Toon posts:

A7N8X met Athlon XP3000+ zonder BIOS update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn cpu is onlangs doorgebrand en nu heb ik ergens een 3000 mhz athlon xp 400 fsb zien liggen voor een goeie prijs. Volgens de website van asus kan mijn moederbord (a7n8x) dit wel aan maar mits ik de bios heb geupdate, de huidige bios gaat volgens de handleiding niet verder dan 2800 mhz met 333 fsb.
Probleem is dat ik m'n bios niet kan updaten omdat m'n oude cpu dus is doorgebrand en m'n vraag is nu wat er gebeurd als ik die 3000 mhz/400 fsb cpu er toch inzet. Misschien dat die kloksnelheid gewoon lager zet en ik hem wel gewoon kan opstarten om de bios te flashen?

Hoop dat iemand me hiermee kan helpen

Groeten,
Rein

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-08 22:44

pistole

Frutter

dat klopt; de cpu zal dan gewoon op een lagere kloksnelheid werken.
Bedenk wel dat als je de 400MHz fsb wilt gebruiken dat je geheugen het ook aan moet kunnen.

[ Voor 41% gewijzigd door pistole op 06-03-2005 08:34 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De CPU wordt inderdaad niet correct herkend en zal op de BIOS-defaults gaan draaien. Normaliter kun je er wel mee booten, zodat je de BIOS kunt flashen :)

Titel fixed: het is trouwens "XP3000+" en niet "XP 3000 mhz". Zie ook de FAQ van dit subforum bij het Model rating gedeelte.

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 06-03-2005 08:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op zondag 06 maart 2005 @ 08:34:
dat klopt; de cpu zal dan gewoon op een lagere kloksnelheid werken.
Bedenk wel dat als je de 400MHz fsb wilt gebruiken dat je geheugen het ook aan moet kunnen.
Hmm dat is jammer (maar wel heel nuttig en dankbaar dat je het er even bij zegt.. :)
Ik geloof dat ik 2x 256 pc2700 dual ddr (kan dat?) kingston geheugen heb, gaat dat samen of -moet- het in combinatie met pc3200?

Bedankt voor de snelle reactie(s) overigens

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-08 12:44
Natuurlijk hoef je niet perse 400mhz geheugen te hebben. Je 333mhz geheugen zal er ook prima op draaien. De FSB en de divider kun je apart instellen. Overigens is het wel zo dat 1:1 draaien absoluut gezien betere prestaties oplevert natuurlijk, maar het is geen voorwaarde.

Verwijderd

Topicstarter
objectief2 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 09:00:
Natuurlijk hoef je niet perse 400mhz geheugen te hebben. Je 333mhz geheugen zal er ook prima op draaien. De FSB en de divider kun je apart instellen. Overigens is het wel zo dat 1:1 draaien absoluut gezien betere prestaties oplevert natuurlijk, maar het is geen voorwaarde.
Oftewel een computer met pc2700 geheugen (333 mhz) loopt sneller met een athlon xp 3000+/333 mhz fsb dan met een athlon xp 3000+/400 mhz fsb?

• objectief2
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 09:12:
[...]

Oftewel een computer met pc2700 geheugen (333 mhz) loopt sneller met een athlon xp 3000+/333 mhz fsb dan met een athlon xp 3000+/400 mhz fsb?
Dat durf ik niet te beweren :) . Wat wel als een feit beschouwd kan worden is dat dual-channel 400mhz geheugen sneller zal werken als dual-channel 333 mhz geheugen. En dat een hogere FSB van 400 mhz ook beter zal werken als een FSB van 333 mhz. Je kunt natuurlijk ook de FSB van de CPU verlagen naar 333mhz als je het verschil zelf wilt gaan testen.

Als je die CPU voor een gunstige prijs (bijv 75 euro) kunt kopen dan zou ik niet weten waarom je het niet zou kunnen doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dus m'n beste keus met dat geheugen is de 400 mhz fsb als ik het goed begrijp.

En 75 euro? Dat is wel heel goedkoop (waar is dat? :9)
Ze hebben hem bij mij om de hoek voor 130 euro en als ik verzendkosten meereken is dat goedkoper dan de goedkoopste prijs op pricewatch.

• objectief2
Inderdaad, ik zou altijd de hoogst mogelijke FSB nemen die je moederbord ondersteunt. 130 euro vind ik trouwens nog wel een behoorlijke prijs :)

Zou je niet liever overwegen een nieuw moederbord met Athlon 64 te nemen? Daar heb je ook voor 130 euro een beter presterende CPU, plus minder warmte want die XP's genereren behoorlijk wat warmte.

Verwijderd

Misschien kun je beter voor een Mobiele XP(XP-M 2500) gaan,kost rond de 100€ en kan makkelijk als een XP3200 worden gebruikt.
Ook wordt hij minder warm omdat hij minder stroom verbruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even zitten zoeken maar kan geen duidelijke review vinden van de xp-n.
Je zegt dat de xp-m 2500 al even snel is als de xp 3200?

En idd een xp 64 met een (asus) nieuw moederbord heb je ook al voor zo'n 180 euro en het is toch wel een flink snelheidsverschil van wat ik heb gelezen, maarja ik vind (als student zijnde) 130 euro al niet bepaald niks

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:50:
Ik heb even zitten zoeken maar kan geen duidelijke review vinden van de xp-n.
Je zegt dat de xp-m 2500 al even snel is als de xp 3200?

En idd een xp 64 met een (asus) nieuw moederbord heb je ook al voor zo'n 180 euro en het is toch wel een flink snelheidsverschil van wat ik heb gelezen, maarja ik vind (als student zijnde) 130 euro al niet bepaald niks
Hij bedoelt dat je die xp-m 2500 makkelijk op de snelheden van een 3200 kan laten lopen, hoewel dit natuurlijk overclocken is en altijd maar gokken is. Wil je zekerheid koop dan gewoon de xp 3200.
Pagina: 1