Toon posts:

Semi zelfbouw.... een experiment....

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees met belangstelling wat er hier geschreven is over zelfbouw speakers. Suggesties en ideeen zijn daardoor verspreid over meerdere topics. Nu begrijp ik dat je bij luidsprekers eigenlijk over een aantal basis beginselen praat: 1. gebruikte (kwaliteit van de) drivers 2. tweeweg of meerweg 3. type en grootte van de luidsprekerkasten en 4. (kwaliteit van de) bekasting

Nu zat ik met twee bijna nieuw uitziende mooie SB5000 kasten van Technics met erg mooie frontjes waarvan ik vond dat ze een tweede leven verdienden. Ze hebben als charmante extra dat de tweeters zijn ondergebracht in separaat (akoestisch afgescheiden) huisjes boven op de grote kast op een dusdanige wijze dat de tweeter in linear phase is met de woofer. Het is dus een tweeweg. De woofer, oorspronkelijk een 9 inch exemplaar, is ondergebracht in een kast van maar liefst 60 x 35 x 30 cm. Zo'n decimeter van de onderzijde af zijn vijf 3 cm grote ronde gaten geboord als een soort reflexpoort.

Ik heb met wat passen en uitfresen de openingen voor de drivers geschikt gemaakt voor de standaard al behoorlijk mooi presterende 20 cm woofer (iets kleiner dus) en de tweeter van B&W. Units die bekend zijn van de DM110, DM220 en DM330. Vooral de tweeter past erg mooi. Het hele zwikkie heb ik mooi luchtdicht gemaakt rondom de drivers. Zoals het hoort. De woofer is zelfs gefixeerd met twee dikke latten achter de luidsprekeropening zo bijdragend aan extra stevigheid en aan a.h.w. een soort impliciete geribde constructie van het klankbord.... Want nu kom ik bij mijn vraag.... (want we hebben aspecten 1. 2. en 3. gehad: het geluid is al stukken beter dan met de standaard Technics drivers!)...

Wat kan ik doen om de kwaliteit van de bekasting te verhogen en zo zoveel mogelijk resonantie van deze grote jongens tegen te gaan en de vaker beschreven blokgolven te voorkomen? En tegelijkertijd het reflexprincipe behouden (zeer opvallend is dat alle wanden - ook boven en onder - zijn afgedekt met dempingsmateriaal incl. 1 wand.... maar 1 wand dus niet).

Ik heb begrepen door intern nog es wat aan te brengen zoveel mogelijk recht tegen over elkaar staande vlakken tegengaan o.a. Dus om nog wat houten of MDF platen schuin aan te brengen.

Ik heb al geexperimenteerd met verschillende vullingsgraden van demping en ook afsluiten van de vijf gaten. Hoe meer dempingsmateriaal hoe slechter de bas respons.... That's for sure.

Dit is dus niet zozeer een complete start from scratch zelfbouw issue maar meer een vraag hoe optimaliseer je twee componenten (gegeven kasten en drivers) bij elkaar!

Okay, let's have it!

PS: plaatje van de kasten op http://www11.plala.or.jp/...NICS/speaker/sb-5000.html

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 11:45 ]

Verwijderd

Ik zou me eerder zorgen maken om het filter. :)
Die zou ik aanpassen omdat er nu andere luidsprekers inzitten he ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 11:32:
Ik zou me eerder zorgen maken om het filter. :)
Die zou ik aanpassen omdat er nu andere luidsprekers inzitten he ;)
Uiteraard! Ik heb B&W filters die bij de B&W units horen. Vergeten te melden. Ik ben een redelijke fan van de rechttoe-rechtaan opzet van B&W: tweeweg met niet al te grote woofers die een behoorlijk spectrum afdekken 'getopt' door een mooi tweetertje.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Met een slechte afstraling boven de 2khz omdat de woofers gaan beamen en geen fatsoenlijk laag omdat de drivers niet genoeg lucht kunnen verplaatsen :P

Niks mis met B&W hoor, maar zoals jij het beschrijft (weet niet of het echt zo is) is het wat minder mooi dan de naam B&W doet vermoeden.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met 'beamen'?....

Jouw taxatie is dus dat dit eigenlijk een onzinnig experiment is. Hmm, dan was het dat hiervoor al met de oorspronkelijke drivers er nog in. Niet mee eens, want bij muziekpassages met dieper laag zeg maar hoor je dat dit 'erin' zit bij de B&W. Hiervoor trouwens niet! Het is alleen zo dat als je de muziek wat harder zet, het hele hele zwikkie meer gaat resoneren dan me lief is Dat is EEN. TWEE is om de basrepons wat te upgraden: meer zeg maar droge output.

Maar als ik je goed lees, zou je kunnen afleiden dat de 63 liter kasten te groot zijn voor de 20 cm woofertjes.... Okay.... En dan?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39
... en dan ga je de T/S Parameters van je woofer opzoeken of doormeten, en bereken je dmv. winISD wat je met 63 liter kan aanvangen :)

Een serieweerstand wil al eens wonderen doen in een te grote kast, maar dan kom je in de problemen met het bestaande filter...

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als ik jou was zou ik de kast intern verkleinen (sement?), totdat deze net zo klein is als de orginele B&W behuizing. De behaalde winst zit 'm dan in het gewicht.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al begrepen dat wil je echt serieus aan de slag gaan dat je de karakteristieken specifiek voor de woofer nodig hebt. Heb ik opgevraagd bij B&W.

Ik had ook begrepen dat de belastbaarheid omlaag gaat van de speaker. Zal wel te maken hebben met de mindere tegendruk van de woofer die dus vrijer kan bewegen. Nou zit er wel wat ruimte in, want standaard belastbaar tot 75 watt, maar ik had al gezien dat bij hogere volumes de nauwkeurigheid achteruit loopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 11:13 ]

• Barry|IA
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:57:
Ik heb al begrepen dat wil je echt serieus aan de slag gaan dat je de karakteristieken specifiek voor de woofer nodig hebt. Heb ik opgevraagd bij B&W.

Ik had ook begrepen dat de belastbaarheid omlaag gaat van de speaker. Zal wel te maken hebben met de mindere tegendruk van de woofer die dus vrijer kan bewegen. Nou zit er wel wat ruimte in, want standaard belastbaar tot 75 watt, maar ik had al gezien dat bij hogere volumes de nauwkeurigheid achteruit loopt.
Die gegevens kan je vergeten, B&W zal ze nóóit vrijgeven! Je zal moeten meten...

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, wel binnen een dag antwoord.... Proberen ze nou diplomatiek te zijn??

----------------------

Dear Ralph

I have searched through our paper archives without success. I am afraid the only information that we have on file, are copies of the original brochure and user manual.

Best regards

B&W UK

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 19:00

Jag

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:57:

De wereld draait niet om belastbaarheid :), zelfs niet als het gaat om max output. De max output wordt in feite bepaald door de max excursie van de woofer (in het hele diepe laag) en de gevoeligheid van de speaker. Bij een grotere behuizing zal je "makkelijker" de max excursie bereiken (waarbij je moet bedenken dat excursie gelijk staat aan geluidsdruk) en deels ook een hogere gevoeligheid hebben. Kortom: een kleinere behuizing kan soms in dezelfde max output resulteren, maar nooit in meer.

Maar goed, neemt niet weg dat het niet echt erg constructief is om willekeurige drivers in een behuizing die er niet voor bedoeld is te plaatsen. Met name de tuning frequentie van de behuizing kan ongunstig uitpakken. Maar natuurlijk ook de inhoud is van belang. Kortom, zoals gezegd, eerst T/S parameters.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe dan ook, het geluid is nu al beter! Ik denk voorts aan kastverkleining zeker ook omdat deze intern versteviging kan gebruiken.

• Barry|IA
Dan zou ik de kast gewoon volgieten met sement, totdat je de oorspronkelijke grootte weer hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:14:
Dan zou ik de kast gewoon volgieten met sement, totdat je de oorspronkelijke grootte weer hebt.
Lijkt me geen goed plan. De reflexgaten zitten op de exact goeie plek heb ik gemerkt. Gewoon door m'n oor te luister te leggen, maar ook door te meten hoe de reflectie in de kast loopt. Een bodem cement verstoort die balans. Ik zit eerder te denken door extra wanden aan te brengen aan de zijkant m.n. boven waar de reflectie minder een rol zal spelen dan puur tegen de achterwand richting de gaten. Leuk karwei allemaal. Voornaamste is de boemigheid van de kasten te minimaliseren.

• Barry|IA
Om de ''boembass'' minimaal te houden, moet je de bass-reflexpoort in ieder geval dicht gooien. Zeker verkeerd ''getunde'' poort kan heel storend zijn. Hoe heb je die meting eigenlijk gedaan, zeker met een toon generator?

Pagina: 1