-2005 22:26 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:59

_Ernst_

Mark It Zero!

Bij mij staan ze ook aangegeven bij hardware verwijderen. De enige reden dat ik nog niet heb geprobeert om ze er voor de gein eens uit te halen, is dat ik in RAID0 draai. Ben bang dat de m'n raid opstelling over hoop word gehaald als ik er ineens eentje loskoppel :P

Maar sata kan idd als hot plugable gebruikt worden, extrerne hd's zijn er ook in sata uitvoering (volgens mij zijn er ook al moederborden die standaart een sata aansluiting buiten de kast hebben)

Last.fm

• ppleeuw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05-2024
maar hoe krijgen we dit irritande berichtje nou weg zonder dat we het ook niet meer kunnen zien met ipod e.d.?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welk berichtje :? Je krijgt enkel een icoontje in de taakbalk. Als je erop dubbelklikt, dan zie je een optie om het icoontje te verbergen :)

Verwijderd

Voor iedereen die nu zijn SATA schijf wil hotswappen: Dit kan alleen als de stroom aan de schijf wordt geleverd via een SATA connector. Gebruik je hiervoor nog een "oude" molex, dan gaat dat niet.

De reden is dat in een SATA connector de contactjes niet evenlang zijn. De massa heeft langere contactjes waardoor deze als eerste verbinding maakt bij het inpluggen en als laatste de verbinding verbreekt bij het verwijderen. Dit is een voorwaarde voor veilig hotpluggen.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik wil graag dat icoontje weghebben.
De manier van BalusC zie ik hier niet tussen staan. Ook heb ik een programmatje gevonden op het internet om dat icoontje te verwijderen, maar zodra je de pc opstart staat het icoontje er weer, en wil dat programma ook niet de hele tijd op de achtergrond hebben. Dan verplaats je het probleem van het ene icoontje naar het andere ;)
Ook op Google stonden wat dingen met Always Hide, maar dat vind ik ook niet ideaal. Het gaat mij dus om de complete verwijdering van dat vervelende icoontje.
Iemand een idee?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:04
een oplossing hiervoor zou ik ook heel erg waarderen :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
De oplossing is om geen IDE-drivers te installeren: dan gebruik je (als het mogelijk is natuurlijk) de standaard Windows drivers en die ondersteunen geen hotswapping. Dus icoontje zal voor alle overige apparaten gewoon komen, behalve voor je hardeschijf :).

• Pittie
The__Virus schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 21:22:
De oplossing is om geen IDE-drivers te installeren: dan gebruik je (als het mogelijk is natuurlijk) de standaard Windows drivers en die ondersteunen geen hotswapping. Dus icoontje zal voor alle overige apparaten gewoon komen, behalve voor je hardeschijf :).
mmm voor zover ik weet heb ik geen ide drivers geinstalleerd
alleen de sata2 drivers..

Het is btw een WD SATA2 HDD op een Asrock mobo

• The__Virus
Ook sata2 drivers zijn IDE-drivers ;). Dus die moet je verwijderen. Ik kan je echter niet vertellen of ze noodzakelijk zijn of niet. Moest je de drivers (d.m.v. F6) installeren tijdens de installatie van XP of herkende ie zonder ook je HDD's? In dat laatste geval kun je ze gewoon verwijderen (maak wel een systeemherstelpunt voor het geval dat. Tis bij mij iig nog nooit fout gegaan, maar neem altijd het zekere voor het onzekere ;)).

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik moest hier wel SATA drivers installeren, wou Windows te HD detecteren. Ik heb hem nu gehide, maar ik vind dat geen oplossing...

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:52
SATA is gewoon hotswappable dus het is logisch dat je het icoontje ziet. Wat is het probleem dan precies?

• Pittie
The__Virus schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 12:55:
Ook sata2 drivers zijn IDE-drivers ;). Dus die moet je verwijderen. Ik kan je echter niet vertellen of ze noodzakelijk zijn of niet. Moest je de drivers (d.m.v. F6) installeren tijdens de installatie van XP of herkende ie zonder ook je HDD's? In dat laatste geval kun je ze gewoon verwijderen (maak wel een systeemherstelpunt voor het geval dat. Tis bij mij iig nog nooit fout gegaan, maar neem altijd het zekere voor het onzekere ;)).
Ik moest tijdens het installeren van windows op F6 drukken, dus die driver ga ik maar niet verwijderen :P Maar goed, dan ga ik maar wennen aan dat icoontje rechtsbeneden.

Wat het probleem is... ik hou van zo weinig mogelijk icoontjes rechts beneden :P

• The__Virus
Tja onze andere pc die heeft ook standaard dat icoontje, zij het voor de cardreader. Ik stoor me er gewoon niet meer aan :).

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde probleem met da icoontje, maar ik kreeg wel is ooit een helemaal blauw beeld met daarop een fout melding die ik nauwelijks kan lezen zo snel was die weer weg. Maar sinds paar dagen krijg ik mijn pc niet meer op gestart want als hij bijna klaar is met op starten krijg ik da blauw beeld en start hij weer op nieuw op en zo maar door. ik de dealer gebeld en de foutmelding uit gelegd en hij dacht ook dat het iets met de hd te maken had maar wat. :(

• stevenP
Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 12:35:
Ik heb precies het zelfde probleem met da icoontje, maar ik kreeg wel is ooit een helemaal blauw beeld met daarop een fout melding die ik nauwelijks kan lezen zo snel was die weer weg. Maar sinds paar dagen krijg ik mijn pc niet meer op gestart want als hij bijna klaar is met op starten krijg ik da blauw beeld en start hij weer op nieuw op en zo maar door. ik de dealer gebeld en de foutmelding uit gelegd en hij dacht ook dat het iets met de hd te maken had maar wat. :(
Dat is een BSOD, blue screen of dead. Een flinke systeemfout dus.

Wat je moet doen:
>start je pc op
>voordat je het windowslogo ziet moet je op F8 rammen, net zolang totdat je een menutje krijgt
>kies in dat menutje voor "niet herstarten bij BSOD" oid, ik weet niet precies hoe het heet
>start helemaal op, dan blijft hij staan en kan je hem goed lezen/bekijken
>ga vervolgens op een andere computer google'n om te zien wat er aan de hand is!

Verwijderd

[img]ik heb een foto gemaakt van de foutmeldingAfbeeldingslocatie: http://www.peugeotracing.nl/rt/Afbeelding.jpg

mss dat iemand het nu herkent

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heeft niks met hardware te maken.

Gebruik de Windows XP en 2000 BSOD guide voor je BSOD probleem.

Draai je toevallig IIS op dat ding?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

wat is iss

• The__Virus
BackSlash32 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:48:
Heeft niks met hardware te maken.

Gebruik de Windows XP en 2000 BSOD guide voor je BSOD probleem.

Draai je toevallig IIS op dat ding?
Dat kan zeer zeker wel het geval zijn. Toen mijn systeem regelmatig crashte, heb ik veel datacorruptie gehad, waardoor ik ook deze foutmelding kreeg (http.sys, pci.sys etc. waren allemaal beschadigd). Het is dus zeker wel mogelijk! Windows foutmeldingen kun je in de eerste plaats zeer weinig mee: je moet met de Windows debugger uitvinden wat het probleem waarschijnlijk is geweest.

Verwijderd

probleempje ik heb het prog gedowload maar hij geef aan dat dat porg niet draait op deze pross (amd 4200+ x2)

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-11 14:09

Kortfragje

......

Ik zag dat je nForce 4 hebt.... Die installeert voor de standaard firewall van nvidia apache 2. De constructie is samen af en toe erg instabiel. Ik kreeg ook die foutmeldingen in http.sys als ik de firewall driver geinstalleerd had. (sommige versies van de nforce drivers wel stabiel, meeste niet heel erg)

Mijn advies, nforce firewall en network management eraf en gewoon alleen de netwerkdriver gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Kortfragje op 06-03-2006 17:10 ]

http://www.gjpvanwesten.nl

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

Ik heb dus wel een vet probleem.

Ik heb eigenlijk een beetje dezelfde vraag maar ik heb er wel echt last van.
Ik heb onlangs 2 nieuwe Sata2 schijven gekocht van WD 320gb p/s. En staan met NVraid in RAID0. Nou werkt allemaal wel prima...
Nu staan deze schijven echter ook in hardware veilig verwijderen. En ik denk dat mijn probleem daarvan komt.
Mijn is namelijk dat mijn pc niet meer afsluit... afmelden doet ie wel... maar uitschakelen of opnieuw opstarten niet meer. Hij blijft het beeld geven van: Windows wordt afgesloten. (instellen slaat hij dus nog wel op). Ik denk dat hij dit beeld blijft geven omdat hij bij het uitzetten van windows mijn hardeschijven ook al uit zijn voordat mn pc uit is... er is ook helemaal geen hd activiteit meer.
Verder heb ik alle nieuwe drivers net gedownload. sp2 etc.

Wat jullie misschien ook moeten weten is dat bij het installeren van winxp pro ook de pc niet automatisch werd hetstart. Er stond wel: over 15 sec. wordt de pc opnieuw gestart.... echter starten hij nooit opnieuw en bleef dat blauwe beeld in beeld met: computer wordt opnieuw gestart.

Heel vreemd... later bij de GUI installatie deed hij dit nog een keer...

Het is een Asus A8N deluxe mobo en heeft ook een sata2 controler...

Enig idee iemand? Bij de install (F6 indrukken) moest ik wel een floppy gebruiken om mijn hd's te kunnen vinden.
Pagina: 1