makkelijk veel foto's croppen en resizen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77832

Topicstarter
Ik heb voor een presentatie een hele stapel digitale foto's uiteraard in de verhouding 4:3.

Nu heb ik voor een presentatie bij iedere foto het formaat 756x440 nodig. Nu kan ik natuurlijk iedere foto handmatig een gedeelte selecteren dit croppen en vervolgens resizen, maar dat vind ik erg omslachtig. Vooral het selecteren is erg bewerkelijk aangezien ik steeds met een schuin oog naar de grootte (in pixels) van de selectie moet kijken en dan ook nog moet bedenken of dit de verhouding heeft die ik wil hebben.

Is er een mogelijkheid (dus een programma) om selecties te maken die automatisch in de verhouding van 756x440 staan? Dus als ik een selectie breder zou maken omdat ik een bepaald gedeelte er bij op wil hebben, dat de selectie dan ook langer wordt. Dus dat ik sneller kan selecteren en vervolgens alleen maar hoef te croppen en resizen. (het zou nog mooier zijn als dat ook automatisch kon natuurlijk)

Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je photoshop hebt, kan je een action aan maken (althans ik meen dat dat zo heet) Die kan je zo instellen dat dit dan automatisch word gedaan. Ik weet niet precies hoe het moet, maar dat zal wel niet zo moelijk moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Justawitte op 04-03-2005 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-04 21:53

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

JASC ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
met Photoshop kun je ook je cropsize vooraf bepalen, dan hoef je alleen nog maar aan te geven waar ie moet komen (klikkerdeklik) en klaar. Zeker in combo met een batch van een action kun je zo in no-time bakken met afbeeldingen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46999

Dit kan heel goed met Photoshop:
  • Open een willekeurige foto
  • Selecteer de Crop tool Afbeeldingslocatie: http://emc2.antagonist.nl/tweakers/croptool.png
  • Vul in de Options toolbar (eventueel oproepen met Windows, Options) de gewenste afmetingen in:
    Afbeeldingslocatie: http://emc2.antagonist.nl/tweakers/cropsize.png
  • Selecteer nu het gedeelte van de image dat je wilt gebruiken.
  • De selectie wordt automatisch beperkt tot de juiste verhouding.
  • Na dubbelklikken binnen de selectie, wordt de selectie verkleind tot precies de opgegeven maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:30
Als je snel veel plaatjes wil resizen weet ik een goed programmatje voor je:

Afbeeldingslocatie: http://www.fookes.com/ezthumbs/ezthumbs.jpg
eazy thumbnails

werkt perfect en qualiteit blijft gewoon GOED

[ Voor 26% gewijzigd door NoFearWizz op 04-03-2005 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 23:58
Je kan ook een demoversie van Arles Image Web Page Generator downloaden, en die instellen, en dan op de knop 'Images' klikken. Dan worden alle afbeeldingen ook verkleind, en kan je naar smaak een watermerk o.i.d. toevoegen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties!

Met name de reactie van emc2 maakt het erg duidelijk. Precies wat ik bedoelde!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 77832 op 04-03-2005 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
fireworks heeft de optie batch in zich (file>batch proceses) daarmee kun je vele foto's vergroten/verkleinen exporteren naar een anderformaat en nog meerdere opties.

pas wel op dat je eerst even een mapje met kopien aanmaakt,... het is mij ook al een keer mislukt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Irfanview, gratis en kan ongeveer alles

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:19
Het kan dus met vrijwel ieder programma, maar blijkbaar heb je zelf nog weinig geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
suspect schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:25:
Het kan dus met vrijwel ieder programma, maar blijkbaar heb je zelf nog weinig geprobeerd.
Beetje kortzichtige reactie, ik weet ook wel dat er veel programma's kunnen resizen, maar het ging me nu juist om het croppen en resizen in 1, waarbij ik voor iedere foto makkelijk een kadertje kan trekken (van dat gedeelte dat ik het belangrijkst vind) wat in de goede verhoudingen blijft staan.

Het ideale van de mogelijkheid die emc2 aandroeg is dat PS ook nog eens automatisch al resized!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 18:42

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Gratis proggie:

IrfanView.

Werkt beremooi. Je kan nog veel meer dan croppen en resizen. Maar zo'n kadertje eromheen trekken kannie niet geloof ik.

Ik gebruik dit programma vrij veel om foto's te croppen.

[ Voor 40% gewijzigd door WFvN op 04-03-2005 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 20:57
ik zal wel heel erg blind zijn maar ik kan nergens in ifranview de optie vinden om te snijden. ik kan wel wat uitknippen, maar ik wil juist automatisch snijden, zodat de foto's vierkanten worden, dit moet wel automatisch gebeuren aangezien het er nogal veel zijn.
ik heb ook die miha's utility's geprobeerd maar die kan het ook niet.
photoshop is gewoon weg te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72339

Irfanview kan niet automatisch croppen en resizen enzo. Alleen handmatig croppen (selecteren en ctrl+y) of automatisch resizen (batch processing).
Photoshop + batch processing + actions kan dit eenvoudig.
Daarmee kan je een hoop automatisch doen met alleen croppen handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-05 08:03

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb daar voor een paar duizend ingescande foto's ook al eens op gezocht, om het in photoshop te doen met actions (ook meteen wat andere bewerkingen).

Kan je een action ook laten pauzeren en wachten op gebruikersinput om vervolgens weer door te gaan? Dus bijvoorbeeld:
1. open volgende foto in map
2. maak crop-kader van juiste formaat
3. gebruiker plaats het crop kader en klik
4. crop foto
5. doe kleur aanpassingen (auto zus-en-zo)
6. vraag of alles goed is
7. gebruiker als niet goed is: handmatig aanpassingen doen en daarna weer doorgaan
8. sla foto weer op onder originele naam
9. ga terug naar 1

Heb ook al wat andere programma's bekeken, maar geen eentje die dit kan :(

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1