Toon posts:

[vb6] Meerde projecten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heej hoij mensen,

Ik was een beetje met vb6 aan het spelen en nu wil ik dat er twee verschillende projecten met elkaar gaan communiceren (in een .vbg). Ik heb gezocht op google en andere plaatsen naar voorbeelden hier van, ik heb ook nog een paar honderd pagina's dik VB boek liggen maar daar stond ook niks over dit onderwerp in. Is het gewoon niet mogelijk, moet ik met dll's aan de gang en zo ja weet iemand dan toevallig een tutorial ergens op internet te vinden waar ik wat aan heb?

Gegroet...

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Open een bestaand Project, en dan kan je gewoon Add Project doen.
Je kan dan ook instellen welk project je startup is. Je kan vervolgens de boel onder een Project Group opslaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dat begrijp ik...maar stel dat ik nu twee projecten heb: Een form in het ene project heeft een Sub die iets doet die ik vanuit het andere project wil aanroepen. Of stel dat ik in de code van het ene project het andere project wil starten?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Mjah weet dat niet precies, 2 projecten gebruik je meestal bijvoorbeeld als je een ActiveX dll gaat debuggen, dan kan je namelijk zonder dat je hoeft te recompilen de boel debuggen.

Maar er is op internet echt wel informatie over te vinden hoor.

Verwijderd

Topicstarter
raptorix schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 12:42:
Mjah weet dat niet precies, 2 projecten gebruik je meestal bijvoorbeeld als je een ActiveX dll gaat debuggen, dan kan je namelijk zonder dat je hoeft te recompilen de boel debuggen.

Maar er is op internet echt wel informatie over te vinden hoor.
Dat denk ik ook...alleen ik kan dus niks vinden waar ik iets aan heb. Ik ben niet zo bekend met die ActiveX dll's, maar is het ook mogelijk om twee verschillende projecten via zo een dll met elkaar te laten communiceren?

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 21:49
Echt communiceren niet, lijkt me. Wel dat de DLL van de ene project een actie uitvoert die door het andere project wordt aangemaakt, maar kan het niet terugkoppelen naar het ene project. Er wordt dan gewoon een nieuwe instantie van die DLL geladen. Anders zou je nog maar steeds 1 programma draaiend kunnen hebben like 'old DOS'.
Als je echt met programma's onderling wilt communiceren, dan zul je met WindowEvents moeten werken. Of met een TCP/IP/internet verbinding.

[ Voor 17% gewijzigd door SPee op 04-03-2005 12:58 ]

let the past be the past.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Als het gaat om gedeelde functies kun je natuurlijk ook een .bas module delen met beide projecten. Je kunt zo dezelfde functies hanteren in beide projecten en updates op de module worden gelijk in beide doorgevoerd (mits je hercompileert etc natuurlijk). Dat laatste kan ook een nadeel zijn, net wat voor jou handig is.
Wat je bij het delen van zo'n module tussen twee projecten wel moet onthouden is dat variabelen op een moment niet met elkaar gedeeld worden. Beide projecten krijgen elk een eigen 'instantie' van de module. Dus als je met project A globale variabele X zet, dan is deze niet gezet in project B. Als je dat soort constructies wilt kun je beter met ActiveX gaan werken, of er 1 project van maken. Je kunt met Com in elk geval een dll wel degelijk zo maken dat er altijd maar 1 instantie van is, dus dat deze instantie gedeeld wordt met meerdere projecten applicaties. Zoek maar eens op Google op 'activex singleton', dan vind je wel het een en ander.

[ Voor 3% gewijzigd door bigbeng op 04-03-2005 13:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hummm, het ligt toch iets moeilijker dan ik dacht dan. Ik heb ff op die (design pattern) singelton activeX voor VB gezocht wat je zei 'Big Bang' en ik kon inderdaad het een en ander vinden. Ik kijk nog ff rustig verder, misschien bedenk ik nog iets anders. In iedergeval bedankt voor de tips!
Pagina: 1