[WC] Blackice Extreme II airflow

Pagina: 1
Acties:

• Fed-Ex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 19:00

Fed-Ex

Hakuna Matata

Topicstarter
Ik heb dus nu een leuk WC setje hierzo staan maar de prestaties voldoen me voor geen meter eigenlijk. Het probleem moet de radiator zijn want de rest van de set werkt wel helemaal goed.

ff paar plaatjes van de rad (nee ik weet het niet mooi afgewerkt maar het moet eerst maar eens goed werken)
Radiator van de voorkant te zien
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.visser05/radv.jpg
Van de zijkant
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.visser05/radz.jpg
achterkant
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.visser05/rada.jpg

Nu jullie weten hoe die is aangesloten is het vast al opgevallen dat de onderste koeler (papst 120mm btw) verder van de radiator zit dan de bovenste.
Dit heb ik gedaan (hier draait het verhaal om) omdat er geen lucht door de radiator komt.... klinkt misschien vreemd. Als je je hand achter de radiator houd dan zou je zeggen dat de lucht die de fan blaast aan de achterkant voelbaar moet zijn. Dit is dus niet zo, ja alleen een heel klein beetje

En het lijkt me dat als er alleen maar lucht tegenaan word geblazen dat het ding dan voor geen meter koelt. De beide fans zijn gewoon aangeloten niet op fancontroller.

Nou is mijn vraag heeft iemand van jullie hier ook problemen mee of heb ik de zooi niet "optimaal" aangesloten (zou niet weten hoe anders).

Soms zit het mee, Soms zit het tegen.

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:57
sorry dak ut zeg mah ik vind het niet echt slim om op zon dure radi zon schroeven te gooien...
zorg dat je fans beter aansluiten omdat de lucht aan de zijkanten weg kan...
de airflow van een fan is meestal aan de buitenkanten ;)

hou ze beter erop en je zult ut merken

• Fed-Ex

Fed-Ex

Hakuna Matata

Topicstarter
Maakt het uit hoe ze vast zitte, schroeven of niet.... mooier word ie er niet van.
En er beter op plaatsen kan niet. die bovenste zit er strak op.
Ik heb hem ook al eens helemaal afgeplakt met tape maar dat helpt ook niks de lucht gaat er niet doorheen. nog een suggestie ?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54

Exigence

dnkroz

Wat zijn je temperaturen. Als we je CPU temperatuur en je watertemperatuur weten dan kunnen we meer zeggen. Als je rad niet goed zou werken dan heb je én een hoge CPU temp én een hoge watertemp. Heb je je CPU blok niet goed bevestigd dan heb je vaak een hoge CPU temp, maar een relatief lage watertemp.

Verwijderd

je moet de 2 fans tegen je radiator aanschroeven (helemaal ertegen) en ze dan op zo'n manier richten dat ze de lucht van je radiator af blazen

dan zuigen ze namelijk de lucht die ze wegblazen door je radiator heen als het ware, waardoor je optimaal gebruik maakt van het koeloppervlak van je radiator :)

als je dan een a4'tje ofzo aan de achterkant van je rad houdt wordt die er ook tegenaan gezogen als het goed is, succes iig :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 17:21 ]

• DaWaN
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

De fans moeten strak tegen het rad aan geschroeft worden en de lucht erdoorheen zuigen ipv blazen, veel succes! En een tip, gebruik geen schroeven waarmee je planken vastschroeft, zijn niet echt geschikt hiervoor en dat zie je zelf ook wel denk ik :? Je moet schroeven hebben die door je gaten van je fans heel vallen en zich vast schroeven in het rad

[ Voor 52% gewijzigd door DaWaN op 04-03-2005 17:27 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Zorg dat je twee fans op 3 a 4 cm vanaf de rad geplaatst worden. Zoals Slitch al aangeeft, de meeste flow zit aan de buitenkant van de fan. Maak een fan-duct eromheen zodat er geen lucht kan ontsnappen. Met dik karton kom je al een heel eind. En laat de fans zuigen ipv blazen. Plaats de fans aan de andere kant. Dan wordt de lucht weggeleid van je PC af. Verzin zelf maar een constructie.
Succes!

Eigenlijk had je dit ook in het Grote Waterkoeling Topic kunnen plaatsen

[ Voor 9% gewijzigd door Demon_Eyez op 04-03-2005 17:27 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-02 15:05
Ik heb dezelfde, de airflow er doorheen is niet zo heel geweldig maarja met zo'n grote radiator is dat ook niet nodig. Ik zou zeker je fans er strakker tegenaan zetten en zonodig een duct maken.

Ik weet niet of het mogelijk is om het rad horizontaal te hangen aangezien je dan al luchtstroom hebt door de warme lucht. Heb hem zelf zo in m'n kast gehangen

Mijn temp zijn 50 voor m'n vid en ~34 voor beide cpu's.

Verwijderd

Mama mia wat een zooitje. :o

Ten eerste, laat je fans altijd lucht door je rad zuigen i.p.v. blazen.
Ten tweede, zorg dat de afsluiting tussen rad en fans luchtdicht is.

Een shroud help ook een hoop.
Waarom denk je dat het je rad moet zijn die voor slechte prestatie's zorgt?

Wat heb je voor de rest voor spullen?

• Fed-Ex

Fed-Ex

Hakuna Matata

Topicstarter
nooit geweten dat de fans moeten zuigen.....
Ik nam aan dat de lucht die een fan verplaatst tegen de rad aan zorgt voor de verkoeling.
een ventilator in een kamer richt je ook op jezelf en niet van je af zo dacht ik. ik zal het eens proberen.
Die schroeven zijn wel goed hoor zit zo vast als een huis en er heel dicht op (dichterbij krijg je niet.)
vind trouwens wel dat je voor die prijs dat je een rad koopt er wel schroeven bij zou mogen krijgen maar dat terzeide.

En mijn andere spullen zijn wel goed want het water werd warm (kun je wel voelen aan de radiator.

Mijn setup, Proc P4 3.2Ghz oc 3.5Ghz met zallman koelblok.
mobo Asus p4p800 (intel chipset) waterchill chipset koeler
Videokaart Radeon 9800pro flashed tot 9800XT
pomp vergelijkbaar met de swiftech MC650 12v (gelooof ik)
1/2" tubing.

Idle 32 graden
stressed 41 graden
videokaart weet ik niet zit geen temp sensor op

Dit is dus met push koeling
Ga ik nu eens kijken wat pull koeling doet
alvast bedankt

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:24

w0w

Waarom zouden fans moeten blazen? De lucht die erin gezogen wordt is toch hetzelfde als de lucht die euit gaat :?

Verwijderd

Zo slecht zijn die temps niet voor een waterkoeling vind ik.
En de fans moet je idd laten zuigen, heb ik ook gedaan.
Die fans moet je er ook strak tegenaan doen.

Verwijderd

Weleens gehoord van een dead spot?
Dat is het midden van de fan waar geen bladen zitten.
Als je je fan nou laat zuigen veroorzaakt hij een soort wervelwind waardoor het effect van zo'n zogenaamde dead spot minder wordt.

Een shroud vermindert dit effect nog eens een heel eind.

Als jij jezelf wilt vergelijken met een rad, be my guest, je vergelijking met een kamerventilator slaat de plank finaal mis. :+

Dat zalmann blok, geeft dat geen ernstige flowrestrictie?
Enne welke pomp is dat die vergelijkbaar is met een Swiftech MCP650? een Z50?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 18:55 ]

• Fed-Ex

Fed-Ex

Hakuna Matata

Topicstarter
Nou hij staat nu op pull en het gaat wel aardig :P 1/2 graadje(s) verschil.
ff laten zien hoe het nu is dan
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.visser05/achterk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.visser05/zijk.jpg

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2025
Slitch schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 17:05:
sorry dak ut zeg mah ik vind het niet echt slim om op zon dure radi zon schroeven te gooien...
zorg dat je fans beter aansluiten omdat de lucht aan de zijkanten weg kan...
de airflow van een fan is meestal aan de buitenkanten ;)

hou ze beter erop en je zult ut merken
offtopic:
Sorry dat ik zeg zeg, maar je spelling is niet om aan te zien :X

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde rad en en heb er 2 papst fannen op staan , ik heb ze alleen me een tyrap vast gemaak t !! dan zitten ze er gewoon heel strak tegen aan en blijft alles er mooi uit zien !!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:24

w0w

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 18:52:
Weleens gehoord van een dead spot?
Dat is het midden van de fan waar geen bladen zitten.
Als je je fan nou laat zuigen veroorzaakt hij een soort wervelwind waardoor het effect van zo'n zogenaamde dead spot minder wordt.

Een shroud vermindert dit effect nog eens een heel eind.

Als jij jezelf wilt vergelijken met een rad, be my guest, je vergelijking met een kamerventilator slaat de plank finaal mis. :+

Dat zalmann blok, geeft dat geen ernstige flowrestrictie?
Enne welke pomp is dat die vergelijkbaar is met een Swiftech MCP650? een Z50?
Toch denk ik dat zo'n dead spot met een oppervlakte van mss 1,5x1,5cm niet echt veel invloed heeft op de koelcapaciteit.... want als de lucht niet door het midden gaat gaat er des te meer lucht door de 'zijkanten' (het niet-midden). En een rad is zo gemaakt dat het water overal langs gaat... dus of je het nu op plek 1 en plek 2 een beetje koelt of op plek1 niet en op plek2 veel.... maakt het ook niet uit.

(en dat blijkt ook uit TS's resultaat: 1/2 graadje verschil noem ik nou niet echt de moeite waard daarbij valt het niet onwaarschijnlijk binnen de meetfoutmarge :P )

Maar ik kan het fout hebben natuurlijk... :)

//edit// het enige wat ik kan bedenken waarom zuigen echt beter zou zijn.. is omdat dan de lucht die door de rad gaat niet verwarmd wordt door de weerstand in de fan... maar dat lijkt me nou ook niet echt een wereld van verschil maken :?

[ Voor 12% gewijzigd door w0w op 04-03-2005 22:59 ]

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

Fed-Ex schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 18:37:
nooit geweten dat de fans moeten zuigen.....
Ik nam aan dat de lucht die een fan verplaatst tegen de rad aan zorgt voor de verkoeling.
een ventilator in een kamer richt je ook op jezelf en niet van je af zo dacht ik. ik zal het eens proberen.
Die schroeven zijn wel goed hoor zit zo vast als een huis en er heel dicht op (dichterbij krijg je niet.)
vind trouwens wel dat je voor die prijs dat je een rad koopt er wel schroeven bij zou mogen krijgen maar dat terzeide.

En mijn andere spullen zijn wel goed want het water werd warm (kun je wel voelen aan de radiator.

Mijn setup, Proc P4 3.2Ghz oc 3.5Ghz met zallman koelblok.
mobo Asus p4p800 (intel chipset) waterchill chipset koeler
Videokaart Radeon 9800pro flashed tot 9800XT
pomp vergelijkbaar met de swiftech MC650 12v (gelooof ik)
1/2" tubing.

Idle 32 graden
stressed 41 graden
videokaart weet ik niet zit geen temp sensor op

Dit is dus met push koeling
Ga ik nu eens kijken wat pull koeling doet
alvast bedankt
wat is het probleem? je hebt een overgeclockte p4, chipset en een 9800 in je watersetup die temps van jouw zijn echt nie slecht. 32 graden idle is ongeveer 10 graden boven kamertemp niet echt vreemd voor een wc setup. ten tweede je hebt een asus moederbord deze hebben vaak een slechte readout van temperaturen.

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:57
ja maar ik snap je zorgen wel....
en ik zou zeggen probeer wat uit en benchmark em... je weet maar nooit!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59
DaWaN schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 17:25:
De fans moeten strak tegen het rad aan geschroeft worden en de lucht erdoorheen zuigen ipv blazen, veel succes! En een tip, gebruik geen schroeven waarmee je planken vastschroeft, zijn niet echt geschikt hiervoor en dat zie je zelf ook wel denk ik :? Je moet schroeven hebben die door je gaten van je fans heel vallen en zich vast schroeven in het rad
Je bedoeld bouten om de fans mee vast te zetten in plaats van schroeven dunkt me.

Verwijderd

Zuigen of blazen die fans? Komt die lucht van je fans in je kast terecht of haalt hij die lucht eruit?
Plaats dat rad anders es voorin je kast, zodat die 2 fans ook meteen intake fans zijn.
En gooi en een paar Thermaltake Smartfan 2's op... Echte CFM vretertjes zijn dat.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 19:09
Voelt de bovenkant van het rad net zo warm aan als de onderkant? Als dat niet zo is zit er niet genoeg te veel lucht in het rad.

[ Voor 10% gewijzigd door iets op 06-03-2005 02:06 . Reden: doh :P ]

tvw

Verwijderd

Ik neem aan dat je water bedoeld? Maar je hebt wel een punt. Ik ben al heel vaak tegen gekomen dat in de BIX-serie gemakkelijk lucht blijft zitten. Controleer dus of alle lucht uit je rad is. Kan al snel 2 graden schelen
Pagina: 1