Harddisk niet gevonden in nieuwe case

Pagina: 1
Acties:

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 17:12

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Mijn oude kast begon ik lelijk en lawaaierig te vinden, dus heb ik een nieuwe gekocht. Alles behalve de floppydrive en dvd-lezer uit de oude kast geschroefd en in de nieuwe gedaan (een CM Centurion 5). De kabeltjes van het front panel had ik nog nooit losgehaald, laat staan aangesloten, maar met behulp van mn mobo-manual ben ik een heel eind gekomen. Ik weet bijna zeker dat alles goed zit.
Toen ik de boel voor het eerst opstartte, gingen er meerdere dingen fout:
1. De PC zocht naar een floppydrive en vond niets (logisch en verholpen in bios)
2. De PC herkende mijn dvd-brander als een slave, terwijl ik de jumper in het midden heb gedaan (in de oude kast was de brander een slave). Midden betekent toch master?
3. De PC vindt geen harddisk

De bios vroeg me toen om een bootdisk. Ik heb de xp-cd erin gedaan, maar die gaf een error want hij kon geen hard-drive vinden ;)

De Hard-drive zoemt wel zoals gebruikelijk, dus stroom heeft hij wel. Ik heb het volgende geprobeerd:
1. IDE-kabels van brander en hdd omgewisseld (precies hetzelfde probleem; geen hdd gevonden en wel de brander => kabels zijn ok)
2. Andere kabel vanuit de voeding... geen effect (tagan 480 w, werkt perfect)
3. Kabeltjes (wit en groen) van de HDD-led omgewisseld op het mobo (geen effect)
4. Opgestart met de HDD buiten de case op de grond (geen effect)

Moet ik hieruit concluderen dat de harddisk kaputt is? Hij deed het nog gewoon voor ik van kast wisselde, en nu zit alles op dezelfde manier aangesloten... waarom zou hij nu dan ineens kapot zijn? Hij is pas twee jaar oud, trouwens.

Wat moet ik doen? Iemand ideeën voor verdere troubleshooting?

PS: Ik heb hier helaas niet de beschikking over een andere harddisk

TabCinema : NiftySplit

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Betekenis van de positie van de jumpers is afhankelijk van het merk en soms zelfs van het model, maar dat moet aangegeven staan ergens op de behuizing. Verder denk ik dat je een conflict hebt tussen je harddisk en je DVD-brander, die allebei master willen zijn.

Ik zou je in ieder geval aanraden om die DVD-brander lekker als slave in te stellen of eventueel als master op het tweede IDE-kanaal (als je twee IDE-aansluitingen hebt) en dan heel goed uit kijken wat de eerste en wat de tweede aansluiting is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Dat staan ze helaas al... de DVD brander is slave op secondary en de harddisk is master op primary (of zou dat moeten zijn althans)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bozozo schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 15:29:
Dat staan ze helaas al... de DVD brander is slave op secondary en de harddisk is master op primary (of zou dat moeten zijn althans)
Heb je dan wel een master op je secondary :?

Ik zou in ieder geval de jumpersettings van de harddisk nog maar eens goed controleren en ik nog eens controleren of die wel op de primary zit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Yes, bedankt voor de hulp mensen :)

Ik wilde naar de jumper settings van de brander kijken, en ik keek ook maar even naar de harddisk reference. Daarop staat dat de jumper in het midden betekent master+slave. Dat klopte bij mn oude computer, want daar zat de brander als slave aan de harddisk vast. Bij de nieuwe is de brander eruit dus moet de jumper eraf (dat betekent single master). Bedankt!

PS: ik snap nu ook waarom ze jumpers heten... hij is een paar meter de kamer in gersprongen dus ik ga m nu ff zoeken :P

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Bozozo schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 15:36:
PS: ik snap nu ook waarom ze jumpers heten... hij is een paar meter de kamer in gersprongen dus ik ga m nu ff zoeken :P
:>

Succes met zoeken... ik heb op een gegeven moment maar een zakje van die jumpers gekocht ter vervanging van degene die her en der verspreid door de kamer heen sprongen :)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Pagina: 1