Mijn oude kast begon ik lelijk en lawaaierig te vinden, dus heb ik een nieuwe gekocht. Alles behalve de floppydrive en dvd-lezer uit de oude kast geschroefd en in de nieuwe gedaan (een CM Centurion 5). De kabeltjes van het front panel had ik nog nooit losgehaald, laat staan aangesloten, maar met behulp van mn mobo-manual ben ik een heel eind gekomen. Ik weet bijna zeker dat alles goed zit.
Toen ik de boel voor het eerst opstartte, gingen er meerdere dingen fout:
1. De PC zocht naar een floppydrive en vond niets (logisch en verholpen in bios)
2. De PC herkende mijn dvd-brander als een slave, terwijl ik de jumper in het midden heb gedaan (in de oude kast was de brander een slave). Midden betekent toch master?
3. De PC vindt geen harddisk
De bios vroeg me toen om een bootdisk. Ik heb de xp-cd erin gedaan, maar die gaf een error want hij kon geen hard-drive vinden
De Hard-drive zoemt wel zoals gebruikelijk, dus stroom heeft hij wel. Ik heb het volgende geprobeerd:
1. IDE-kabels van brander en hdd omgewisseld (precies hetzelfde probleem; geen hdd gevonden en wel de brander => kabels zijn ok)
2. Andere kabel vanuit de voeding... geen effect (tagan 480 w, werkt perfect)
3. Kabeltjes (wit en groen) van de HDD-led omgewisseld op het mobo (geen effect)
4. Opgestart met de HDD buiten de case op de grond (geen effect)
Moet ik hieruit concluderen dat de harddisk kaputt is? Hij deed het nog gewoon voor ik van kast wisselde, en nu zit alles op dezelfde manier aangesloten... waarom zou hij nu dan ineens kapot zijn? Hij is pas twee jaar oud, trouwens.
Wat moet ik doen? Iemand ideeën voor verdere troubleshooting?
PS: Ik heb hier helaas niet de beschikking over een andere harddisk
Toen ik de boel voor het eerst opstartte, gingen er meerdere dingen fout:
1. De PC zocht naar een floppydrive en vond niets (logisch en verholpen in bios)
2. De PC herkende mijn dvd-brander als een slave, terwijl ik de jumper in het midden heb gedaan (in de oude kast was de brander een slave). Midden betekent toch master?
3. De PC vindt geen harddisk
De bios vroeg me toen om een bootdisk. Ik heb de xp-cd erin gedaan, maar die gaf een error want hij kon geen hard-drive vinden
De Hard-drive zoemt wel zoals gebruikelijk, dus stroom heeft hij wel. Ik heb het volgende geprobeerd:
1. IDE-kabels van brander en hdd omgewisseld (precies hetzelfde probleem; geen hdd gevonden en wel de brander => kabels zijn ok)
2. Andere kabel vanuit de voeding... geen effect (tagan 480 w, werkt perfect)
3. Kabeltjes (wit en groen) van de HDD-led omgewisseld op het mobo (geen effect)
4. Opgestart met de HDD buiten de case op de grond (geen effect)
Moet ik hieruit concluderen dat de harddisk kaputt is? Hij deed het nog gewoon voor ik van kast wisselde, en nu zit alles op dezelfde manier aangesloten... waarom zou hij nu dan ineens kapot zijn? Hij is pas twee jaar oud, trouwens.
Wat moet ik doen? Iemand ideeën voor verdere troubleshooting?
PS: Ik heb hier helaas niet de beschikking over een andere harddisk