Over het gebrek aan innovatie in OSS-wereld

Pagina: 1
Acties:

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hoe komt het toch dat veel open source projecten niet meer zijn dan een geGPLde versie van een closed source programma.

Ik bedoel, de lijst is eindeloos:

Firefox vs IE
Thunderbird vs OE
OGG vs MP3
eMule vs eDonkey
openssh vs ssh
etc

Kortom, het lijkt wel of ze alleen maar kunnen volgen, en niet innoveren. Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar echte innovaties vanuit de OSS-wereld zelf zijn toch behoorlijk schaars.

Let wel, ik ben een aanhanger en gebruiker van OSS. Draai thuis OpenBSD, FreeBSD en Linux systemen met een keur aan vrije software. Ik verbaas me alleen maar hierover, en vind het ook jammer.

Of zie ik het allemaal verkeerd?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

GIMP - Photoshop

Aan de andere kant is er op kernel gebied qua packet filtering wel wat innovatie bij linux.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Wat voor *type* programmatuur denk je aan?
Dit zijn user-programma's.
Er zijn bijvoorbeeld voor GNU/Linux alleen al vele bestandssystemen, custersoftware, etc die verder nergens beschikbaar is.

Of denk maar eens aan Linux live cd's (wel eens een normale Windows livecd gezien?) of LinuxBIOS.

Idealisme is denk ik een drijfveer om een 'minstens net zo goede' kloon neer te zetten als vervanger van een (closed source) product waar mensen aan gebonden zijn.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Firefox vs IE
Thunderbird vs OE
OGG vs MP3
rare voorbeelden, tuurlijk FF en IE, zijn beide browsers, maar FF is veel verder kwa mogelijkheden etc.
Zelfde met Thunderbird en OE.
en OGG met MP3 vergelijken :o Bekijk/luister eens naar het verschil ;)

Maar om verder terug te komen op je onderwerp. Wat meer dan een browser/mailclient/office tools/download progsels (overigens, kijke eens naar het torrent principe ;) ) etc kan je hebben?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Volgens mij zie je het wel verkeerd ja; Firefox heeft immers een aantal features die IE nog altijd moet ontberen? Verder lijkt het me vrij logisch dat er een browser of mailclient wordt gemaakt? Ik zie daar op geen enkele manier volgzaam gedrag in?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Hadron
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
Het hoeft niet altijd (en moet niet altijd!) HET doel zijn om te innoveren..
in het geval van GIMP - Photoshop en openssl - ssl heb je het over redelijk gevestigde zaken..
waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Firefox - IE is hier een beetje kromme vergelijking..
Firefox is gemaakt om mozilla e.d. toegankelijker te maken voor ie-gebruikers, en lijkt dus erg veel op ie (duh)

Daarnaast, als je kijkt naar een windowmanager als XFCE, ik moet toch heel eerlijk toegeven dat ik dat in closed-source-spullen nog niet echt gezien heb

[edit] windows.. closed source.. typootje :S

[ Voor 12% gewijzigd door Hadron op 05-03-2005 19:06 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ik heb geen zin om op alles in te gaan, maar deze valt op omdat ie ronduit bizar is:
Wat verwacht je dan van een geluidscodec? Dat ie het bestand groter maakt ipv kleiner? Dat er automatisch vogeltjes meefluiten op de maat van de muziek? Wat stel je je voor bij een alternatief dat niet -vrijwel- dezelfde functionaliteit heeft?

Zoef

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Overigens denk ik dat juist in de OSS-wereld er meer geinnoveerd wordt, meer wordt geprobeerd etc.
Als het werkt en aanslaat is het mooi, maar is het niks dan is het snel vergeten. Kijk maar eens rond op bijvoorbeeld www.freshmeat.net of www.sourceforge.net en kijk eens rond. Vervolgens ga je eens kijken naar "alle" closed source/commerciele zooi kijken ;) Waar worden de meeste (nuttige) features bedacht en uitgewerkt? :)

• El Cid
  • Niet online
Zpottr schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 19:03:
Ik heb geen zin om op alles in te gaan, maar deze valt op omdat ie ronduit bizar is:

[...]

Wat verwacht je dan van een geluidscodec? Dat ie het bestand groter maakt ipv kleiner? Dat er automatisch vogeltjes meefluiten op de maat van de muziek? Wat stel je je voor bij een alternatief dat niet -vrijwel- dezelfde functionaliteit heeft?
Volgens mij was het idee achter ogg toch echt om een vrij alternatief voor mp3 te creeeren.

En dat bedoel ik dus, bijna alleen maar reageren, en niet innoveren.

Maar natuurlijk, ik vind ogg ook beter en heb al veel muziek in dat formaat.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nou, dan zie ik het in ieder geval heel anders.

Hoe innoverend is IE t.o.v. firefox/mozilla bijvoorbeeld 8)7

En op gebied van bijv. webservers loopt apache al jaren voorop,
jboss is ook een leuk voorbeeld, i.p.v. achter BEA of IBM aan te lopen
(zoals ze ooit begonnen zijn) gaan ze steeds meer de toon aangeven.

Bedenk wel dat OSS projecten v.w.b. desktop software vanuit een enorme achterstand
begonnen zijn alternatieven te ontwikkelen. Dat ze in deze relatief korte tijd volwaardige alternatieven
neergezet hebben is IMHO een enorme prestatie.

Innoveren is leuk, maar eerst moet er een basis gelegd worden.
Verder IS OSS de innovatie, pas nu begint de grote massa zich te realiseren dat er alternatieven zijn...

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

En dan ga je straks Gnome zeker ook een slap aftreksel noemen van de Windows GUI?
Het is nu eenmaal zo dat er een heleboel software simpelweg al bestond voor Windows, en dat er producten zijn ontstaan om die leegte op de *nix desktop op te vullen.
Dat wil niet meteen zeggen dat het uitsluitend na-aperij is wat er gebeurt, Gnome heeft bijvoorbeeld een heel uitgebreid stel User Interface guidelines, waardoor de useability heel anders is dan bij de Windows GUI. Het einddoel blijft echter hetzelfde: Een desktopomgeving voorzien.

Thunderbird een imitatie van Outlook noemen vind ik ook weer heel kort door de bocht: Het is echt in vrijwel geen enkel opzicht identiek. Ze zijn vanuit een heel ander oogpunt begonnen met ontwerpen, en daardoor is het een uniek product. Dat een mailclient een mailclient blijft, lijkt me niet genoeg reden om het dan maar een imitatie te noemen.

Tot slot een tegenvoorbeeld, want innovatie bestaat er wel degelijk in OSS land :)

Noem mij eens wat er bestond voor Cinelerra, een open source clustered video editing suite.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
El Cid schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 19:07:
[...]

Volgens mij was het idee achter ogg toch echt om een vrij alternatief voor mp3 te creeeren.

En dat bedoel ik dus, bijna alleen maar reageren, en niet innoveren.

Maar natuurlijk, ik vind ogg ook beter en heb al veel muziek in dat formaat.
Volgens mij kun je gewoon verder niks aan geluidscodecs veranderen dan de ruimte/kwaliteit verhouding te verbeteren.
En dat heeft .Ogg ook gedaan :)

• El Cid
  • Niet online
dawuss schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 19:16:
Tot slot een tegenvoorbeeld, want innovatie bestaat er wel degelijk in OSS land :)

Noem mij eens wat er bestond voor Cinelerra, een open source clustered video editing suite.
*klapt in handen* _/-\o_
Pagina: 1