videokaart wordt ongeveer 1 op de 3 keer niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• jipjo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-07-2025
Beste compu freaks! Help!

Ik heb een aopen 6800LE op een 2800 athlon met 1 gb ram. mobo: gigabyte k7turbo nforce2.
Het probleem is dat de videokaart soms niet herkend wordt. Dit treedt wisselend op, zo 1 op de 3 keer. Als het eenmaal weer zover is, is het lastig om het weer goed te krijgen. in apparaatbeheer wordt niet altijd een fout gvonden, maar soms code 10 (kan niet starten). Installeren van drivers van videokaart en moederbord lijkt soms te helpen maar niet altijd. Ik heb er talloze geprobeerd, ook whql. Ik denk dat het is begoinnen na installatie van een audigy 2. Heb die al eruit getrokken en er weer ingedaan: geen effekt. De videokaart zit op irq 19 samen met een ´NEC PCI to USB host controller´ . die heb ik uitgeschakeld-hielp niet. Haal overigens tussen de problemen door (meestal dus): 8600 of zoiets in 3dmark 2003: lijkt me voldoende. er staat NIETS overklokt, alleen de pipelines en vertex heb ik geopend met riva tuner. Dat uitzetten: hielp ook al niet trouwens.

Wie kent dit euvel en de oplossing?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:02
Heb je al eens een frisse Windows installatie geprobeerd?
Je zou je Audigy 2 evt ook nog in een ander PCI slot kunnen steken.. :)

• jipjo
oeps, ja sorry: nieuw pci slot had ik geprobeerd.....geen succes dus.

• jipjo
heeft er niemand een simpele edoch doeltreffende oplossinG???????????

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:37

Adze

CCNP !

Misschien is het een slecht contact tussen mobo en videokaart. Heb je al geprobeerd de kaart eruit en opnieuw erin? Misschien een beetje vingervet op de contactjes?

edit: Doh beter lezen :o

[ Voor 11% gewijzigd door Adze op 07-03-2005 20:46 ]

• jipjo
Is er nou echt niet een bios setting, iets met de voeding, irq´s of e.d. waar het aan kan liggen? Nogmaals MEESTAL doet de computer het goed!!

Is een schone windows installatie echt nodig (rotwerk, succes volgens mij NIET verzekerd!?)

• jipjo
probleem lijkt opgelost door het geheugengebruik op ´programma´s´ te zetten en niet meer als ´systeem cache´. Weet iemand of dit kan kloppen?

Verwijderd

ik zou zeggen, draai eens memtest ;)

• jipjo
Al gedaan........geen fouten! Zou je dat denken dan?

Verwijderd

jipjo schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 16:50:
Al gedaan........geen fouten! Zou je dat denken dan?
Niet dat ik dat dacht of zo, maar het probleem hoeft iig niet direct aan je videokaart te liggen al lijkt dat nu misschien wel zo. Wat ik wel raar vind is dat jij twee dingen op 1 IRQ hebt zitten; is dat nu nog steeds zo? Zo ja, dan zou ik daar maar eens wat aan doen.

Verwijderd

kun je aan een andere kaart komen, pci of agp (liefst allebei) kun je zien of misschien de agp pport kapot is of dat de kaart kapot is

• jipjo
Nog steeds 2 dingen op irq 19. geen idee hoe ik dat moet veranderen. Echter het probleem lijkt opgelost- ontluisterend simpel, door dus 1 settinkje te veranderen.................................

Verwijderd

jipjo schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 22:44:
Nog steeds 2 dingen op irq 19. geen idee hoe ik dat moet veranderen. Echter het probleem lijkt opgelost- ontluisterend simpel, door dus 1 settinkje te veranderen.................................
Dan lijkt me dat hier het probleem. Er is hier zeer veel over te vinden zoals op http://kadaitcha.cx/irq_conflicts.html en http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q314068

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2005 19:31 ]

• jipjo
maar zoals gezegd : het probleem is opgelost. volgens mij kan xp prima met 2 apparaten op 1 irq.

vraag blijft waarom de setting op ´ system cache´ nou zoveel problemen geeft. is geheugen toch brak ondnanks memtest= foutloos, of is dit gewoon een onverstandige tweak?
Pagina: 1