Silent Fans - doen!

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik heb er lang mee gewacht, maar o-o wat ben ik blij dat ik het heb gedaan: mijn computer het zwijgen (fluisteren) opgelegd.

Wat heb ik gedaan? Ik heb de volgende ingrepen gedaan:

-nieuwe fan op CPU (P4 1.8 Northwood): Zalman CNPS7000B-Cu;
-nieuwe fan op mijn videokaart (GeForce Ti4200): Zalman VF700-Cu;
-nieuwe voeding met 120mm fan: Coolermaster Real Power(RS-450-ACLY).

CPU-fan en voeding waren niet heel veel werk, videokaart was best een werkje, moet je redelijk nauwgezet doen: voorzichtig bestaande heatsink verwijderen (pas op met de kleine prutsweerstandjes), geheugenchips goed schoonpoesten, voorzichtig nieuwe onderdelen plaatsen.

Resultaat: rust!!!
Wat een verademing, wat een stilte. Ik hoor nu bijna niks meer, alleen valt de casefan in het zijpaneel van mijn Chieftek-kast nu nogal op. Harde schijf was al (idle) erg stil, die hoor ik ook niet (Maxtor uit de 10-serie).

Koeling? CPU-fan draait nu op slechts 1500-1600rpm. CPU 1.8@2.4 is idle slechts 30 graadjes (was altijd tegen de 40). Case temperatuur is nauwelijks gedaald en vergelijkbaar (ca 28 graden).

Mijn advies: doen!!!

Wil ik alleen die casefan nog wat stiller krijgen. Ik twijfel tussen een grotere fan (120mm) die je wat langzamer kunt laten draaien, maar dan moet ik het gat in het zijpaneel groter maken. Optie2: meerdere 80mm (dus intake in zijpaneel én intake over harde schijf) die je ook wat langzamer laat draaien. Wat is wijsheid?

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik had vorige jaar ook de m'n systeem stil gemaakt met onder andere die 7000Cu en Zalman PSU, ik heb trouwens dezelfde kast zonder zijpaneel met blowhole.

nu zie ik dat je alleen maar 2 intakes hebt, kan je beter voor intake en een fan achterin als outtake, zal je zeker paar graden verschil zien. Er is een hoop keuze uit stille fans nu, maar die Nexus of Papst zijn toch wel de bekendste.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat ook goed helpt is gewoon je huidige luidruchtige fans op 7V ipv 12V laten draaien, dat scheelt al een hoop kabaal. Een tijdje geleden heb ik een Antec Truepower voeding in m'n Athlon-bak ingebouwd, deze regelt de toerental van de ventilators afhankelijk van de temperatuur => lekker stil. Hier hoor ik duidelijk m'n Maxtor als ik een bestandje open.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 05-03-2005 04:26 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Fans op 5V of 7V laten draaien ipv 12V
Hardeschijf in speciale ophanging bevestigen
Videokaart passief koelen
CPU koeler vervangen door een Artic koeler (stil en goedkoop)
Voedings fan vervangen

Fans e.d vastzetten met rubbere "schroefjes" ipv de gewone metalen schroeven.

Mijn PC is fluister stil. Er zijn namelijk twee fans actief, de CPU en de PSU fan. De CPU fan is van Artic en de voeding een Zalman 300 Watts (HDD mbv Silenmaxx silencer opgehangen) en nu hoor ik alleen de psu fan. Temps CPU 40 idle 55 stress. Sempron 2600+ :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Mijn advies: doen!!!
Bedankt voor je tips en enthousiasme, maar hier in DOC weet men zo langzamerhand wel wat wel en niet stil is. Veel plezier met de stilte ;)

LinkedIn
Instagram

Dit topic is gesloten.