Levensduur Koelpasta / Cooler vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 2.070 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de fan van onze oude cpu cooler uit balans is heb ik een nieuwe gekocht, om precies te zijn de Nexus AXP-3200, maar nou heb ik hierover de volgende vragen:

-Hoe lang gaat de koelpasta mee die hier bij zit, en hoe goed is deze (als jullie hier wat over weten, ik meen namelijk dat ik ergens gehoord heb dat koelpasta naar een tijdje minder wordt ...)
-Is het niet veel beter om er gewoon meteen artic silver 5 onder te smeren ... (ook kwa levensduur en natuurlijk betere warmteoverdracht

Search gebruikt kwam niks nuttigs uit ... (voor mijn gevoel)

B.V.D

ps: als dit niet mag gooi het snel dicht ... en wat is eigenlijk het officiele forum over koeling van zulke dingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:42
Ik kan je zoiezo aanraden a5 er onder te doen dit scheeld over het algemeen al een graad of 3/5 tegenover het gewone koelprut. Wat ook nog eens het geval is dat er vaak te veel prut standaart onder zit. Dit werkt averechts waardoor hij minder goed koelt. En qua levensduur a5 blijft ongeveer zoals je het er ondersmeerd. Dat standaart spul word meestal hard na een tijd een hierdoor wil je een amd nog wel eens slopen bij de core.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Over het algemeen droogt de normale koelpasta nauwelijks uit. (tenzij je tandpasta gebruikt, maar dat zal wel niet :+)

AS5 daarintegen droogt veel sneller uit. Na een paar maanden draaien zul je dan echt wel de shit moeten verversen, terwijl je met de standaard witten prut daar geen last van hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
hmmzz persoonlijk hebk met as5 nog nie echt gehad dat het uitdroogde,

Ik heb wel al standaart koelers moeten verwijderen of zien verwijdert worden waar het prut hard/roze was geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Roze prut zuigt idd helemaal Dat spul hard gewoon uit en voegt totaal niets toe aan warmte overdracht

IMO werkt as3 nog steeds het beste voor lucht en as ceramique (of andere witte prut) voor sub zero

offtopic:
Love your nick
Hardcore will never die :)
No style like New Style >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Youpy, ik heb toch echt 8 maanden met een CPU gedraaid zonder AS5 te verversen en eht was nog vochtig toen ik het eraf haalde ;)

Persoonlijk kan ik AS5 echt aanraden hoor, ik heb er alleen amar goede ervarignen mee :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:40

swampy

Coconut + Swallow = ?

De AS5 heeft bij mijn nooit uitgedroogt....

En AS5 blijft goed zolang de erop zit... zodra je de koeler eraf haalt dan is op zich de AS5 nog wel goed ..maar is het toch aan te raden efkes opnieuw AS5 toe te passen... het "probleem" hier is niet houdbaarheid maar het feit dat de koeler eraf halen het contact verbreekt...

En AS5 is ook een van de beste betaalbare mogelijkheden... er zijn sommige dingen die beter koelen... vraag dertegen niet naar de prijs!

Ceramique BTW is ook leuk spul maar.. mmm... ik gebruik het alleen voor videokaarten en onderdelen waar ik maar EEN keer de koeler op wil zetten... ( bij een CPU heb je de kans dat het vaker kan gebeuren ) ... het plakt nogal....

[ Voor 35% gewijzigd door swampy op 06-03-2005 00:56 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
sapphire schreef op zondag 06 maart 2005 @ 00:44:
Youpy, ik heb toch echt 8 maanden met een CPU gedraaid zonder AS5 te verversen en eht was nog vochtig toen ik het eraf haalde ;)

Persoonlijk kan ik AS5 echt aanraden hoor, ik heb er alleen amar goede ervarignen mee :)
Ik heb 't op a7n8x wel eens op chipset gebruikt maar nadat het van de blok er vanaf kwam was het spul half uitgedroogd. Spul zelf werkt op zich prima, maar je moet het wel regelmatig ververssen wil je goede results blijven halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Bij een chipset met plastic behuizing werkt het idd niet ideaal.
Maar AS3/5 is ook puur bedoeld tussen de proc en metalen koeler ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is nu dus aan te raden want ik ben niet zo'n iemand die elke week z'n koeler eraf haalt, het kan best dat ie 2 jaar blijft zitten, maar ik wil dus niet inleven op de warmte overdracht ...

Wat is nu de beste keus :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Niet online
Als je de koelpasta alleen gebruikt voor je CPU is Artic 5 (of 3) prima te gebruiken (2 jaar moet makkelijk kunnen.)

Gebruik echter geen Artic 5 (of 3) onder andere koelblokken zoals de northbridge e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 09:33:
Maar wat is nu dus aan te raden want ik ben niet zo'n iemand die elke week z'n koeler eraf haalt, het kan best dat ie 2 jaar blijft zitten, maar ik wil dus niet inleven op de warmte overdracht ...

Wat is nu de beste keus :Y)
AS5 dus :)

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima keus koelertje trouwens, ik heb hem zelf ook en ik ben er zeer tevreden over (amd 2400+ t'bred idle 35 gr, stress 42 gr). Ik had er in eerste instantie de originele koelprut tussen. Maar heb de koeler een keer vewijderd dus moest er nieuw koelprut onder en heb daarvoor heb ik as5 gebruikt. Het scheelde bij mij mssn 2 graden, het hangt er volgens mij meer vanaf dat je er niet te dik op smeert.
Wat betreft de houdbaarheid van de koelprestaties: Ik hem mijn systeem een halfjaar zo draaiende en de koelprestaties zijn in ieder geval nog niet afgenomen. Wat je kan doen om de goede koelpresaties te houden is eens per jaar het stof uit je fan en je koelblok halen, dat maakt je fan ook weer minder herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
Of het moet je niet veel uitmaken, en je bespaart jezelf tijd en moeite en stopt er witte troep onder. Voor huis-tuin-keuken maakt het niet zoveel uit, mits de CPU niet te wam wordt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:40
AS5 wordt hard onder prommie...

Asetek spul en dat witte spul werkt gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Wanneer je de koeler gewoon laat zitten, maakt eventueel uitdrogen ook niet heel erg veel uit.
De oneffenheden tussen CPU en koeler zijn dan toch al opgevuld en zit er dus geen lucht tussen (het hele idee van koelpasta)
Er is hier een aantal jaar geleden een topic geweest over alternatieven voor koelpasta (tandpasta bijvoorbeeld)
Dat laatste (Elmex meen ik) heb ik ruim 4 jaar geleden tussen mijn server-CPU en koeler geplaatst en toevallig heb ik een paar week geleden de server nog open gehad en de koeler was zelf nog goed warm, dus de warmteoverdracht was nog goed.
Nu is tandpasta vrij snel uitgedroogd, dus op het eerste gezicht niet echt aan te raden als koelprut.
Ik vermoed echter dat de gedroogde rand de boel luchtdicht afsluit, dus dat dat uitdrogen wel meevalt.

edit:
sinds 14 december 2000 dus :) TD-er in "WTF ? Tandpasta RULEZ ! =)) ? =))"

[ Voor 7% gewijzigd door TD-er op 06-03-2005 20:03 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
  • Laatst online: 28-03 13:33
nou ik weet van AS5 dat je em noujuist langer erop moeten laten zitten voordat het echt goed gaat geleiden daarom werd het afgeraden voor testen mah ik weet revieuw niet meer...
stond in igg toen op frontpage (weblogje) van casejunkies.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste ... het is een huistuinkeuken pc :Y)

Maar hij staat opzich best veel te draaien (+- 6 uur per dag ... weekend nog veel meer), ik weet dus ook niet of dit veel verschil maakt ...

Maar ik hoor nu veel verschillende dingen ... ik wil dus gewoon redelijke tot goede warmte overdracht ... en wie weet ga ik het nog een keertje wagen te overklokken :z

In ieder geval al bedankt voor jullie adviezen ... kben al weer heel wat wijzer

Maar nu mijn laatste vraag ... dan kan deze dicht ... wat moet ik eronder stoppen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Slitch schreef op maandag 07 maart 2005 @ 11:20:
nou ik weet van AS5 dat je em noujuist langer erop moeten laten zitten voordat het echt goed gaat geleiden daarom werd het afgeraden voor testen mah ik weet revieuw niet meer...
stond in igg toen op frontpage (weblogje) van casejunkies.....
Na aan paardagen werkt het inderdaad beter als meteen het eerste uurtje. Maar na een paar maanden kan het gaan uitdrogen.
Ik gebruik trouwens gewone (koelermaster) witte prut. Met luchtkoeling en een gepoleiste koeler zal het toch niet zo veel uitmaken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
Die review staat ook wel op www.dnrhardware.nl en werd nog eens bevestigd door as zelf dat het er minimaal 2 weken op moet zitten. Hierna werkt het pas optimaal. Mits niet te veel en goed uitgespreid offcourse

offtopic
Youpy
Old style is the news style he })

[ Voor 20% gewijzigd door Thrillseekah op 07-03-2005 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn AS3 en 5 na eem paar weken oid dagen beter ging werken hoor.
Over dat uit droven, dat zal echt meevallen, ik heb mijn pc met AS5 op de proc 8 maanden lang gemiddeld 13 uur per dag gebruikt zonder de koeling eraf te halen en de pasta was nog gewoon even vochtig als toen ik het erop deed :)

Persoonlijk pleit ik dus gewoon nog steeds voor AS zelfs voor lang gebruik, I rest my case :P

Gabriël AM5

Pagina: 1