[Car audio] Versterker ingebouwd, geen geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 1.904 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Ik heb in mijn auto een pioneer autoradio (4x45w) met voor de standaard speakers aangesloten en achter wat zwaardere jbl speakers. Nu had ik een Philips versterker gekregen en die wil ik aan de achter speakers hangen.

Nu heb ik een draad van de voeding doorgetrokken naar de versterker (Philips DAP 225) en aangesloten op de Power +12v aansluiting, Ground ook aangesloten. Vervolgens de speakers op de versterker aangesloten en de al bestaande bekabeling van de speakers achter gebruik voor het ingang signaal (rechts & links)(tulp stekker opgezet en aangesloten).

Ik heb nu alleen geluid op mn speakers voor (die dus niet aan de versterker hangen maar direct op de radio zitten). Ook zie ik het controle lampje niet branden op de versterker. Er staat wel 12+ v op.

Nu vroeg ik me af of ik de voeding anders moet aansluiten, er zitten namelijk 4 aansluitingen en ik heb er 2 aangesloten. De aansluitingen die ik heb zijn:
Power (aangesloten)
Ground (aangesloten)
Remote
ACC 12+

Weet iemand of ik iets fout het aangesloten of dat het ding misschien stuk is?

Bvd

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Uhm...ga je gebruiksaanwijzing is doorlezen. Hint: en dan met name het stukje over je "remote" aansluiting.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• xAndyx
Oops vergeten te vermelden die heb ik dus niet :(

En de philips site is niet echt behulpzaam.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Als het goed is staat er ergens bij de aansluitingen van je versterker een GND een 12v en een remote, nu moet je die remote aan de remote van je radio hangen waardoor bij het inschakelen van je radio ook je versterker inschakelt.

Ik zelf heb een Pioneer Radio en een Philips versterker en gebruik de ader die tussen m`n tulip snoer zit als remote kabel. Let bij het aansluiten van de GND van je versterker dat je wel een goed aansluit punt hebt. ik had namelijk eerst een schroef gepakt ergens aan de zijkant van m`n kofferbak, maar het werkte pas nadat ik er eentje onder m`n mat in de kofferbak had gepakt, denk overigens niet dat jij dit probleem hebt omdat je wel netjes 12 volt meet.

• JT

JT

VETAK y0

En niet de gewone +12v op de remote aansluiten, dan staat je amp permanent aan.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-12 21:13

GaMeOvEr

Is een hork.

xAndyx schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 21:40:
Oops vergeten te vermelden die heb ik dus niet :(

En de philips site is niet echt behulpzaam.
Hij heet niet altijd remote, kan ook "antenna" heten. Waar het op neer komt is het volgende : Ergens aan je autoradio heb je nog een draadje over, waar +12V op komt te staan als je de radio aanzet. Dit draadje moet je doorverbinden aan de "remote" op je versterker. Je versterker zal niet aangaan als hij geen +12V op zijn remote aansluiting krijgt.

Zoals al gezegd, niet de permanente plus op de versterker aansluiten anders staat hij de hele tijd aan, met lege accu risico. :)

Stel nu dat je echt geen 12V schakeldraad aan je radio hebt (wat ik me niet voor kan stellen) kun je altijd zelf nog een draadje trekken en daar een schakelaartje aan klussen, op handmatig je versterker aan en uit te zetten. (Doe er dan wel een met een lampje, of gooi er een lichtzoemer tussen, anders vergeet je hem alsnog uit te zetten. :P )

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Hm, dan kun je hem misschien nog beter aansluiten op de schakelende 12volt van het contactslot..

• JT

JT

VETAK y0

Ja en ff lekker de kabeltjes smelten....tenzij je alleen de remote bedoelt.

Ecodan warmtepomp

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

n en de al bestaande bekabeling van de speakers achter gebruik voor het ingang signaal (rechts & links)(tulp stekker opgezet en aangesloten).

lees ik dit goed en hep je op je high power output een tulp gezet en die in de low input van je versterker gestoken. Ik mag toch hopen dat je dit wel aan BEIDE kanten gedaan hebt dan. dus de low output van de radio op de low input van de versterker anders help je de ingang aan gort.

Heb je heb goed gedaan is de kans trouwens erg groot dat het geheel gigantisch gaat storen omdat speaker kabel niet geschikt is voor low input bekabeling. die moet namelijk afgeschermd zijn

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Joh, nou lees ik het ook:
xAndyx schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 21:28: Vervolgens de speakers op de versterker aangesloten en de al bestaande bekabeling van de speakers achter gebruik voor het ingang signaal (rechts & links)(tulp stekker opgezet en aangesloten).

Weet iemand of ik iets fout het aangesloten of dat het ding misschien stuk is?
Jep, je hebt wat verkeerd aangesloten en idd is het ding nu stuk.... :+

Wise enough to play the fool

Verwijderd

JT schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:32:
Ja en ff lekker de kabeltjes smelten....tenzij je alleen de remote bedoelt.
Hehe, jah het ging om een schakelaartje voor de remote toch..

• xAndyx
Het is gelukt, radio er even uitgetilt en inderdaad een blauw draadje met het kaartje remote eraan _/-\o_
ff doorgetrokken naar achter en hij doet het.

Valt me nu alleen op dat ik als ik het volume op 0 zet toch ruis blijf horen alsof mn radio zonder ontvangst zit en lekker blijft ruisen. Heb ik een soort ruis filter nodig of is hier niks aan te doen (behalve nieuwe bedrading)?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fatsoenlijke tulpkabels zal al enigszins uitkomst bieden...

Verwijderd

Ik snap nu nog steeds niet hoe je het signaal nu precies in je versterker krijgt, via de kabels die eerst direct naar je speakers liepen?

Verwijderd

NEEN :X zo blaas je de handel op :P :| .....

Op je autoradio moet rca uitgangen op zitten dat zijn van die tulp stekkers die connect je weer aan je versterker en dan van je versterker met speakerkabels aan je speakers.

Geluid
Autoradio -- RCA kabel -----> Versterker -- Normaal speakerdraad ----> Speakers

Stroom
Van je accu een 12volt lijn maken naar je versterker (pas op dit moet wel een dikkere kabel zijn. Er gaat een hoop Ampere's door heen. dus niet zo lullig stroomdraad alla 230v gamma... dat fikt door en staat je auto maybe in de fik.
En de ground maak je vast op een bout/moer plek in de kofferbak evt.

Accu ----- 12v 25/35A kabel ----> versterker ----- Ground 12v 25/35a kabel -----> Op plaatwerk/metal plek in auto

En de remote lijntje dat is een kleindun draadje dat van je radio remote out naar je remote in op je versterker gaat die switch je versterk aan als je je radio aandoet :) anders heeft het geen zin :P
xAndyx schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:29:
Het is gelukt, radio er even uitgetilt en inderdaad een blauw draadje met het kaartje remote eraan _/-\o_

Valt me nu alleen op dat ik als ik het volume op 0 zet toch ruis blijf horen alsof mn radio zonder ontvangst zit en lekker blijft ruisen. Heb ik een soort ruis filter nodig of is hier niks aan te doen (behalve nieuwe bedrading)?
Als je stil dat in zijn vrij en je geeft gas hoor je dan het ruis/zoem dan harder/hoger door je speakers zo ja dan hoor je je dynamo over je 12v lijnen. Betekent dat je RCA(bron geluid) kabels langs 12v lijnen lopen.... en dat moet je altijd scheiden :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 00:58 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12 16:40
en die acc waar hij het over heeft? doorlussing van de remote om antenne aan te sturen?

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12 22:36

t3q

Say yes to teq

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 00:55:

Als je stil dat in zijn vrij en je geeft gas hoor je dan het ruis/zoem dan harder/hoger door je speakers zo ja dan hoor je je dynamo over je 12v lijnen. Betekent dat je RCA(bron geluid) kabels langs 12v lijnen lopen.... en dat moet je altijd scheiden :)
Ok ik heb dit probleem dus. Me 12v ligt links van de auto en me RCA kabels liggen rechts, dus totaal niet bij elkaar in de buurt maar toch heb ik het probleem.

Life goes as it goes.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Massa filter kopen... Kost niet al teveel en lost het probleem 9 v/d 10x op...

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 00:27
xAndyx schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:29:

Heb je de 12 volt kabel niet langs de signaal kabel lopen? Het beste is de 12 volt kabel aan de ene kant van de auto en de signaal kabels aan de andere kant zo voorkom je ruis.

Oeps staat hierboven al :X

[ Voor 3% gewijzigd door Roger_Rabbit op 08-03-2005 15:53 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• t3q

t3q

Say yes to teq

Me speakerkabels liggen wel aan de rechterkant bij de RCA kabels, kan dat wel tot storingen leiden?

Life goes as it goes.

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 00:27
Hoe heb je de versterker geaard in de auto?

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• t3q

t3q

Say yes to teq

Roger_Rabbit schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:12:
Hoe heb je de versterker geaard in de auto?
De versterker is geaard met 10mm2 kabel van caliber, zit op een bout waarvan het metaal eronder blank geschuurd is.

Life goes as it goes.

Verwijderd

t3q schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:43:
[...]

Ok ik heb dit probleem dus. Me 12v ligt links van de auto en me RCA kabels liggen rechts, dus totaal niet bij elkaar in de buurt maar toch heb ik het probleem.
controleer dus in je motorruim of je 12v lijn (van het accupunt) tot waar het naar binnengaat naar het interieur niet te dicht bij andere kabels liggen...
verder... zijn het gebrande cd's? alla mp3 naar wav? of orginele?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12 16:40
/mierenneuken

het is geen aarde, maar massa

• t3q

t3q

Say yes to teq

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 18:09:
[...]

controleer dus in je motorruim of je 12v lijn (van het accupunt) tot waar het naar binnengaat naar het interieur niet te dicht bij andere kabels liggen...
verder... zijn het gebrande cd's? alla mp3 naar wav? of orginele?
Zal ik doen, en ik heb die zoem bij alles, mp3.origineel, radio.

Ik heb alles los gehaald en eruit gehaald, zaterdag heb ik beschikking tot een loods en ga ik me auto
strippen. Alles wat overbodig is en in de weg zit netjes wegwerken.

Life goes as it goes.

Verwijderd

test

Verwijderd

SOrry voor de test post, maar wit niet zkr of ik al geregistreerd was.

Ik heb nu zelf ook een versterker gekocht (Lanzar Vibe 438)
Het is een 4 kanaals, maar ik wil hem aan het begin alleen aan mijn achterboxen aansluiten (dus gebruik maar 2 kanalen) Mss dat ik em nog es ga bruggen, maar dat hoeft niet meteen. (komt waarschijnlijk nog wel ooit een subje aan)

Nu wil ik dit kabelsetje gaan bestellen:

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/kabelset_gr.gif

Bestaant uit:
5 meter 20 qmm voedingkabel
1 meter 20 qmm massa
1x 5 meter stereo RCA
Zekeringhouder + 60A zekering
Aansluitmateriaal

Ik neem aan dat dit genoeg is. Als ik maar 2 kanalen gebruik kan die 350 watt rms.

Nu heb ik begrepen dat de voedingskabel van de accu + naar de versterker moet lopen?
De RCA van de radio naar de versterker?
en het massa kabeltje vanuit de versterker naar iets metaals.
En niet te vergeten de zekering dichtbij de accu in de voedingskabel.
edit: voedingskabel en RCA moeten ook gescheiden worden (links - rechts)

Maar nu moet er toch ook een schakeldraad lopen van het remote kabelte van mijn radio totaan de versterker? Moet ik die ook nog los kopen? Of zit die aan de RCA?

En klopt mijn verhaal verder wel?

GreetZ Dennis

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 13:56 ]

Verwijderd

en wat voor een draad moet die schakeldraad dan zijn?

• FJ1200
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-11-2024

FJ1200

Timing is everything

Ik zie dat er geen remote kabel aan je rca vast zit. Je zult er zelf eentje moeten trekken. Dit hoeft niet zon dikke kabel te zijn omdat het alleen signaalstroom is. Je kunt hiervoor gewoon goedkoop boxkabel gebruiken (krijg je meestal bij de aankoop van (bijvoorbeeld pioneer) speakers.

Verder zou ik goed kijken waar je de massa op gaat aansluiten. Een simpel kaal stukkie staal is niet genoeg :) Het beste is om van een stuk chassis de verf af te schrapen en daar een gaatje door te boren (in de kofferbak). Doe dit niet onder de achterbank want dan heb je de kans dat je door de benzinetank boort (hoe zou ik dit weten). Een goede massa is net zo belangrijk als een goede plus.

Timing is everything and I'm bad at it

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 21:22

Mud.Starrr

I shoot people for money

Offtopic:

@ ThApocalypse

Je kunt je posts ook wijzigen als je nog wat bij wilt typen, dan heb je niet 3 losse posts op een rijtje. ;)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Verwijderd

dus met dit setje een een boxkabelte, heb ik alles om mijn versterker aan sluiten?? Dan ga ik dit setje maar eens bestellen, zodat ik dit weekend aan de slag kan gaan :)

edit: ik zie het ja. Excusez - moi 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 14:49 ]

• FJ1200
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-11-2024

FJ1200

Timing is everything

Als je ook voldoende speakerkabel hebt (om je speakers aan te sluiten :+ ) than you are good to go.

Succes

Timing is everything and I'm bad at it

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:23
Vergeet niet dat je ook nog speakerkabels nodig hebt van de amp naar de speakers ;)
Uit je posts krijg ik het idee dat je daarvoor die RCA-kabeltjes wil gebruiken, kan zijn dat ik dat verkeerd interpreteer, maar het kan beter een keer te veel gezegd zijn dan dat je dat straks echt zou doen :P

Edit: Spuit 11 :+

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 16-03-2005 14:57 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Als kabel tussen de versterker en mijn speakers, wil ik gewoon mijn originele speaker kabels gebruiken. (deze zijn toch wel voldoende??) Of heb ik hiervoor ook een dikke kabel nodig?
(Ze hoeven niet lang te zijn, aangezien de versterker onder mijn speakers in de kofferbak komt te liggen)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:23
Daarvoor kun je doodnormale speakerkabels gebruiken, da's geen enkel probleem. Ik wilde alleen even zeker weten dat je daar geen tulpsnoertje voor ging gebruiken o.i.d. :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

en als ik het goed begrepen heb moet je de remote van de verterker aansluiten aan het BLAUWE kabeltje dat uit de radio komt?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat heb je helemaal goed...

• teacher

teacher

Dysgaf!

En, let erop dat je een GOED massa punt kiest.

en.. mijn tip is eigenlijk om je speakers vóór te versterken...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah, daar ben ik het ook mee eens... Die speakers zijn in principe het belangrijkst... Aangezien muziek gemaakt is vanuit het principe om het van voren te horen... Maargoed, als je toch een 4 kanaals versterker hebt, sluit ze dan allemaal aan...

trouwens... is dat kabelsetje toevallig van caliber? Volgens mij zit daar namelijk gewoon een remote kabel aan de rca vast...

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 16-03-2005 15:39 ]

Verwijderd

Ik kan ze zowel voor- als achter versterken (4-kanaals versterker) Alleen heb ik voor Boschmann boxjes en achterin Lanzar speakers. Voor sluit ik ze mss ook nog wel aan, maar dan moet je weer kabels naar voren laten lopen. Bij mij is het ook zo dat hoge tonen uit de voor speakers komen en lage van achteruit. En die lage (voor de bass) wil ik juist een stuk harder hebben. Vandaar dat ik achter nog wel belangrijker vindt...

Nog een vraagje: Mijn versterker = 4 X 175 watt rms, dus totaal 700 watt rms (denk eigenlijk niet dat ie dat echt haalt). Is dat setje dan wel voldoende? Of heb je dan nog dikkere kabels nodig en een zekering met meer A ??

PS: kabelsetje heet: Dietz Kabelset 20qmm

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 15:41 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik gok dat daar gewoon de remote al bijzit... Bij vrijwel alle losse dietz rca kabels is dat namelijk wel het geval...

Verwijderd

Mooi :)

En als ik ipv 2 toch 4 speakers wil aansluiten op mijn versterker hoef ik alleen speakerkabels van de versterker naar de overige 2 speakers te leggen?

• teacher

teacher

Dysgaf!

jep..

Verwijderd

en dan is dit setje kabels genoeg?? (versterker = 4X175 Watt rms)

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-12 12:35
gewoon een + en - rechtstreeks van je accu naar je versterker, en een zekering ertusse! klaar is kees - dit werkt gewoon t beste

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:45

Sick Nick

Drop the top!

De min ( - ) niet naar de accu maar juist zo kort mogelijk en naar het chassis toe. Gewoon een massapunt zoeken in de kofferbak, een bout van de achterbank ofzo. Even opschuren, ring erom en vastdraaien.

Verwijderd

Ik heb mijn versterker nog eens bekeken. En ik zag dat ie 4 ingangen had voor de RCA kabel. (4 kanalen) en ik weet ook dat mijn radio 2 pre-outs heeft. Dus als ik het goed begrijp heb ik 2 RCA kabels nodig als ik alle 4 de kanalen wil gebruiken???

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat ligt aan de versterker... Meestal zit er een knopje op met de teksten "A", "B" en "A+B"... Simpelweg dit knopje in de laatste stand zetten doet het hem dan ook wel...

Verwijderd

Maar kan het geen voordelen hebben om het met 2 kabels te doen, aangezien mijn radio ook 2 pre-outs heeft??

ps: zal strax thuis eens kijken of ik dit knopje ook heb,,,,

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 11:43 ]

Verwijderd

zo ziet mijn aansluit schema eruit (ik kan het knopje daar niet op zien)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/89Z2FO2HE101/p.jpeg

1 of 2 rca kabels??

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 12:07 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:43:
Maar kan het geen voordelen hebben om het met 2 kabels te doen, aangezien mijn radio ook 2 pre-outs heeft??

ps: zal strax thuis eens kijken of ik dit knopje ook heb,,,,
Jah, dat had je niet gezegd... Alstie 2 pre-outs heeft, zou ik die inderdaad gewoon gebruiken, dan kun je via de radio nog gewoon dingen als balance en fader instellen...

en zo'n knopje heb je inderdaad niet... dus dan is het alternatief een splitter...

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 17-03-2005 12:14 ]

Verwijderd

En die 2 RCA kabels kan ik gewoon naast elkaar leggen? (voedingskabel aan de andere kant van de auto)

En ik heb berekend dat ik 20mm nodig heb. Maar heb ik met 2 RCA's ook 2x 20mm nodig of zou je dan ook 2x10mm kunnen nemen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 12:21 ]

Verwijderd

ik koop wel gewoon een 20mm setje. Of een 35mm als ze die hebben ;)
Pagina: 1