[ALG] Wat is de meest gebruikte menu structuur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Mijn CMS bestaat uit een aantal modules: user (om gebruikers aan te maken), log (loggen van system events), article (voor het aanmaken van artikelen), etc. De meeste modules bevatten een aantal instellingen (settings) die door de gebruiker veranderd kunnen worden. Nu zijn er twee mogelijkheden om dit in een navigatie menu te vervatten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
users             |      users
  add users       |        add users
  permissions     |        permissions
  settings        |      logs
logs              |        export
  export          |      articles
  settings        |        add
articles          |        import
  add             |      settings
  import          |        users
  settings        |        logs
                  |        articles

Momenteel ziet het menu er als het rechter voorbeeld uit, waarbij "settings" een aparte groep binnen de admin functies is. Twijfelend over de gebruiksvriendelijkheid hiervan heb ik wat rond gekeken bij windows programma's en open source cms-en (en andere applicaties) en er is geen duidelijke voorkeur voor de linker of rechter manier. Drupal bijvoorbeeld, doet het op de rechter manier. Microsoft eigenlijk ook (zie Word), maar evenzoveel applicaties kiezen de linker manier van ordenen.

Omdat dit het eerste product is dat ik op commerciele basis maak, vraag ik mij af: wat is jullie werkwijze en wat zijn je argumenten daarvoor? Ik weet zeker dat er complete usability studies naar onderwerpen als dit gedaan zijn; ik kan echter zo snel geen goed document over dit specifieke onderwerp beginnen.

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:57

E-Vix

Nu met sneeuw!

Het kan per product verschillen wat het lekkerste is om mee te werken. Ook per gebruikersgroep kan het verschillen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de rechter omdat je dan alle settings bij elkaar hebt, maar ik kan me goed voorstellen dat een wat minder ervaren gebruiker voorkeur zou geven aan de linker omdat je dan de instellingen van een bepaalde groep ook in die groep hebt zitten.
Heb beste kun je het aan de eindgebruiker zelf vragen wat hun voorkeur is. Maak 2 verschillende versies van jouw product en laat ze allebij door je eindgebruikers proberen. Een menu veranderen is namelijk dood eenvoudig voor jou (tenminste, daar ga ik van uit). Hebben ze zelf geen voorkeur, kies dan gewoon wat je zelf het makkelijkste vind werken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10 12:08

JHS

Splitting the thaum.

Misschien een raar idee, maar zou je niet gewoon in je menu overal een linkje opnemen naar het relevante subgedeelte van de settings?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
JHS schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 12:47:
Misschien een raar idee, maar zou je niet gewoon in je menu overal een linkje opnemen naar het relevante subgedeelte van de settings?
Bedoel je iets als hieronder?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
users
  <a href="users/add">add user</a>
  <a href="users/permissions">permissions</a>
  <a href="settings/users">settings</a>
logs
  <a href="logs/export">export</a>
  <a href="logs/delete">delete</a>
  <a href="settings/logs">settings</a>

En dat je dan dus wel voor de rechter manier kiest, maar de gebruiker doorstuurt naar settings -> users bijvoorbeeld? (Een soort snelkoppeling dus...)

[ Voor 27% gewijzigd door Reveller op 05-03-2005 13:09 ]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-10 16:14
JHS schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 12:47:
_/-\o_ Al vinden mensen het soms wel verwarrend dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Als ze eenmaal er mee werken is het wel handig.

Mag ik je vragen waarvoor je die setting wilt maken? Wat houden die settings in? Zijn die settings wel nuttig voor de normale gebruiker? Mijn gebruikers kunnen echt niets meer dan de site in elkaar zetten en nieuwsartikelen schrijven. Instellingen aan modules e.d. mogen ze dus echt niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Reveller schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 13:08:
[...]En dat je dan dus wel voor de rechter manier kiest, maar de gebruiker doorstuurt naar settings -> users bijvoorbeeld? (Een soort snelkoppeling dus...)
Yep :) .
djluc schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 13:10:
[...] _/-\o_ Al vinden mensen het soms wel verwarrend dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Als ze eenmaal er mee werken is het wel handig.
Mja, maar je kan door duidelijk "Settings » Users" bovenaan te zetten bijvoorbeeld wel duidelijk maken waar je je bevind :) .
Mag ik je vragen waarvoor je die setting wilt maken? Wat houden die settings in? Zijn die settings wel nuttig voor de normale gebruiker? Mijn gebruikers kunnen echt niets meer dan de site in elkaar zetten en nieuwsartikelen schrijven. Instellingen aan modules e.d. mogen ze dus echt niet maken.
Dat snap ik niet :) . Het gaat om de gebruikers, en die mogen hun gang gaan. Ik maak persoonlijk in mijn framework / CMS achtig geheel zoveel mogelijk configurable, maar wel met een duidelijke documentatie, en zat waarschuwingen. Natuurlijk kan de gebruiker (dwz degene die het framework / CMS implementeert, zegmaar de admin) instellen dat hij / zij voor zichzelf, en/of anderen, helemaal geen (ingewikkelde) opties laat zien.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
JHS schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 13:32:
Het gaat om de gebruikers, en die mogen hun gang gaan. [...] Natuurlijk kan de gebruiker (dwz degene die het framework / CMS implementeert, zegmaar de admin) instellen dat hij / zij voor zichzelf, en/of anderen, helemaal geen (ingewikkelde) opties laat zien.
Je weet van tevoren nooit precies wat de klant van een cms verwacht; ik heb gesproken met de eigenaar van een drukkerij. Die wil graag een interne website waarop verschillende medewerkers bepaalde berichten kunnen posten en bekijken. Anderen moeten bestellingen kunnen invoeren bijvoorbeeld. De middelbare school waar ik les geef wil ook een nieuwe website; het liefst met een feature dat leerlingen kunnen inloggen en hun rooster(-wijzigingen) kunnen bekijken. Met andere woorden: omdat je niet elke keer je systeem "from scratch" wil moeten opbouwen, bouw je configuratie opties in:
  • kunnen bezoekers zichzelf inschrijven?
  • welke rechten hebben zij dan?
  • welke gebruikersgroepen wilt u aanmaken?
  • geef de inhoud van het welkomstmailtje voor een nieuwe gebruiker
  • hoe vaak mag een gebruiker proberen in te loggen voordat zijn / haar account geblokkeerd wordt?
  • na hoeveel dagen moeten oude berichten uit het systeem log verwijderd worden?
  • wat is de minimale / maximale lengte van een artikel?
  • pas in onderstaand textarea de template van de site aan
  • etc... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Reveller op 05-03-2005 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Reveller: Precies, en daar ga ik dan zo ver mogelijk in :) . Met de meeste generieke dingen op een standaard instelling. En met de mogelijkheid de ingewikkeldere zaken te verbergen.

DM!

Pagina: 1