Verschil geheugenprijzen, zelfde geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:34
Ik ben op zoek naar een 256MB module voor een IBM Netvista 6276-27G systeem.

Op Informatique krijg ik via de Kingston configurator de volgende module aangeraden:
http://shop.informatique....?M=I&PARTNR=KTM3071%2F256

Als ik echter gewoon via de standaard lijst een module selecteer krijg ik deze:
http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=130119

Wat rechtvaardigd het prijsverschil? Klopt het dat de IBM "speciaal" geheugen nodig heeft of is het een marketing truc?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je niet even opzoeken wat de echte verschillen zijn tussen die 2 reepjes (site van kingston ofzo), want vaak zit er verschil in timing (cas2 of 3), dubbel- of enkelzijdig, aantal chipjes en nog wat van die dingen. Daardoor wordt de prijs bepaalt.

Kan ook nog zijn dat die pc ECC geheugen nodig heeft. Dat is ook weer duruder dan 'normaal'.

[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 05-03-2005 22:42 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verschil in de garantie dat het gaat werken :)

• Spixo
Terw_Dan schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 22:41:
Verschil in de garantie dat het gaat werken :)
In principe zit er in de pc gewoon een MSI boardje alleen met een IBM stikker erop + BIOS. Zou dat ook een verschil maken tussen de geheugens?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ricardo87 schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 22:45:
[...]

In principe zit er in de pc gewoon een MSI boardje alleen met een IBM stikker erop + BIOS. Zou dat ook een verschil maken tussen de geheugens?
Waarschijnlijk niet, maar zoals ik al zei, met het duurdere geheugen krijg je de garantie dat het werkt.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
het verschil zit idd in de garantie
IBM pc IBM geheugen of door IBM goedgekeurt geheugen.

"oude" moederborden willen niet altijd het elk geheugen werken.
Het kan ook nog uitmaken welke chipset gebruikt is op het moederbord.

bij de mycom hebben ze voor 45 pleuro al een reepje van 256

upd
de pc kan een celeron 633 op een intel 810 chipset zijn, waar maximaal 512MB ingaat?

[ Voor 16% gewijzigd door cruger op 06-03-2005 00:16 ]

Tweak!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:19
cruger schreef op zondag 06 maart 2005 @ 00:08:
het verschil zit idd in de garantie
IBM pc IBM geheugen of door IBM goedgekeurt geheugen.

"oude" moederborden willen niet altijd het elk geheugen werken.
Het kan ook nog uitmaken welke chipset gebruikt is op het moederbord.

bij de mycom hebben ze voor 45 pleuro al een reepje van 256

upd
de pc kan een celeron 633 op een intel 810 chipset zijn, waar maximaal 512MB ingaat?
Die van Mycom is dan wel een enkelzijdig reepje, die maar als 128MB gaat werken op een Intel i810 chipset.
Ik zou gewoon proberen een standaard dubbelzijdig reepje proberen, zou op een MSI mobo niet zulke problemen moeten opleveren, zeker niet als je een reepje Valueram van Kingston gebruikt

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

mad-dog schreef op zondag 06 maart 2005 @ 00:36:

Ik zou gewoon proberen een standaard dubbelzijdig reepje proberen, zou op een MSI mobo niet zulke problemen moeten opleveren, zeker niet als je een reepje Valueram van Kingston gebruikt
Kingston Value ram zegt verder niets over het feit of het wel of niet gaat werken, heeft toch te maken met de chips die erop zitten (en gezien kingston daar niet altijd even duidelijk in is is het toch een gokje).

• Spixo
Er zit inderdaad een Celeron 633 op een Intel 810 chipset. Dus dubbelzijdig geheugen zou moeten werken?

Ik denk dat ik het dan gewoon bij de computerzaak hier ga halen, dan kan ik het geheugen altijd terugbrengen als het niet werkt.

• Spixo
Na wat zoekwerk ben ik erachter dat deze Intel chipset maximaal bankjes van 256MB ondersteund (16Mx8).

Ik heb dus besloten om te gaan upgraden met 256MB. Dit maakt een totaal van 320MB aan geheugen.

Nu zit ik echter even bij de lokale computershop te kijken en zie ik dit geheugen:
http://www.vobis.nl/?ID=ProductDetail&ProductID=41321

Deze heeft echter een 32Mx64 layout volgens de website. Deze gaan dus niet werken met een Intel board? (beginnend met 32M)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ricardo87 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 15:29:
Na wat zoekwerk ben ik erachter dat deze Intel chipset maximaal bankjes van 256MB ondersteund (16Mx8).

Ik heb dus besloten om te gaan upgraden met 256MB. Dit maakt een totaal van 320MB aan geheugen.

Nu zit ik echter even bij de lokale computershop te kijken en zie ik dit geheugen:
http://www.vobis.nl/?ID=ProductDetail&ProductID=41321

Deze heeft echter een 32Mx64 layout volgens de website. Deze gaan dus niet werken met een Intel board? (beginnend met 32M)
Geen idee... 32Mx64 zegt niets over de chips die erop zitten, puur dat het totaal 32Mx64/8=256MB is :z

Je moet de chipstructuur weten. Als Vobis die niet vermeldt heb je er niets aan. Koop je reepjes bij een tent waar ze wel weten wat ze verkopen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Spixo
dion_b schreef op maandag 07 maart 2005 @ 15:34:
[...]

Geen idee... 32Mx64 zegt niets over de chips die erop zitten, puur dat het totaal 32Mx64/8=256MB is :z

Je moet de chipstructuur weten. Als Vobis die niet vermeldt heb je er niets aan. Koop je reepjes bij een tent waar ze wel weten wat ze verkopen :o
Ik heb ze gebeld maar ze weten het zelf ook niet :/

Volgens hun mocht ik het geheugen gewoon testen en anders weer terugbrengen.

Klopt het wel dat het mobo maximaal 256MB per bankje pikt? Anders koop ik gelijk 512, maar heb eigenlijk geen zin het weer terug te moeten brengen :/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ricardo87 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 15:42:
[...]

Ik heb ze gebeld maar ze weten het zelf ook niet :/

Volgens hun mocht ik het geheugen gewoon testen en anders weer terugbrengen.

Klopt het wel dat het mobo maximaal 256MB per bankje pikt? Anders koop ik gelijk 512, maar heb eigenlijk geen zin het weer terug te moeten brengen :/
i810 chipset slikt max 128Mb per chip en ondersteunt 8 en 16 datalijnen per chip. Bovendien heeft Intel de max totaal op 512MB gecapped.

Dat betekent dat je dus maximaal 256MB per reep kunt gebruiken en moet die reep dan 16 stuks 16Mx8 chips bezitten.

Maar als Vobis dus daadwerkelijk geen idee heeft wat ze verkopen, laat die dozenschuivers voor wat ze zijn en steun met je geld een winkel waar ze wel productkennis hebben (waarschijnlijk is het daar nog goedkoper ook...)

Oslik blyat! Oslik!

• Spixo
dion_b schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:06:
[...]

i810 chipset slikt max 128Mb per chip en ondersteunt 8 en 16 datalijnen per chip. Bovendien heeft Intel de max totaal op 512MB gecapped.

Dat betekent dat je dus maximaal 256MB per reep kunt gebruiken en moet die reep dan 16 stuks 16Mx8 chips bezitten.

Maar als Vobis dus daadwerkelijk geen idee heeft wat ze verkopen, laat die dozenschuivers voor wat ze zijn en steun met je geld een winkel waar ze wel productkennis hebben (waarschijnlijk is het daar nog goedkoper ook...)
Ok, hartelijk bedankt voor de info. Dan ga ik waarschijnlijk voor Kingston KVR133X64C3Q/256 geheugen. Dat zou moeten werken.

Jammer alleen dat dat 20 euro duurder is dan "normaal" geheugen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ricardo87 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:16:
[...]

Ok, hartelijk bedankt voor de info. Dan ga ik waarschijnlijk voor Kingston KVR133X64C3Q/256 geheugen. Dat zou moeten werken.

Jammer alleen dat dat 20 euro duurder is dan "normaal" geheugen.
Hoe kom je erbij dat dat zeker gaat werken? Ik lees nergens dat dat 16Mx8 chips heeft.

Maar waarom dan zonodig alleen die twee mogelijkheden :? www.interngeheugen.com heeft iig voor EUR 52 (dat is ER 16 goedkoper dan die Kingston) 16Mx8-chip Transcend 256MB PC133 reepjes, als je een beetje verder zoekt vind je meer dingen die voldoen voor beter prijzen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1