Toon posts:

Drivers voor laptops

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Acer en het valt me op dat die fabrikant de drivers helemaal niet bijhoudt, bij Dell viel me op dat ik na 6 jaar nog steeds recente drivers kan vinden.

Ik ben daardoor erg nieuwsgierig geworden naar de ervaringen met andere fabrikanten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarop baseer je deze uitspraak over acer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-10 20:23

w0w

Waarom zou je recentere drivers willen als je oude gewoon goed werken? Of werken ze niet goed? Wat is het probleem dan? Wellicht dat we je dan beter kunnen helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zit hier met een Laptop met GeForce420go en Detonator 36.48 drivers, hierop crashen de meeste games. Omega-drivers draaien erop, maar toshiba-standby-bugs gooien weer roet in het eten. Meeste drivers zijn wel goed, dus geen updates nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 06-03-2005 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik baseer dat gegeven op het feit dat de videodrivers en chipset drivers van mijn Ferrari nog steeds de oorspronkelijke versies zijn op de Acer site, alles draait op zich goed, maar als ik een beetje up2date wil zijn ben ik genoodzaakt om de omega drivers te gebruiken.
Alles werkt overigens behalve blauwetand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Je kunt die drivers idd toch gewoon downloaden van de fabrikanten van de hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bergen schreef op zondag 06 maart 2005 @ 02:37:
Je kunt die drivers idd toch gewoon downloaden van de fabrikanten van de hardware?
Grafische kaarten: alleen bij de laptopfabrikant, je kan omega en andere gelekte/gekraakte drivers proberen, maar lukt niet altijd (bv toshiba-bug)
Onboard sound: alleen bij de laptopfabrikant, de chipbakker geeft nooit drivers weg.

Het is dus niet hetzelfde als bij de desktops...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-10 05:51

Mentalist

[avdD]

rapture schreef op zondag 06 maart 2005 @ 03:40:
[...]

Grafische kaarten: alleen bij de laptopfabrikant, je kan omega en andere gelekte/gekraakte drivers proberen, maar lukt niet altijd (bv toshiba-bug)
Hangt af van de kaart.. Ik heb wat oudere laptops gehad, Trident (CyberDVD 9525 als ik het goed heb.. Geen geweldig ding trouwens, en drivers al standaard in Win2K/XP), CHIPS (overgenomen door Intel, ik heb de 65554 en 65555), SiS integrated (SiS 630, 301 integrated) kon ik allemaal van de websites van die fabrikanten afhalen.
Onboard sound: alleen bij de laptopfabrikant, de chipbakker geeft nooit drivers weg.
Heb nooit problemen gehad drivers bij Yamaha, ESS en SiS te downloaden :)
Het is dus niet hetzelfde als bij de desktops...
Zoveel verschil is 't niet, het verschilt wel per laptop en je moet misschien weten waar je moet zoeken. Laptopfabrikanten maken zelf over het algemeen niet zoveel hardware en schrijven dus ook weinig drivers, ze passen alleen soms een driver aan (zoals met die ATi's). Iig op de "oude" laptops heb ik nooit een probleem gehad met drivers van de originele fabrikant :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op zondag 06 maart 2005 @ 02:37:
Voor laptops ben je aangewezen op de fabrikant van de laptop, Acer houdt zijn drivers niet up2date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:27
Voor mijn vaio kon ik anders gewoon nic+wlan+chipset+vga drivers downloaden van de intel website hoor. Ze zeggen wel op de website dat het beter is om van de website van de fabrikant te downloaden maar dat is onzin. Dus gewoon opzoeken wat voor hardware je hebt en kijken op de site van de fabrikant. Ik geef je 100% kans dat je vind wat je zoekt ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Op Windows Update zijn voor de meeste apparaten als er nieuwe zijn de nieuwe drivers meestal ook te verkrijgen. Zeker voor video- en netwerkkaarten :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

W3ird_N3rd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 03:55:
Zoveel verschil is 't niet, het verschilt wel per laptop en je moet misschien weten waar je moet zoeken. Laptopfabrikanten maken zelf over het algemeen niet zoveel hardware en schrijven dus ook weinig drivers, ze passen alleen soms een driver aan (zoals met die ATi's). Iig op de "oude" laptops heb ik nooit een probleem gehad met drivers van de originele fabrikant :)
Soundmax (AC97-toestanden) onboard-sound : alleen bij de laptopfabrikant, geen losse driver te vinden
Hetzelfde met nVidia-grafische chips in laptops.

Dus verschillend per laptop...

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 06-03-2005 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon de Jesus schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:59:
Voor mijn vaio kon ik anders gewoon nic+wlan+chipset+vga drivers downloaden van de intel website hoor. Ze zeggen wel op de website dat het beter is om van de website van de fabrikant te downloaden maar dat is onzin. Dus gewoon opzoeken wat voor hardware je hebt en kijken op de site van de fabrikant. Ik geef je 100% kans dat je vind wat je zoekt ;)
Ja voor intel is het een ander verhaal, echter neem nou de WLAN module van de Ferrari, het is een of andere broadcom chip, broadcom laat de ontwikkeling van de drivers over aan de fabrikant, evenals de videodriver, bluetooth krijg ik ook niet aan de praat, de rest is prima te vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:54:
[...]

Voor laptops ben je aangewezen op de fabrikant van de laptop, Acer houdt zijn drivers niet up2date.
Lang niet altijd, zie de reply van W3ird_N3rd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 13:23
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:47:
[...]

Ja voor intel is het een ander verhaal, echter neem nou de WLAN module van de Ferrari, het is een of andere broadcom chip, broadcom laat de ontwikkeling van de drivers over aan de fabrikant, evenals de videodriver, bluetooth krijg ik ook niet aan de praat, de rest is prima te vernieuwen.
Broadcom drivers kun je ook bij andere fabrikanten halen, niet alleen acer gebruikt die, ook bv compaq in sommige modellen. Kwestie van beetje zoeken.

Bluetooth werkt (imho) 't beste met de nieuwste widcomm drivers. Meeste bluetooth dingen werke wel met die drivers, ik heb 3 dongles waarvan 2 no-name, en die werken allemaal met de widcomm drivers.

Handiger was t wel als de fabrikant t netjes allemaal in een rijtje heeft, maar er is wel mee te leven zo vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:27
[...]

met andere woorden je hebt een buttlaptop van een buttmerk met buttsupport gekocht, en nu ga je de fabrikanten daarvan de schuld geven ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 13:48
[...]
Een of andere broadcom chip ????? Dat is wel 1 van de grootste fabrikanten die chips leveren, en over het algemeen zeer goede chips. Daarnaast werken de Acer CD's die je erbij krijgt volgens mij gewoon goed.Wil je meer, dan zul je zelf meer moeten zoeken. Natuurlijk is het netter als Acer allerlei updates geeft op hun site, maar alles is ook te halen bij de afzonderlijke fabrikanten.

Ik zie het probleem niet zo.... Beetje dingen zelf uitzoeken is nog nooit iemand slechter van geworden.... ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die widcomm tip kende ik nog niet, ga ik uitproberen :D
Dat broadcom zeer groot is weet ik, maar zij maken geen drivers voor de WLAN modulen, maakt niet uit overigens, ze werken wel goed, maar als er door ontwikkeld wordt, worden ze stabieler en minder CPU intensief, vandaar dat ik een beetje verbolgen ben van Acer's driver policy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-10 20:23

w0w

Stiffener schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:22:
[...]

Een of andere broadcom chip ????? Dat is wel 1 van de grootste fabrikanten die chips leveren, en over het algemeen zeer goede chips. Daarnaast werken de Acer CD's die je erbij krijgt volgens mij gewoon goed.Wil je meer, dan zul je zelf meer moeten zoeken. Natuurlijk is het netter als Acer allerlei updates geeft op hun site, maar alles is ook te halen bij de afzonderlijke fabrikanten.

Ik zie het probleem niet zo.... Beetje dingen zelf uitzoeken is nog nooit iemand slechter van geworden.... ;)
Inderdaad...
maar ik snap eigenlijk nog steeds het probleem niet... waarom wil je nou nieuwe drivers? Je netwerkkaartje of je geluidskaartje wordt echt niet sneller als je nieuwe drivers installeert hoor... En voor de nVidia en Ati onboard videokaartjes zijn zat drivers voor te vinden... Ze zullen niet allemaal even goed werken maar als je er ff een paar probeert kom je vanzelf een goed werkende tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Laptopbouwers kopen Broadcom-chips en gebruiken het naar hun zin. Hierdoor komen er ook gemodde varianten voor, die niet met de reference-drivers van de chipbakker werken.

Dit is de technische reden waarom je toch terug naar de laptopfabrikant moet gaan voor drivers. Meestal werken andere drivers wel, maar je zal voor 1 of ander onderdeel van je laptop bij de fabrikant moeten aankloppen.

Toshiba slaagt erin om GeForce-chips zodanige te modden, dat de omega-drivers/andere niet erop werken. De standby-bug: als je standby gaat en dan terug, dan krijg je een zwart scherm, dat wat witter probeert te worden en het TFT-scherm zoemt/piept nogal hard.

Dus de ene laptop werkt gewoon met alle drivers dat je kan downloaden, andere lusten alleen de laptopfabrikant-drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Hier mijn ervaring met mijn Asus M68Ne laptop en drivers:
- Eigen drivers van Asus werken gegarandeerd, geen bugs of wat dan ook.

- Intel WLAN driver 9.0 voor mijn 2200BG kaart: het werkt, geeft echter wel een error wanneer hij weer terug komt uit hibernate. Teruggegaan naar de originele Asus drivers en probleem was weer opgelost.

- Broadcom driver voor de 1Gbit LAN maakt geen verschil met die van Asus.
Kabel inpluggen wanneer laptop uit hibernate is gooit het hele ding op slot. Disable en dan enable en ik heb weer een werkende netwerkkaart. Deze driver heb ik maar zo gelaten, die werkt gewoon aangezien het hibernate probleem er ook al was met de originele Asus driver.

- Via windowsupdate nieuwe videokaart driver geinstalleerd i.p.v. die van Asus zelf met als gevolg dat ik geen DVD's meer kon bekijken want ik had geen beeld meer. Ik heb toen een driver rollback gedaan en waarempel, ik had weer beeld.

Conclusie: heb je een Asus M68Ne laptop blijf dan gewoon bij de originele drivers van Asus als je geen rare bugs wil hebben.

In sommige gevallen kun je beter gebruik maken van de drivers van de fabrikant van dat stukje hardware, in de meeste gevallen ben je gewoon beter af met de originele drivers van de laptop fabrikant. Dat was al mijn conclusie na een half jaar op een uni te hebben gewerkt met laptops en nu dus ook na eigen dagelijkse ervaring als laptopgebruiker.
Wat mij toen ook opviel was het feit dat drivers ook niet vaak werden geupdate door de laptopfabrikant maar weer wel door de fabrikant van een stuk hardware.
Maybe hebben laptopfabrikanten na verloop van tijd geen zin meer in driversupport :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

ppl schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:41:
Maybe hebben laptopfabrikanten na verloop van tijd geen zin meer in driversupport :?
De laptopfabrikanten liggen niet wakker van paar gamers die klagen over ouwe grafische kaart drivers, (hier Detonator 36.48 driver, terwijl nVidia ondertussen in de 7x.xx zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

rapture schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:07:
[...]

De laptopfabrikanten liggen niet wakker van paar gamers die klagen over ouwe grafische kaart drivers, (hier Detonator 36.48 driver, terwijl nVidia ondertussen in de 7x.xx zitten)
Kennelijk ook niet van users die problemen hebben met drivers wat weer verholpen wordt in nieuwe versie van de desbetreffende hardwarefabrikant waarvan die drivers dan net weer niet goed werken op hun laptop. Zo, en nu ff ademhalen :p

Als het allemaal werkt dan boeit het ook niet zo, wel als er in nieuwe driver versies de nodige bugs worden geplet. Dan is het wel kwalijk dat de laptopfabrikant de drivers niet update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Laatst online: 21:59
Ik heb sinds 2 weken een laptop van het prachtige merk Laser.
Dit bedrijf is dus failliet en heeft ook geen website meer.

Een driver-cd zat er ook niet bij, maar gelukkig herkent WinXP alle apparaten al omdat het een wat oudere machine is (P3 866 met SiS630 chipset).
Op de site van SiS heb ik de drivers ook nog los kunnen vinden (met een programma als SiSoft Sandra kun je je hardware prima identificeren).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Pagina: 1