Hete processor met goede CPU fan, casefan nut?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 19:55
Oké, heb laatst een Zalman CNPS 6000 AlCu gekocht. Mijn processor wordt idle ongeveer 54ºC, best warm voor een Zalman cooler of niet? Ik heb daarnaast 1 casefan.

Wat ik mij afvroeg, is of ik die casefan eigenlijk beter niet kan weglaten. Mijn kast heeft volgens mij sowieso een slechte airflow, en mijn casefan blaast nu koude lucht naar binnen. De warme lucht kan niet echt makkelijk weg. Als ik mijn casefan omdraai zodat ie blaast, maakt ie een teringherrie. Geen optie.

Maar is het niet zo dat als ik de casefan eruit sloop, de warme lucht er makkelijker uit kan, waardoor mijn CPU/kast alsnog koeler worden? Ik denk namelijk dat mijn cooler de CPU wel in zijn eentje kan 'dragen'.

De reden waarom ik het niet gewoon probeer is omdat mijn CPU fan helemaal vastgebonden zit bij allemaal andere stekkertjes enzo, best een gedoe om die eruit te slopen ;).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Wat is je CPU temp met je case open ?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TMC schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 22:20:
Oké, heb laatst een Zalman CNPS 6000 AlCu gekocht. Mijn processor wordt idle ongeveer 54ºC, best warm voor een Zalman cooler of niet? Ik heb daarnaast 1 casefan.

Wat ik mij afvroeg, is of ik die casefan eigenlijk beter niet kan weglaten. Mijn kast heeft volgens mij sowieso een slechte airflow, en mijn casefan blaast nu koude lucht naar binnen. De warme lucht kan niet echt makkelijk weg. Als ik mijn casefan omdraai zodat ie blaast, maakt ie een teringherrie.
Je kan natuurlijk ook een extra case fan in de kast bouwen, die juist de lucht er uit zuigt als het ware...

• TMC
Wtf, temperatuur werd ineens 81ºC na de kast open zetten. Is ie nog steeds volgens MBM en Sisoft Sandra. :{

Heb btw geen ruimte voor een extra cooler.

[ Voor 18% gewijzigd door TMC op 04-03-2005 22:40 ]

Verwijderd

TMC schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 22:39:
Wtf, temperatuur werd ineens 81ºC na de kast open zetten. Is ie nog steeds volgens MBM en Sisoft Sandra. :{

Heb btw geen ruimte voor een extra cooler.
Volgens mij heb je dan iets aan je temp sensor (mobo) als ie 81C is was ie al lang dood geweest.

• TMC
PC staat wel naast de verwarming (die gloeiend heet is), misschien heeft de sensor een klap gekregen ofzo? :{

[ Voor 12% gewijzigd door TMC op 04-03-2005 22:47 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 22:45:
Volgens mij heb je dan iets aan je temp sensor (mobo) als ie 81C is was ie al lang dood geweest.
Dat is bij het Thunderbird tijdperk ja, maar die is allang weer voorbij, dus zou de CPU de hele PC uit moeten schakelen (en dat doet mijn PC dan ook, als hij te heet word (AMD XP-M 2400 @ 2438MHz)

Verwijderd

check eens de temps in je bios. DIe zijn meestal iets betrouwbaarder..

• TMC
BIOS zegt 54ºC :).

Edit: Sandra nu 57ºC. Vage shit. Vind het nog steeds maar een beetje hoog :/

[ Voor 70% gewijzigd door TMC op 04-03-2005 22:52 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wat voor proc heb je eigenlijk? De 6000AlCu is nou ook niet de nieuwste zalman cooler zeg maar... en 54 graden is misschien niet echt extreem heet als je een recente processor hebt... er is iig niet veel te zeggen over die temp zonder te weten wat voor proc het is ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• TMC
Ow sorry, AMD Athlon XP 2800+ barton :P.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

En uiteraard wel koelprut tussen de processor en de koeler. O-)

Wanbeleid is ook beleid.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hm, die proc moet zo uit mijn hoofd iig geen probleem zijn voor de 6000AlCu, zelfs niet met de fan in silent mode... maargoed dat wist je waarschijnlijk al wel ;)

Overigens is het niet de koelste koeler, waarschijnlijk wel de stilste. Hier staat een review, de eerste review die ik kon vinden met temps... anyway, de proc is totaal niet te vergelijken... maar als een Thunderbird 1,4 al 47 graden wordt @ Load lijkt me 54 wel meevallen voor een 2800+ Barton eigenlijk? :)
En hoe zeker ben je van je tempsensors? Had je met je vorige koeler veel lagere temperaturen ofzo?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Ter referentie, hier een athlon xp 2500+ @ 3200+ (ook barton) met een Thermaltake volcano 12 op 50 graden onder 100% load en 1.85 vcore

• TMC
Koelprut zit er tussen. Deze cooler juist gekocht omdat mijn processor juist heet werd (>70ºC idle!!!).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:02

Thandor

SilverStreak

Hmm, grote kans dat jouw sensoren niet helemaal goed zijn.
70 graden idle, dat is veel te hoog. Mits alles goed geinstalleerd is, er een fan op het heatsink zit e.d. dan is het 99% zeker het heatsink.

Voel dus even aan het heatsink, als de CPU werkelijk zo warm wordt en de geleiding tussen de 'die' en het heatsink goed is dan moet het heatsink ook ontzettend warm zijn :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

kom op jongens. een barton op 54 graden met een koeler die bedoelt is voor processors die niemand meer ingebruik heeft, waarschijnlijk ook nog in silent mode, ik vind het een best aardige prestatie. jullie vergelijken het allemaal met c en q a64 90 nm processors, terwijl ik denk dat zolang het systeem stabiel is, er helemaal niks aan de hand is.

* HeepH snapt sowieso niets van die hele ''help mijn pc is veel te heet ~!!11''-rage

http://specs.tweak.to/16495

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:57
j het is idd een oude koeler en er wordt zon bracket aangeraden met 92 mm fan....
leen us van iemand zn tempsensor (van aerogate ofzo) en test ut eens echt....

Verwijderd

Heb hier een systeempje staan (voor de verkoop) waarin een TBred A XP2200 met exact dezelfde cooler. De temp is max 46 graden stressed. De temps van een Barton liggem zlefs nog iets lager. Maar ff terug naar de case: wat is de casetemp? Grote kans dat daar het probleem zit. De meesten vergeten om kabels weg te werken, waardoor er een casefan inzit, die nutteloos wordt. Post eens een pic van je case met wat temps erbij.
Pagina: 1