[Mobo] voor Media Center PC.

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Ik wil binnenkort een nieuw mobo/proc hebben voor mijn Media Center, met name in verband met geluid.

Wat ik wil: is een computer die in een (bij voorkeur) fanloze, maar in ieder geval stille, droomstatus kan komen als ie niks aan het doen is en vanzelf weer wakker worden als ie wat moet gaan opnemen, en dan bij voorkeur nog steeds fatsoenlijk stil is.

Randeisen: minstens 5, liever 6 PCI sloten, een AGP videokaart (PCIe kaarten zijn a) te duur, b) ik heb al een AGP kaart, c) PCIe mobos hebben te weinig PCI sloten), PS/2 aansluitingen. Voor de rest zal alles waarschijnlijk zo'n beetje voldoen. Als het kan zou ik graag fatsoenlijke 5.1 of nog beter 7.1 audio onboard hebben, maar ik ben bereid daarvoor op een PCI of USB losse kaart te gaan. Netwerk graag wel onboard, das anders onhandig. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een merk moederbord, Asus, Abit, MSI/Gigabyte, in aflopende volgorde -- maar vooral absoluut geen PC-Chips.

Wat ik denk dat ik dan moet hebben: Het lijkt me dat een AMD64 (met cool'n'quiet) of een P4 met speedstep zo'n beetje minimumeis zijn. Maar wat ik eigenlijk moet hebben denk ik is een systeem dat in standby, suspend-to-ram, of hibernate mode kan gaan en vanzelf weer wakker worden als MCE wil opnemen. Heeft iemand enig idee waar ik dan naar moet zoeken? Daarnaast moeten er eigenlijk temperatuur- of activiteitgestuurde ventilatoren komen (ik ga *niet, ik herhaal *niet*, aan knopjes zitten draaien om de ventilatoren harder en zachter te zetten. Waar de fuck zijn computers goed voor als het niet dat soort dingen regelen is). Zijn er moederborden die die functionaliteit hebben ingebouwd (al was het alleen maar voor de CPUfan), en op wat voor termen moet ik dan zoeken/checken?

Bedankt voor het meedenken.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voor automatische ventilator snelheden zou je speedfan eens moeten proberen. Ik gebruik het zelf ook en laat het gewoon meestarten met windows. Ze draaien nooit harder dan 70% en niet langzamer dan 40% hier (instelbaar).

Als je on-board geluid wilt van goede kwaliteit, neem dan een nForce2 based moederbord met Soundstorm. Helaas zit soundstorm alleen in socket-A moederborden dus een Athlon64 of P4 wordt dan niet wat. Tap het geluid dan wel af via de S/P-DIF aansluiting, want analoog geluid van zo'n moederbord gebeurt niet via de APU (audio processing unit) van de nForce2 chipset, maar via een Realtek IC.

Als je geen audiofiel bent en geen eisen stelt aan geluid is zo'n ALC650 of ALC850 chip op het moederbord echt voldoende.

De computer uit z'n stand-by halen om op te gaan nemen, weet ik niet zoveel van helaas.

Wat voor behuizing ga je nemen? Als je 6 PCI sloten wilt, wordt een barebone dus niks. :)

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 05-03-2005 00:26 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je van plan bent om onboard-geluid en onboard-netwerk te gebruiken, heb je toch geen 6 vrije PCI-sloten meer nodig?

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

• Jasper Janssen
Thierryziezo schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 09:04:
Als je van plan bent om onboard-geluid en onboard-netwerk te gebruiken, heb je toch geen 6 vrije PCI-sloten meer nodig?
Die zijn voor de expansie naar meer-dan-twee tuners (analoog, digitale kabel, digitale satelliet..) onder mythTV tzt, of eventueel onder Media Center 2006 als die tegen die tijd dat soort leuke dingen ondersteunt..

• Jasper Janssen
Prutz0r schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 00:25:
Voor automatische ventilator snelheden zou je speedfan eens moeten proberen. Ik gebruik het zelf ook en laat het gewoon meestarten met windows. Ze draaien nooit harder dan 70% en niet langzamer dan 40% hier (instelbaar).
Okee, dat is een interessante optie.
Als je on-board geluid wilt van goede kwaliteit, neem dan een nForce2 based moederbord met Soundstorm. Helaas zit soundstorm alleen in socket-A moederborden dus een Athlon64 of P4 wordt dan niet wat. Tap het geluid dan wel af via de S/P-DIF aansluiting, want analoog geluid van zo'n moederbord gebeurt niet via de APU (audio processing unit) van de nForce2 chipset, maar via een Realtek IC.
Maar voorlopig kan ik helemaal niks met S/PDIF, dus dat zit er iig niet in. Overigens gaat het analoge geluid ook wel door de APU voor de digitale effecten, menging, en volume, alleen de digitaal/analoog conversie gaat op net-niet-helemaal-alle moederborden door een realtek codecchip.

Daarnaast wilde ik in deze echt geen XP, dus het valt helaas af. Mijn desktop draait overigens wel met een A7N8X-E Deluxe -- mooi ding.
Als je geen audiofiel bent en geen eisen stelt aan geluid is zo'n ALC650 of ALC850 chip op het moederbord echt voldoende.

De computer uit z'n stand-by halen om op te gaan nemen, weet ik niet zoveel van helaas.

Wat voor behuizing ga je nemen? Als je 6 PCI sloten wilt, wordt een barebone dus niks. :)
De behuizing wordt of iets zelf gemaakts naar voorbeeld van een A-tech HTPC case model 4000, of een Antec Overture. Denk ik. Daar ben ik nog niet honderd procent achter, en ik wil eerst graag zorgen dat ik weet welke dingen er wel en niet kunnen met de hardware voordat ik dat ga designen. Voorlopig zit het bestaande systeem (Celeron 1400 @ upgradeware slotket @ BX mobo dat geen tualatin support) in een crappy oude ATX kast.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet dat je daarnaar niet op zoek bent, maar de MSI K8 Neo4 SLI (of de Diamond, de gewone) heeft een Creative SB geluidschip onboard, die wel goed zou presteren. Maar dat is mét een NB-fan, met PCI-E, dus... Langs de andere kant wel een enorm krachtige oplossing (AMD64) en dankzij Cool 'n' Quiet ook nog stil.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Je zou natuurlijk de NB fan kunnen vervangen door iets in de lijn Zalman NB47-J. Heb het op m'n Neo2 ook gedaan, nooit spijt van gehad.

Superturbo grafische kaart heb je niet nodig, denk aan een passiefe 6200 PCI-E, of als je een AGP-board neemt, een FX5200.

Athlon64 is een must, wegens koelte en stilte.

• Jasper Janssen
Borromini schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 14:38:
Ik weet dat je daarnaar niet op zoek bent, maar de MSI K8 Neo4 SLI (of de Diamond, de gewone) heeft een Creative SB geluidschip onboard, die wel goed zou presteren. Maar dat is mét een NB-fan, met PCI-E, dus... Langs de andere kant wel een enorm krachtige oplossing (AMD64) en dankzij Cool 'n' Quiet ook nog stil.
Mjah, maar met een 5-of-6 slots AGP mobo met een A64 en een losse Live 24 bit (en die kost <25 euro ofzo, dus ook niet wat je noemt hele grote kostenpost) hou ik meer PCI over, en een AGP slot, en een moederbord wat zeker de helft goedkoper is :)

Ik bedoel, het ding moet 800x600-1024x768 video spelen over de tv-out, en that's about it. Daarvoor is de fx5200 die er nu in het testsysteem zit al ruim voldoende, en hoef ik zeker geen SLI opstelling te hebben.

edit:
http://www.silentpcreview.com/article64-page1.html <- AOpen SilentBIOS en SilentTek. Klinkt interessant. SilentTek zal niet veel meer doen dan Speedfan kan, denk ik, maar het houdt wel per definitie in dat je fans aanstuurbaar zijn (wel zo te zien meestal maar 2, CPU en SYS. Drie zou beter zijn, en drie PWM fans plus minstens een tempsensor (1 tempsensor en fan kun je dan voor de voeding gebruiken) op het mobo zou nog beter zijn.

Deze devices, fancontrollers, tempsensors (ook onboard diode en losse-NTC als in oudere Athlon mobos enzo, en de mobo temp is oha een onboard diode op het management chipje), etc. hangen over het algemeen aan chippies aan de SMbus (I2C met wat dataformaat specs). Ik heb vroeger in ieder geval Asus mobo's gehad die de SMBus op een pinheader beschikbaar hadden. Zijn er mensen die gespeeld hebben met de SMbus? Extra chips aan een mobo, meerdere mobos aan elkaar hangen zodat je de health van een hele cluster kan zien op 1 pc?

[ Voor 37% gewijzigd door Jasper Janssen op 05-03-2005 22:28 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36
Maar hoeveel tuners denk je wel niet in die bak gaan te hangen :? Bedoel 6 is wel erg veel en trouwens nagedacht als bijvoorbeeld 2 tuners aan het wegschrijven zijn, geluid, ethernet, en hd en nog 1 tuner om te kijken dat de PCI-bus nog wel eens wat vol kan worden :).

• Jasper Janssen
Termi schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 22:56:
Maar hoeveel tuners denk je wel niet in die bak gaan te hangen :? Bedoel 6 is wel erg veel en trouwens nagedacht als bijvoorbeeld 2 tuners aan het wegschrijven zijn, geluid, ethernet, en hd en nog 1 tuner om te kijken dat de PCI-bus nog wel eens wat vol kan worden :).
Moh, valt wel mee. Op kwaliteit Best komt er uit zo'n tuner een stream van zo'n 6 Mbit. 6 keer is 36 Mbit, oftewel zo'n 5 MB/sec. Dat kan de HD wel schrijven en de PCI bus heeft er ook geen problemen mee @ 133 MB/sec max. Dat is het grote voordeel van de kaarten met ingebouwde encoder. En wat betreft de hoeveelheid tuners die erin moeten gaan komen, wil ik liefst gewoon zo weinig mogelijk beperkingen hebben.
Pagina: 1