Toon posts:

HD configuratie probleem , 40 aderig / 80 aderig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem dat zich stelt is het volgende.

Wanneer ik 2 Hd's op dezelfde 80 aderige IDE kabel hang wordt enkel de master schijf herkent ( bovenste connector dus) . de jumper configuratie is goed nagekeken dus dat is geen optie.

Het vreemde is dat wanneer ik een 40 aderige kabel neem de beide schijven wel herkent worden.

Ik heb de 80 aderige kabel getest met 2 cdrom drives en dat werkt perfect , ik heb voor de zekerheid een andere 80 aderige kabel genomen zonder resultaat.

Gebruikte schijven zijn van Maxtor ( ATA66 , 80GB ) en WD ( ATA 100, 80GB)

Iemand een idee aan wat dit kan liggen ? kan het dat bepaalde merken of types van schijven niet compatibel zijn met elkaar op dezelfde kabel ? heb dit namelijk nog nooit ondervonden terwijl ik al ruim 6 jaar intensief met computerhardware bezig ben , alleen met Cdrom /DVD drives kwamen deze problemen voor dacht ik...

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-03 21:26

Xer0X

Gotha know??

heb je die harde schijven op cable select staan? Bij mij naakte dat namenlijk uit op mijn asus p4c800 met 2 maxtor 60gig schijven.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Heb je zowel de Maxtor als de WD als een keer als master? Of ieder afzonderlijk?
Ik ga er natuurlijk van uit dat je de juiste kant van de bandkabel in het moederbord hebt zitten (vanuit de middelste comnnector meestal de lange kant).
Probeer anders ook eens een andere kabel. Misschien zit er een foutje in de kabel die je gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door agent327 op 04-03-2005 21:09 ]

Wanbeleid is ook beleid.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
beiden schijven op cable select proberen, anders om en om op cable select en de ander toewijzen en als laatste is er nog een andere jumpersetting bij maxtor, weet ik niet uit mijn hoofd maar dat werkt 99% zeker

jumpers:
linksboven 1, linksonder 2, rechtsboven 9 etc. (7 geen pin)

master: 1&2 en 3&5, indien dit niet werkt: 1&2 en 5&6
slave : 3&5 en 7&9, indien dit niet werkt: 5&6 en 7&9
cable select:3&4 en 7&9, indien dit niet werkt: 3&4 en 5&6

Succes

[ Voor 40% gewijzigd door vierkant228 op 04-03-2005 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd reeds de schijven omgewisseld , dan wordt weer enkel de master herkent. , alle mogelijke jumper configuraties zijn geprobeerd , ik heb al tientalle pc's gebouwd of herbouwd en weet dus met ik bezig ben maar dit probleem heb ik nooit gezien. Het zou toch wel een kans van 1 op 10000 zijn dat er 2 kabels zijn die net hetzelfde probleem zoude hebben ? zeker omdat CDRom drives met diezelfde kabels wel werken EN dat de schuif configuratie met een ATA 33 kabel wel werkt ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 21:27 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
probeer de 2e optie qua jumpers op de maxtor (dit is de Cylinder limitation setting)
heb ditzelfde probleem op deze manier kunnen oplossen.
nee heb je, ja kan je krijgen

Verwijderd

Topicstarter
Vierkant228 schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:34:
probeer de 2e optie qua jumpers op de maxtor (dit is de Cylinder limitation setting)
heb ditzelfde probleem op deze manier kunnen oplossen.
nee heb je, ja kan je krijgen
Vierkant bedankt om me op de cilinder limitation te wijzen , het heeft onrechtstreeks geleid naar de oplossing. Maxtor is gewoon zo slim geweest verkeerde jumper settings op de bovenkant van de HD te drukken op de website stond de juiste dat is natuurlijk het laatste waar je gaat zoeken...
Even ter info het gaat om een D740X schijf voor het geval nog eens iemand ermee zit ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 22:06 ]

Pagina: 1