2 Dezelfde Servers met verschil geheugen en HD

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik heb 2 servers met beide qua hardware alles hetzelfde behalve het volgende:

- 2GB intern
- 2x 250GB

- 1GB intern
- 2x 80GB

De server met 1GB en 2x 80 GB is nieuw en ga ik installeren ook met Debian en later een kernel 2.6.8 aan de hand van een goed topic (moet ik even opsnorren) wat ik hier tegen kwam compileren.

Wat kan ik allemaal van Server 1 gebruiken voor de installatie van server 2 ?

Beide systemen heb een HT-processors en dat moet dus even ge-enabled worden in de kernel. Nu wilde ik als config voor de nieuw te compileren kernel de .config van Server 1 gebruiken. De swap-partitie van Server 2 mag denk ik kleiner zijn dan die van Server 1 omdat deze ook minder geheugen heeft, echter voor in de toekomst lijkt het me zeer verstandig deze even groot te houden voor wanneer ik een geheugenupgrade zou willen doen ?

Opzich is de server natuurlijk heel basic te installeren en met APT-GET net zo te maken of zelfs verder uit te breiden dan Server 1.

Nu wil ik de HD's opzich het zelfde ingedeeld hebben, bij Server 2 zal het "user gedeelte" natuurlijk kleiner zijn dan bij Server 1 simpelweg omdat de HD's kleiner zijn. Ik vraag me alleen af, iets dat ik hier niet kon vinden met mijn "zoektermen", hoe ik kan achterhalen hoe ik destijds de HD's heb ingedeeld qua bestandsindeling op Server 1. Dit moet te achterhalen zijn, ik kom er alleen even niet uit.

Uiteraard omdat er ook 2 HD's in zitten ga ik softwarematig mirrorren alleen vraag ik mij af of ik hier ook delen voor uit Server 1 kan halen.

Het is niet zozeer dat ik niet wil doen maar eerder zou ik graag willen weten hoe makkelijk je dingen over kan nemen uit een andere installatie die qua mobo/proc/cdrom/floppy/merk-hd's hetzelfde is.

Ik zoek ondertussen lekker verder naar het "clonen" van een systeem..... wellicht dat iemand een tip heeft terwijl ik bezig ben :)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:47

BoAC

Memento mori

Je installeert eerst 1 machine.
Als mobo/proc bij allebei hetzelfde is is clonen geen probleem ;)

Je kan dan bijvoorbeeld dmv ghost de partities van de ene machine 1op1 overzetten op de andere als je de schijven ff allebei in 1 machine hangt.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Installaties kunnen indentiek zijn op de bit nauwkeurig op je partitie tabel na (zelfde indeling, verschillende grotes).
Alleen verschillende IP's, behalve als je DHCP gebruikt...

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Dat had ik in mijn stoutste dromen niet durven dromen dat het eigenlijk zo simpel was ;)

Nu is het alleen zo dat Server 1 al een kleine tijd draait en het dus niet echt optie is om deze via Ghost te clonen, iets wat ik trouwens wel een goede opmerking vind !

Ik zou dus eigenlijk de "configuratie" uit Server 1 willen slopen en tijdens de installatie of na de installtie van Server 2 willen laden. Vandaar dat ik ook kwam met het verhaal van de .config van de kernel van Server 1

Dat is denk ik een stap te ver gedacht of niet ?

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Bij beide machines is het ook wel handig om High Memory support mee te compileren in de kernel. In jouw geval 4GB. :)
CONFIG_HIGHMEM4G:
Select this if you have a 32-bit processor and between 1 and 4
gigabytes of physical RAM.

[ Voor 44% gewijzigd door Tatsu op 05-03-2005 06:59 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

BacardiBreezer schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:09:
Dat had ik in mijn stoutste dromen niet durven dromen dat het eigenlijk zo simpel was ;)

Nu is het alleen zo dat Server 1 al een kleine tijd draait en het dus niet echt optie is om deze via Ghost te clonen, iets wat ik trouwens wel een goede opmerking vind !

Ik zou dus eigenlijk de "configuratie" uit Server 1 willen slopen en tijdens de installatie of na de installtie van Server 2 willen laden. Vandaar dat ik ook kwam met het verhaal van de .config van de kernel van Server 1

Dat is denk ik een stap te ver gedacht of niet ?
Als je server 2 nou opstart via een live CD. in de live omgeving maak je de partitietabel aan en maak je je filesystems aan. Vervolgens doe je met een "rsync -a" een 1:1 copie (live ghost image?).
vervolgens kan je met een chroot in je nieuwe omgeving komen van server2 en moet je onderanderen grub even in je bootsector zetten (of wat je ook gebruikt). verder inderdaad even kijken naar ip-adres en /etc/fstab e.d.

Als je nu server2 reboot (en je heb het goed gedaan ;)) dan zou die gewoon moeten starten als server1. Hierna kan je altijd nog wat dingen aanpassen.

wel even opletten met bestanden die worden gewijzigd en/of pid-files, socket, etc.

Mistakes are proof that you are trying...

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Seth4Chaos schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 08:58:
[...]
Vervolgens doe je met een "rsync -a" een 1:1 copie (live ghost image?).
Dit snap ik even niet, wat bedel je precies ? Server 1 moet eigenlijk gewoon lekker door blijven draaien namelijk.

Ik zalzeker vene HighMemorySupport aan zetten, goed plan idd !

Hoe kan ik bekijken welke indeling de partities zijn op Server 1 ? nog niet eerder nodig gehad namelijk.

Op Server 1 gebruik ik Lilo geloof ik, kan ik ook bekijken zonder het ding te rebooten ?

Jullie zullen wel denken..... waarom mag Server 1 niet uit ? Ik wil gewoon kijken wat je in productie kan doen om 2 servers redelijk hetzelfde te krijgen zonder een draaiende server uit te zetten :)

Het gaat de goede kant op zo te zien :)

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

BacardiBreezer schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 09:55:
[...]

Dit snap ik even niet, wat bedel je precies ? Server 1 moet eigenlijk gewoon lekker door blijven draaien namelijk.
dat kan ook met rsync, sterker nog dat moet wel. Rsync is een programma waarmee je (onder andere) files over een netwerk kan copieren.
zie: http://samba.anu.edu.au/rsync/
Ik zalzeker vene HighMemorySupport aan zetten, goed plan idd !

Hoe kan ik bekijken welke indeling de partities zijn op Server 1 ? nog niet eerder nodig gehad namelijk.
eigenlijk wel basic kennis hoor maar probeer is 'fdisk -l /dev/hda'
Op Server 1 gebruik ik Lilo geloof ik, kan ik ook bekijken zonder het ding te rebooten ?

Jullie zullen wel denken..... waarom mag Server 1 niet uit ? Ik wil gewoon kijken wat je in productie kan doen om 2 servers redelijk hetzelfde te krijgen zonder een draaiende server uit te zetten :)

Het gaat de goede kant op zo te zien :)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Seth4Chaos schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 14:19:
[...]

dat kan ook met rsync, sterker nog dat moet wel. Rsync is een programma waarmee je (onder andere) files over een netwerk kan copieren.
zie: http://samba.anu.edu.au/rsync/
OK, dat ken ik uiteraard wel.. wist evenm niet precies wat je ermee wilde :) Niet alles hoeft over, dus ik zal even kijken wat het snelste is :)
Seth4Chaos schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 14:19:

[...]

eigenlijk wel basic kennis hoor maar probeer is 'fdisk -l /dev/hda'

[...]
Basic of niet...... nog nooit nodig gehad dus jah..... wat is basic dan ;) Iig bedankt :)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Zoals ik het doe met Debian:

-Boot machine waarop kloon moet komen met als harddisk de machine waarvan de kloon komt als HDA. Zet op HDC de nieuwe lege harddisk.
- Maak partities op de HDC schijf, hetzelfde als HDA ( cfdisk /dev/hdc ) en vergeet partitie niet bootable te maken
- Reboot (voor partitietabel opnieuw inlezen, je kunt ook een commando daarvoor uitvoeren met fdisk
- mkdir /hdnew
- cp -ax / /hdnew (als je alleen 1 root hebt om te kopieren)
- mkswap /dev/hdc2 (als partitie 2 je swap is natuurlijk)
- shutdown
- Zet nieuwe harddisk op HDA. CDromspeler met debian disk op HDC.
- Boot vanaf CD, laad installer
- In installer druk CTRL+pijltje naar rechts
- In de stable is de directory er al, anders even /target maken
- mount /dev/hda1 /target
- chroot /target
- lilo of grub-install (naar welke bootloader je gebruikt
- shutdown
- cdrom loskoppelen
- boot vanaf HDA.... :)

Er ingewikkeld? "t werkt iig prima :)

edit:
O, ik lees dat 1 server niet uit mag. Je zult dan over het netwerk moeten kopieren. Opstarten met een image die ondersteuning heeft voor NFS ofzo en dan mounten?
Ikzelf gebruik een oude harddisk van 6GB ofzo om al m'n servers hetzelfde te installeren. Kost niets, werkt handig :)

[ Voor 14% gewijzigd door pierre-oord op 05-03-2005 19:15 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ben ik de enige die hier dd denkt????

lijkt me nog veel makkelijker :)

gewoon die hdd's van 80 in de oude server zetten en alles behalve de partities die andere grote krijgen even dd'en ....

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:47

BoAC

Memento mori

BoudewijnLinux schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 19:19:

gewoon die hdd's van 80 in de oude server zetten en alles behalve de partities die andere grote krijgen even dd'en ....
Dan moeten de partities wel exact even groot zijn.
Het lijkt me dan beter om 1 partitie te maken op de nieuwe schijf, de oude partitie (source) en de nieuwe partitie (target) te mounten en dan
code:
1
# cp -adv source/* target/.

uit te voeren ;)

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

BoudewijnLinux schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 19:19:

hij wilde server 1 niet uitzetten. dd kan ook wel over het netwerk met ssh maar dan copieer je ook alle lege blocks mee. Buiten dat is dd van een mounted filesystem meestal niet zo'n goed idee (afhankelijk hoeveel server1 te doen heeft qua disk i/o)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

niks te hotswappen???
Nu wil ik de HD's opzich het zelfde ingedeeld hebben, bij Server 2 zal het "user gedeelte" natuurlijk kleiner zijn dan bij Server 1 simpelweg omdat de HD's kleiner zijn. Ik vraag me alleen af, iets dat ik hier niet kon vinden met mijn "zoektermen", hoe ik kan achterhalen hoe ik destijds de HD's heb ingedeeld qua bestandsindeling op Server 1. Dit moet te achterhalen zijn, ik kom er alleen even niet uit.
dat user gedeelte kun je gewoon copien.
Hier staat dat de rest EXACT even groot wordt.
Even fdisk en dan p draaien op de oude server en je hebt de sizes. Ik zie dus dat probleem niet. En ja je moet wel kunnen hotswappen (scsi ondersteunt het ... de rest is op eigen risico :+ )

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Yep ik kan hotswappen... sata gelukkig :)

Wat ik ga doen is Server2 gewoon handmatig installen en kijken waar ik tegenaan loop.

[ Voor 194% gewijzigd door BacardiBreezer op 06-03-2005 11:04 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
oops... 2 posts :X

[ Voor 96% gewijzigd door BacardiBreezer op 06-03-2005 10:31 ]

Pagina: 1