Toon posts:

Progje om fans te beinvloeden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn een aantal programma's waarmee je kan controleren hoe snel je ventilatoren draaien. Maar zijn er ook programma's waarmee je de snelheid van die dingen kan veranderen of uit kan zetten?

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

lijkt me niet, zou ik niet zo fijn vinden als die er uberhaupt zijn

hmmz

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
bij sandra geeft ie wel weer (bij mij) het aantal toeren wat ie maakt en als mijn cpu iets warmer word gaat ie volgens mij automatisch sneller draaien

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Op maandag 08 januari 2001 12:04 schreef henkjansen het volgende:
bij sandra geeft ie wel weer (bij mij) het aantal toeren wat ie maakt en als mijn cpu iets warmer word gaat ie volgens mij automatisch sneller draaien
daar heb ik dus nog nooit van gehoord dat je koeler sneller gaat draaien als ie warmer wordt zou wel makkelijk zijn, maar helaas
iig bij standaard koelers niet (de mijne). Je kunt uiteraard zelf wel wat knutselen :9

hmmz

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Snelheid zien kan alleen met 3-draads fans waarbij de rpm over de 3e draad wordt uitgelezen.
Snelheid regelen (aan/uit enzo) kan niet met normale fans. Dan moet je een baybus/fanbus maken en die aan je com-poort vastknopen ofzo...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• henk jansen
  • Laatst online: 10-06-2024
als ik namelijk op update druk en de cpu is warmer staat het aantal toeren ook iets hoger. kan natuurlijk dat dit toeval is. maar dat was mijn conclusie.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik het dan maar hardwarematig, met een schakelaar (zo'n drie klik ding), doen.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/78988

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

wat heeft het nut om hem lager te zetten?
voor als je gaat slapen ofzo en dan minder herrie wilt hebben?

alles went btw ;)

hmmz

Verwijderd

Topicstarter
Precies DJ^; minder herrie, want mijn pc maakt zeer veel lawaai.

Verwijderd

Pc van een familie lid van mij die veranderd ook het toerental van de cooler. Weet nog niet welke het is. Of die van de voeding, of die van de processor koeler. Dat kun je horen. Gaat ie gewoon harder lopen als je een spelletje doet. En nee het is niet de cdrom of de hd.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Bij mijn MSI bordje zit een tool die dat zou moeten kunnen. Als het koeler is maakt hij dus minder herrie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 08 januari 2001 12:03 schreef DJ^ het volgende:
lijkt me niet, zou ik niet zo fijn vinden als die er uberhaupt zijn
Hehehe... was een 'leuk' ideetje voor een nieuw virus.... FF wat T-birdjes e.d. door laten fikken door de fan's te laten stoppen met draaien...

• Dikdoan
  • Laatst online: 05-06-2025

Dikdoan

Kijk, ik kan nog lopen

Ik heb een cooler in een bigtower zitten die afhankelijk van de warmte sneller of langzamer gaat draaien. weet merk niet uit m`n hoofd. Best goed. Staat daarom ook al vanaf mei 2000 non stop aan.:)

Zolang ie het blijft doen....

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Ja je moet dan eigenlijk gewoon een programaatje hebben dat een com poort ofzo aanstuurt, en dat je daar je fans door laat schakelen, met een circuitje zou je zo ook de snelheid kunnen bepalen.
Op zich wel interessant, en als ik tijd en een nieuw kast heb zal ik eens kijken of ik zo'n schakelingetje in elkaar kan flansen, ben alleen niet zo handig met programmeren, maar er zijn ongetwijfelt tweakers die dat beter kunnen :)

Verwijderd

Wat er wel bestaat zijn intelligente voedingen. Deze laten de fans harder draaien als het binnenin wat warmer wordt. En dat hoor je ja. Software-matig regelbare prco-fans ken ik niet...

Verwijderd

Technisch mogelijk maar word niet toegepat in hedendaagse moederborden. Er word volgens mij namelijk geen variabele spanning gebruikt voor die fans.
Pagina: 1