ALi Aladdin IV+ ?

Pagina: 1
Acties:

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Topicstarter
Ik heb vandaag een oud mobo gekregen waar eerst een cyrix 75mhz processor op zat, daar wil ik nu een 200mhz Winchip-C6 op zetten. Dus, nieuwe processor erop, 32mb PC100 sdram erop en boardje ingebouwd. Ding doet niets anders dan piepen (constant lange piep met korte tussenpozen).
Ik heb eigenlijk geen idee wat voor mainboard het is, er zit een ALi M1531 northbridge en ALi M1543 southbridge op, volgens http://balusc.xs4all.nl/ned/har-chi-ali.html moet dat dus een Aladdin IV+ chipset zijn. Hier kan ik echter helemaal geen handleidingen of iets van vinden op google of op de site van ALi zelf.
Het is een socket 7 board, zitten 2 sdram sloten op, 2 ISA sloten, 3 PCI sloten. AT power connector, en naast de keyboard aansluiting zit nog een PS/2 aansluiting (zal wel voor muis zijn). Verder zit er een Award BIOS op, serie nummer 164178970 (komt uit 1998). Er zitten ook wat jumper settings op van Vcore, FSB en ratio (:? zal wel multiplier zijn), maar hier zitten geen jumpers op. Met die cyrix processor heeft alles zo goed gewerkt hoorde ik (die cyrix processor heb ik er helaas niet bij dus ik kan het niet proberen).
Weet iemand wat voor board dit is of heeft iemand zo'n board? Ik zou graag willen weten wat die error piepjes betekenen en of/hoe ik misschien nog die jumpers moet instellen zodat die winchip erop werkt.
Nogmaals, overal heb ik op gezocht (bios s/n, northbridge/southbridge, chipset) maar ik kan niks vinden dat een beetje op mijn board lijkt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is niet gek dat ALi geen handleiding heeft voor je bord, zij produceren de chips, niet het bord zelf :o

Edit:
Beepcodes kun je bij de site van Award opzoeken, trouwens

Als er geen jumpers op de pinnetjes zetten heb je de oorzaak dat hij niets wil doen. Gewoon een stel jumpers pakken en alles zo conservatief mogelijk instellen (50MHz FSB, 2x multiplier en 3.3V VCore (dat slikt de Winchip immers :z )). Vergeet ook niet om te zorgen dat er een jumper op CMOS clear zit (en dan wel op 'normal' setting, meestal 1-2)

Als het even kan zijn twee SIMMs beter dan een DIMM, bij DIMMs kan voltage verschillen (3.3V of 5V), SIMMs zijn altijd 5V.

Als je dit doet kun je waarschijnlijk wel booten, dan is het gewoon een kwestie van BIOS string uitlezen :z

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 05-03-2005 20:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Topicstarter
Hm ok, even wat jumpers van een ander mobo gepikt en goed gezet en verrek hij werkt :D
Het is een Biostar M5ATA trouwens.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36
Kijk is naar de chipsets, in den beginne van het sd-ram tijdperk had je veel verschillende standaards of zo :? Nou ja het werkte nou niet echt samen, had het ook met een moederboard met een TX-chipset pakte geheugen reep A niet en andere winkel keten wel :). Puur toeval leek het wel :?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Radiant schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 21:42:
Hm ok, even wat jumpers van een ander mobo gepikt en goed gezet en verrek hij werkt :D
Het is een Biostar M5ATA trouwens.
M5ATA :?

Dat staat werkelijk met KOEIELETTERS boven de socket 8)7

* dion_b heeft dit bordje ook, prima ding, een van de 5 snelste So7 planken clock for clock :D

Oslik blyat! Oslik!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 22:48:
[...]

M5ATA :?

Dat staat werkelijk met KOEIELETTERS boven de socket 8)7

* dion_b heeft dit bordje ook, prima ding, een van de 5 snelste So7 planken clock for clock :D
Euh, bij mij staat er echt niks. Zie nu trouwens op een andere site dat het de M5ATD is, net iets andere.
De BIOS string klopte ook niet helemaal met wat ik vond op wimsbios (2A5KIB09C-00, de mijne was 2A5KIB0BC-00). Dit is hem precies:
Afbeeldingslocatie: http://home.att.ne.jp/alpha/pcboard/0373N.jpg
(weet het, kleine pic, blame die japanner maar :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door Radiant op 05-03-2005 23:37 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Radiant schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 23:36:
[...]

Euh, bij mij staat er echt niks. Zie nu trouwens op een andere site dat het de M5ATD is, net iets andere.
De BIOS string klopte ook niet helemaal met wat ik vond op wimsbios (2A5KIB09C-00, de mijne was 2A5KIB0BC-00). Dit is hem precies:
[afbeelding]
(weet het, kleine pic, blame die japanner maar :+ )
Dat is idd een ander bord, dan staat M5ATA allicht niet in koeieletters boven de socket ;)

Verschil met de M5ATA lijkt dat de M5ATA 4x SIMM slots heeft en een derde ISA slot, deze niet, dus dit is een kleiner geval, maar performance is allicht hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1