Fedora Core 3 64Bits i.s.m. ALI s-ata

Pagina: 1
Acties:

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Hallo,

De titel van dit topic zegt het al een beetje, ik heb een nieuw computertje gebouwd met daarin een Asrock K8 mainboardje met een ALI s-ata chipset. Nu wilde ik hier graag Fedora core 3 64 op installeren ware het niet dat Anaconda de fedora installer geen harde schijf ziet, dit komt natuurlijk door de driver voor de s-ata poorten die Fedora volgens mij nog mist.

Weet iemand een oplossing voor mijn probleem behalve een IDE harde schijf installeren of een andere controller plaatsen ?

Ik heb wel de uli/ali driver gevonden volgens mij voor mijn kaart, maar als ik kijk op internet zie ik dat sommige kernels deze driver al geintegreerd hebben. Kan iemand dat bevestigen? en zoja is er een Fedora Core of een andere linux distro die deze kernel al heeft.

Of... kan iemand mij tips geven omtrent de driver te gebruiken voor het installeren van FC3 op amd64, kernel compileren alvorens de setup te beginnen ??

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Sata_uli zit pas in de kernel vanaf 2.6.10. Ik zou proberen met beta's van Fedora aan de slag te gaan of gewoon geduld hebben tot een nieuwe release. Waar je naar opzoek bent, is dus een distro met kernel >= 2.6.10

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• M4RTiN
Ik heb e.e.a. uitgezocht en Irondog heeft gelijk; op http://distrowatch.com/table.php?distribution=fedora is te zien dat FC3 wordt geleverd met 2.6.9 :( en als ik de changelog erop nalees van 2.6.10 is inderdaad de driver daarin gekomen. Nu wil ik eigenlijk niet een andere distrobutie dan Fedora Core.

Hoe lang zou het wachten zijn op een update waarbij de instalatie cd direct al 2.6.10 heeft? Of zijn er ook eigen builds te vinden door mensen zelf gemaakt? (kon ik niet vinden i.i.g. dus zal wel niet)

Ik vind het wat omslachting om nu eerst een andere controller erin te zetten, dan FC3 installeren, kernel updaten, overswitchen op andere controller. Maar als het niet anders is?.....

• irondog

irondog

M4RTiN schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:43:

Ik vind het wat omslachting om nu eerst een andere controller erin te zetten, dan FC3 installeren, kernel updaten, overswitchen op andere controller. Maar als het niet anders is?.....
Nou, het is wel handig als je een FC3 machine hebt. Je installeert dan de kernel source van de installer en gaat deze compilen met de geinstalleerde specfile. Daarna zou je met het backporten van de driver naar kernel 2.6.9 de sata_uli module (in .ko formaat) voor de kernel kunnen maken om hem vervolgens via een driver-disk in de lopende kernel van de installer te laden.

Het backporten van de driver is hoogstwaarschijnlijk zeer eenvoudig, maar zeker pittig voor mensen zonder C ervaring of die totaal geen idee hebben van hoe het buildprocess van de kernel werkt. Ik denk zelf, dat het misschien eenvoudiger is om de installatie CD van de juiste kernel te voorzien door de iso uit te pakken, te 'verminken' en vervolgens weer in te pakken als brandbare iso. Wederom redelijk kansloos zonder een reeds werkende Linux bak.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• M4RTiN
Ik heb nu Fedora Core 4 test 1 gebrand, daar wordt kernel 2.6.11 gebruikt. Een kernel dus waarvan ik zeker weet waarin de sata_uli of sata_ali in moet zitten.

Toch zit die driver niet in de te selecteren lijst waarin ik 1 moet kiezen voor mn HD. Kortom ik kom nog niets verder, exact hetzelfde resultaat met FC3.

Iemand tips?

• irondog

irondog

Ik wil je niet ompraten ofzo...

Ik heb hier toevallig Mandrake 10.1 draaien met een kernel van Mandrake 10.2 (die is nog Beta). De kernel die ik nu heb, bevat sata_uli. Ik wil hiermee suggereren dat deze versie van Mandrake je controller wel ondersteunt, maar kan het helaas niet verzekeren of de installer er net zo over denkt.

• M4RTiN
Ik heb vanmiddag er uiteindelijk maar een via controller bij gedouwd, toen werkte het out of the box. Toch ben ik nog niet blij, ik heb de indruk dat er meerdere dingen op mn mobo niet worden gesupported. Ik had beter moeten nadenken bij aanschaf van het moederbord...

Uiteindelijk die FC4 test 1 geinstalleerd, maar dat is ook nog niet echt bruikbaar, dus zowiezo FC3 moet er maar weer op, en daarna proberen de drivers van de overige hardeware te installeren.
Pagina: 1