Specificaties videokaart fan

Pagina: 1
Acties:

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 18:26
De fan van m'n Geforce FX5200 maakt vooral bij het starten van de pc erg veel lawaai en ik wil 'm dus vervangen.
Nou zijn er zat fans te koop van b.v. zalmann en papst maar ik wil wel zeker weten dat de airflow wel goed blijft.

Nou heb ik 'm los gehaald maar ik kan geen typenummer of specs vinden, ook de search hier en op google levert niks op en ook de site van asus biedt geen uitkomst.

iemand een idee wat de specs zijn of een idee met welke fan ik zeker goed zit?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Een fx-5200 is zodanig sloom dat elke zalman koeler erop kan. neem bijvoorbeeld een vf-700 Alcu. Goedkoop en stil op 5 volt. Of een ZM80D-HP die je zelfs zonder fan kan gebruiken.
De standaard koelers op budget kaarten zijn zowiezo altijd erg slecht, maar meestal net aan
voldoende om de kaart te koelen ( met een hoop lawaai ).

[ Voor 30% gewijzigd door Satch op 05-03-2005 23:41 ]

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Hutspot schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 23:20:
De fan van m'n Geforce FX5200 maakt vooral bij het starten van de pc erg veel lawaai en ik wil 'm dus vervangen.
Nou zijn er zat fans te koop van b.v. zalmann en papst maar ik wil wel zeker weten dat de airflow wel goed blijft.

Nou heb ik 'm los gehaald maar ik kan geen typenummer of specs vinden, ook de search hier en op google levert niks op en ook de site van asus biedt geen uitkomst.

iemand een idee wat de specs zijn of een idee met welke fan ik zeker goed zit?
Vaak zit er 2 jaar garantie op die kaarten... Misschien ook een idee?

Verder is een oude socket A koeler er ook makkelijk onder te plakken, kost nix, maar zo een 5200 kost ook niks, dus is niet veel waard. Gewoon koelblok opschuren met fijn schuurpapier, daarna beetje koelpasta op de core en aan de zeikant wat secondelijm.

Enige probleem is dat je 76389389 pci sloten kwijt bent...

Beetje contactspray wekt sommige koelers weer tot leven zonder dom geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door Sharkys op 05-03-2005 23:45 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:43

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik dacht dat de FX5200 meestal passief werd gekoeld...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gewoon een simpel koelblokje erop, een fan is niet nodig.

Een zalman koeler zou ik niet doen, dan heb je een koeler die net zoveel waard is als je vga kaart ;)

• Hutspot
Okee duidelijke reacties, erg nauw komt het iig niet dus w.b.t. de warmte afvoer.

De kaart was idd niet duur, 50 euro, maar meer heb ik niet nodig (ging eigenlijk alleen om de dual head)

Nog 2 vraagjes dan,
Ik lees in meerder topics dingen als "laten draaien op 7 volt", mijn vraag is dan hoe laat je dat ding langzamer lopen? is het in die gevallen een kwestie van een weerstand ertussen of is dat iets te kort door de bocht?

En dan als tweede, hoeveel volt draait mijn FX5200 fannetje op want dan weet ik wat er als vervanging op zou passen eventueel.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Fannetje draait ws. op 5V. Maar voor vervanging maakt dat niet uit, aangezien je de nieuwe fan gewoon op een molex of op het moederbord aansluit. Je zou dus ook bijv. het kapotte fannetje erit kunnen schroeven (heatsink laten zitten) en er dan met elastiek/tape oid een andere fan tegenaan kunnen zetten. Een 80MM fan op 5V voldoet ws. wel.

• Ray
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

ik kom er maar even tussendoor met een vergelijkbaar probleem. Mijn saphire 9800 pro van 5 maanden oud heeft het zelfde probleem. de eerste paar minuten rammelt ie als een koffiemolen en daarna is het weer stil. De winkel probeert er onderuit te komen omdat het geen constante klacht is. Persoonlijk heb ik zoiets van laat ze ook &^^*^ ik zet er wel een stille koeler op, Nu kom ik er alleen niet achter of die zalman koelers op deze card passen. Een mail naar zalman bleef ook onbeantwoord.

Wat zouden jullie doen ? Toch gaan voor garantie en waarschijnlijk over een paar maanden weer hetzelfde probleem (die standaard graka koelers gaan altijd stuk na een paar maanden, hier wel in iedergeval) of een andere koeler ? In geval van een andere koeler welke zou er dan oppassen ? Ik heb zelf al gezocht maar ik kom er niet uit.

• Palomar
  • Niet online
Zalman ZM80 (met heatpipe) past prima op die 9800. Ik heb hem zelf ook op mn 9800SE. Stuk beter dan die standaard lawaaikoelertjes. Vervangen onder garantie is ook alleen maar uitstel van executie, want na verloop van tijd gaan ze toch wel weer kapot.

• Ray

Ray

@ palomar. Dat lijkt inderdaad een mooie oplossing. Geen fan spreekt me erg aan, Weet je echter zeker dat dit voldoende koeling geeft voor een pro ? Die card van jou is dat ook een saphire ?

Overigens overklok ik niet en speel zelden games dus erg zwaar heeft mijn graka het niet.

bij het model met de dubbele heatpipe, de zm80 D lees ik het volgende:

Note 1) If you are using an nVIDIA GeForce FX5800, an ATI Radeon 9800 Pro, a Matrox Parhelia, or a more advanced model, an Optional Fan (ZM-OP1, sold separately) must be installed.

het andere model met de single pipe geeft

Note 3) If used with ATI Radeon 9800 Pro, using the noiseless fan (ZM-OP1) is recommended

aangeraden dus. Maar gaan ze hier nou uit van een zware belasting of is dit een "general advice"?

[ Voor 49% gewijzigd door Ray op 06-03-2005 11:08 ]

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@stuiter

Ze gaan daaruit van mensen die gamen, want bijna iedereen die een 9800 heeft gekocht, heeft dat gedaan om te gamen. Dus dat zou onder belasting zijn.

Als jij een fatsoenlijke airflow in je kast hebt, dan doet hij het zonder fan waarschijnlijk ook wel goed, is gewoon een kwestie van proberen (maar wel erbij blijven ;))

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Sapphire verkoopt toch ook 9800Pro's Ultimate? Die zijn passief gekoeld met een 2 grote koelblokken van Zalman, verbonden met een heatpipe. Hier zit dus géén fan op. . Ik weet niet of dat dezelfde koelers zijn als waar jullie het over hebben, maar ik kan je wel zeggen dat als je een goede airflow in je kast hebt, die koeling goed genoeg is.
Ik zou wel een fotootje willen posten, maar mijn kaart is per RMA naar Sapphire terug. Niet ivm de koeling, overigens)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 23:33

DesertShooter

Afgekickt

BiG-GuY schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 23:58:
ik dacht dat de FX5200 meestal passief werd gekoeld...
Klopt, mijn oude FX5200 werd passief gekoelt, maar wilde dan ook niet egt goed clocken ;)

• Ray

Ray

kijk daar heb ik wat aan. Ik heb de kast nog niet open getrokken (okz ik ben lui...) maar ik begrijp hieruit dat mijn card sowieso die mounting holes heeft die nodig zijn ??

Ik heb via pricewatch al een erg goede deal gevonden voor deze koeler. De extra fan kost daar maar 8 euro dus ik denk dat ik hem er toch maar bij neem. Probeer het eerst wel zonder en mocht het nodig zijn kan ie er altijd nog op.

Ik ben verder wel redelijk handig met pjoeters bouwen etc, mag ik aannemen dat het plaatsen van zo'n zalman niet meer is dan wat boutjes los / vast maken ?? Heb de video al bekeken maar dat ziet er altijd simpel uit :)

• Palomar
  • Niet online
Je moet er even rustig voor gaan zitten en gewoon de handleiding volgen, dan kan er weinig mis gaan.
Ik zou wel die extra fan erbij nemen (hiervoor kun je ook een gewone 80MM fan nemen op 5V). Die van mij werd erg warm en ik kreeg soms vastlopers. Met die extra fan in quiet mode loopt ie nooit meer vast en bovendie is ook bijna onhoorbaar.

Heb je trouwens ook al gekeken naar de Arctic Silencer? Dat ding schijnt ook wel goed te koelen en erg stil te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 06-03-2005 11:25 ]

• Ray

Ray

dat monteren ziet er inderdaad wel ok uit (net nog maar een paar x de vid bekeken) Hoe haal ik de bestaande fan eraf zonder de kaart te slopen ? gewoon schroefje los en klaar of moet er nog meer gebeuren ?

• Palomar
  • Niet online
Gewoon die pinnetjes aan de achterkant van de kaart samenknijpen met een tangetje of met je nagels. Als je geluk hebt schiet ie dan in 1 keer los. Je kunt hem het best van te voren even goed 'warm laten draaien' (even een spel spelen ofzo), dan laat de koelpasta wat makkelijker los.

Als je pech hebt gaat ie moeilijker los. ZIe de search of google voor de mogelijkheden die je dan nog kan proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 06-03-2005 11:32 ]

• Hutspot
Om even terug te komen op mijn probleem, ik heb net weer ff zitten kijken naar wat verschillende fans.

Als ik die videokaart fan nou vervang door een papst 8412NGL, die draait op 1500rpm bij 12V, en 12 dB(A). dan sluit ik 'm aan op het mobo.
voor 14.50 is dat volgens mij een goede oplossing toch?

• Sharkys
StuiTeR schreef op zondag 06 maart 2005 @ 11:26:
dat monteren ziet er inderdaad wel ok uit (net nog maar een paar x de vid bekeken) Hoe haal ik de bestaande fan eraf zonder de kaart te slopen ? gewoon schroefje los en klaar of moet er nog meer gebeuren ?
Waarom geen Arctic ATI Silencer 1 (Rev. 2) die zijn dan wel niet passief. Maar met een fancontroller kan je dat ding NOG stiller laten draaien, en neem van mij aan, bijna onhoorbaar. Zo een Zalman ding is toch weer een stuk lomper, en echt wat is nu het verschil tussen bijna onhoorbaar en helemaal passief. Bij een volledig passieve koeler wordt trouwns je airflow nog belangerijker, omdat dat ding ook zijn warmte kwijt moet.

• Sharkys
Hutspot schreef op zondag 06 maart 2005 @ 11:35:
Om even terug te komen op mijn probleem, ik heb net weer ff zitten kijken naar wat verschillende fans.

Als ik die videokaart fan nou vervang door een papst 8412NGL, die draait op 1500rpm bij 12V, en 12 dB(A). dan sluit ik 'm aan op het mobo.
voor 14.50 is dat volgens mij een goede oplossing toch?
Ik weet niet waar je dat fannetje wil bevestigen, maar als dat ding de zelfde grootte heeft als je huidige moet dat passen. Als dit een 80mm fan is zal je een duffe constuctie moeten maken met betrekking tot de bevestiging.

• Ray

Ray

is dit niet net zo iets als die zalman met fan koelers dan ? niet dat ik perse zalman moet hebben hoor maar ik heb een aantal AC cpu koelers gehad die na een half jaar volledig op waren. Ik ben het met je eens dat de zalman passieve oplossing behoorlijk lompt lijkt. Kijk helemaal stil gaat het toch niet worden want de hd's rammelen ook vrolijk. Cpu fan staat bijna altijd stil (C&C / qfan) en de voedingsfan is redelijk stil. De grote kabaal maker is dus de graka fan. Heb je zelf ervaring met deze ati silencer ?

Verwijderd

Gewoon de zalman vf700-cu of eventueel alcu nemen. Ding op 5v laten draaien (je krijgt er een verloopstekkertje bij) en je kan hem later ook altijd nog gebruiken voor nieuwere kaarten. Draai hem zelf op een 9800se (zelfde model als een 9800 pro).. Bij mij hield het alleen in dat ik 4 vinnen van mn NB koeler om moest buigen, maar wel een zeer goede airflow en een zeer koele videokaart. Mn kast is op dit moment zo stil dat een vriend laatst vroeg of hij wel aanstond. Dus zeker een aanrader die zalman.

• Ray

Ray

welke zalman heb jij erop dan ? Zoals ik al schreef heb ik hun een mail gestuurd ivm compabiliteit en nooit een antwoord ontvangen

ik heb dus een 9800 pro met 128 mb. volgens hun past hij op een 9600 pro 128 mb en alle 9800 pro 256 mb maar die van mij zit daar dus ergens tussen...............

@sharkys, kan ik die ati cooler ook op 5 volt laten lopen ?

[ Voor 110% gewijzigd door Ray op 06-03-2005 12:10 ]

• Sharkys
StuiTeR schreef op zondag 06 maart 2005 @ 11:50:
is dit niet net zo iets als die zalman met fan koelers dan ? niet dat ik perse zalman moet hebben hoor maar ik heb een aantal AC cpu koelers gehad die na een half jaar volledig op waren. Ik ben het met je eens dat de zalman passieve oplossing behoorlijk lompt lijkt. Kijk helemaal stil gaat het toch niet worden want de hd's rammelen ook vrolijk. Cpu fan staat bijna altijd stil (C&C / qfan) en de voedingsfan is redelijk stil. De grote kabaal maker is dus de graka fan. Heb je zelf ervaring met deze ati silencer ?
Ja ik heb nu al 2 Arctic Silencer(s) gehad. Zeer stil, nooit problemen, makkelijk te bevestigen, en die blazen de lucht direct de pc uit. Bevestigen is ook kinderspel, gebruik wel Arctic Silver 5 (niet bijgelverde zooi), voor de rest zaten er bij rubbertjes bij die voorkomen dat je videokaart kapot gaat bij de bevesting.

Voor de rest heb ik ook 4 Arctic CPU fans gehad(1 Arctic Pro Copper, 1 Arctic Copper 2, 1 Arctic pro Copper 2 TC, en nu die Freezer 64), nooit stuk gegaan, maar tegenwoordig geef Arctic 6 jaar garantie, dus ik verwacht niet dat mijn huidige Arctic Freezer 64/ Arctic Silencer 6 rev2 naar de klote gaan.

• Hutspot
De bevestiging wordt niet zo'n probleem verwacht ik, het is idd een 80mm fan en hij moet gaan dienen als vervanging van deze (ik heb een iets andere kaart maar de fan is gelijk)
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/products/vga/v9520ht/v9520ht_l.jpg

Hij moet wel vast te lijmen zijn op die heatsink verwacht ik

• Sharkys
StuiTeR schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:00:
welke zalman heb jij erop dan ? Zoals ik al schreef heb ik hun een mail gestuurd ivm compabiliteit en nooit een antwoord ontvangen

ik heb dus een 9800 pro met 128 mb. volgens hun past hij op een 9600 pro 128 mb en alle 9800 pro 256 mb maar die van mij zit daar dus ergens tussen...............

@sharkys, kan ik die ati cooler ook op 5 volt laten lopen ?
Nee, de standaard Ati koeler niet op 5 volt. Hooguit mogelijk na het vervangen van de koelpasta door Arctic Silver 5. Maar hoe dan ook, met goede airflow is meer mogelijk, denk eerder aan 9V/ 7,5 volt.

(ter toevoeging, ik had een arctic silencer die altijd stabiel was op 5 volt. Zodoende hoorde ik helemaal niks! meer en toch werd dat ding niet warm...)

• Ray

Ray

@ sharkys. mijn probleem AC fans waren de wat oudere types op mijn celly bordje en recent een copper tc op mijn amd xp 2500. Die hebben dan ook wel 24/7 gelopen altijd. Afin voor het geld kan je er ook niet veel van zeggen. Nog even dan de vraag op de ac ook op 5 volt kan lopen. Heb je daar toevallig ook ervaring mee ?

hehe het antwoord stond er al terwijl ik nog aan het typen was :)

mm 7,5 / 9 volt. gewoon een weestandje ertussen bedoel je ?

Begrijp ik het goed dat je wel een silencer op 5 volt heb gedraaid, mits je goede pasta gebruikt ?

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 06-03-2005 12:18 ]

• Sharkys
StuiTeR schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:15:
@ sharkys. mijn probleem AC fans waren de wat oudere types op mijn celly bordje en recent een copper tc op mijn amd xp 2500. Die hebben dan ook wel 24/7 gelopen altijd. Afin voor het geld kan je er ook niet veel van zeggen. Nog even dan de vraag op de ac ook op 5 volt kan lopen. Heb je daar toevallig ook ervaring mee ?

hehe het antwoord stond er al terwijl ik nog aan het typen was :)

mm 7,5 / 9 volt. gewoon een weestandje ertussen bedoel je ?

Begrijp ik het goed dat je wel een silencer op 5 volt heb gedraaid, mits je goede pasta gebruikt ?
Uhh, 7,5/ 9 V moet mogelijk zijn met goede airflow (standaard koeler+ goede Arctic Silver 5+ goede airflow)

En die Arctic Silencer op 5V ja, ik had er zo een Zalman fancontrollertje tussen. Fansnelheid kan je naar beneden halen met een weerstand, maar ik ga niet met weerstanden kloten, dat is me niet waard. Ik koop gewoon bij FreezingHardware zo van die converter plugjes voor een dikke 2 euro. Of gebruik zo een billige Zaman fancontroller.

Maar ik heb nu een nieuwe Arctic Silencer (6) rev 2 voor me 6600GT, maar die draait op 12V al zo mooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi stil dat ik dat ding fijn op 12V laat draaien. Mijn Enermax Noisetaker 420W komt er zelfs bovenuit.

EDIT:
Mog je trouwns interesse hebben in noise reduction is het ook leuk om dempingsmatten te gebruiken. Mijn PC is nu zonder dikke waterkoeling even stil durf ik te zeggen. Dat ding hoor je echt bijna niet meer en die matten koste iets van 30 eurie. Maja, dat heeft alleen zin als de rest allemaal lownoise is. Maar als je geen lownoise zooi hebt doen fancontrollers/ weerstanden wonderen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sharkys op 06-03-2005 12:25 ]

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Maar hoe wil je zo'n grotere fan ooit vastzetten op zo'n klein heatsinkje :?

Ik zit hier nl. met ongeveer hetzelfde probleem, een ati fannetje dat echt veel lawaai maakt, maar ik kan nergens fans vinden die precies dezelfde afmetingen hebben of die ik er heel makkelijk op kan bevestigen.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• Sharkys
alwinh schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:24:

Ik zit hier nl. met ongeveer hetzelfde probleem, een ati fannetje dat echt veel lawaai maakt, maar ik kan nergens fans vinden die precies dezelfde afmetingen hebben of die ik er heel makkelijk op kan bevestigen.
Quote uit me vorige post:
Als dit een 80mm fan is zal je een duffe constuctie moeten maken met betrekking tot de bevestiging.

[ Voor 4% gewijzigd door Sharkys op 06-03-2005 12:28 ]

• Ray

Ray

nou toch weer een stuk verder. Nu dus nog de keus tussen zalman / AC. Voordeel van zalman lijkt de lagere fan speed. AC daarentegen lijkt me makkelijker in de montage en is hier dichtbij goedkoop te krijgen (gistron zit om de hoek)

@sharky, bedoel je met die converter gewoon een verloop van je psu kabels naar 12 en 5 volt of ? Als ik dus echt voor de ati silencer ga en die gewoon op de 5 volt aansluit draait ie dan wel ?. Waar heb je trouwens die dempingsmatten vandaan ? Ik heb onder mijn case wel een dempingsding liggen maar voor in de kast heb ik verder niets.

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sharkys schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:28:
[...]

Quote uit me vorige post:
Als dit een 80mm fan is zal je een duffe constuctie moeten maken met betrekking tot de bevestiging.
Ja dat bedoelde ik ook :) Moet wel maffe constructie worden dan. 't Lijkt me netter om gewoon hetzelfde type/maat fan erop te zetten, maar die is dus niet echt verkrijgbaar...

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• Sharkys
StuiTeR schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:30:
nou toch weer een stuk verder. Nu dus nog de keus tussen zalman / AC. Voordeel van zalman lijkt de lagere fan speed. AC daarentegen lijkt me makkelijker in de montage en is hier dichtbij goedkoop te krijgen (gistron zit om de hoek)

@sharky, bedoel je met die converter gewoon een verloop van je psu kabels naar 12 en 5 volt of ? Als ik dus echt voor de ati silencer ga en die gewoon op de 5 volt aansluit draait ie dan wel ?. Waar heb je trouwens die dempingsmatten vandaan ? Ik heb onder mijn case wel een dempingsding liggen maar voor in de kast heb ik verder niets.
Die arctic is standaard stil, ga je dat ding nog stiller maken door het voltage op 5V te zetten zal ie stabiel zijn. Maar aangezien die Silencer al zo stil is zou ik m op een V of 7.5 laten draaien.

Die Silencer is goed te betalen en tja, ik heb er geen probs mee en ik koop als ik weer een nieuwe videokaart koop zeker weer een Arctic. Ook de prijs is goed.

Die demingsmatten kan je aan de binnenkant van je PC plakken. Zit een kleeflaag op (ala sticker). En het scheelt zeker, nu heb ik een fijn tapijtje in me kast (naja, ook tegen het plafond en de muren).

En die matten heb ik gekocht bij Freezinghardware.nl . Ik heb deze> Universele geluidsdempingsset voor midi-towers (2 maal). Maar je kan het beste 1x Universele geluidsdempingsset voor big-towers kopen(ook voor een miditowern, omdat die vaak ook al "groot" zijn).

Snijden van die matten is easy, gewoon met stanly messje aan de kant van het schuim. Na 1x snijden "BREEK" je de mat zo in 2en (dit scheelt ech veel werk), het niet breken wilt zeggen dat je stanlymes alles moet doen, en dat is een pokkewerk. Dus, 1x snijden met een nieuw Stanlymes (van Stanly dus, niet billige chap ding) en dan breken, vervolgens volgens de handleiding in de kast op zijn plaats leggen. Onder het motto oefening baart kunst :) . Maar lezen van de handleiding is belangerijk. Die zooi plakt overal aan vast!(als de stickerzooi er van af is)

Verwijderd

De Zalman 700-cu is ook zeer makkelijk te bevestigen. 5 min werk bij mij.Het is sowieso altijd aan te raden die arctic silver 5 te gebruiken, scheelt best wel wat graden meestal.

@ Alwinh: De zalman bouwt zich geleidelijk de hoogte in, waardoor hij boven je condensators komt te zitten enzo.

kijk hier anders maar even: Zalman VF700 aktieve VGA koeling

edit: in dat topic zijn best wel wat negatieve reacties op de silencers dat ie luidruchtig is :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 12:48 ]

• Ray

Ray

hehe het blijft lachen. Meningen verschillen gelukkig altijd en dat is natuurlijk waarom er zo'n forum is. wat me opviel bij de silencer is dat hun in sone rekenen. Er staat netjes uitleg bij natuurlijk maar echt veel wijzer word ik daar niet van. Volgens gistron haalt de silencer ongeveer 35 db en de zalman op low noise mode 18,5. Dat lijkt dus een behoorlijk verschil.

Echter als ik sharky beluister dan is de silencer ook super stil. ik heb ook geen idee wat het verschil tussen 35 en 18 gehoormatig inhoud.

• Hutspot
alwinh schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:24:

de 3 "stangetjes" die vanaf het midden naar de rand lopen en die de motor vasthouden komen ergens op de rand van de heatsink te liggen.
Daar een druppel secondelijm op lijkt me en het zit muurvast, volgens mij moet dat werken. Ik heb ook al 's een heatsink op een chip geplakt (met pasta erbij uiteraard) dat zat ook perfect vast.

Maar ik ga 't nog ff beter bekijken of dat ook echt klopt wat ik nu zeg.

• Sharkys
StuiTeR schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:09:
hehe het blijft lachen. Meningen verschillen gelukkig altijd en dat is natuurlijk waarom er zo'n forum is. wat me opviel bij de silencer is dat hun in sone rekenen. Er staat netjes uitleg bij natuurlijk maar echt veel wijzer word ik daar niet van. Volgens gistron haalt de silencer ongeveer 35 db en de zalman op low noise mode 18,5. Dat lijkt dus een behoorlijk verschil.

Echter als ik sharky beluister dan is de silencer ook super stil. ik heb ook geen idee wat het verschil tussen 35 en 18 gehoormatig inhoud.
Kijk echt stil wordt een silencer pas na het na beneden brengen van de rpm, maar daarintegen koelt dat ding in 12v mode veeel te goed, dus produceert ook meer geluid dan nodig.

Ik weet zeker dat het uiteindelijk niet uitmaakt wat je neemt, enige wat ik kan zeggen de silencers doen waar ze voor gemaakt zijn, met of zonder fancontroller zijn ze stil. Met fancontroller is er een hele acceptable koeling uit te halen en dat tegen praktisch geen geluid.

EDIT
Mijn oude silencer voor mijn 9500pro maakte op 12V redelijk wat geluid, maar nadat er een fancontrollertje er tussen zat was ie, superstil, en altijd stabiel. *draaide op +/- 7 volt

Mijn nieuwe silencer voor mijn 6600GT draait op 12V al stiller. Ik ga er dan ook uit dat deze op 12V minder geluid maakt dan mijn " oude" silencer. (excuses dat ik er geen typenummers bij zet, meer info http://www.arctic-cooling.com/ )

En mijn 6600GT is dikke graad of 10 "kouder". Ik gebruik wel Arctic Silver 5, want die zooi die er bij zit is echt slecht.

PS Arctic silver is een ander merk dan "Arctic Cooling".

[ Voor 26% gewijzigd door Sharkys op 06-03-2005 14:27 ]

• Ray

Ray

ik denk dat ik inderdaad voor de silencer gaat omdat die naar buiten toe koelt. Ik heb geen casefans die anders de hitte afvoeren. Wel ben ik benieuwd waar je die convertor blokjes 12 > 7 volt etc vandaan hebt want die kan ik even niet vinden

• Sharkys
StuiTeR schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:27:
ik denk dat ik inderdaad voor de silencer gaat omdat die naar buiten toe koelt. Ik heb geen casefans die anders de hitte afvoeren. Wel ben ik benieuwd waar je die convertor blokjes 12 > 7 volt etc vandaan hebt want die kan ik even niet vinden
Freezinghardware heeft die, als je vraagt sturen ze die op in een envelop. Scheelt verzendkosten.

Maar uhh, casefans is toch geen overbodige luxe, ik ben als de doods dat mijn harde schijf te warm wordt. Te hoge temp van je HD is namelijk heel slecht, nu is dat geen prob. Maar in de zomer wel.

Maar ik zou zo een FAN MATE 2 kopen, kosten weinig en zijn wat flexibeler dan zo een stroom converter ding. Kijk als je een tweaker bent is een fancontroller altijd leuker. Ik heb zo een Zalman 5,25 inch ding van 30 eurie.

[ Voor 35% gewijzigd door Sharkys op 06-03-2005 14:39 ]

• Ray

Ray

ja dat klopt. vorige zomer heb ik dus maar een grote kamerventilator voor de kast gezet anders ding ie over de 60 graden.

Normaal is het in de kast rond de 40 graden en zijn de harde schijven allemaal zo rond de 45 graden. lijkt me goed toch ??

mmm gave site trouwens van freezinghardware. staan een boel mooie dingen tusen. Ik kan die blokjes trouwens niet vinden.........

edit. gevonden !!

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 06-03-2005 14:51 ]

• Sharkys
StuiTeR schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:40:
ja dat klopt. vorige zomer heb ik dus maar een grote kamerventilator voor de kast gezet anders ding ie over de 60 graden.

Normaal is het in de kast rond de 40 graden en zijn de harde schijven allemaal zo rond de 45 graden. lijkt me goed toch ??

mmm gave site trouwens van freezinghardware. staan een boel mooie dingen tusen. Ik kan die blokjes trouwens niet vinden.........

edit. gevonden !!
Kijk maar eens goed rond bij Freezinghardware, ik kan daar soms bezig blijven (met kopen), het een is nog mooier/ beter/ stiller dan het andere.

HD Mag easy 40 graden worden, 45 ook nog wel. Mijn HD is nu 36, maar het is hier ook te koud! Maar de beste test is voelen, is het warm dan is het minder, gewoon handwarm is okee. Is een HD heet dan is het foute boel.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Met 1 fannetje op 5 of 7 volt worden mijn hardeschijven zo rond de 25/30 graden. een flinke temperatuursdaling dus, en beter voor de levensduur.

• Sharkys
Metal schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:53:
Met 1 fannetje op 5 of 7 volt worden mijn hardeschijven zo rond de 25/30 graden. een flinke temperatuursdaling dus, en beter voor de levensduur.
Inderdaad, een fan is echt heel goed, zonder casefans/ fans voor hds komen veel hd crashes voor de laatste tijd(met de wat snellere versies).

Ik heb voor me HD 2 90 mm fans, dit werkt zeer goed. Maar die 36 graden meet de interne sensor. Als ik in iedergeval de hd vastpak is ie zeer koel.

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 23:33

DesertShooter

Afgekickt

Onhoorbaar: Zalman ZM80D (ZONDER op1)
Stil: Vf700(al)cu @ 5v
Koel: Vf700(al)cu @ 12v of Zalman ZM80D (Met op1)
Lomp, groot, duidelijk aanwezig en warm: Arctic Nv-silencer

Maar alles wat hier staat is wel overkill, voor een fx5200...
Pagina: 1