Sansui AU-4900 (stereo versterker) probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:07
Voor mijn stereo-versterking gebruik ik een Sansui AU-4900, uit 1976 :) Deze versterker behoorde toen tot de behoorlijk goede versterkers, in kwaliteit vergelijkbaar met de topmodellen van bv. Marantz. De versterker klinkt ook super, en ik wil hem ook liever niet kwijt. Nu heb ik er alleen een 'klein' probleempje mee. Het rechterkanaal valt vrij regelmatig weg, eerst wordt het beduidend zachter dan het linker kanaal, en dan valt het compleet weg. Als ik dan de balans op de versterker volledig naar rechts zet, en het geluid in Windows een heel stuk omhoog, hoor ik de muziek behoorlijk krakend door de rechter speaker, en na een paar seconden komt het terug. Als ik dit niet doe blijft het geluid rechts weg. Ik dacht eerst dat het aan mijn minijack naar 2x tulp snoer lag, aangezien dat ook uit 1976 kwam, en het rechter kanaal na een paar schoppen tegen de kabel (don't ask :P) weer terug kwam. De interlink heb ik nu vervangen door een eigen fabrikaat snoer met REAN (voorheen Neutrik economy line, kon zo snel geen normale Neutriks vinden) pluggen, dat dus zeker fatsoenlijk zou moeten werken, en het probleem blijft zich voordoen. Ik ga nu proberen om de tuner ingang i.p.v. de AUX ingang te gebruiken, maar de niet aangesloten kabels die daar in steken zeggen me dat ik dat een tijdje geleden ook al heb geprobeerd.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Zelf weet ik het echt niet meer dus.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wormaap
Niemand enig idee?
Als ik de balanspotmeter helemaal uit het signaalpad haal, dan neem ik aan dat mijn geluid altijd dead center staat? Moet ik dan nog weerstanden ertussen solderen IPV de potmeter of kan ik het gewoon zo aaneen zetten?

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

probeer eens een andere ingang inderdaad..

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Ik heb zelf een Sansui AU-317 in mijn bezit uit ongeveer de zelfde tijd die ook dat soort problemen had. Bij mij is echter de Tape/Monitor schakelaar slecht en helpt het meestal door deze een aantal keer om te schakelen.

Vaak zie je dat bij versterkers van deze leeftijd schakelaars steeds slechter worden door bijv. stof. Soms helpt wat contactspray.

In jouw geval zou het echter ook een defecte voor/eindtrap kunnen zijn aangezien het een tijd lang harder zetten ook wel effect geeft. In dat geval zou er bijv. een transistor ergens in de signaalweg defect kunnen zijn, maar ga eerst maar even naar de andere ingangen kijken en proberen of een van de andere regelaars defect is...

If it ain't broke, fix it till it is...

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Zit er een relais in de versterker? Dat kun je horen als je de versterker aan/uit zet als een extra 'tik' waarna de muziek start/stopt.

Zoja: Probeer de contactpunten van dat relais eens schoon te (laten) maken, dat heeft mij in het verleden eens een nieuwe versterker uitgespaard.

• Wormaap
Hij geeft inderdaad die 'tik' bij het inschakelen.
Hij doet het nu (via de tape-in) alweer een hele dag goed, en da's dus net het vreemde, soms doet'ie weken niks vreemds en dan zit ik me er weer dagen/weken aan te ergeren. Als ik eraan ga sleutelen weet ik dus ook uiteindelijk nooit zeker of het wel geholpen heeft.
Ik ga hem morgen eens openmaken en nalopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wormaap op 06-03-2005 00:13 ]

Pagina: 1